fbpx
Menu

Forside

Simon Grevang

Fasanvænget 2, 6710 Esbjerg V

Har du spørgsmål?

Ring

-eller send mig en e-mail og jeg vender tilbage hurtigst muligt.

Online markedsføring i Esbjerg

Har du en virksomhed i Esbjerg, og har du svært ved at se værdien i online markedsføring? I denne artikle vil fortælle hvordan du får mere synlighed i søgemaskinerne med SEO.
Artikel om online markedsføring
18 Februar 2020
Artiklens indhold

Artiklens indhold

I denne artikel vil jeg fortælle om de mange muligheder der er for at markedsføre dig overfor lokale kunder i Esbjerg.

1. Indledning

Min erfaring er at ikke mange virksomheder i Esbjerg fokuserer på online markedsføring. Min oplevelse er, at det er svært for lokale virksomheder at komme i gang med. 

Min erfaring er, at online markedsføring er svært at finde ud af fordi der er så mange muligheder, og mange ser ikke værdien i den digitale indsats. 

Skal man som virksomhed i Esbjerg fokusere sin online markedsføring på SEO, Google Adwords, Facebook annoncering, e-mail marketing eller noget helt andet?

Jeg mener at man bør man få de digitale kanaler til at spille sammen for at få mest muligt ud af annoncekronerne.

Skal du lave online markedsføring i Esbjerg, så vil denne artikel være for dig. Jeg vil fortælle dig om de mange muligheder du har med online markedsføring for at tiltrække lokale potentielle kunder i Esbjerg.

Selvom dine kunder er lokale fra Esbjerg, så kan online markedsføring hjælpe dig til at få flere kunder. Og det bedste er at du kan spore helt præcist, hvad du får ud af dine annoncekroner du bruger på markedsføring – i modsætning af traditionel markedsføring f.eks. avisartikler og radiospots.

Om Simon Grevang

Om Simon Grevang

Jeg har over 12 års erfaring, uddannelse og "know how" indenfor online markedsføring.

Jeg har en holistisk tilgang til online markedsføring på tværs af digitale kanaler. Mit fokus ligger på den digitale kunderejse for at følge kunderne igennem alle touchpoints på tværs af kanaler og enheder.

Læs mere

2. Min definition af online markedsføring

Online markedsføring består af en række strategier, værktøjer og metoder som bruges til at fremme produkter, ydelser og tjenester via internettet.

Online markedsføring omfatter flere muligheder end de traditionelle markedsføringsmetoder på grund af de ekstra kanaler og markedsføring mekanismer, der er tilgængelige på internettet. 

Derudover adskiller online markedsføring sig markant fra traditionel offline markedsføring ved, at man kan spore alt indenfor online markedsføring. Man ved derfor altid hvor mange penge man har fået retur for sine annoncekroner. 

Online markedsføring kan give virksomheder følgende fordele: 

    • Vækstpotentiale
    • Reducerede udgifter til annoncering
    • Målrettet kommunikation
    • Bedre kontrol
    • Forbedret kundeservice
    • Konkurrencefordele

Online markedsføring er også kendt som internet marketing, web marketing, digital markedsføring, SEM – kært barn har mange navne. 

3. Online markedsføring forklaring

Det brede spektrum indenfor online markedsføring variere alt efter virksomhedens krav. Effektive online markedsføringskampagner udnytter data og CRM systemer.

Online markedsføring forbinder virksomheder med kvalificerede potentielle kunder, og tager forretningsudvikling til et højere niveau end traditionel markedsføring.

 

Online markedsføring kombinerer synergien mellem internettets kreativitet og de tekniske værktøjer herunder design, udvikling, salg og reklame samtidigt med at man fokusere på følgende primære forretningsmodeller: 

    • E-handel
    • Lead baserede hjemmesider 
    • Affiliate markedsføring
    • Lokale virksomheder

 

Online markedsføring har en lang række fordele som mange virksomheder i Esbjerg ikke har fået øjnene op for endnu. 

    • Lave omkostninger hvilket gør, at man kan ramme rigtig mange potentielle kunder i forhold til traditionel markedsføring med et lavere budget.
    • Fleksibilitet som giver potentielle kunder mulighed for at undersøge og købe produkter/ydelser i deres fritid.
    • Analyser giver virksomhederne mulighed for at lave måle, hvad annoncekronerne giver af resultat på bundlinjen i sidste ende.
    • Flere valgmuligheder end traditionel offline markedsføring f.eks. PPC annoncering, søgemaskineoptimering (SEO), e-mail markedsføring, lokal søgemaskineoptimering.
    • Demografisk inddeling og målretning, hvilket gør markedsføringen langt mere effektiv for virksomhederne.

 

4. SEO i Esbjerg

SEO eller søgemaskineoptimering er en effektiv markedsføringskanal, hvor man arbejder på at få virksomheden til at være placeret højt i Googles organiske søgeresultater.

Man betaler ikke Google for at være højt placeret i søgeresultaterne i modsætning til Google Adwords. Til gengæld skal man gøre sig “fortjent” til at få gode placeringer i søgeresultaterne hos Google og andre relevante søgemaskiner. 

SEO omfatter en lang række strategier og teknikker, hvilket gør virksomhedens hjemmeside endnu mere attraktiv for Googles brugere – altså dig og mig. Derfor vælger Google at belønne virksomhedens hjemmeside med gode placeringer for at give brugerne det bedste resultat ved deres søgning. 

Når jeg arbejder med SEO for virksomheder i Esbjerg fokuserer jeg på lokal SEO. Det er en markedsførings disciplin, hvor jeg udelukkende fokuserer på det lokale marked i og omkring Esbjerg. 

Fokus ved lokal SEO er, at målrettet budskabet til potentielle kunder i lokalområdet. Der er f.eks. ingen grund til at folk i København støder på virksomheder, som kun yder deres service i Esbjerg.

Arbejdet med SEO er en dynamisk proces – og det samme er resultaterne man opnår. Hvis man har en virksomhed i Esbjerg vil jeg anbefale, at man bruger ressourcer på lokal SEO.

Er du interesseret i at høre mere om SEO for virksomheder i Esbjerg, er du meget velkommen til at kontakte mig

5. Lokal SEO i Esbjerg

Lokal SEO er vokset betydeligt de sidste par år, især i takt med stigningen af smartphones brug og bedre internet dækning. Selvom lokal SEO har mange ligheder med traditionel organisk SEO, så er det i sidste ende meget anderledes.

Lokal SEO er fokuseret på at levere resultater, der er relevante for en søgemaskine baseret på brugerens nuværende placering. Hvis jeg søger efter “restaurant” så vil Google vise mig følgende fordi jeg befinder mig i Esbjerg. 

Over 40% af søgeforespørgsler fra mobiltelefon har en lokal hensigt. Fire ud af fem personer bruger deres smartphone til at søge efter lokale oplysninger, hvorefter to ud af tre foretager en direkte handling som følge heraf. En ud af tre personer fortsætter med at købe et produkt eller ydelse. 

Google har for nyligt angivet, at en ud af tre forespørgsler foregår via mobiltelefon, og 87% bruger deres mobiltelefon, når de er på farten.

Google oplyser, at 95% af mobilbrugerne finder oplysninger på lokale virksomheder fra deres mobiltelefon, og bruger de primære funktioner som f.eks. ring op eller find vej.

Der er en række strategier for at få gode placeringer i Googles organiske søgeresultater for lokale virksomheder. Du kan læse min artikel om SEO i Esbjerg for at blive klogere på lokal søgemaskineoptimering.  

6. Google Adwords med fokus på kunder i Esbjerg

Google Adwords er Googles egen annoncering tjeneste, som giver dig mulighed for at placere betalte annoncer for din hjemmeside på en søgeresultatside (SERP).

Ved at bruge Google Adwords kan du se resultaterne med det samme i modsætning til SEO, hvor der kan gå måneder inden Google indekserer virksomhedens hjemmeside. 

Betalt annoncering er et udtryk vi bruger, når vi placerer annoncer øverst i Google søgeresultater. Disse er markeret med den grønne tekst “annonce”.  

De grundlæggende principper for Google Adwords er, at man udvælger søgeord baseret på en søgeordsanalyse. Disse søgeord indgår en en auktion, hvor et matchende søgeord viser en relevant annonce for brugeren.

Jo bedre annoncer, søgeord og landingpage hører sammen desto bedre kvalitetsresultat opnår du, og søgeordene bliver dermed billigere.

Mange virksomheder bruger Google Adwords som annonceplatform. Der er derfor stor konkurrencer om pladserne øverst. Derfor glæder det om, at lave gode annoncer og have en god annonce struktur. 

Du betaler Google Adwords hver gang en bruger klikker på din annonce. Den pris, du er villig til at betale for hvert klik hedder “pris pr. klik” eller CPC. 

Du kan vælge et maks bud, og derefter give Google lov til at byde for dig indtil budgettet er brugt. 

Du kan også vælge at ændre bud strategi til pris pr. visning (CMP). Her betaler du Google Adwords for hver 1000 gange din annonce vises i søgeresultaterne. Brugeren behøver derfor ikke klikke på din annonce før du bliver afregnet. 

Google Adwords fungerer så godt, at undersøgelser viser, at 40% af forbrugerne ikke er opmærksomme på, at Google Adwords er annoncer. Derfor er der tendens til, at de organiske søgeresultater længere nede ofte bliver overset. 

Google Adwords kampagner, annoncer og søgeord kan indstilles til at ramme potentielle kunder i Esbjerg. Du spilder på den måde ikke penge på at ramme irrelevante målgrupper andre steder i landet. 

7. Facebook annoncering målrettet Esbjerg

Facebook annoncering giver virksomheder mulighed for at målrette budskaber til brugerne på Facebook, baseret på brugeraktivitet, demografiske oplysninger, enheder og meget andet.

Facebook er med andre ord en kraftfuld annonceplatform med rigtig mange muligheder for virksomhederne i Esbjerg. 

Annoncer på Facebook giver virksomheder mulighed for at få ekstra rækkevidde, eksponering og målretning til rådighed for deres markedsføring. 

Ifølge en undersøgelse af e-Marketer anser 96% af markedsføring eksperterne Facebook for at være den mest effektive annonceplatform indenfor de sociale medier.

Det skyldes, at det en af de mest effektive betalte annoncer kanaler, der hjælper virksomheder med at få nye kundeemner og gøre dem til betalende kunder. 

Facebook annoncer virker både for B2C og B2B virksomheder, og der er efterhånden så mange succeshistorier med annoncering på Facebook. Jeg har læst flere cases, hvor man har set over 5x stigning på ROI.

Ud af Facebooks 1.6 millioner månedlige brugere, er den gennemsnitlige Facebook bruger på platformen 50 minutter om dagen. Med Facebook annoncering har du altså mulighed for at nå hver eneste af dem.

Med en god og solid annoncestrategi kan du målrette segmenterede og præcise budskaber til relevante kundeemner i Esbjerg. 

8. Hvilken online markedsføring virker bedst?

Jeg bliver ofte spurgt til, hvilken form for online markedsføring der virker bedst. Det er umuligt at svare på. Der er simpelthen for mange faktorer der spiller ind.

Som udgangspunkt vil jeg anbefale, at man benytter sig af alle relevante kanaler. Det kan være, at man bruger Facebook til at gøre opmærksom på virksomheden eller et godt tilbud. Derefter søger brugeren efter virksomheden på Facebook, og finder frem til hjemmesiden via en Google Adwords annonce eller de organiske resultater, som virksomheden har fået ved hjælp af SEO.

I dag spiller de digitale kanaler sammen og kunderejsen er lang. Det handler om, at fange kunderne på de rigtige sted i denne kunderejse for ellers spilder man penge på online markedsføring.

Når jeg arbejder med online markedsføring er mit fokus på performance markedsføring og ROI. Det vil sige, at jeg lægger indsatsen, hvor det giver mening. Og jeg sørger altid for at online markedsføring giver overskud. 

Har du lyst til at vide endnu mere om online markedsføring, og måske hvordan din virksomhed skal markedsføre sig i Esbjerg? Du er meget velkommen til at kontakte mig.