facebook annoncering i esbjerg

Facebook annoncering i Esbjerg

Som virksomhedsejer er man altid på jagt efter lettere og mere omkostningseffektive måder at markedsføre sig på. Trykte annoncer er udbredt, men på mange måder også ved at være lidt gammeldags. Det skyldes blandt andet, at du ikke kan målrette, segmentere og analysere på resultatet af markedsføringen med de trykte annoncer.

Jeg oplever mange virksomheder i Esbjerg, som ikke har prøvet Facebook annoncering. Efter min mening begår disse virksomheder en stor fejl. Der er rigtig meget “guld” at hente ved at benytte Facebook annoncering som markedsføringskanal, hvis du har en virksomhed i Esbjerg.

Hvilken virksomhed i Esbjerg du har betyder ikke så meget. Stort set alle typer virksomhed kan med fordel benytte sig af Facebook annoncering uanset om du ejer en restaurant, lokal håndværker virksomhed eller en stor virksomhed med mange kunder i Esbjerg.

Jeg vil i denne artikel fortælle, hvordan virksomheder i Esbjerg kan bruge Facebook annoncering som en del af deres markedsføring.

Min baggrund for at skrive denne artikel er års erfaring med Facebook annoncering. Jeg har en lang række uddannelser indenfor digital markedsføring og online kommunikation bag mig. Derudover arbejder jeg til dagligt med en række lokale kunder i Esbjerg omegn, hvor jeg hjælper dem med online markedsføring – også Facebook annoncering.

Derfor virker Facebook annoncering for virksomheder i Esbjerg

De fleste virksomheder der benytter sig af online markedsføring i Esbjerg bruger Google Adwords. I mange tilfælde vil det også være det mest oplagte, men bare ikke for alle type virksomheder i Esbjerg.

Når jeg plejer at købe lokalt på mere regelmæssig basis f.eks. dagligvarer, hudpleje, tøj eller besøger en restaurant / café, så bruger jeg ikke Google til at finde det jeg søger. Det gør jeg ikke fordi jeg ved, hvor det jeg mangler findes.

Derfor handler det om at være synlig og “top of mind” hos lokale kunder i Esbjerg, hvis du ønsker at de skal komme ind i din forretning.

Du skal fange de lokale i Esbjerg det rigtige sted og på det rigtige tidspunkt. Og det har du mulighed for med at kombinere Facebook annoncering med din hjemmeside.

Målretning inden for geografiske områder med bestemte tilbud

Facebook giver mange unikke muligheder for at målrette annoncerne meget præcist. Det hjælper med til at Facebook annoncerne kun vises til de mennesker, der vil være i stand til at gå eller køre hen og besøge din forretning.

Du rammer ikke folk i København med dine budskaber til folk der bor i Esbjerg. Det sparer dig for markedsføringskroner, og vil unægtelig give dig højere konverteringsrate fordi annoncen bliver mere relevante.

Ved hjælp af enten 3. parts Facebook kupon app eller Facebooks tilbuds app, kan du nemt annoncerer for dine kuponer og tiltrække potentielle kunder til din virksomhed ved hjælp af Facebook annoncering.

Du kan oprette en brugerdefineret målgruppe, hvor du kan målrette dine annoncer til tidligere kunder, som har afgivet deres e-mail adresse eller telefonnummer. Hvis du har et loyalitetsprogram, så kan du også importere data derfra til Facebook.

Fortæl lokale historier

Med Facebook annoncering kan du fortælle historier om virksomheden, som lokale i Esbjerg normalt ikke vil søge på Google efter.

Lad være med at sælge dine produkter eller service for åbenlys i Facebook annoncerne. Fortæl hellere hvad f.eks. dine kunder får ud af, at være kunder hos dig.

Hvis du har en restaurant en cafe i Esbjerg kan du tiltrække spisende gæster med et billede af dagens menu, og spørge hvem de gerne vil dele menuen med. Du vil på den måde indirekte bede brugerne om at dele og “tagge” hinanden på annoncen, hvilket vil få annoncen til at performe bedre.

Der er rigtig mange muligheder med at fortælle spændende historier om din virksomhed til potentielle kunder i Esbjerg. Det er kun fantasien som sætter begrænsningerne.

Lad din virksomhed tilbyde noget gratis

Jeg siger ikke at det altid skal være gratis, men når det kommer til Facebook annoncering, så kan der være rigtig stor værdi i at tilbyde noget gratis.

Du kan tilbyde viden via en artikel, en analyse/test eller en gratis drink. Der er mange muligheder for at tilbyde potentielle kunder noget gratis.

I modsætning til Google Adwords, så er brugerne ikke i et stadie hvor de søger efter dine produkter. Du kan derfor ikke forvente, at Facebook brugerne køber noget efter at have set din annonce, selvom de er interesseret i den.

Google Adwords er en ekstrem effektiv markedsføringskanal fordi annoncerne bliver vist til en målgruppe, som er interesseret i produkterne lige nu.

Dette er ikke hensigtens med Facebook annoncering. Du ved ikke om brugerne på Facebook har lyst til at købe dine produkter eller den service din virksomhed tilbyder. Derfor er du nødt til at vække deres interesse – noget, der giver brugerne værdi.

I stedet for at fokusere på et produkt eller din virksomhed, bliver du i stedet for nødt til at fokusere på den værdi dit produkt giver brugeren i sidste ende.

Hvis du vælger den rigtige målgruppe, så kan det godt være at brugerne ikke er interesseret i dig lige nu, men du har fået deres opmærksomhed. Og de vil derfor være varme og potentielle kommende kundeemner.

Målretning af Facebook annoncer

For virksomheder i Esbjerg er målretning af Facebook annoncer én af de vigtigste parametrer. Facebook giver mulighed for at levere annoncerne målrettet til brugere inden for din virksomheds geografiske placering.

Du kan desuden segmentere annoncerne efter både interesse, alder, køn, forbindelser og meget mere. En god ting er, at du sørger for at størrelsen på din målgruppe er omkring 50-100.000 brugere.

Facebook giver mulighed for at bygge brugerdefinerede og “look-a-like” målgrupper. Disse målgrupper giver dig mulighed for at annoncere direkte mod bestemte brugere f.eks. brugere der tidligere har besøgt din hjemmeside eller brugere der minder om disse.

En af de første ting jeg gør, når jeg overtager en annoncekonto er, at jeg bygger relevante målgrupper. Det giver mig mulighed for at høste de “lavthængende frugter”.

Sporing og optimering af Facebook annoncer

Det er relativt nemt at komme i gang med Facebook annoncering, men mange glemmer det vigtigste.

Sporing er det vigtigste. For hvis du ikke ved hvordan dine Facebook annoncer performer, og hvad du får igen for dine markedsføringskroner, er pengene og arbejdet spildte. Du bliver nødt til at få svar på om målet med annonceringen er opnået eller ej.

Facebook har et rapporteringssystem som giver et rigtig godt overblik, men det kræver at du har implementeret konverteringssporingen og Facebook pixelen på din hjemmeside.

Hvis du ligesom mig aldrig er tilfreds med dit investeringsafkast (ROI), så bør du optimere dine Facebook annoncer.

Så hvordan optimerer du Facebook annoncerne for at få det bedste ud af dem? Du tester, tester og tester.

Du kan teste på alt lige fra billeder, tekster, CTA knapper, demografi, enheder, budstrategier, tidspunkter, placeringer, landing sider og meget mere.

En A/B test er en strategi i markedsføring, hvor man finder ud af, hvilke 2 versioner som klarer sig bedst i en test. Målet er at identificere de elementer, der øger chancerne for at opnå målet.

Afsluttende bemærkninger

Jeg håber, at denne artikel kunne inspirere dig til at arbejde med Facebook annoncering. Hvis du har en virksomhed i Esbjerg, så er der rigtig mange muligheder for at markedsføre din virksomhed overfor potentielle kunder i Esbjerg – uanset hvilken type virksomhed.

Har du brug for hjælp eller sparring til at komme i gang? Du er velkommen til at kontakte mig.