facebook lead ads

Facebook Lead Ads: Sådan samler du e-mail adresser

Så er der igen store nyheder fra Facebook. De skriver her, at de er begyndt at teste på ‘lead annoncer’. Arbejder du med e-mail marketing og Facebook annoncer så vil du elske de nye lead annoncer fra Facebook. 

Facebook lead annoncer er den nyeste annonceringsform. Jeg er helt sikker på,  at disse bliver en kraftfuld annoncering mulighed for annoncørerne på Facebook. Der er et enorm potentiale i disse nye annonceenheder, og jeg er sikker på at det vil være rentabelt for langt de fleste.

Fordelene med Facebook lead ads og opt-in form

For langt de fleste virksomheder er email adresser på definerede målgrupper værdifulde. Processen bag opbygningen af emaillisten kan være besværlig, bekostelig og en langsigtet affære.
Derfor tror jeg også, at langt de fleste virksomheder ikke prioritere denne markedsføringsindsats. Og det er endda selvom konverteringsraten på e-mail marketing i mange tilfælde er høj.

Med lead ads har vi mulighed for at indsamle de informationer, som brugeren allerede har afgivet til Facebook – det er smart.!

På den måde skal vi ikke først lede brugeren til en landingpage, hvor de først her skal udfylde en e-mail sign up for at blive tilmeldt vores nyhedsbrev.
Med lead ads lader vi brugeren forblive på Facebook, så de hurtigt kan tilmelde sig nyhedsbrevet og komme videre igen. Husk igen på hvorfor folk er på Facebook.

Med lead ads er der 2 knapper brugeren skal igennem for at være tilmeldt nyhedsbrevet.
Den første knap er selve call to action knappen ‘Tilmeld’. Herefter bekræfter man ved at klikke på ‘Bekræft’. Brugeren skal altså ikke manuelt indtaste sine oplysninger, som vi kender det fra tidligere.

Jeg er overbevist om at det vil øge konverteringsrate for email sign ups betydeligt.!

Med lead ads har vi mulighed for at indsamle følgende informationer om brugeren – alt efter hvordan deres indstillinger på Facebook er.

  • Fulde navn
  • Email adressen
  • Telefonnummer
  • Adresse
  • Postnummer
  • By
  • Land
  • Virksomhedsnavn
  • Job title

Førhen har man altid skulle være meget påpasselig med hvor mange informationer man krævede at brugerne udfyldte. Jo flere informationer man forlangte, desto mindre var chancen for at brugeren konverterede.
Dette problem er et overstået kapitel med Facebook lead ads, da Facebook automatisk udfylder formularen for brugeren.

Ingen landingpage – lad brugeren blive på Facebook

I tiden før lead ads skulle annoncøren først ‘overtale’ brugeren til at følge et link til en landingpage, hvor det var muligt at udfylde en formular.
Det medførte at brugeren blev ledt væk fra Facebook, hvilket generelt er en dårlig ting i langt de fleste tilfælde.

Herefter måtte annoncøren bare håbe på, at brugeren læste landingpagen og herefter udfylde email sign-up formularen.
Der er mange rigtig mange grunde til at brugeren bliver distraheret eller beslutter sig for ikke at udfylde formularen – nogle af dem kunne være:

  • Load tiden på den pågældende landingpage er for lang. Brugeren mister derfor tålmodigheden og vender tilbage til Facebook.
  • Informationerne på landingpagen er manglefulde.
  • Der forlanges flere informationer end brugeren er villige til at oplyse.
  • Brugeren ikke forlade Facebook, og bliver derfor ikke ledt til email sign-up formlen.

Alle disse problemer løser Facebook Leads Ads.

Godt nyt for mobile enheder

Mobiltrafik er godt for engagement på de sociale medier, men konverteringsraten er kendt for at være lavere fra mobile enheder. Det er simpelthen ikke nær så nemt at udfylde en formular fra en mobiltelefon, som det er fra en desktop.

Med de nye Facebook Lead Ads muligheder bliver dette problem løst. Her forbliver brugeren på Facebook, og er tilmeldt nyhedsbrevet i løbet af 2 klik.

Facebook Lead Ads og privatpolitik

Ved at benytte Facebook lead ads trækker vi eksisterende informationer fra brugerens Facebookprofil. Det er først muligt, når brugeren har bekræftet dette.
Med andre ord, så kræver det brugeren tilladelse før vi kan tilgå disse informationer via Facebook lead ads.

Det er et krav at man skal klart og tydeligt angive at brugeren tilmelder sig et nyhedsbrev. I dette tilfælde er det indbygget i lead ads.
Derudover forbyder Facebook, at man videregiver eller sælger indsamlede data fra disse annoncer videre.

Hvordan får man Facebook lead ads?

Lige nu er Facebook i gang med at teste muligheden for en lille gruppe annoncører rundt om i verden – altså en beta version af lead ads.
Der er endnu ikke meldt noget officielt ud fra Facebook om, hvornår det bliver rullet ud i resten verden.

Prisen på disse annoncer er ikke faste. Ser vi en høj konverteringsrate på denne type annoncer, så vil prisen også være derefter. Derfor handler det om at teste for at finde ud af om denne type annoncer vil give værdi for din virksomhed.

Jeg er dog ikke et øjeblik i tvivl om at disse annoncer vil få succes – og vise resultater i det lange løb for langt de fleste virksomheder. Den største fordel er, at du kan indsamle værdifulde email adresse uden at brugeren skal udfylde en formular og uden at skulle lede brugeren væk fra Facebook.