facebook annoncering

10 gode råd til bedre Facebook annoncering

Sociale mediers herunder især Facebooks annonceindtægter forventes at ramme 35,9 milliarder dollars i 2017, og dermed udgøre 16% af den digitale markedsføring på verdensplan.

Facebook herunder også Instagram udgør en stor del af alle annonce udgifterne i 2015. Man anslår at disse 2 platforme udgør 65,5% af annoncekronerne på de sociale medier, hvilket siger noget om hvor populært det er, at markedsføre sig på Facebook.

I denne artikel har jeg samlet 10 gode råd til Facebook annoncering. Det er gode råd som mange ofte overser når de arbejder med Facebook annoncering. Så hvis du ønsker at gå mere i dybden vil jeg anbefale dig, at du gør brug af disse gode råd til Facebook annoncering.

Jeg tør godt love dig at hvis du følger disse 10 gode råd til Facebook annoncering vil du opleve succes og måske allerede være et skridt foran dine konkurrenter.

Der findes mange årsager til at netop Facebook er så populær for virksomheder at markedsføre sig på. Én af disse grunde er, at Facebook tilbyder en lang række af unikke og virkelig effektive muligheder for at få en præcis og målrettet annoncering.

Til dagligt arbejder jeg med Facebook annoncering for en række virksomheder i alle størrelser. Jeg arbejder med budgetter i alle størrelser lige fra et par tusinde kr. til over 30.000 kr.
Det bliver dyrere og dyrere at annoncere på Facebook, så derfor gælder det om hele tiden at være opmærksom på de aktive kampagner. Disse kampagner skal løbende optimeres eller lukkes for at få det maksimale ud af annoncekronerne.

I sidste ende handler det om at lave et overskud på Facebook annonceringen, så du tjener mere end du betaler. Hvis ikke det kan lade sig gøre, så skal Facebook kampagnerne optimeres eller lukkes ned.

I dette indlæg vil jeg give dig 10 gode råd til Facebook annoncering og fortælle dig, hvilke funktioner som jeg mener du bør kende for at kunne bygge effektive kampagner på Facebook for din virksomhed.

1. Facebook lead annoncer

En af de mange nye muligheder i Facebook annoncering er “lead annoncer”. Denne type kampagne giver dig mulighed for at indsamle leads uden en dedikeret landing page. Facebook giver mulighed for at indsamle leads (e-mail adresser) direkte via en formel uden brugeren skal forlade Facebook.facebook lead annonce eksempel

Denne kampagnetyper er rigtig effektiv, hvis du arbejder med e-mail marketing og gerne vil have flere e-mail adresser. Facebook lead annoncer giver dig rigtig mange muligheder for at skabe ægte værdi både for dig og dine kunder.

Brugere du skaffer via din lead annonce har en livstidsværdi. Denne livstidsværdi bør du regne ud for at finde ud af, hvad annonceringen med denne type kampagne må koste. Du vil ikke få direkte salg ud af denne type annoncering på Facebook, men den har indirekte værdi i form af kundens livstidsværdi.

Vi må antage, at hvis en bruger aflevere sin e-mail adresse i denne lead annonce, så er det fordi brugeren har en interesse i din forretning og måske vil blive til en kunde på sig. Hvis du har bygget et automatiseret e-mail workflow vil en stor del af denne process være automatiseret således du kan bruge ressourcerne andre steder.

Sådan laver du en Facebook lead annonce

1. Opret en ny kampagne med målet “lead generering”

2. Byg din kampagne med relevante annoncesæt, som du gør i alle andre kampagner. Her bør du fokusere på din primære målgfacebok kampagne med lead annonceruppe og gerne brugere, som allerede har en form for relation til dig eller på anden måde har en forbindelse.

3. På annonce stadiet skal du bygge indholdet af lead annoncerne.

4. Vælg herefter hvilke informationer du vil have fra brugeren. Det vil typisk være det fulde navn og en e-mail adresse, så du kan kontakte brugeren på et senere tidspunkt via e-mail marketing.

5. Link til dine privat politik og tilføj både et link til ansvarsfraskrivelse og destination.

6. Tilpas din formular

Nu er du klar til at benytte Facebooks nyeste og mest kraftfulde værktøj til leadgenerering. Du kan læse mit blogindlæg om lead ads, hvis du vil vide mere.

2. Rapportering

Nogle af de bedste informationer finder du under afsnittet rapportering. Her er der virkelig meget guld at hente, når du skal optimere dine Facebook annoncer. En af de vigtigste dele af rapporteringen er “breakdown” sektionen.

  • Konverterer dine mobile annoncer?
  • Hvilken aldersgruppe har den stærkeste CPA?
  • Hvor kommer dine konverteringer fra geografisk?
  • Hvilken aldersgruppe interagerer med dine annoncer?

breakdown rapportering i facebookDet er alle relevante spørgsmål, som du kan finde svaret på under “breakdown” i rapportering.

Data giver dig mulighed for at optimere dine kampagner og dermed få endnu mere ud af din annoncekroner. I Facebooks rapportering er der rigtig meget guld at hente.

3. Attributions modeller

Det er vigtigt, at du forstår Facebooks attributions modeller. Her kan du ændre visning og hvad der giver mening for dine konverterede mål. Det er reglerne for hvordan hver enkelt konvertering er talt i forhold til tidsrammen efter en interaktion med din annonce og metoden, som interaktionen bestod af – f.eks. et klik eller visning.

Derfor er det vigtigt, at du har en forståelse for værdien af din konvertering, og hvordan de sammenlignes på andre netværk.

Under “administrer annoncer” har du muligheden for at ændre attributions modellen, som findes under Kolonner – Tilpas kolonner – Skift attribution window.

[optin-cat id=1139]

4. Test Instagram

Siden september 2015 har det være muligt at annoncere på Instagram via Facebook i over 30 forskellige lande.

Det er meget nemt at komme i gang med Instagram annoncering. Du skal blot forbinde din Instagram konto og derefter vælge en placering. Ligesom med Facebook annoncer, bør du også teste på dine Instagram annoncer.

Annoncering på Instagram bliver mere og mere attraktiv. Du kan med fordel udvide din online markedsføring til at omfatte annoncerne på Instagram også.

5. Lookalike audiences

Lookalike audiences er en af de mest effektive målgrupper på Facebook.

Et lookalike audience segment er målrettet kriterier som Facebook genererer ud fra hvem der er minder om dine eksisterende kunder.

Denne målgruppe kan f.eks. baseres ud fra en e-mail liste, fra din Facebook pixel eller en konvertering på din hjemmeside, hvor du har opsat et mål.
Facebook matcher herefter disse kriterier med brugere, som er magen til i demografi, interesser, adfærd osv.

6. Geotargeting

Målretning efter lokation er ofte en overset mulighed i Facebook. Du kan vælge at målrette dine annoncer efter en geografisk placering. Det kan f.eks. være alle bruger indenfor et geografisk bestemt område, brugere der bor i dette område, brugere som for nyligt har været i området eller brugere som rejser i området.

Målretning efter lokation er yderst effektiv, hvis du har en fysisk butik eller virksomhed, hvor du ønsker at tiltrække kunder.

7. Tal til din målgruppe

Facebook har meget præcise værktøjer og muligheder for målretning af annoncer. Det betyder, at du præcist ved hvem du taler med – du kender deres interesse, adfærd m.m. fordi du har selv defineret målgruppen.

Brug denne viden til at lave den perfekte annonce til hver af dine målgrupper. Det vil uden tvivl øge konverteringen på din Facebook annoncering.

8. Facebook re-targeting

Re-targeting er Facebooks svar på re-marketing. Facebook giver dig mulighed for at segmentere efter en lang række muligheder, hvor næsten kun fantasien facebook retargetingsætter grænser. Du kan f.eks. vælge at medtage eller udelukke bestemte sider eller domæner, samt vælge perioden for retargeting.

Facebook tester i skrivende stund muligheden for at segmentere efter hvor længe en bruger har været på en specifik side. Så der vil i fremtiden være endnu flere muligheder med Facebook re-targeting.

9. Split test (A/B) dine Facebook annoncer

Du bør altid split teste dine annoncer for at se hvilke der klarer sig bedst i forhold til målgruppen. Facebook optimere automatisk annoncevisningen baseret på annoncens præstationer og konverteringer i forhold til de opsatte mål.

Ad carousel er en forholdsvis ny mulighed i Facebook annoncering, som giver dig mulighed for at teste på flere annonce varianter. Facebook har tidligere meldt ud at denne type annonce reducerer CPA med 30-50% og sænker din CPC med 20-30%.

Du kan bruge denne type Facebook annoncer til følgende:

  • Vise flere produkter i samme annonce
  • Fremhæve flere funktioner
  • Vise annoncen som et stort billede
  • Beskrive flere fordele
  • Fortælle en historie

10. Vælg den korrekte annonceplacering

Facebook tilbyder flere annonceplaceringer, og der er stor forskel på dem. Det er vigtigt, at du holder øje med annoncernes performance og annonceudgifter ved de forskellige placeringer.

Min erfaring er, at hvis jeg optimerer en kampagne efter klik så vil det meste af budgettet blive brugt på mobil målretning.
Jeg splitter altid målretningen op i flere annoncesæt efter placering. Det vil sige, at jeg har et annoncesæt målrettet mobil newsfeed og et andet annoncesæt målrettet desktop newsfeed.

Du skal sørge for at teste på placeringen af annoncerne for at finde ud af, hvad der er den bedste løsning for dig.

Facebook annoncering kan være effektivt

Facebook annoncering er en effektiv markedsføringskanal som kan give dig rigtig gode resultater. For at få succes med facebook annoncering kræver det en nøje tilrettelagt strategi, hvor målgrupper, budgivning, annoncer og optimering spiller sammen.

Facebook annoncering er en løbende proces, hvor der altid er mulighed for at optimere for at få endnu bedre resultater til den billigste pris.

Nu har du fået 10 gode råd til Facebook annoncering. Brug disse 10 gode råd når du arbejder med dine Facebook annoncer, så vil jeg garantere at du oplever gode resultater.

Hvis du har spørgsmål eller brug for min hjælp, så er du altid meget velkommen til at kontakte mig.

Læs også disse artikler

Opsummering af atikel
10 gode råd til bedre Facebook annoncering
Artiklens navn
10 gode råd til bedre Facebook annoncering
Beskrivelse
I denne artikel har jeg samlet 10 gode råd til Facebook annoncering. Det er gode råd som mange ofte overser når de arbejder med Facebook annoncering
Skrevet af