lokal seo

Hvad er lokal SEO og hvordan bruger man det?

Hvis du kender lidt til online markedsføring, så har du sikkert hørt udtrykket lokal SEO. Har du en virksomhed med lokale kunder i f.eks. Esbjerg, så bør du fokusere på lokal SEO.

I dette indlæg vil jeg fortælle dig lidt om hvad lokal SEO egentlig er, og hvilke fordele du vil have ved at fokusere på lokal SEO. Det handler om, at få din hjemmeside præsenteret i toppen af søgeresultaterne i Google overfor kunder i dit nærområde.

Jeg holder til i Esbjerg. Til dagligt hjælper jeg små og mellemstore virksomheder med digital markedsføring herunder lokal SEO. Jeg ved, hvad der skal til for at din hjemmeside kommer til tops i Googles søgeresultater. Disse tips og gode råd vil jeg dele med dig i dette indlæg.

Hvad betyder lokal SEO?lokal seo i esbjerg

SEO er en forkortelse af søgemaskineoptimering (search engine optimization). Du kan læse min guide til SEO, hvis du vil have en grundlæggende viden om SEO.

Lokal SEO er faktisk søgemaskineoptimering, men hvor fokus ligger på et geografisk område f.eks. Esbjerg.

Den væsentligste forskel mellem organisk SEO, som de fleste kender og lokal SEO er, at søgningen har et geografisk komponent.

Hvis en bruger søger efter en ydelse + by. Et eksempel kan være, at en bruger søger efter SEO bureau i Esbjerg, så vil jeg dukke op med min ydelse i Google overfor den bruger, som har søgt op SEO i Esbjerg.

Søgemaskinernes mål herunder Google, er at give brugerne det mest præcise resultat, når der f.eks. søges efter SEO i Esbjerg.

Det samme sker, hvis jeg bare søger efter elektriker. Google antager nemlig, at jeg leder efter et elektrikerfirma i nærheden af Esbjerg, fordi jeg fysisk befinder mig her imens jeg laver en søgning på Google.

Organiske resultater af en søgning, er de resultater som ikke er afledt af en lokal hensigt.

Organisk SEO – søgemaskineoptimering der virker

En organisk søgning sker, når søgemaskinerne beslutter, at der ikke er en lokal hensigt med søgningen. Brugeren er snarere på udkig efter information frem for at finde en virksomhed inden for et bestemt område.

Nu sidder du sikkert og undrer dig over, hvordan søgemaskinerne kan finde ud af forskellen mellem lokale søgeresultater og organiske søgeresultater – og hvordan de bedst matcher din specifikke søgning.

Søgemaskinerne bruger mange hundrede forskellige faktorer til at afgøre rang og indeks af hjemmesider i søgeresultaterne. Nogle af disse faktorer er søgeord, søgefraser, udgående links og indgående links blot for at nævne nogle stykker.

Søgemaskiner især Google er blevet smartere med tiden. I dag vurderer Google ikke kun dit indhold på hjemmesiden ud fra om søgningen matchede dine søgeord. I dag kigger Google på din hjemmesides indhold semantisk.

Semantik betyder læren om betydning. Det vil sige, at Google ikke kun kigger på din hjemmesides tekst, som den står. Google kigger også på, hvilken betydning teksten har. Kort fortalt, så finder Google selv ud af, hvilke ord og sætninger som oftest forbindes. Ud fra disse oplysninger kan Google præsentere de mest relevante søgeresultater overfor brugeren.

Hvem skal fokusere på lokal seo – og hvem skal ikke?

Virksomheder som har en geografisk placering f.eks. virksomheder i Esbjerg med en hjemmeside bør fokuserer på lokal seo, hvis de vil rangere godt i Googles søgeresultater.

Hvis en bruger søger på Google efter din service eller produkt, så er det sandsynligt, at brugere ønsker at blive kunde hos dig. Derfor har du brug for at være i toppen af Google på lokale søgninger – ellers risikerer du at miste kunder til dine konkurrenter.

Har du en webshop eller en blog med information, så bør du ikke fokusere på lokal søgemaskineoptimering.

Derfor er lokal SEO vigtigt

Undersøgelser viser, at 50% af brugere der har søgt efter en lokal virksomhed, besøger denne virksomhed inden for 24 timer.

Naturligvis skal du fokusere på lokal SEO. Dine kunder finder dig i dag på nettet. Lokal SEO bør være en fast del af din markedsføringsindsats.

Ønsker du en uforpligtende snak om dine muligheder med lokal søgemaskineoptimering? Du er meget velkommen til at kontakte mig for at høre nærmere.

Hvordan påvirker SEO indsatserne hinanden?

Forskellen på fremgangsmåden er ikke så stor. Flere af de elementer man arbejder med hjælper både for den lokale og organiske SEO.

For eksempel bør du altid kræve din virksomhedsside på Google+, Bing, Yelp og TripAdvisor. Her bør du altid tilføje et link til din hjemmeside.

Informationer om firmanavn, adresse og telefonnummer er også vigtigt at tilføje på disse profiler. Her fortæller du søgemaskinerne, hvor din virksomhed er fysisk placeret. Der skabes links tilbage til din hjemmeside, der tæller som et godt link – også kaldet linkbuilding.

Linkbuilding er en af de absolut vigtigste faktorer i SEO. Du kan også læse mit indlæg om linkbuilding der virker. Søgemaskinerne herunder Google tager antallet af backlinks i betragtning, når de skal rangerer en hjemmeside i søgeresultaterne.

Korrekt og veludført søgemaskineoptimering kan påvirke både lokal og organiske søgeresultater positivt – og give dig flere kunder. Det vil desuden forbedre din hjemmesides ranking i søgeresultaterne.

Udføres søgemaskineoptimering forkert, kan det have enorm skadelig virkning på din online markedsføringsindsats. I værste fald kan du blive “straffet” af Google.

Afsluttende bemærkninger om lokal SEO

Husk, at selvom det hedder søgemaskineoptimering, så skal du optimere til brugerne. Du skal hjælpe brugerne af Google, som mangler din service, ydelse eller produkt med at finde din virksomhed på internettet.

Sæt dig altid i dine kunder sted og overvej, hvad de vil søge efter, når de skal bruge en virksomhed som din.