guide til facebook annoncering

Facebook annoncering: Den ultimative guide

Jeg er sikker på du har mindst én ven der siger, at

Facebook annoncering er en dårlig idé fordi det ikke virker. Det skyldes måske at han har læst cases, hvor der blev tabt penge på Facebook annoncering.

Hvis Facebook annoncering ikke virker, hvorfor findes der så over 1 million Facebook annoncører, som har et samlet adspent på over 8 milliarder kr. på Facebook annoncer?

Facebook annoncering er vokset med over 680% siden 2010. Det er der være en god grund til.

Facebook annoncering virker

Lad mig gøre helt klart med det samme – Facebook annoncering virker.

Flere og flere virksomheder er begyndt at annoncere på Facebook. Mange virksomheder flytter deres budgetter væk fra traditionel markedsføringskanaler for at øge budgetterne på de sociale medier – især Facebook.

For at forstå hvorfor Facebook annoncering er så effektiv annoncering, er du nødt til at forstå forskellen fra den største konkurrent nemlig Google Adwords.

Google Adwords fungere helt simpelt ved at en bruger søger efter noget. Herefter ser de en annonce, som de klikker på for til sidst at købe produktet eller en service.

Der er dog et par ulemper ved den måde Google Adwords fungerer på:

  • For hvert produkt, er der et begrænset sæt af relaterede søgeord. Hvis du har mange konkurrenter, som byder på et begrænsede sæt af søgeord vil Google Adwords hurtigt bliver dyrt.
  • Du kan kun udfylde et eksisterende behov, som ofte er begrænset. Ofte vil målrettede brugere ikke aktivt søge på Google efter en løsning.

Her er de største forskelle mellem Google Adwords og annoncer på Facebook:

  • På Facebook kan du være ligeglad med hvad brugerne søger efter.
  • På Facebook er alt der betyder noget, hvem dine kunder er. Det betyder at du skal målrette mod rigtige mennesker med rigtige interesser, hobbyer og job – ikke søgeord som på Google Adwords.

Sådan kan Facebook annoncering kan virke for din virksomhed

Forestil dig, at du er ved at starte et nyt koncept. Det kan være en revolutionerende barbermaskine for unge mænd, som har problemer i forbindelse med deres første barbering.

Produktet er alletiders og markedet er enormt. Du skal bare fortælle til alle mandlige teenagere om dit fantatiske produkt.
Du går på Google Adwords og begynder at byde på søgeord som ‘barbering teenager’, ‘barbermaskine teenager’ osv.

Sandheden er nok, at teenagere ikke søger efter barbermaskiner på Google. Selvom alle mænd i verden har købt en barbermaskine mindst én gang i deres liv.
Mængden der søger på Google efter barbermaskiner er temmelig lav. Måske fordi de vælger at gå til den nærmeste fysiske butik for at se, hvad der findes på hyldene.

Selv med en konverteringsrate på 40% på Google Adwords vil du aldrig kunne blive rig på Google Adwords alene.
Efterspørgelsen på køb af barbermaskiner online er alt for lav til at din virksomhed vil blomstre.

Markedet for barbermaskiner er alligevel stort, så derfor skal du finde nye veje til at markedsføre dit produkt.

Med Facebook annoncering kan du skabe unikke og målrettede annoncer til alle mænd i alderen 14-20 år i Danmark.
På få minutter vil du være i stand til at skabe en efterspørgelse efter netop dine produkter blandt hele din målgruppe.

Du vil nok aldrig få en konverteringsrate på noget der ligner 40% på Facebook annoncering. Alligvel er der så mange fordele ved Facebook annoncering, at du ikke må undlade.
Med den rette strategi for Facebook annoncering vil du kunne øge efterspørgelse på dit produkt eller service betydeligt.

Facebooks annonceplatform bliver hele tiden bedre

Facebooks annonceplatform bliver bedre hver eneste dag. Den er nu for alvor blevet en moden annonceplatform, som stadig har plads til masser af innovation.

For bare få år siden lå annoncerne i Facebook helt ude til højre. I dag giver Facebook muligheden for at lade annoncerne køre i newsfeedet hos brugeren. Det øger interaktionen hvis du gør det rigtigt uden at generere brugeren.

Den seneste tid har Facebook virkelig forbedret Custom Audience, så du kan bruge retargeting eller målrette et meget specifik segment af din målgruppe, som passer til dit behov.
Med de nye forbedringer har annoncørerne formået at sænke deres anskaffelsespris med op til 75%.
Forbedringerne betyder også, at Facebook annoncering kan være særdeles attraktiv for B/B virksomheder.

Facebooks platform virker også rigtig godt til mobil annoncering. Selvom dette først blev muligt i 2012, så er det en af de mest effektive annoncemuligheder der findes på Facebook.

I dag kommer 53% af Facebooks reklameindtægter fra mobilannoncer.

Er du nu overbevist og klar til at hoppe på Facebook annoncering? Facebook er en kraftfuld, alsidig og særdeles effektiv annonceplatform.

Opsætning af Facebook annoncekonto

I det følgende vil jeg komme ind på, hvordan du opretter din annoncekonto på Facebook.

Jeg vil fortælle dig om de vigtige oplysninger i forbindelse med din Facebook annoncekonto.
Det omfatter blandt andet hvordan du administrerer tilladelser, ændringer i forbrugsgrænsen og andre nyttige oplysninger, der hjælper dig med at administrere din annoncering på Facebook.

Bare rolig, der er ikke noget svært her. Du skal bare læse denne side godt igennem, også selvom du måske allerede har lidt erfaring i Facebook Ads Manager.
Det er vigtigt at forstå, hvordan Facebook håndterer tilladelser imellem Pages, Apps, Events og annoncering, ligesom forbrugsgrænsen på din konto også er et vigtigt emne.

Kontoinformation og kreditkortinformation

Jeg har indstillet mit sprog på Facebook til Engelsk. Derfor må du ikke blive forvirret over de billeder, som jeg henviser til i dette indlæg. Sproget er den eneste forskel.

Grunden til jeg har indstillet Facebook til engelsk er blandt andet, at jeg på den måde får adgang til nyeste opdateringer fra Facebook.

Nå, lad os komme i gang.
Som det første skal du angive dine faktureringsoplysninger og give Facebook en gyldig betalingsmetode. Det er ret simpelt, og jeg vil guide dig igennem hver skridt.

Først går du til ‘Account Settings‘. Hver konto har en unik konto-id, men du kan også knytte et navn til den.
Det kan især være en god idé, hvis du administrere flere konti, og ønsker en mere enkel måde at identificere dem på.
Giv din konto et mere enkelt kontonavn f.eks. navnet på din virksomhed.

Facebook annonce konto opsætning

 

Udfyld oplysningerne på denne side. Informationen bliver brugt til fakturering, så derfor bør du være sikker på at det er udfyldt korrekt.

Hvis du repræsenterer en virksomhed i EU, vil du også blive bedt om at angive CVR nummer.

I nogle tilfælde vil Facebook give dig mulighed for at vælge fakturerings valuta og tidszone. Vær meget forsigtig med denne information, da du ikke kan ændre det igen, når først din konto er oprettet.

Gem ændringerne og gå til faktureringsoplysninger. Du kan tilgå disse oplysninger via linket fakturering i venstre side i Ad Manager.

Konto og faktura i facebook

 

Nu kan vi tilføje kreditkort til din Ad Account. Hvis du øger annonceringen bør du også tilføje en sekundær betalingsmetode.
Ved at tilføje en sekundær betalingsmetode sikrer du, at annonceringen ikke stopper hvis den månedlige grænse på dit primære kort opnåes eller på anden måde blokeres.

Hvis faktureringen via dit primære kort mislykkes vil alle dine kampagner blive sat på pause øjeblikkeligt, indtil du betaler udestående saldo.

Du er desuden nødt til manuelt at genstarte dine annoncer én efter én. Det er en kedelig og tidskrævende opgave, hvis du kører flere kampagner.
Hvis du har en sekundær betalingsmetode sat op, vil Facebook automatisk starte fakturering for din sekundære betalingsmetode.

Nu kan du tilføje betalingsmetode. Klik på betalingsmuligheder i menuen. Følg instruksen for at tilføje betalingsmuligheder.

Medmindre du har en Facebook annonce kupon, har du 2 muligheder nemlig kreditkort eller Paypal.

betalingsmetoder i facebook annoncering

 

Du kan altid ændre dine faktureringsmuligheder, hvis det bliver aktuelt. Dog kan ikke ikke slette din primære faktureringskilde. Du bliver nødt til at gøre en anden faktureringsmulighed til den primære før du fjerner din nuværende primære faktureringsmulighed.

Hvordan og hvornår bliver du faktureret?

Facebook har løbende ændret måden du bliver faktureret på. Det gør de for at fakturere mindre hyppigt og for at gøre det mere brugervenligt.

Din primære faktureringskilde vil blive faktureret hver gang du når en via faktureringsgrænse. Størrelsen af denne grænse varierer baseret på din faktureringshistorik.

Faktureringsgrænsen vil være lav i begyndelsen. Beløbet vil blive hævet jo mere du begynder at annoncere.

Faktureringsgrænserne har ingen indflydelse på dine annoncekampagner. De påvirker udelukkende, hvor ofte du vil blive faktureret for annonceringen på Facebook.
Den store fordel ved at have en høj faktureringsgrænse er, at du får færre fakturaer til regnskabet.
Hvis du ønsker at ændre din faktureringsgrænse eller har problemer med faktureringen, kan du kontakte Facebook support.

Grænser i Facebook ad account

Der er grænser for hvor mange kampagner, annoncegrupper og annoncer, du kan oprette.

  • 1000 kampagner pr. annoncekonto
  • 5000 annoncer pr. annoncekonto
  • 25 Ad Account (annoncekonto) pr. bruger
  • 25 brugere pr. Ad Account

Normalt vil disse grænser måske ikke være aktuelle for dig. Er du seriøs omkring Facebook annoncering, så kan du nå grænsen på 5000 annoncer og 1000 kampagner.
Tallene lyder måske overvældende, men når du begynder at optimere på dine kampagner, vil du lave flere og flere eksperimenter. Dette skaber hundredevis af annoncer pr. kampagne.

Grænserne er kun gældende for ikke slettede annoncer og kampagner. Når du grænserne, skal du slette alle gamle kampagner og deres annoncer for at få plads til nye.

Der er grænse mere, som du selv har kontrol over. Forbrugsgrænsen som er en overordnet total grænse for dit max budget på kontoplan.
Du kan tilrette din forbrugsgrænse fra fakturering i Ads Manager.

beløbs grænse i facebook annoncering

 

Der er faktisk ingen grund til at sætte denne grænse, medmindre du er en af følgende:

  • Du administrerer ikke selv din annoncering direkte, og vil være sikker på konsulenten ikke bruger flere penge end aftalt.
  • Du er bange for fejl og kommer til at indstille daglig budget til 10.000 for en kampagne.

Indstillinger af din forbrugsgrænse er enkel. Du bør dog ikke sætte forbrugsgrænsen for lavt ellers bliver du nødt til at opdaterer den ofte.
Husk også at hver gang forbrugsgrænsen er nået, vil alle dine konto sættes på pause i mindst 15 minutter.

Facebook annoncetyper og mål

Inden du går i gang med din første Facebook kampagne, er det afgørende du forstår de forskellige Facebook annoncetyper.

Gennem årene har Facebook justeret sine reklamer for at tilpasse sig brugerens behov. Uanset hvilket mål din kampagne har, er der en annoncetype for det.

Trafik og kundeemner til din hjemmeside

Et af de mest almindelige mål med Facebook annoncering er at drive trafik til en hjemmeside. Formålet kan enten være at øge hjemmesidens generelle rækkevidde eller sende brugeren til en dedikeret landingpage for at få dem til at købe et produkt, tilmelde sig nyhedsbrev eller anden form for leadgenerering.

På denne side får du en oversigt over, hvilke Facebook annoncetyper som bedst passer til dine behov.

Domæne annonce (domain ad)

Placeringen i denne type annonce er i højre side.

Af de forskellige typer af Facebook annoncer, er denne den mest enkle. Annoncen kan kun vises i højre kolonne, så der er ikke mulighed for visning på mobile enheder.
Du kan vælge titel, en kort beskrivelse og hvilken URL, der skal vises.

I dag performer denne type annonce typisk ikke godt set i lyset af dine andre muligheder. Klikfrekvensen (CTR) er ofte lav på denne type annoncer. Dog kan klikpriserne være lave.

Side indlæg links (page post link)

Placeringen i denne type annonce kan være right column, newsfeed og mobile enheder.

Dette er den mest almindelige af alle Facebook annoncetyper. Annoncerne kaldes også newsfeed ads og er idéelle til at annoncere for en hjemmeside.

Annoncen giver mulighed for at indsætte et stort billede for at fange brugeren opmærksomhed, når de scroller ned igennem deres newfeed.

Du bør altid teste på både annoncetekst og linkbeskrivelsen, når du arbejder med denne type Facebook annoncer.

Denne type annonce er kendt for at performe rigtig godt. Derudover genererer annoncerne ‘Likes’ til din side – som alle har en interesse i din virksomhed.

Et godt tip er, at følge kommentarerne i annoncerne. Husk at besvare dem for at øge engagement.

Multiprodukter (Multi Product Ads)

Placeringen af denne type annonce kan være newsfeed på både desktop og mobile enheder.

I juni 2014 kom Facebook med en ny annonceformat kaldet Multi product ads, som kan være nyttig for især webshops og andre annoncører, der ønsker at annoncerer flere produkter fra deres butik.

Multi product ads er kun tilgængelig i newsfeed på desktop og mobile enheder. Den ligner meget annonceringen for indlæg med link, men i stedet for ét link, så understøtter denne type annoncer altså op til 3 produkter og tilhørende links.

Så du kan altså her med en enkelt annonce fremme 3 forskellige produkter med hver deres eget billede, link og title i én annonce.

Likes og engagement på din Facebookside

Alle Facebook annoncetyper er gode til Facebook Marketing. Du kan bruge dem til at øge antallet af likes (følgere) af høj kvalitet og øge rækkevidden af det indhold, du poster på Facebook.

På grund af de seneste opdateringer, vil de almindelige post kun spredes organisk til et gennemsnit på 2-6% af dine følgere.
At promovere dine post er en god måde at sikre dine følgere ser dine budskaber.

Page likes

Placeringen af denne type annonce kan være i højre side og newsfeed for både mobil og desktop. Dette er en dedikeret annonce for at øge antallet af følgere (likes) på din facebookside.
Annoncen vil være synlig med en CTA (call to action) for brugerene, så de med det samme kan følge dig på Facebook.
Det er vigtigt at du vælger det rigtige billede for at opnå den ønskede effekt. Her kan jeg stærkt anbefale dig, at du splittester mellem flere variationer løbende for at opnår de bedste resultater.

Min personlige erfaring er dog, at der er andre og bedre annonceformer til at opnår flere følgere. Det handler om at få opsat den rette strategi, så dit segment ser en værdi i at følge dig.

Likes er ikke bare likes. Det handler om at ramme et segment, som har en reel interesse i din virksomhed – ellers er det spild af penge.! Hvis du får følgere af ringe kvalitet, så risikerer du i fremtiden at bruge penge på annoncering overfor en målgruppe, som ikke konverterer til kunder.

Når du annoncerer med et mål om at skaffe flere likes til din Facebookside, så husk at det ikke handler om at skaffe de billigste likes. Det handler om at ramme det rette segment, som interesserer sig for din Facebookside og dine budskaber.

Foto annonce (page photo ads)

Placeringen af denne type annoncer kan være i højre side og newsfeed på både mobil og desktop.

Vil du skabe engagement i blandt dine følgere? Denne type Facebook annonce har mest plads til et flot billede.
Hvis du vælger det rigtige billede, kan du være stensikker på en masse kommentarer og likes.

Du kan også indsætte et link i teksten, men du skal ikke forvente at få en masse trafik derfra.

Videoannonce (page post video ads)

Placeringen af denne type annonce kan være i højre side og newsfeed på både mobil og desktop.

Video annoncering er stadig ret nyt på Facebook. Derfor er der en stor chance for at det vil give højt engagement.
Ulempen er at det kræver gode kvalitetsvideoer, hvilket kan være både tidskrævende og dyrt at få produceret.

Større virksomheder vil med stor sandsynlighed tage denne type annoncer til sig, men mindre virksomheder kan også få succes med videoannoncering med den rette strategi.

Sideindlæg med tekst (page post)

Denne type annonce kan være i højre side og newsfeed på både mobil og desktop.

Dette annonceformat fokuserer på at drive engagement til ding Facebookside. Alligevel bør du måske overveje at bruge annoncerne med foto i stedet for, da billeder er kendt for at give højrere engagement på især de sociale medier.

Derfor bør du efter min overbevisning undgå denne type annoncer, og i stedet teste på andre formater i stedet for.

Annonce mål og kreativitet

Du har nu din konto fuldt sat og og kender de forskellige annoncetyper Facebook tilbyder. Det er nu tid til at du kan oprette din føste Facebook annonce.

Før du bruger penge på Facebook annoncering, er det vigtigt at definerer dine mål. Hvad er det du ønsker at opnå med din Facebook kampagne.

  • Flere salg på din webshop
  • Online synlighed og branding
  • Flere likes
  • Mere engagement
  • Eller måske noget helt andet

Opsætning af mål for Facebook annoncering

I Facebook Ad Manager har du mulighed for at oprette dine Facebook kampagner.. Har ingen kampagner har endnu, vil denne side være tom.

Nu er det tid til at vælge et mål for din nye kampagne. Facebook giver dig en lang række muligheder for at definere dine mål.

Uanset hvilke mål du vælger, er du nødt til at indsætte yderligere oplysninger om, hvad du ønsker at opnå.
For eksempel kan det være en hjemmeside, som du ønsker at drive trafik til. Hvis det er tilfældet sakl du indsætte hjemmesiden URL. Det er faktisk ikke så svært – du skal bare følge de forskellige steps, som Facebook guider dig igennem.

Hvis du vil annoncere for en hjemmeside, vil jeg anbefale dig at bruge website conversion i stedet for website click.
Du tjener ingen penge på folk besøger din hjemmeside. Der hvor værdien ved annonceringen ligger er, når brugeren laver en aktiv handling på din hjemmeside f.eks. et salg, tilmelding til nyhedsbrev m.m.

Annoncebilleder

Når du har defineret kampagnes mål, er det tid til at designe din annonce. Det første og vigtigste er at vælge den eller de rigtige billeder.

Facebook giver dig mulighed for at teste op til 6 billeder for at finde ud af, hvilke billeder der er mest effektive for din annonce.
Du bør altid teste på mindst 2 parametre – i dette tilfælde mindst 2 billeder. Omvendt bør du også holde dig til en test af gangen. Det kan hurtigt blive både forvirrende og uoverskueligt, hvis du tester på mange ting af gangen.

For få år siden var billederne i Facebook annoncerne meget små. Sådan er det ikke mere.
Newsfeed annoncerne har et stort format, som fanger brugerens opmærksomhed. Facebook foreslå et format der hedder 1200×628 til billeder i newsfeed annoncerne.

Annoncetekst

Det kan være give udfordringer at forme den helt rigtige tekst til dine annoncer. For det handler om at bruge de rigtige ord og sætninger for at engagere målgruppen.

Afhængigt af din annoncetype skal du bruge test til 2 – 3 sektioner i din annonce herunder overskrift, body tekst og dit newsfeed link.

  • Overskriften mål være op til 25 tegn
  • Annonceteksten må være op til 90 tegn
  • Newsfeed linket må være op til 90 tegn

Et lille tip: Du bør have flere overskrifter og annoncetekster klar før du begynder at oprette din annonce. Det vil gøre det lettere for dig i stedet for at finde på teksten imens du arbejder med annoncen.

Du har mange forskellige slags muligheder med din annoncetekst alt efter hvilken annoncetype du vælger.

Facebook tilbyder en ‘call to action’ knap på udvalgte annoncetyper f.eks. ‘Køb nu, ‘ Læs mere her’ m.m. Disse knapper har vist sigt at være utrolig effektive til at øge klikfrekvensen.
Hvis knapperne passer til dit produkt, vil jeg helt sikkert anbefale dig at teste resultaterne med disse knapper.

Husk at holde dine tekster korte og tydelige i sit sprog. Det handler ikke om at sælge, men i stedet at overbevise brugeren om at klikke på annoncen.
Du kan med fordel tilbyde rabatter eller freebies. Dog bør du også passe på med at tiltrække for mange billige klik, der ikke vil konvertere alligevel.

Du skal finde den fine balancegang imellem ovenstående. Når du har knækket koden til det, så har du også knækket koden for effektive markedsføring på Facebook.

Annonceplanering

Du har 3 valgmuligheder, hvor dine Facebook annoncer vises:

  • Newsfeed
  • Mobil
  • Højre side på desktop

Mange eksperter antager at annoncerne i højre side er spild af penge. Annoncerne i højre side er relativt billigt, og du kan aldrig vide hvilken type annonce, der er bedst for dig før du tester på det.

Målretning af Facebook annoncer

Det er helt afgørende for en vellykket Facebook annoncering, at du ved hvem dine kunder er. Med mere end 1 milliard brugere med en Facebook konto, er det helt afgørende for din succes, at du målretter annoncerne til et segment, der er interesseret i dit produkt.

Facebook tilbyder en lang række muligheder, som gør målretningen nemmere. Husk på, at annoncering handler om at få kunder – ikke billige klik.
Vælg en målgruppe og bliv ved med at teste forskellige målgrupper for at finde ud af, hvilken målgruppe der responderer bedst på dine annoncer.

Et lille tips: For vellykket markedsføring handler det om at præsentere det rette budskab, til det rette segment, på det rette tidspunkt. Lykkedes det dig, så vil du også få solgt dine produkter.

Demografisk målretning af annoncer

Du har mulighed for at målrette dine annoncer efter beliggenhed postnummer eller land. Det kan især være attraktiv, hvis du driver en fysisk virksomhed f.eks. en butik, hvor du ønsker at tiltrække kunderne via Facebook annoncering.

Ønsker du at appellere til teenagere, unge familier eller måske pensionister? Du  har mulighed for at vælge enhver aldersgruppe, når du opretter dine kampagner.

Du kan også vælge at målrette dine annoncer mod specifikke køn.

Facebook giver faktisk mulighed for at målrette annoncer til folk med specifikke politiske synspunkter, livs begivenheder, stillingsbetegnelser m.m. Der er utrolig mange muligheder.
Dog skal du være opmærksom på, at nogle af disse segmenter kun er muligt at målrette i USA. Du skal også være opmærksom på, at din målgruppe ikke bliver for lille, så du får en begrænset rækkevidde for dine annoncer.

Målretning efter interesse

Målretning efter interesser er en af de mest effektive metoder Facebook tilbyder. At målrette sine budskaber efter brugere, som er interesseret i emnet giver en stærk relation mellem dit brand og brugeren.

Du har faktisk mulighed for at ramme brugere, der er interesseret i dine konkurrenter eller måske et bredere segment f.eks. en blog.

Præcise interesser giver dig mulighed for at målrette brugere baseret på deres profilinformation baseret ud fra ‘likes’, interesser, hvilke apps de bruger, Facebooksider de følger m.m.

Start med at udfylde feltet interesse, og se hvilke mulighed du får. Facebook vil automatisk foreslå lignende segmenter. Ved at tilføje flere vil du udvide og få en større rækkevidde.

Du kan også målrette dine annoncer efter adfærd. I modsætning til præcise interesser har du mulighed for at målrette annoncerne efter brugere, som f.eks. laver et køb.
Disse data er indsamlet af Facebook og analyseret på mange faktorer. Facebook gør også brug af ekstern data.
Denne type målretning er ikke altid nyttig, men når de er så virker det.! F.eks. kan du målrette mod et segment, som planlægger en rejse. Det er jo unikt, hvis du annoncerer for et hotel eller bookingbureau.
Prøv at lege med denne type målretning. Du finder hurtigt ud af om det er noget for dig.

Målretning efter forbindelser

At målrette dine annoncer efter forbindelser kan være utrolig effektiv, især hvis din virksomhed allerede har mange brugere som følger dig.
Du har mulighed for at målrette dine annoncer mod følgere, følgeres venner eller dem som ikke allerede følger din side, app eller begivenhed.

Her er et par muligheder til at bruge avancerede forbindelser i din målretning:

  • Få nye likes (følgere) til din side
    Det kan du være ved at udelukke nuværende følgere og kun målrette nye potentielle følgere
  • Forbedre rækkevidden af dine indlæg på Facebook
    Ved at målrette dine følgere og deres venner øger du sandsynligheden for, de vil dele dine indlæg.

Custom Audience

Custom Audience eller brugerdefinerede målgruppe er en ekstremt kraftfuld måde at målrette sine annoncer på.

Det er min klart foretrukne målgruppe for mine annoncer, og sådan virker det:
Hvis du har en liste med e-mail adresser, telefonnumre eller Facebook bruger id for personer, som du ved er interesseret i dit produkt, så kan du uploade det til Facebook.
Listen vil blive brugt til at skabe dig custom audience. Så det vil sige, at Facebook finder brugerne fra denne liste til dine annoncer.

Du kan målrette flere lister og endda udelukke dem fra dine annoncer. For eksempel, hvis du kører en kampagne for at få flere brugere til at købe dit produkt, kan du udelukke en liste over alle dem, som allerede har købt fra dig.

Facebook kampagner, annonce gruppe og bud

I det følgende vil jeg vil jeg fortælle dig nærmere om kampagnestrukturen, og hvordan du fastsætter budget og bud for dine kampagner. Det er muligvis en af de nemmeste opgaver ved Facebook annonceringen, da Facebook automatisk gør dette i langt de fleste tilfælde.

Kampagner, annoncegruppe og annoncer

I marts 2014 lancerede Facebook en af de vigtigste opdateringer i deres kampagne struktur.

Før opdateringen var der 2 niveauer nemlig kampagnen og annoncerne.
Formålet med annonceringen, tidsplanlægning og budget blev defineret på kampagne niveau.

Strukturen havde dog nogle begrænsninger. Alle annoncerne havde det samme budget og ofte fik én annonce det største markedsføringsbudget, hvilket gjorde det rigtig svært at lave grundige splittests på annoncerne.

For at løse problemerne opdaterede Facebook deres kampagnestruktur, så det nu er 3 niveauer: Kampagnen – Annonce Gruppe og Annoncerne

På kampagneniveau kan du definere annonceringens formål – altså hvad du ønsker at opnår med Facebook annoncering.
Ønsker du at sælge mere i din webshop eller måske øge antallet af likes på din side, så er det på kampagneniveau, at du definere dette.

Budgetter og annonceplanlægning blev flyttet til det nye niveau Annonce Set.
Målet med annonce set er, at gruppere annoncerne, definere det samlede budget, startdato og slutdato.

I det sidste niveau har vi annoncerne. Ved at have annoncerne sammen på dette niveau sikrer vi at pengene bliver fordelt lige på annoncerne, som giver dig et mere reelt billede af de tests du sætter op.

Kampagne budget

Dit budget er afgørende for at din kampagne bliver en succes.

Du vælger et budget for hvert annonce sæt – ikke hele din kampagne. Derfor kan du lave 2 annonce sæt med hvert et budget på f.eks. 100 kr. Det samlede beløb for kampagnen vil så være 100 kr. i  alt.

Du kan angive et dagligt budget eller et samlet budget.
Hvis du vælger et samlet budget, vil Facebook forsøge at dele budgettet ud på hele kampagnens levertid.
Forskellen fra daglig budget er, at du ikke behøver at sætte en slutdato på dette.

For nyligt tilføjede Facebook en boks i højre side, som viser dig et estimerede dagligt reach for dit annonce sæt baseret ud fra dit budget.
Tallet kan virke lavt, men du behøver ikke ramme hele din målgruppe hver eneste dag. Det må gerne fordeles på hele kampagnens levetid.

Bud strategier i Facebook annoncering

Bud i Facebook annoncering har ændret sig meget gennem tiden. Tidligere handlede budene på annoncerne meget om CPC (click pr. cost) og CPM (click pr. mile). På det seneste er det hele blevet mere simpelt.
Som standard forslår Facebook automatisk at håndterer bud strategierne for dig.

Hvis du ikke er ekspert i Facebook annoncering vil det være naturligt for dig at bruge oCPM (optimeret CPM), som er automatisk budgivning og optimering af annoncer.

Det der sker her er, at du betaler for hver gang din annoncer vises for en bruger, men i baggrunden vil Facebook analysere dine data og optimere din kampagne og annoncelevering til kun at ramme brugere, som er mere tilbøjelig til at fuldføre den ønskede handling. Det vil altså sige Facebook selv optimere efter f.eks. klik eller konverteringer alt efter hvad dit mål er.

Når du er godt i gang med Facebook annoncering, så kan du prøve at teste med manuel budgivning. Her definerer du selv, hvor meget du er villig til at betale for hvert klik eller pr. 1000 visninger.
I nogle tilfælde kan det være rigtig effektivt at sænke prisen på din annoncering, men det kræver erfaring med Facebook annoncering.

Hvis du manuelt byder pr. klik eller visninger, vil Facebook automatisk foreslå et minimum og et maksimum bud for dine annoncer. Jo højrere dit bud er, desto tættere kommer du på den maksimale rækkevidde. Dog vil dit budget også hurtigere være opbrugt.

Det bud som angiver som max beløb, du er villig til at betale, vil ikke være den nøjagtige pris, du vil blive opkrævet.
Facebook’s annonceplatform fungerer ligesom et auktionssystem i stil med Google Adwords. Du vil altid betale den laveste mulige pris for at få vist en annonce på et givent tidspunkt.

Analyse af Facebook annoncering

Hvis du har fulgt hele min guide, så har du nu oprettet din første annonce på Facebook. Derfor er det nu tid til at analysere, hvordan dine Facebook kampagner klarer sig.

Uanset hvor fantastiske dine kampagner er, er du nødt til at overvåge dem jævnligt for at finde ud af, hvordan de performer.
Du er derfor nødt til at sætte dig ind i, hvordan du analyserer på data fra dine Facebook annoncer. Herefter skal du optimerer kampagnerne, så du får den maksimale effekt af dine Facebook annoncer.

Et hurtigt overblik over alle dine kampagner

Det først du ser er en oversigt over alle dine kampagner i Facebook Ad Manager, og et lille resume af deres perfomance.

På denne side finder du de mest nyttige data for hver enkelt kampagne.

Facebook giver mulighed for at du kan spore alle konverteringer, så du har et overblik over hvordan dine annoncer performer, hvis det er et af dine mål.
Du får ligeledes overblik over, hvor mange penge du har brugt på hver enkelt kampagne samt en gennemsnitlig pris pr. konvertering.
Du kan også måle på andre parametre f.eks. hvor mange folk, der klikker på dine kampagne eller hvor mange nye følgere (likes) dine annoncer tiltrækker.

Du kan selv vælge om du ønsker at se data fra dine kampagner, annonce grupper eller annoncer.
I starten kan det virke uoverskueligt at analyserer på alle dine kampagner. Derfor vil jeg anbefale dig, at du starter ud med at klikke dig ind på udvalgte annonce grupper eller annoncer i starten.

Ønsker du at se længere tilbage end 7 dage? Du kan selv vælge din tidsramme, du ønsker at analysere på.
Hvis du ønsker at få overblik over, hvordan dine annoncer performer lige nu, skal du vælge de sidste 7 dage.
Der er fordele og ulemper ved at vælge data over en længere periode. Dog skal du være sikker på, at du har nok data til at konkludere og optimere ud fra.

Lær at forstå data fra dine kampagner

Ønsker du mere information, kan du klikke på en kampagne. Så kommer du ind til den enkelte kampagne, som giver din noget mere information.

Denne oversigt fortæller dig, hvor meget du har brugt, hvor mange handlinger (klik, konverteringer, likes osv.) kampagnen har genereret, den gennemsnitlige omkostning og frekvensen.

Frekvensen er ofte en overset måling, hvilket er en fejl. Frekvensen af din kampagne er en af de vigtigste målinger at analysere på.
Den fortæller dig, hvor mange gange i gennemsnit en unik bruger har set din annonce.

Hvorfor er frekvensen vigtig? Det er den fordi, når frekvensen bliver høj, så er det meget sandsynligt at de som er interesseret i dit produkt allerede har klikket på annoncen.
De som ikke er interesseret begynder at blive irriteret over at se din annonce flere gange. I sidste ende vil prisen derfor stige og de gode resultater vil falde, som også vil få kvalitetsresultatet til at falde.

Grafen viser antallet af interaktioner din kampagne genererer over tid. Nedenfor finder du en liste over annonce grupper i din kampagne.

Listen hjælper dig med at forstå hvad der virker – og hvad der ikke gør. Det er en stor hjælp, når du splittester dine annoncegrupper og annoncer. Du kan og bør altid stoppe annoncegrupper og annoncer, som ikke performer optimalt.

Avanceret rapportering

Når du er blevet fortrolig med de grundlæggende analyser i Facebook, kan du grave endnu dybere i dine data.

Med avanceret rapportering får en en masse vigtig data, som du kan bruge i dit optimeringsarbejde.

Du har mulighed for at tilpasse dine kolonner, så de passer til lige netop dit behov. De mest nyttige her må være actions og cost per action.
De giver dig over øjeblikkeligt overblik over engagement fra dine annoncer. Det kan være at dine annoncer placeret i newsfeed kun giver dig clicks, likes og kommentarer selvom dit egentlige mål er at få solgt et produkt. Og hvad er den gennemsnitlige pris på disse interaktioner.

De afsluttende ord om Facebook annoncering

Facebook annoncering er effektiv, hvis du gør det rigtigt. Hvis Facebook annoncering ikke virker for dig, så er det fordi du gør det forkert.

Der er rigtig mange muligheder i at annoncere på Facebook. Ofte kræver det en god strategi og tålmodighed.
Det er ikke sikkert, at dine annoncer konverterer og giver dig flere salg i starten. Så må du rette ind og teste af hvad der virker – og hvad der ikke gør.
Luk ned for annoncerne som ikke konverterer i forhold til dine opsatte mål, og lav herefter nye og endnu bedre annoncer.

Har du brug for hjælp, så er du selvfølgelig meget velkommen til at kontakte mig.