Online markedsføring i Esbjerg

Online markedsføring i Esbjerg kan være rigtig svært for lokale virksomheder at komme i gang med. Der kan være flere grunde til at virksomhederne i Esbjerg har svært ved at komme rigtig i gang med online markedsføring.

Min erfaring er, at online markedsføring er svært at finde ud af for mange virksomheder fordi mulighederne er så mange. Skal man som virksomhed i Esbjerg fokusere sin online markedsføring på SEO, Google Adwords, Facebook annoncering, e-mail marketing eller noget helt andet? Eller skal man måske forsøge at få de digitale kanaler til at spille sammen for at få mest muligt ud af annoncekronerne.

Skal du lave online markedsføring i Esbjerg, så vil denne artikel være for dig. Jeg vil fortælle dig om de muligheder du har med online markedsføring i Esbjerg.

Selvom kunderne er lokale i Esbjerg og området, så kan online markedsføring hjælpe dig til at få endnu flere kunder. Og det bedste er, at du kan spore præcist, hvad du får ud af dine annoncekroner du bruger på markedsføring.

Min baggrund for at skrive denne artikel er over 8 års erfaring og uddannelser indenfor kommunikation og online markedsføring. Jeg har en akademiuddannelsen i kommunikation og formidling. Derudover er jeg uddannet indenfor SEO (søgemaskineoptimering).

Jeg har en lang række af certifikater og kurser indenfor online markedsføring. Jeg er Google Analytics Qualified Individual og Google Adwords Qualified Individual, hvilket betyder, at jeg har gennemført Googles akkrediteringsprogram indenfor de forskellige områder.

Til dagligt hjælper jeg både små og mellemstore virksomheder med online markedsføring i Esbjerg, hvor min base også er. Jeg hjælper med alt lige fra analyser, strategi til eksekvering af online markedsføring.

Min definition af online markedsføring

Online markedsføring er en række kraftfulde værktøjer og metoder, der bruges til at fremme produkter og tjenester via internettet. Online markedsføring omfatter et bredere udvalg af markedsføringselementer end de traditionelle markedsføringsmetoder på grund af de ekstra kanaler og markedsføring mekanismer, der er tilgængelige på internettet.

Derudover adskiller online markedsføring sig markant fra traditionel offline markedsføring ved, at man kan spore alt indenfor online markedsføring. Man ved derfor altid hvor mange penge man har fået retur for sine annoncekroner.

Online markedsføring kan give virksomheder følgende fordele:

  • Vækst potentiale
  • Reducerede udgifter til annoncering
  • Målrettet kommunikation
  • Bedre kontrol
  • Forbedret kundeservice
  • Konkurrencefordele

Online markedsføring er også kendt som internet marketing, web marketing, digital markedsføring, SEM – kært barn har mange navne.

Online markedsføring forklaring

Det brede spektrum indenfor online markedsføring variere alt efter virksomhedens krav. Effektive online markedsføringskampagner udnytter data og CRM systemer.

Online markedsføring forbinder virksomheder med kvalificerede potentielle kunder, og tager forretningsudvikling til et højere niveau end traditionel markedsføring.

Online markedsføring kombinerer synergien mellem internettets kreativitet og de tekniske værktøjer herunder design, udvikling, salg og reklame samtidigt med at man fokusere på følgende primære forretningsmodeller:

  • E-handel
  • Lead baserede hjemmesider
  • Affiliate markedsføring
  • Lokale virksomheder

Online markedsføring har en lang række fordele som mange virksomheder i Esbjerg ikke har fået øjnene op for endnu.

  • Lave omkostninger hvilket gør, at man kan ramme rigtig mange potentielle kunder i forhold til traditionel markedsføring med et lavere budget.
  • Fleksibilitet som giver potentielle kunder mulighed for at undersøge og købe produkter/ydelser i deres fritid.
  • Analyser giver virksomhederne mulighed for at lave måle, hvad annoncekronerne giver af resultat på bundlinien i sidste ende.
  • Flere valgmuligheder end traditionel offline markedsføring f.eks. PPC annoncering, søgemaskineoptimering (SEO), e-mail markedsføring, lokal søgemaskineoptimering.
  • Demografisk inddeling og målretning, hvilket gør markedsføringen langt mere effektiv for virksomhederne.

Muligheder med online markedsføring i Esbjerg

Der er rigtig mange muligheder for virksomheder i Esbjerg, som vil prøve kræfter med online markedsføring. Jeg vil komme med mine forslag til, hvilke kanaler man kan benytte sig af.

Selvom man er en lokal virksomhed med lokale kunder i Esbjerg, så kan online markedsføring være en effektiv måde til at vækste virksomheden på, og dermed få endnu flere kunder.

Der er mange muligheder for at lave lokal online markedsføring. På den måde spilder man ikke penge på at ramme folk i København med budskaberne.

SEO i Esbjerg

SEO eller søgemaskineoptimering er en effektiv markedsføringskanal, hvor man arbejder på at få virksomheden til at være placeret højt i Googles organiske søgeresultater.

Man betaler ikke Google for at være højt placeret i søgeresultaterne i modsætning til Google Adwords. Til gengæld skal man gøre sig “fortjent” til at få gode placeringer i søgeresultaterne hos Google og andre relevante søgemaskiner.

SEO omfatter en lang række strategier og teknikker, hvilket gør virksomhedens hjemmeside endnu mere attraktiv for Googles brugere – altså dig og mig. Derfor vælger Google at belønne virksomhedens hjemmeside med gode placeringer for at give brugerne det bedste resultat ved deres søgning.

Du kan læse mere om SEO i Esbjerg, og hvilke fordele det har for din forretning.

Når jeg arbejder med SEO for virksomheder i Esbjerg fokuserer jeg på lokal SEO. Det er en markedsførings disciplin, hvor jeg udelukkende fokuserer på det lokale marked i og omkring Esbjerg.

Fokus ved lokal SEO er, at målrettet budskabet til potentielle kunder i lokalområdet. Der er f.eks. ingen grund til at folk i København støder på virksomheder, som kun yder deres service i Esbjerg.

Arbejdet med SEO er en dynamisk proces – og det samme er resultaterne man opnår. Hvis man har en virksomhed i Esbjerg vil jeg anbefale, at man bruger ressourcer på lokal SEO.

Er du interesseret i at høre mere om SEO for virksomheder i Esbjerg, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Lokal SEO i Esbjerg

Lokal SEO er vokset betydeligt de sidste par år, især i takt med stigningen af smartphones brug og bedre internet dækning. Selvom lokal SEO har mange ligheder med traditionel organisk SEO, så er det i sidste ende meget anderledes.

Lokal SEO er fokuseret på at levere resultater, der er relevante for en søgemaskine baseret på brugerens nuværende placering. Hvis jeg søger efter “restaurant” så vil Google vise mig følgende fordi jeg befinder mig i Esbjerg.

lokal seo i esbjerg

 

Over 40% af søgeforespørgsler fra mobiltelefon har en lokal hensigt. Fire ud af fem personer bruger deres smartphone til at søge efter lokale oplysninger, hvorefter to ud af tre foretager en direkte handling som følge heraf. En ud af tre personer fortsætter med at købe et produkt eller ydelse.


Google har for nyligt angivet, at en ud af tre forespørgsler foregår via mobiltelefon, og 87% bruger deres mobiltelefon, når de er på farten.

Google oplyser, at 95% af mobilbrugerne finder oplysninger på lokale virksomheder fra deres mobiltelefon, og bruger de primære funktioner som f.eks. ring op eller find vej.

Der er en række strategier for at få gode placeringer i Googles organiske søgeresultater for lokale virksomheder. Du kan læse min artikel om SEO i Esbjerg for at blive klogere på lokal søgemaskineoptimering.  

Google Adwords med fokus på kunder i Esbjerg

Google Adwords er Googles egen annoncering tjeneste, som giver dig mulighed for at placere betalte annoncer for din hjemmeside på en søgeresultatside (SERP).

Ved at bruge Google Adwords kan du se resultaterne med det samme i modsætning til SEO, hvor der kan gå måneder inden Google indekserer virksomhedens hjemmeside.

Betalt annoncering er et udtryk vi bruger, når vi placerer annoncer øvert i Google søgeresultater. Disse er markeret med den grønne tekst “annonce”.  

De grundlæggende principper for Google Adwords er, at man udvælger søgeord baseret på en søgeordsanalyse. Disse søgeord indgår en en auktion, hvor et matchende søgeord viser en relevant annonce for brugeren.

Jo bedre annoncer, søgeord og landingpage hører sammen desto bedre kvalitetsresultat opnår du, og søgeordene bliver dermed billigere.

Mange virksomheder bruger Google Adwords som annonceplatform. Der er derfor stor konkurrencer om pladserne øverst. Derfor glæder det om, at lave gode annoncer og have en god annonce struktur.

Du betaler Google Adwords hver gang en bruger klikker på din annonce. Den pris, du er villig til at betale for hvert klik hedder “pris pr. klik” eller CPC.

Du kan vælge et maks bud, og derefter give Google lov til at byde for dig indtil budgettet er brugt.

Du kan også vælge, at ændre budstrategi til pris pr. visning (CPM). Her betaler du Google Adwords for hver 1000 gange din annonce vises i søgeresultaterne. Brugeren behøver derfor ikke klikke på din annonce før du bliver afregnet.

Google Adwords fungerer så godt, at undersøgelser viser, at 40% af forbrugerne ikke er opmærksomme på, at Google Adwords er annoncer. Derfor er der tendens til, at de organiske søgeresultater længere nede ofte bliver overset.

Google Adwords kampagner, annoncer og søgeord kan indstilles til at ramme potentielle kunder i Esbjerg. Du spilder på den måde ikke penge på at ramme irrelevante målgrupper andre steder i landet.

Facebook annoncering målrettet Esbjerg

Facebook annoncering giver virksomheder mulighed for at målrette budskaber til brugerne på Facebook, baseret på brugeraktivitet, demografiske oplysninger, enheder og meget andet. Facebook er med andre ord en kraftfuld annonceplatform med rigtig mange muligheder for virksomhederne i Esbjerg.

Annoncer på Facebook giver virksomheder mulighed for at få ekstra rækkevidde, eksponering og målretning til rådighed for deres markedsføring.

Ifølge en undersøgelse af e-Marketer anser 96% af markedsføring eksperterne Facebook for at være den mest effektive annonceplatform indenfor de sociale medier.

Det skyldes, at det en af de mest effektive betalte annoncer kanaler, der hjælper virksomheder med at få nye kundeemner og gøre dem til betalende kunder.

Facebook annoncer virker både for B2C og B2B virksomheder, og der er efterhånden så mange succeshistorier med annoncering på Facebook. Jeg har læst flere cases, hvor man har set over 5x stigning på ROI.

Ud af Facebooks 1.6 millioner månedlige brugere, er den gennemsnitlige Facebook bruger på platformen 50 minutter om dagen. Med Facebook annoncering har du altså mulighed for at nå hver eneste af dem.

Med en god og solid annoncestrategi kan du målrette segmenterede og præcise budskaber til relevante kundeemner i Esbjerg.

Hvilken online markedsføring virker bedst?

Jeg bliver ofte spurgt til, hvilken form for online markedsføring der virker bedst. Og det er umuligt at svare på. Der er simpelthen for mange faktorer der spiller ind.

Som udgangspunkt vil jeg anbefale, at man benytter sig af alle relevante kanaler. Det kan være, at man bruger Facebook til at gøre opmærksom på virksomheden eller et godt tilbud. Derefter søger brugeren efter virksomheden på Facebook, og finder frem til hjemmesiden via en Google Adwords annonce eller de organiske resultater, som virksomheden har fået ved hjælp af SEO.

I dag spiller de digitale kanaler sammen og kunderejsen er lang. Det handler om, at fange kunderne på de rigtige sted i denne kunderejse for ellers spilder man penge på online markedsføring.

Når jeg arbejder med online markedsføring er mit fokus på performance markedsføring og ROI. Det vil sige, at jeg lægger indsatsen, hvor det giver mening. Og jeg sørger altid for at online markedsføring giver overskud.

Har du lyst til at vide endnu mere om online markedsføring, og måske hvordan din virksomhed skal markedsføre sig i Esbjerg? Du er meget velkommen til at kontakte mig.