resultater med seo

SEO i Esbjerg – få flere kunder med søgemaskineoptimering

Du lander måske på denne artikel fordi du har søgt efter SEO Esbjerg. Det gør du fordi denne artikel er optimeret til søgningen SEO Esbjerg. Dette kaldes lokal SEO.

Jeg vil i det følgende fortælle dig hvorfor SEO kan være en effektiv markedsføringskanal, hvis du har en virksomhed i Esbjerg.

Alt for mange virksomheder i Esbjerg undervurderer alle de fordele der er ved SEO. Det betyder, at de mister et enormt potentiale ved ikke at fokusere på SEO i deres markedsføringsstrategi.

Mit mål med at skrive denne artikel, er at hjælpe virksomheder i Esbjerg til at tage stilling til om SEO skal være en del af deres markedsføringsstrategi selvom de er en lokal virksomhed med lokale kunder i Esbjerg.

Min baggrund for at skrive denne artikel er over 8 års erfaring med online markedsføring herunder SEO.

Jeg har den eneste ECTS anerkendte uddannelse indenfor SEO. Derudover har jeg en akademiuddannelse i kommunikation og formidling med fokus på online markedsføring.

Jeg holder til i Esbjerg, hvor jeg rådgiver jeg virksomheder indenfor online markedsføring  – og især SEO. Hvis du har spørgsmål efter at have læst artiklen, er du meget velkommen til at skrive til mig.

For at få afklaret om SEO skal være en del af en markedsføringsstrategi, er det vigtigt, at forstå hvad SEO egentlig er. Jeg møder alt for mange mindre og mellemstore, som simpelthen ikke ved hvad SEO er eller hvilket potentiale arbejder med SEO har.

Derfor har du brug for SEO i Esbjerg

4 ud af 5 bruger Google til at finde lokal information, hvilket betyder din virksomhed går glip af 80% af dine potentielle kunder, hvis du ikke har fokuseret på lokal SEO.

Dertil kommer at op imod 50% af alle lokale søgninger sker fra en mobiltelefon. Derfor er naturligvis vigtigt, at din hjemmeside er mobiloptimeret.

Kort sagt er lokal SEO vigtigt, hvis din virksomhed skal være synlig i Google overfor potentielle kunder i Esbjerg.

For at hjælpe dig med at få flere kunder i Esbjerg ved hjælp af SEO har jeg skrevet denne guide til SEO i Esbjerg. Det er en ret omfattende guide, og du er velkommen til at kontakte mig hvis du har spørgsmål efter du har læst artiklen.

For at være synlig i Google overfor potentielle kunder i Esbjerg, så kræver det at søgemaskinerne herunder Google kan finde relevante signaler om din virksomhed både onsite og offsite. Disse signaler er blandt andet lokal relateret indhold, profil fra de sociale medier, links, citater m.m.

I sidste ende handler det for Google om at kunne præsentere de mest relevante søgeresultater for brugerne.

Hvis du er for doven til at læse hele artiklen, så får du lige mine 4 bedste råd til at blive mere synlig i Esbjerg ved hjælp af SEO.

  • Opret og optimer din Google My Business profil
  • Fokuser på on-page SEO herunder indhold, titletags, metabeskrivelser og intern linkbuilding
  • Få relevante links fra samarbejdspartnere, leverendører, kunder m.m.
  • Lav jævnlige opdateringer på din hjemmeside

Hvad er SEO

Alle større søgemaskiner f.eks. Google, Bing og Yahoo har søgeresultater, hvor hjemmesider og andet indhold vises og klassificeres baseret på, hvad søgemaskinen finder mest relevant for brugerne.

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering.

Teknikken bag søgemaskinerne ligner hinanden, og da Google er den største søgemaskine vil man ofte forbinde SEO med Google. Når man arbejder med SEO er det typisk Googles retningslinjer man arbejder ud fra – og i nogle tilfælde prøver at udfordre.

SEO er en markedsførings disciplin hvor man fokuserer på synlighed i de organiske søgeresultater. Det må ikke forveksles med f. Google Adwords, som er annoncerne øverst i Googles søgeresultater.

SEO omfatter både de tekniske og kreative elementer, der kræves for at forbedre rankings, drive trafik til hjemmesiden og øge opmærksomheden i søgemaskinerne.

Der er rigtig mange aspekter i SEO lige fra teksterne på din hjemmeside til den måde andre linker til dig på internettet. Derudover handler det om at få din hjemmeside struktureret på en måde som søgemaskinerne forstår.

SEO handler ikke kun om teknik og bygge “SEO venlige” hjemmesider. Det handler også om at gøre din hjemmeside bedre for mennesker.

I den forbindelse er uddannelse, autoritet og troværdighed en afgørende faktor. Hvis du har fokus på disse 3 elementer og ellers har en teknisk stærk hjemmeside, så er du allerede rigtig langt i arbejdet med SEO.

Derudover vil din hjemmeside konvertere endnu flere brugere, hvis du fokuserer på disse 3 elementer. Du vil blive anset for at være en ekspert i din niche, hvilket med garanti vil give dig flere kunder og opmærksomhed. På den måde bygger du et troværdig brand som gør din forretning stærk.

Har du brug for SEO i Esbjerg? Du er meget velkommen til at kontakte mig for at høre nærmere om hvilke muligheder du har. Sammen kan vi finde ud af dit optimeringspotentiale for at se, hvor vi kan styrke din markedsføringsindsats med SEO.

Vil du vide mere om SEO, så har jeg lavet denne SEO guide eller du kan læse min guide til lokal SEO, hvis du vil have flere lokale kunder i f.eks. Esbjerg.

Jeg har en holistisk tilgang til SEO. SEO bør ikke være et trick eller teknik, men derimod være en bæredygtig og langsigtet strategi.

Mange der arbejder med SEO bruger desværre stadig “tricks” for at opnå resultater i Google. Disse virker dog kun på kort sigt og har ingen værdi.

Husk på, at Googles mission er at organisere information og gøre den tilgængelig og nyttig. Google ønsker at vise deres brugere det bedste resultater for en bestemt søgning.

Hvis du ønsker at blive vist på en søgning, skal du blot forsøge at være det bedste resultat for søgningen.

Helt overordnet kan man dele arbejdet med SEO op i 2 elementer: on-site faktorer og off-site faktorer.

Hvad er on-site SEO?

On-site SEO er alle de ting, du kan påvirke på din egen hjemmeside. Alle former for tekniske aspekter af din hjemmeside er vigtig for at kunne rangere i søgemaskinerne.

Valg af CMS system kan også være en del af on-site SEO. WordPress er kendt for at være en “SEO venlig” platform.

Struktur af din hjemmeside, indholdet og hjemmesidens hastighed er også andre vigtige onsite SEO faktorer.

Hvad er off-site SEO?

Off-site SEO er faktorer som er sværere at påvirke. En af de vigtigste elementer i off-site SEO er de links der peger mod din hjemmeside. Jo flere (relevante) links desto bedste resultater vil du få i søgemaskinerne..

Linkbuilding af en teknik hvor man skal være forsigtig. Hvis du er for aggressiv i sin linkbuilding, kan du risikerer at Google straffer dit domæne og dermed mister du synlighed. Det handler derfor om at skabe en naturlig linkprofil. En naturlig og sund linkprofil indeholder alle typer links.

Konkurrencen i markedet er en del af off-site faktorer. I nogle markeder, er det meget sværere at få gode resultater i Googles søgeresultater end andre markeder. Konkurrencen i markedet har derfor stor indflydelse på din chancer for at rangere godt i Google.

Når jeg rådgiver lokale virksomheder i Esbjerg omkring SEO, så er konkurrencen en vigtig faktor. Hvis jeg på forhånd kan se, at konkurrencen er høj og der ligger mange timer forude så kan det være, at man skal fokusere på en anden kanal.

Formålet med al markedsføring er, at tjene flere penge end man bruger. Sådan er det også med SEO.

Sådan kan du bruge SEO til at markedsføre dig i Esbjerg

Mange lokale virksomheder i Esbjerg kender ikke til alle de fordele der er ved at fokusere på SEO i markedsføringen. Det kan hjælpe dig til at få flere kunder og øget synlighed.

Flere og flere søger efter lokale virksomheder på Google. Søgningerne sker især fra mobile enheder, og derfor bør din hjemmeside være mobilvenlig.

Lokal SEO hjælper din virksomhed med at skille sig ud i Googles søgeresultater. Ved at bruge lokale ranking faktorer f.eks. navn, adresse og telefonnummer (NAP) og kundeanmeldelser kan du får et forspring i forhold til dine konkurrenter i Esbjerg.

Google My Business

Hvis du ikke allerede har gjort krav på Google My Business så skal du gøre det. Der findes mange gode guides på internettet omkring opsætningen, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på i denne artikel.

Når du har sat Google My Business op skal du fokusere på følgende:

  • Tilføj en lang, unik beskrivelse, der er formateret korrekt og indeholder links.
  • Vælg de rigtige kategorier for din virksomhed
  • Upload så mange billeder som muligt
  • Tilføj et lokalt telefonnummer
  • Tilføj din virksomheds adresse, der er i overensstemmelse med den adresse du har på din hjemmeside og i de lokale telefonbøger.
  • Upload et profilbillede og forsidefoto af høj kvalitet
  • Tilføj åbningstider / dage hvis det er relevant for din virksomhed
  • Få flere reelle anmeldelser fra kunder.

NAP (navn, adresse og telefonnummer)

Sammenhæng er nøglen til succes med lokal SEO. Du bør sikrer dig, at du har fokus på NAP på tværs af din hjemmeside. Du skal desuden bruge de samme detaljer, når du nævner din adresse på andre hjemmesider.

Derudover bør du bruge Schema.org markup på din NAP for at give søgemaskinerne alt, hvad du har brug for at vide din virksomhed korrekt.

Her er koden, som du kan tilpasse til din egen hjemmeside:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<p itemprop=”name”>FIRMANAVN</p>
<p itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>ADRESSE</p>
<p itemprop=”addressLocality”>BY</p>,
<p itemprop=”addressRegion”>REGION</p>
<p itemprop=”postalCode”>POSTNUMMER</p.
<p itemprop=”telephone”>TELEFONNUMMER</p>
<meta itemprop=”latitude” content=”BREDDEGRAD” />
<meta itemprop=”longitude” content=”LÆNGDEGRAD” />
</div>

Få anmeldelser fra dine kunder i Esbjerg

Lokale anmeldelser fra kunder i Esbjerg har en direkte indvirkning på resultaterne i de lokale søgninger. Derfor bør du fokusere på at få kunderne til at anmelde dig.

Der er mange steder du kan få kunderne til at anmelde din virksomhed. Langt de fleste kender Trustpilot, hvor kunderne kan anmelde virksomheder.

Jeg vil ikke anbefale, at man bruger alle ressourcer på at få kunderne til at anmelde dig på Trustpilot af flere årsager.

Trustpilot har haft flere sager med falske anmeldelser, hvor virksomheder kan købe sig til god omtale fra falske profiler.

Derudover er det blevet almindelig kendt hvor nemt det er, at give en virksomhed dårlige anmeldelser på Trustpilot. De dårlige anmeldelser kan nemt fjernes, hvis man altså betaler Trustpilot.

Så derfor har Trustpilot mistet deres troværdighed. Du kan læse flere artikler om Trustpilot her og her.

Jeg afviser ikke, at du slet ikke skal bruge Trustpilot til at indsamle kundeanmeldelser. Du skal sprede profilen og lade være med udelukkende at fokusere på Trustpilot.

Du kan også indsamle kundeanmeldelser via Yelp, Google og din egen hjemmeside.

Til at starte med bør du fokusere på de lavthængende frugter. Spørg dine eksisterende kunder om de vil lave en anmeldelse af din virksomhed. Min erfaring er, hvis man beder kunder pænt om hjælp, så vil langt de fleste gerne bruge tiden på at lave en anmeldelse.

Gør det nemt for dine kunder at hjælpe dig. Lav en udførlig guide på din hjemmeside der beskriver, hvordan kunderne kan lave en anmeldelse.

Der findes strategier og teknikker til at skaffe kundeanmeldelser. Du kan dog sagtens selv gøre meget for at indsamle dem.

Faktorer på din hjemmeside

On-site SEO for lokale virksomheder handler om elementer på din hjemmeside. Disse faktorer vægter højt, når Google skal rangere din hjemmeside i søgeresultaterne. Så det er vigtigt, at du fokusere på indholdet på din hjemmeside.

De overordnede vigtige elementer er følgende:

  • Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i et title tag på en relevant landingpage.
  • Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i et H1 tag på en landingpage
  • Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i en url på en relevant landingpage
  • Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i indholdet på en relevant landingpage
  • Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i et billedes alt attributter på en relevant landingpage
  • Integrer et Google Map kort med din virksomhed

Husk, at din hjemmeside skal være mobilvenlig. Der er alt for mange lokale søgninger fra mobile enheder, så du vil miste rigtig meget potentiale, hvis du ikke har en mobilvenlig hjemmeside.

Få lokale links med linkbuilding

Linkbuilding er vigtig – også i forbindelse med en lokal SEO kampagne.

Sammenlignet med national eller standard SEO, så bygger lokal SEO mere på links fra andre lokale hjemmesider f.eks. fra virksomheder i og omkring Esbjerg.

Sørg for at få relevante og stærke links. Det hjælper dig med at bygge en sund og naturlig linkprofil, som øger chancerne for at opnå gode resultater i søgeresultaterne.

Der er flere måde at få lokale links f.eks.

  • Netværksmøder hvor du finder relevante virksomheder som (måske) vil linke til dig. Det tager tid at få en relation til andre virksomheder i lokalområder, og et netværksmøde er glimrende til dette.
  • Få den lokale presse til at linke til din hjemmeside ved brug af PR. Fortæl den gode historie og skab en relation til en lokal journalist.
  • Hold et foredrag eller arranger netværksmøder hvor du arbejder med relationer til relevante virksomheder i lokalområdet.
  • Giv rabat til lokale organisationer på dine produkter eller services i “bytte” for et link eller omtale af din virksomhed.
  • Lav en jobannonce til studerende i lokalområdet.
  • Lav sjove og anderledes konkurrencer som opfordre lokale virksomheder og organisationer til at linke til din hjemmeside.

SEO er vigtig for alle virksomheder

Mest trafik til hjemmesider er drevet fra de store kommercielle søgemaskiner, Google, Bing og Yahoo. Selvom sociale medier og andre former for trafik også genererer besøg på din hjemmeside, så er søgemaskinerne ofte den primære kanal. Det gælder uanset om din hjemmeside indeholder tjenester, produkter, information eller noget helt andet.

Søgemaskiner er enestående, fordi de giver dig målrettet trafik fra brugere som er på udkig efter dét du tilbyder.

Hvis søgemaskinerne ikke kan finde din hjemmeside eller tilføje indholdet til deres databaser går du glip af enormt potentiale.

SEO kan give dig målrettet trafik, god omtale, øget omsætning og eksponering som ingen andre kanaler kan. Selv små lokale virksomheder i f.eks. Esbjerg kan udnytte det store potentiale der er med SEO

Markedsføring koster og traditionel markedsføring kan være svært at måle effekten af. Hvis du bruger 15.000 kr. på markedsføring. Det kunne være en annonce i Esbjerg ugeavis, kan det være svært at finde ud af om annoncen var pengene værd i form af øget omsætning eller flere ordrer.

Alt online markedsføring herunder også SEO kan måles og analyseres. Det betyder, at du kan se effekten af udgifterne til SEO. Når du skal evaluere din markedsføringsindsats, kan du altså se om de 15.000 kr. var godt givet ud til markedsføring med SEO – dette vil du have svært ved med traditionel markedsføring.

Har alle virksomheder brug for SEO?

Der er rigtig mange fordele ved markedsføring med SEO, men jeg mener ikke, at det er den eneste kanal man som virksomhed skal fokusere på.

Jeg har en holistisk tilgang til online markedsføring, hvor man ser online markedsføring som en helhed. SEO bør ikke være den eneste markedsføringskanal man prioriterer – især ikke når mulighederne er så mange.

Det handler om at finde den røde tråd i sin markedsføring. Måske hører kunderne første gang om dig på Facebook, hvorefter de søger efter din på Google og først derefter bliver til en kunde for din virksomhed.

Kunderne i dag har rigtig mange kontaktpunkter f.eks. Facebook, Google, E-mail, radio og SEO inden de når til en fase, hvor de er klar til at blive en kunde i din virksomhed.

Konkurrencen på lokal SEO er lav i forhold til “national SEO”. Personligt er jeg overrasket over, hvor få virksomheder i Esbjerg der fokuserer på SEO. Det betyder også, at du allerede er et skridt foran dine konkurrenter, hvis du begynder at arbejde med SEO fra i dag.

Min anbefaling vil være, at hvis man har økonomiske ressourcer til markedsføring bør man fokusere på SEO som del af strategien.

Hvordan adskiller SEO sig fra offline markedsføring i Esbjerg?

I Esbjerg finde der rigtige mange forskellige markedsføringskanaler virksomhederne kan benytte sig af.

Virksomheder kan annoncere i Esbjerg Ugeavis, Jyske Vestkysten, på siden af bybusserne i Esbjerg og en af de mange Esbjergensiske taxier.

Jeg mener ikke, at offline markedsføring via disse kanaler er en dårlig ting, men der faktorer du bør overveje inden du bruger penge på denne type reklame.

Den store forskel på markedsføring via Esbjerg Ugeavis eller taxierne er, at du ikke kan måle effekten af din investering. Det vil sige, at du ikke med sikkerhed ved om du har opnået dit mål med reklamen.

I bedste fald har du fået brandingværdi og i værste fald, er dine markedsføringskroner spildt fordi du ikke ved om målet er opnået.

Med online markedsføring herunder SEO har du mulighed for at måle på mange forskellige faktorer. Det vigtigste at måle på er, om du har opnået din mål – altså om din investering har tjent sig hjem igen.

Når du bruger online markedsføring spilder du ikke penge, og du kan sige med sikkerhed, hvad du bruger markedsføringskronerne på. Du ved præcist, hvad du har retur i omsætning.

En typisk annonce i Esbjerg Ugeavis ses kun af læserne i denne ene uge (hvis du er heldig).

Derimod vil din investering i SEO rettet mod kunder omkring Esbjerg kunne tjene sig ind over de næste mange år. Resultaterne forsvinder ikke i løbet af kort tid, hvis du sørge for at holde din hjemmeside fornuftig opdateret og har løbende fokus på SEO.

Med SEO og online markedsføring følger du ikke dine mavefornemmelse. Du følger derimod relevant data.

Du kan selv lave SEO for din virksomhed i Esbjerg

Nu er du næsten færdig med hele artiklen om SEO i Esbjerg. Jeg vil lige give dig de sidste råd med på vejen, så du kan komme i gang med at få flere kunder i Esbjerg.

Jeg har været inde omkring Google My Business, ekstern linkbuilding og en lille smule on-page optimering.

For at opsummere får du her 8 punkter som du skal arbejde med allerede i dag.

1. Forbedre den interne linkstruktur

Selvom eksterne links, der peger på din hjemmeside er det bedste så vil intern linkbuilding også øge placeringerne i Google.

Intern linkbuilding hjælper på følgende:

  • Hjælper brugeren med at navigere rundt på hjemmesiden, hvilket øger brugervenlighed
  • Hjælper med informationsarkitektur og hjemmesidehiraki
  • Distribuerer sideautoritet og rangeringer blandt de individuelle sider

2. Optimer URL, title tags, headers, metabeskrivelser og indholdet

Hver gang du laver nyt indhold til din hjemmeside, så bliver en ny side indekseret, en ny målgruppe bliver nået og der opstår en ny mulighed for at blive fundet af potentielle kunder i Esbjerg.

Sørg for at fokusere på ét emne eller område for hver ny side. Brug dine søgeord eller søgefraser i URL, overskrift, metabeskrivelser, H-tags og i teksten. Du kan med fordel fokusere på indholdet over folden.

3. Tilføj adresse, telefonnummer og andre relevante oplysninger

Hvis du har en fysisk butik eller virksomhed i Esbjerg skal du sørge for at gøre brugerne opmærksom på alle relevante informationer om din virksomhed.

Jeg har tidligere i artiklen beskrevet NAP – name, address og phone.

Derudover bør du fokusere på åbningstider, forretningsbeskrivelser / om os beskrivelse, parkeringsmuligheder, rutebeskrivelse og udtalelser fra kunder.

Lad være med at kopiere dit indhold fra andre hjemmesider. Heller ikke selvom du har lavet indholdet.

4. Lokalt indhold

Google bliver klogere og klogere, hvilket betyder, at indholdet skal skrives med hensyn til brugerne – ikke Google.

Når du skriver om brede og generelle emner tiltrækker du en bred skare af læsere. Nogle vil være relevante mens andre ikke vil.

Hvis du vil have flere lokale kunder bør du finpudse dit indhold, og skrive til de brugerne i dit lokalområde.

I denne artikel henvender jeg mig til personer, som vil lære mere om fordelene ved at lave SEO i Esbjerg.

Det kan være at du har en virksomhed i Esbjerg. I så fald vil tilgangen være den samme. Fortæl dine potentielle kunder i Esbjerg om jeres virksomhed, og hvordan i arbejder.

Hvorfor skal kunderne vælge lige præcis jeres virksomhed – og ikke konkurrenten?

5. Din hjemmeside SKAL være mobilvenlig

Lokal SEO og en mobiloptimeret hjemmeside hænger sammen. 50% af alle som laver en lokal søgning på Google bruger en mobiltelefon.

Hvis din hjemmeside ikke er mobiloptimeret mister du kunder – punktum!

Gør det nemt for dine kunder at finde information og kontakte din virksomhed.

De afsluttenede bemærkninger om SEO

SEO er et stort område og kan være meget komplekst, men det er ikke raketvidenskab. Du kan sagtens selv arbejde med SEO, hvis du har tid og lyst det i din virksomhed.

Hvis du selv vil lave SEO bør du sætte dig ind i de grundlæggende elementer af SEO ved at læse min SEO guide. Når du har læst guide vil du være godt klædt på til at arbejde med det grundlæggende indenfor SEO. Selvom en lille mængde viden kan gøre en stor forskel.

Andre gode ressourcer til at endnu lære mere om SEO er Search Engine Land og MOZ.

Afhængigt af din tid, engagement, din vilje til at lære og kompleksiteten af din hjemmeside, kan du beslutte dig for at bruge en SEO ekspert til at håndtere SEO for dig eller du selv vil arbejde.

Når du kender de centrale begreber, vil du have et bedre udgangspunkt til at finde en person eller bureau til at hjælpe dig med markedsføring, når du ved hvad SEO handler om.

Ofte skal man gøre det, som man er god til. Derfor kan du kontakte mig, hvis du hellere vil bruge din tid på din virksomhed, produkter eller services end arbejdet med SEO.

Du kan booke mig som rådgivning eller til at eksekvere en SEO strategi. Hvis du er en lokal virksomhed i Esbjerg og har brug for SEO, så er du meget velkommen til at kontakte mig.