resultater med seo

Google Adwords i Esbjerg – sådan gør du

Er det en god idé for virksomheder i Esbjerg at benytte sig af Google Adwords som markedsføringskanal?

Har du en virksomhed i Esbjerg, og overvejer du at bruge Google Adwords som del af din markedsføring, så vil denne artikel være noget for dig.

Der kan nemlig være rigtig meget potentiale at hente, hvis du endnu ikke bruger Google Adwords som en del af din markedsføring.

Min erfaring er, at mange virksomheder i Esbjerg ikke udnytter det fulde potentiale af de muligheder der findes indenfor online markedsføring. Dette kan der naturligvis være rigtig mange årsager til.

Jeg tror det skyldes, at online markedsføring herunder Google Adwords kan være overvældende og uoverskueligt, hvis man har en lille eller mellemstor virksomhed i Esbjerg.

Selv store virksomheder og forretninger benytter sig ikke af mulighederne indenfor online markedsføring. Dette er efter min opfattelse en stor fejl, og de går glip af et enormt potentiale. På sigt vil disse virksomheder risikere at konkurrenterne overhaler dem, og det vil i værste fald koste omsætning.

Jeg har tidligere skrevet en artikel om SEO i Esbjerg, og hvilke fordele virksomhederne i Esbjerg vil få ved at arbejde med SEO. Denne artikel omhandler Google Adwords, og hvordan virksomheder kan vækste ved hjælpe af Google Adwords.

Min baggrund for at skrive denne artikel er over 8 års erfaring og uddannelser indenfor online markedsføring. Jeg har akademiuddannelse i kommunikation og formidling, hvor fokus har været på online kommunikation.

Jeg er både Google Adwords Qualified Individual og Google Adwords Qualified individual, hvilket vil sige, at jeg har gennemført Googles akkreditering programmer

Hvad er Google Adwords?

Google Adwords er en annoncering tjeneste, hvor virksomheder kan annoncere via Googles søgemaskine og annoncenetværk.

Google Adwords giver virksomheder mulighed for at fastsætte et budget for deres annoncering og kun betale, når folk klikker på annoncen fra virksomheden.

Google Adwords annoncering er i høj grad fokuseret på søgeord, men der er også andre muligheder.

Virksomheder der bruger Google Adwords kan bygge relevante kampagner og annoncer ved hjælp af søgeord, som folk bruger, når de søger på Googles søgemaskiner. Søgeordet der søges efter udløser en annonce.

Når en bruger klikker på en annonce bliver de ledt videre til virksomhedens hjemmeside.

Google Adwords er for alle typer virksomheder, også små og mellemstore lokale virksomheder. Det vil altså sige, at Google Adwords også kan være en effektiv salgskanal for virksomhederne i Esbjerg.

Annoncering med Google Adwords kan være kompliceret, og det kan blive dyrt, hvis man ikke får sin investering i markedsføringen retur igen. Derfor vil jeg som udgangspunkt altid anbefale, at man outsourcer Google Adwords annoncering til et bureau eller en konsulent som arbejder med Google Adwords.

Sådan vælger man søgeord til Google Adwords

Når man vælger søgeord til Google Adwords kampagner, er der forskellige muligheder for matching.

  • Bred match: Denne type søgeord vil få virksomhedens annonce vist til flest burgere, når brugerne søger efter dit søgeord.
  • Negative søgeord: Disse søgeord forhindrer din annonce i at blive vist, når brugerne søger efter et ord eller sætning, du angiver.
  • Modifikator til bred match: Annoncerne vises ved en søgning, som indeholder dt modificerede søgeord – eller relevante variant.
  • Sætningsmatch: Annoncerne vises, når brugerne skriver en sætning som er relevant i forhold til søgeordet eller termen.
  • Eksakt match: Annoncerne vises ved en søgning, hvor brugeren skriver det eksakte søgeord.
  • Negative søgeord: Annoncerne vises ikke, når brugerne skrive denne type søgeord i en given søgning. Du angiver selv, hvilke negative søgeord din kampagne skal indeholde.

Valg af søgeord er afgørende for hvordan en Google Adwords kampagne vil performer. Derfor bør man som udgangspunkt altid lave en solid søgeordsanalyse/søgeordsstrategi for at finde ud af, hvilke søgeord der vil passe til den enkelte kampagne.

Der er en lang række andre faktorer som har indflydelse på en god Google Adwords kampagne.

De vigtigste faktorer i søgeannoncer

Annoncering med Google Adwords er omfattende fordi der er så mange muligheder. Derfor er Google Adwords både attraktiv for store internationale virksomheder og små lokale virksomheder i Esbjerg. Det kræver dog, at Google Adwords bliver implementeret og sat korrekt op i forhold til de forventninger og mål der stilles op.

De vigtigste faktorer i en Google Adwords søgeannonce er:

  1. Målretning: Google Adwords kan sættes op til, at vise annoncerne i en bestemt geografisk placering. Det vil sige, at man kan indstille Google Adwords til at vise annoncer for relevante brugere i Esbjerg, hvis du kun har lokale kunder i Esbjerg.
  2. Søgeord: Man optimere efter brugernes intention og det valgte søgeord.
  3. Annoncerelevans: Annoncer der vises for et bestemt søgeord skal være relevante. Hvis brugeren søger efter tømrer i Esbjerg, bør der ikke vises en annonce for murer i Esbjerg. Ligesom den side brugeren lander på, skal matche det brugeren søgte efter oprindeligt.
  4. Landingside oplevelse: Det er vigtigt, at brugeren bliver ledt til en relevant destinationsside eller landingside for ellers risikere brugeren at “bounce”, og så har du spildt penge på at få brugeren til at klikke på din annonce.
    Det er derfor helt afgørende, at brugeren finder hvad han forventer, når han klikker fra en Google Adwords annonce frem til virksomhedens hjemmeside.
  5. Konverteringsfrekvens: Dette styres igen af relevans mellem brugerens intention ved søgningen, og den destinationsside brugeren lander på efterfølgende.
  6. Bud: Hvis 2 annoncer på Google Adwords har den perfekte annonce og destinationssider, så får det højeste bud den bedste placering.
    Google Adwords fungerer som et bud system, hvor virksomheden med de bedste annoncer og det bedste bud vinder auktionen.
  7. Kvalitetsresultat: Kvalitetsresultatet afhænger igen af alle de ovennævnte faktorer. Så dette er mere en form for cyklus, hvor alt skal gå op i en højrere enhed. Det er alle de indbyrdes faktorer, som skal forbindes og spille samme.

Ud over standard søgeannoncerne kan man også benytte sig af andre lidt mere specielle annoncer i søgenetværket.

Hvorfor har lokale virksomheder i Esbjerg brug for Google Adwords?

Online markedsføring og Google Adwords går hånd i hånd. Når en potentiel kunde søger efter et produkt eller ydelse på internettet, så er der stor sandsynlighed for at de vil bruge Google.

Hvis din virksomhed bruger Google Adwords, så vil denne kunde finde din virksomhed. Når en bruger søger efter det produkt eller den ydelse du tilbyder, så må man gå ud fra, at denne bruger er meget tæt på at blive til en kunde. Det er altså et meget relevant lead, hvor du kun lige skal gøre det sidste for at konvertere fra bruger til kunde.

For små og mellemstore virksomheder i Esbjerg kan Google Adwords være yderst effektiv metode til at skaffe mere trafik på hjemmesiden, markedsføre sine produkter og i sidste ende få flere kunder.

Jeg vil her give dig 7 gode grunde til, at lokale virksomheder i Esbjerg kan få gavn af Google Adwords.

1. Google Adwords giver mulighed for at nå brugere, som mangler det din virksomhed tilbyder

Enhver virksomhed uanset størrelse har mulighed for at blive fundet via Google Adwords. Google Adwords giver mulighed for at blive set af kunder på det helt rigtige tidspunkt – hvor de mangler præcis det produkt, den tjeneste eller det tilbud din virksomhed tilbyder.

Hvis du har en lokal virksomhed i Esbjerg, så kan der være stor konkurrence på de organiske søgeresultater i Google. Hvis du skal have chance for at konkurrere på disse placeringer, skal du have hjælp af motiverede SEO-eksperter.

Med Google Adwords kan du komme til at være nummer 1 i Googles søgeresultater ved at betale dig fra dig. Hvis du tjener mere end du bruger på Google Adwords, så er det jo en ganske fornuftig forretning.

Med Google Adwords kan du konkurrere på samme niveau som alle andre uanset hvor længe din virksomhed  har eksisteret i Esbjerg.

2. Google Adwords giver mulighed for at nå lokale brugere i Esbjerg

Google Adwords giver virksomheder i Esbjerg mulighed for at lave målretning efter placering. Så hvis man som virksomhed i Esbjerg kun ønsker, at målrette annonceringen mod lokale i Esbjerg vil dette være en mulighed.

På den måde bruger du ikke penge på at ramme brugerne udenfor Esbjerg med dine budskaber.

Google Adwords giver også mulighed for at ekskludere visse områder, hvilket kan give bedre ROI fordi man her sænker omkostningerne og målretter budskaber mere præcist.

3. Google Adwords giver mulighed at vise brugerne virksomhedens placering

Ved at bruge Google Places i forbindelse med Google Adwords annoncering kan du vise brugerne et kort over, hvor din virksomhed befinder sig.

Det kan være med til at øge troværdigheden, hvilket ofte medfører højere konverteringsrate.

4. Google Adwords giver mulighed at vise kontaktoplysninger

Annonceudvidelser i Google Adwords gør det muligt for virksomheder at forbedre deres annoncer med telefonnumre, adresser, anmeldelser, links til landingsider og meget mere.

Annonceudvidelserne vises lige under annoncebeskrivelsen, og får annoncerne til at fylde endnu mere i søgeresultatet.

Ved at medtage kontaktoplysninger i annoncerne gør man det meget nemmere for potentielle kunder at kontakte virksomheden.

Annonceudvidelserne i Google Adwords koster ikke ekstra. Man bliver kun opkrævet for hver gang en bruger klikker på annoncen.

Hvis du har en restaurant i Esbjerg kan annonceudvidelserne bruges til at vise adressen og med menusider, tilbud og andre specifikke destinationssider på hjemmesiden.

Det bedste er, at man kan spore hver eneste gang en bruger ringer til virksomheden. Så du kan derfor se, hvad dine penge bliver brugt til, og om du får pengene retur ingen.

Man kan altså hele tiden følge med i om Google Adwords er en god investering.

5. Google Adwords giver mulighed at bruge remarketing

Du besøger en hjemmeside og efter et stykke tid forlader du den igen. Efterfølgende ser du annoncer fra virksomheden eller endda den produktside du besøgte.

Dette kaldes remarketing og er en effektiv form for markedsføring.

Med Google Adwords har du mulighed for at vise annoncer til interesseret brugere. Altså brugere som har været på din hjemmeside én gang uden at kontakte dig eller købe dit produkt.

Når en bruger besøger virksomhedens hjemmeside efterlader din hjemmeside en cookie, som er en lille kodestump. Når de forlader virksomhedens hjemmeside har man mulighed for at målrette annoncer og følge dem på Googles displaynetværk eller søgenetvæk.

6. Google Adwords giver mulighed for at nå mobile brugere, hvor de er.

Dine potentielle kunder kan være lige udenfor din dør, når de søger efter produkter eller tjenester.

Google Adwords giver masser af muligheder for mobiloptimering, og giver virksomheder mulighed for at målrettet mod både tekstannoncer og billedannoncer.

For eksempel, hvis du vil markedsføre en restaurant i Esbjerg, er mobilannoncer en perfekt mulighed. Dine potentielle kunder kan være på udkig efter efter en god middag, mens de går i nærheden.

De søger efter byens bedste restaurant, og din mobiloptimerede annonce er den første der vises. Du får en ny gæst i din restaurant.

7. Google Adwords giver mulighed for at styre annoncebudget

Hvis du er en mindre virksomhed i Esbjerg, er du måske mere bekendt med annoncer i Ugeavisen og på bybusser osv.

Med denne type reklame betaler du sandsynligvis et fast beløb for hver annonce. Og du har sikkert underskrevet en kontrakt forinden.

Med Google Adwords kan du angive et budget for hver annonce eller du kan angive et samlet budget du ønsker at bruge på markedsføring. Og du kan altid ændre eller stoppe dette, når du vil.

Hvis annoncerne performer godt, kan du øge resultaterne ved at hæve annonce budgettet yderligere. Hvis annoncerne ikke performer så godt som forventet, så kan du reducere annonce udgifterne eller stoppe dem helt.

Så enkelt er det med Google Adwords! Og det bedste er, at du kan spore alle handlinger. Du kan altså hele tiden følge med i om du tjener mere end du bruger på markedsføringen. Det kan du ikke med annoncer i Ugeavisen eller på bybusserne.

Få flere kunder i Esbjerg i dag med Google Adwords

Lyder Google Adwords interessant for din virksomhed? Det er nemt at komme i gang med Google Adwords, og du kan få flere kunder allerede i dag.

Inden du går i gang med Google Adwords skal du sørge for at have implementeret korrekt sporring – dette er vigtigt!

Hvis du ikke får implementeret korrekt sporring, så ved du ikke, hvad annoncekronerne bliver brugt til. Du ved derfor heller ikke om du får flere kunder ved at bruge Google Adwords.

Med andre ord, så kan du ikke konkludere om Google Adwords er pengene værd, hvis du ikke har implementeret korrekt sporing.

Derudover er det afgørende med en god annonce struktur. Alt for mange får ikke det optimale ud af Google Adwords fordi der er en rodet annonce struktur, hvilket kan gøre klik priserne dyrere og dermed bliver Google Adwords en dårlig forretning for din virksomhed.

Er du i tvivl eller ønsker du hjælp til Google Adwords annoncering? Du er velkommen til at kontakte mig i dag for at høre om dine muligheder.