Digital Strategi

En digital strategi er vigtig fordi du skal vide om din markedsføringsindsats er på det rette sted og om den appellerer til den rigtige målgruppe på de rigtige tidspunkter.

En digital strategi for din markedsføring reducerer den tid du bruger på at gætte og skyde med spredehagl. I stedet giver den dig mulighed for at komme foran dine konkurrenter og tiltrække endnu flere kunder for et lavere markedsføringsbudget.

Som virksomhed skal du være forberedt og informeret om, hvor du skal tilpasse indsatsen, når tingene ændrer sig. Du skal være forberedt på at igangsætte nye markedsføringskampagner.

Planlægning og en digital strategi for markedsføring er således en ting, som ingen virksomhedsejer kan vælge at ignorere.

En digital strategi skal være med til at opnå et langsigtet eller overordnede mål for din virksomhed.

Når du har defineret, hvad du ønsker at opnå med din digitale markedsføring vil en digital strategi beskrive, hvordan du kommer dertil. Det er din plan for at nå dine forretningsmæssige og markedsføringsmæssige målsætninger.

KONTAKT MIG I DAG
Lad os tage en snak om dine muligheder

Lad mig hjælpe din med en digital strategi

Jeg hjælper virksomheder med at udarbejde en solid digital strategi for deres markedsføring.

Jeg har mange års erfaring og uddannelse indenfor digital markedsføring på strategisk, taktisk og operationelt niveau.

Du er meget velkommen til at kontakte mig for en helt gratis og uforpligtende snak om dine muligheder.

Fordele ved digital strategi

  • Større synlighed online
  • Øget omsætning
  • Udnyttelse og samspil mellem digitale kanaler
  • Maksimal udnyttelse af tilgængelige ressourcer
  • Reducering af cost per acquisition
  • Branding

Om digitale strategier

En digital strategi er processen med at identificere, formulere og gennemføre digitale indsatser, der vil øge virksomhedens konkurrencemæssige fordel.

Mange virksomheder har brugt den digitale teknologi i mange årtier, men et par ting har ændret sig.

Først og fremmest er kundernes forventninger meget anderledes nu end for bare 10 år siden.

Vi ved, at omkring 80% af alle der shopper online har undersøgt markedet inden de foretager en handling.

En anden ting er, at omkostningerne ved at levere high-end it løsninger bliver hele tiden reduceret. For år tilbage ville det være en økonomisk tung udgift at udvikle et brugervenligt system som kunderne ønskede at bruge. I dag kan sådanne systemer være færdige på uger eller måneder.

Forskel på strategi og taktik

Der sker ofte misforståelser mellem strategi og taktik når vi snakker digital markedsføring. Digitale strategier bliver ofte brugt som modeord for de nyeste ting til at beskrive seneste marketing aktiviteter.

  • Strategi er hvad, hvorfor og hvor
  • Taktik er hvordan du kommer til at opnå den strategi

Mange tror, at fordi de har defineret en taktik så behøver de ikke en strategi – og omvendt. De 2 ting skal arbejde sammen og er begge nødvendige for at opnår succes med digital markedsføring.

Nøglen til succes er hvordan du bruger dem.

En digital strategi bør altid komme før taktikken. Hvis du arbejder med det taktiske niveau, kan du risikere at engagere den forkerte målgruppe på forkerte kanaler og dermed mislykkes din markedsføringsindsats.

Hvordan opnår en digital strategi markedsførings- og forretningsmæssige mål?

Den vigtigste faktor er virksomhedens forretningsmål og hvilken markedsføringsstrategi den bør anvende.

Det gør virksomhedens strategi unik for din virksomhed. Virksomheder er forskellige og det samme er deres kundegrundlag. Dine kunder vil have en anden forventning til, hvad de får, når de handler hos dig end med dine konkurrenter.

Typisk vil en digital strategi for markedsføring indeholde følgende:

  • Beskrivelse af virksomheden
  • Nuværende situation for virksomheden og dens markedsføringsindsats
  • Tidligere markedsføringsindsatser
  • Virksomhedens mål
  • Virksomhedens kernemålgruppe
  • Virksomhedens konkurrenter
  • Virksomhedens markedsføringsplan
  • Virksomhedens KPI’er
  • Hvilke forudsætninger der skal være tilstede for at virksomheden kan gennemføre strategien
  • Tidshorisont
  • Gennemgå etaper og check punkter for udførelsen af strategien, taktikken og den overordnede plan.

Strategisk evolution

Det vigtigt at have evolutionen af den digitale strategi i tankerne. Med alle de ændringer der konstant er i det digitale landskab, så er det vigtigt at følge med og være i stand til at tilrette den digitale strategi selvom du har en plan.

Digital markedsføring er en agil proces og du skal være klar til at reagere på markedet, nye teknologier m.m.

Den digitale strategi er din guide. Hvis noget ændrer sig i dit marked, er det vigtigt at acceptere dette i din strategi og planen vil kræve ændringer med det samme.

En digital strategi der aldrig ændrer sig vil hurtige blive forældet.

Der er rigtig mange aspekter, analyser, overvejelser, prioriteringer i en digital strategi. Skal du bruge hjælp til at udarbejde en solid digital strategi, er du velkommen til at kontakte mig.

Kontakt mig i dag
Lad os tage en snak om dine muligheder