seo esbjerg

Lokal SEO – Komplet Guide 2017

Hvis du har en virksomhed, og ønsker at generere flere lokale kunder ved hjælp af søgemaskinerne, så skal du fokusere på lokal SEO. Lokal SEO er en effektiv markedsføringsstrategi for virksomheder der lever af lokale kunder i nær området.

Uden en strategi for lokal SEO, så vil din virksomhed ikke være i stand til at udnytte det store potentiale i at der er lokale kunder, som leder efter det produkt eller den ydelse du tilbyder.

Min baggrund for at skrive denne artikel er over 9 års teoretisk og praktisk erfaring med online markedsføring herunder lokal SEO. Jeg holder til i Esbjerg, hvor jeg hjælper virksomheder med online markedsføring – især SEO.

Jeg oplever rigtig mange både små og store virksomheder i Esbjerg, som ikke udnytte det store potentiale der findes i lokal søgemaskineoptimering. Det er ikke kun virksomheder i Esbjerg som overser potentialet med lokal SEO, men en generelt udfordring for virksomheder over hele landet.

Jeg har tidligere skrevet en artikel om SEO i Esbjerg, hvor du kan læse om de muligheder der er med SEO, hvis du har en virksomhed i Esbjerg

Derfor har jeg valgt, at skrive en artikel om emne i håb om, at virksomheder i Esbjerg får øjnene op for de mange muligheder der er ved lokal SEO.

I denne artikel vil jeg fortælle lidt om lokal SEO, Google My Business, søgeordsstrategi og en række andre teknikker indenfor lokal SEO, som vil hjælpe din virksomhed med mere eksponering, mere trafik og flere kunder.

Hvad er lokal SEO?

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering på dansk.

Lokal SEO er en gren af SEO, hvor man arbejder med SEO til lokale virksomheder. En gennemført og effektiv lokal SEO kampagne vil gøre det muligt for potentielle kunder, at finde din virksomhed i både.

Googles og andre søgemaskiner indeksere alle typer hjemmesider både. For år tilbage var der ikke stor forskel på den måde man lavede “almindelige SEO” og lokal SEO.

I dag er der kommet flere nuancer, der specifikt og udelukkende påvirker lokal SEO. Det er en markedsførings disciplin som hjælper specifikt din virksomhed med at blive mere synlig overfor potentielle kunder, der søger efter dig fra en nærliggende placering.

Hvis din virksomhed ikke er synlig, når potentielle kunder i nærheden søger efter dig, så vil du miste rigtig mange kunder til dine konkurrenter.

Betydningen af lokal SEO vil blive mere vigtig i fremtiden fordi der sker en kraftig stigning i antallet af søgninger fra mobile enheder.

Mobil brug

Mobilbrugere har en tendens til at søge efter forretninger eller virksomheder på farten, fordi de får et svar med det samme. De kan med en hurtig søgning finde den forretning eller virksomhed, hvor de kan købe det produkt eller den ydelse de søger.

En række undersøgelser viser, at cirka 50% af alle mobilsøgninger har en lokal hensigt. Altså brugere som mangler en lokal virksomhed – og det er rigtig mange.
Derfor er det vigtigt, at dine forretningsoplysninger og hjemmeside fremgår, når en bruger søger efter det din virksomhed tilbyder.

Disse resultater giver dig ikke bare en højrer klikfrekvens (CTR), men de vil også give din virksomhed flere kunder.

Forskellen på lokal SEO og traditionel markedsføring

Lokal SEO kan virke som en teknisk og svær markedsføringsplan. Mange tror desuden, at online markedsføring dyrt i forhold til traditionel markedsføring.

Online markedsføring og især lokal SEO er næsten altid billigere og mere effektiv end traditionel markedsføring.

Den store forskel på online markedsføring herunder lokal SEO og traditionel markedsføring er, at du kan segmentere budskaberne målrettet mod potentielle kunder i stedet for at skyde med “sprede hagl”, som man ofte gør med traditionel markedsføring.

Derudover kan man spore næsten al aktivitet med online markedsføring f.eks. trafik til hjemmesiden, klik på annoncen, hvor mange har set dine annoncer, hvor mange har købt et produkt eller kontaktet dig efter de har set en af dine annoncer og meget mere.

Alt dette kan du ikke med traditionel markedsføring. Du har ingen kontrol over distributionskanalerne eller hvem dine annoncer og budskaber rammer. Det betyder også, at du ikke kan måle på om traditionel markedsføring er pengene værd.

Hvis du ikke ved hvilke markedsføringskanaler som performer godt, så har du ikke mulighed for at optimere og allokere dit markedsføringsbudget.

Du kan med andre ord se præcist, hvad du får ud af de markedsføringskroner du investerer.

Nu er du forhåbentlig overbevist om, at lokal SEO er vigtig for din virksomhed. Hvis du læser videre i artiklen vil jeg fortælle dig mere om de teknikker og strategier man kan gøre brug af når man arbejder med lokal SEO.

Opsætning og optimering af Google My Business

Google My Business som tidligere hed Google Places er omdrejningspunktet for lokal søgemaskineoptimering.

Google My Business er en vigtig del af lokal SEO fordi din virksomhed bliver vist med lokale kortfortegnelser i mange af søgemaskinernes resultatside også kaldet SERP.

Google My Business er nemt at komme i gang med. Du skal blot følge denne lille guide.

  1. Log på Google My Business
  2. Klik på knappen “start nu”
  3. Du bliver omdirigeret til en Google Maps side, hvor du kan søge efter din virksomhed. Find din virksomhed, og du bliver herefter bedt om at bekræfte, at det er din. Hvis du ikke kan finde din virksomhed, skal du blot tilføje den.
  4. Du bliver bedt om at udfylde oplysninger for din virksomhed herunder navn, adresse og telefonnummer.
  5. Bekræft din virksomhedsadresse gennem verifikationsprocessen. Det betyder, at Google sender dig et brev med posten som indeholder en kode til bekræftelse.
  6. Tilpas din profil med billeder og åbningstider. Lad være med at tilføje unødige ting og undlad heller ikke vigtige informationer om din virksomhed.

Når du har modtaget koden fra Google, skal du gennemføre verifikationsprocessen. Det giver dig mulighed for at gøre krav på din virksomhed og få adgang til mere avancerede funktioner, som ellers ikke er tilgængelige.

Optimering af Google My Business

Når du har opsat og gjort krav på din virksomhed i Google My Business har du mulighed for at optimere yderligere.

  • Sørg for at tilføje alle nødvendige oplysninger der kræves. Du kan sagtens bruge Google My Business selvom din profil ikke er 100% færdig, men det vil jeg ikke anbefale. Sørg i stedet for at få din profil 100% opdateret.
  • Vælg et relevant og overbevisende profilbillede og logo for din virksomhed. Billedet bør være interessant og direkte relateret til din virksomhed.
  • Når du uploader et billede, skal du navngive med søgeord og sted f.eks. “markedsføringskonsulent Esbjerg”
  • Tilføj flere billeder til din Google My Business konto, som ligeledes skal navngives med søgeord.
  • Korrekt kategorisering er afgørende for succes med lokal SEO. Det er vigtigt, at du kategoriserer din virksomhed efter, hvad det er for en type virksomhed.
  • Google anbefaler at vælge så få kategorier som muligt, men lad være med at undlade kategorier, hvis det giver mening og er relevant.
  • Noter oplysningerne du har brugt til f.eks. virksomhedens navn, firma adresse og telefonnummer. Du skal bruge det senere, og det er vigtigt at informationerne er ens.

Google er den største søgemaskine på markedet, men det betyder ikke at al trafik kommer fra Googles søgemaskine. Selvom mere end 50% af din trafik måske vil komme fra Google, så betyder det ikke, at du skal glemme de andre søgemaskiner.

Mange virksomheder fokusere på Google når de arbejder med SEO, og det kan være din fordel. Du kan fokusere på andre søgemaskiner f.eks. Bing.

Bing er den næststørste søgemaskine og står for cirka 20% af alle søgninger på internettet. Hvis du vil udnytte det fulde potentiale med lokal SEO, så bør du også fokusere på andre søgemaskiner end bare Google.

Søgeordsstrategi til lokal SEO

En søgeordsstrategi eller søgeordsanalyse er en vigtig del i arbejdet med SEO. En søgeordsstrategi danner grundlaget for SEO indsatsen.

Søgeord er de ord eller den sætning brugerne skriver ved en søgning på Google, når de skal bruge dit produkt eller ydelse. Et søgeord repræsenterer brugerens hensigt med søgningen.

Målet med SEO er, at din hjemmeside skal være øverst i søgemaskinen, når potentielle kunder søger efter emner relateret til din søgeordsstrategi.

Så når en potentiel kunder søger efter ord eller sætninger fra din søgeordsstrategi, finder de dig og klikker sig frem til din hjemmeside. Herefter køber de forhåbentlig dig produkt eller ydelse.

At lave en søgeordsstrategi behøver ikke at være en kompliceret proces, og der er mange måder at udarbejde en søgeordsstrategi på.

Googles søgeordsplanlægning er et godt værktøj til at finde relevante søgeord til din strategi. Værktøjet viser dig, hvor mange personer der søger efter et givent “søgeord”, og danner på den måde grundlag for om det er et søgeord du skal arbejde videre med.

Log ind på Google Adwords og åben Google søgeordsplanlægning for at komme i gang med din søgeordsstrategi.

Har du brug for hjælp til at udarbejde en søgeordsstrategi, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Konkurrentanalyse

En grundig konkurrentanalyse kan give dig overblik og idéer til nye søgeord fra dine konkurrenter.

Det er ikke ualmindeligt at løbe tør for idéer, når man brainstormer idéer til en søgeordsanalyse. Derfor kan det være en god idé, at kigge nærmere på konkurrenternes søgeord.

Du kan også bruge Googles søgeordsplanlægning til at finde konkurrenternes søgeord ved at indtaste en landingpage fra en konkurrent i værktøjet.

Baseret på indholdet af denne landingpage vil Googles søgeordsværktøj komme med forslag til søgeord og sætninger, som endnu engang kan bidrage til din brainstom.

Der findes også andre værktøjer til at finde idéer til en søgeordsstrategi f.eks. Ahrefs, Moz og SEMRush. Disse værktøjer giver en værdifuld indsigt af, hvad dine konkurrenter gør.

Lokal søgeordsstrategi

Når man laver lokal SEO fokuseres der målrettet på lokale søgeord. Det er en simpel teknik, hvor man tilføjer navn på lokalområdet med de vigtigste søgeord, der beskriver din virksomhed.

Søgeordene kan bestå af enkelte søgeord og søgeord modifikator.

Lokale søgeord kan f.eks. være:

  • SEO Esbjerg
  • Online markedsføring i Esbjerg
  • Søgemaskineoptimering i Esbjerg
  • SEO bureau i Esbjerg
  • Markedsføringskonsulent i Esbjerg

Disse lokale søgeord vil med garanti have en lavere søgevolumen, men hensigten hos brugerne, der søger efter disse søgeord, er meget præcise.

Google Trends

Du kan bruge Google Trends til at se om interessen for de valgte søgeord er stigende eller faldende.

Hvis du har mange søgeord, så bør du prioritere i din søgeordsstrategi for at få det optimale ud af din SEO indsats. Til dette kan du bruge Google Trends.

Med Google Trends kan du se potentielle kunders interesse i de udvalgte søgeord over tid. Du kan ligeledes se om der er interesse for dine produkter i dit lokalområde.

Artiklen opdateres..