fbpx
Menu

Forside

Simon Grevang

Fasanvænget 2, 6710 Esbjerg V

Har du spørgsmål?

Ring +45 21749872

-eller send mig en e-mail og jeg vender tilbage hurtigst muligt.

Kontakt@simongrevang.dk

Facebook annoncering Esbjerg

Facebook annoncering giver dig en lang række muligheder for at målrette og segmentere budskaber til relevante målgrupper.
Facebook annoncering Esbjerg
Artiklen er sidst opdateret d. 30 April 2020
Artiklens indhold

Artiklens indhold

Facebook annoncering giver dig nye muligheder for at tiltrække relevante kundeemner til din forretning. I denne artikel vil jeg fortælle hvordan du gør.

Lad os snakke

1. Om Facebook annoncering

Som virksomhedsejer bør man altid være åben over for andre måder at markedsføre sig virksomhed på. Nogle gange bliver man overrasket over hvilke kanaler som i nogle tilfælde viser sig at være endnu mere effektiv.

Trykte annoncer og radioreklamer er udbredt, men de er også ved at være lidt gammeldags fordi du ikke kan målrette, segmentere og analysere på resultatet af markedsføringen med de trykte annoncer. 

Både trykte annoncer og radioreklamer kan være ganske fint at bruge til “top funnel” og branding. Det er dog ikke kanaler jeg vil anbefale at starte med, hvis du har et begrænset annoncebudget.

Jeg oplever mange virksomheder i Esbjerg der ikke har prøvet Facebook annoncering.

Efter min mening er dette en fejl. I mange tilfælde vil du blive overrasket over hvor effektiv Facebook annoncering er – også for små- og mellemstore virksomheder med lokale i Esbjerg. 

Det betyder ikke så meget hvilken type virksomhed du har eller hvem din målgruppe er.

Stort set alle typer virksomhed kan med fordel bruge Facebook annoncering uanset om du ejer en restaurant, lokal håndværker virksomhed eller en stor virksomhed med lokale kunder i Esbjerg.

Jeg vil i denne artikel fortælle, hvordan virksomheder i Esbjerg kan bruge Facebook annoncering som en del af deres markedsføringstrategi.

Min baggrund for at skrive denne artikel er mange års erfaring med Facebook annoncering. Jeg er desuden akkrediteret af Facebook.

Jeg arbejder til dagligt med Facebook annoncering for en række virksomheder i Esbjerg. 

Om mig

Om Simon Grevang

Jeg har over 12 års erfaring, uddannelser og "know how" indenfor online markedsføring.

Jeg har en holistisk tilgang til online markedsføring på tværs af digitale kanaler. Mit fokus ligger på den digitale kunderejse for at følge kunderne igennem alle touchpoints på tværs af kanaler og enheder.

Læs mere

2. Facebook annoncering for virksomheder i Esbjerg

Min oplevelse er at de fleste virksomheder Esbjerg bruger langt det meste af deres annoncebudget på trykte reklamer, radioreklamer eller anden off-line markedsføring.

Måske skyldes dette at online markedsføring kan være en stor mundfuld for mange virksomheder og for nogen måske svært at forstå.

  1. Test
  2. test

Når jeg skal købe hverdagsting, så ved jeg også hvilken virksomhed jeg skal gå til. Det kan være produkter som hudpleje, tøj, restaurant m.m. Jeg bruger sjældent Google til at finde dette

Facebook annoncering kan i mange tilfælde være effektiv til at komme i “top of mind” hos dine potentielle kunder. 

Du skal fange de lokale i Esbjerg det rigtige sted og på det rigtige tidspunkt. Dette har du muligheden for med Facebook annoncering.

 

Målretning inden for geografiske områder med bestemte tilbud

Facebook giver dig mange unikke muligheder for at målrette annoncerne. Det gør at Facebook annoncerne kun vises til de personer i nærheden af Esbjerg og din forretning.

Du betaler altså ikke annoncekroner for at ramme personer i København med dine budskaber til personer der bor i Esbjerg.

Det sparer dig for markedsføringskroner og vil desuden give dig højere konverteringsrate fordi dine annoncer bliver mere relevante for målgruppen. 

Du kan oprette en brugerdefineret målgruppe, hvor du kan målrette dine annoncer til tidligere kunder, som har afgivet deres e-mail adresse eller telefonnummer. Hvis du har et loyalitetsprogram, så kan du også importere data derfra til Facebook.

Der er altså rigtig mange muligheder for at målrette, segmenterer og tilpasse sine kampagner i Facebook.

 

Fortæl lokale historier

Med Facebook annoncering kan du fortælle historier om din virksomhed som lokale i Esbjerg normalt ikke vil søge på Google efter. 

Hvis du har en restaurant en café eller en restaurant i Esbjerg kan du tiltrække spisende gæster med et billede af dagens menu.

Spørg hvem de vil dele dagens menu med og du vil indirekte bede brugerne om at dele og “tagge” hinanden på annoncen, hvilket vil få annoncen til at performe bedre. 

Der er mange muligheder med at fortælle spændende historier om din virksomhed til potentielle kunder i Esbjerg. 

 

Lad din virksomhed tilbyde noget gratis

Jeg siger ikke at det altid skal være gratis, men når det kommer til Facebook annoncering, så kan der være rigtig stor værdi i at tilbyde noget gratis eller måske et “slå til nu” tilbud. 

Du kan tilbyde viden via en artikel, en analyse/test eller en gratis drink. Der er mange muligheder for at tilbyde potentielle kunder noget gratis. 

I modsætning til Google Ads, så er brugerne ikke i et stadie hvor de søger efter dine produkter.

Du kan derfor ikke forvente at brugerne på Facebook køber noget efter lige efter at have set din annonce, selvom de er interesseret i den. Attributionen og værdien heraf er et vigtigt element.

Google Ads er en ekstrem effektiv markedsføringskanal fordi annoncerne bliver vist til en målgruppe, som er interesseret i produkterne lige nu. 

Sådan er det ikke med Facebook annoncering. Du ved ikke om brugerne på Facebook har lyst til at købe dine produkter eller den service din virksomhed tilbyder. Derfor er du nødt til at vække deres interesse – noget, der giver brugerne værdi. 

I stedet for at fokusere på et produkt eller din virksomhed, bliver du i stedet for nødt til at fokusere på den værdi dit produkt giver brugeren i sidste ende. 

Hvis du vælger den rigtige målgruppe, så kan det godt være at brugerne ikke er interesseret i dig lige nu, men du har fået deres opmærksomhed. Og de vil derfor være varme og potentielle kommende kundeemner. 

3. Målretning af Facebook annoncer

For virksomheder i Esbjerg er målretning af Facebook annoncer én af de vigtigste parametrer.

Facebook giver mulighed for at levere annoncerne målrettet til brugere inden for din virksomheds geografiske placering. 

Du kan desuden segmentere annoncerne efter både interesse, alder, køn, forbindelser og meget mere. 

En god ting er, at du sørger for at størrelsen på din målgruppe er omkring 50-100.000 brugere. 

Facebook giver mulighed for at bygge brugerdefinerede og “look-a-like” målgrupper. Disse målgrupper giver dig mulighed for at annoncere direkte mod bestemte brugere f.eks. brugere der tidligere har besøgt din hjemmeside eller brugere der minder om disse. 

En af de første ting jeg gør, når jeg overtager en annoncekonto er, at jeg bygger relevante målgrupper. Det giver mig mulighed for at høste de “lavthængende frugter”. 

4. Sporing og optimering af Facebook annoncer

Det er relativt nemt at komme i gang med Facebook annoncering, men mange glemmer det vigtigste.

Sporing er det vigtigste. For hvis du ikke ved hvordan dine Facebook annoncer performer, og hvad du får igen for dine markedsføringskroner, er pengene og arbejdet spildte. Du bliver nødt til at få svar på om målet med annonceringen er opnået eller ej.

Facebook har et rapporteringssystem som giver et rigtig godt overblik, men det kræver at du har implementeret konverteringssporingen og Facebook pixlen på din hjemmeside. 

Hvis du ligesom mig aldrig er tilfreds med dit investeringsafkast (ROI), så bør du optimere dine Facebook annoncer. 

Så hvordan optimerer du Facebook annoncerne for at få det bedste ud af dem? Du tester, tester og tester. 

Du kan teste på alt lige fra billeder, tekster, CTA knapper, demografi, enheder, budstrategier, tidspunkter, placeringer, landing sider og meget mere.

En A/B test er en strategi i markedsføring, hvor man finder ud af, hvilke 2 versioner som klarer sig bedst i en test. Målet er at identificere de elementer, der øger chancerne for at opnå målet. 

5. Afsluttende bemærkninger

Jeg håber, at denne artikel kunne inspirere dig til at arbejde med Facebook annoncering.

 Hvis du har en virksomhed i Esbjerg, så er der rigtig mange muligheder for at markedsføre din virksomhed overfor potentielle kunder i Esbjerg – uanset hvilken type virksomhed. 

Har du brug for hjælp eller sparring til at komme i gang? Du er velkommen til at kontakte mig.

Hjælp dit netværk med mere viden