Online markedsføring i Esbjerg

Det er min oplevelse, at ikke mange virksomheder i Esbjerg fokuserer på online markedsføring. Jeg oplever, at det er svært for lokale virksomheder at komme i gang med det.

 

Online markedsføring i Esbjerg

Online markedsføring i Esbjerg

Har du en virksomhed i Esbjerg og har svært ved at se værdien i online markedsføring? I denne artikel vil jeg fortælle dig, hvordan du kan opnå mere synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af SEO.

Inledning

1. Indledning

Min erfaring er, at online markedsføring er svært at finde ud af, fordi der er så mange muligheder, og mange ser ikke værdien i den digitale indsats.

Som virksomhed i Esbjerg bør man fokusere sin online markedsføring på SEO, Google AdWords, Facebook annoncering, e-mail marketing eller noget helt andet.

Jeg mener, at man bør få de digitale kanaler til at spille sammen for at få mest muligt ud af annoncekronerne.

Hvis du ønsker at lave online markedsføring i Esbjerg, vil denne artikel være relevant for dig. Jeg vil fortælle dig om de mange muligheder, du har med online markedsføring for at tiltrække lokale potentielle kunder i Esbjerg.

Selvom dine kunder er lokale fra Esbjerg, kan online markedsføring hjælpe dig med at få flere kunder. Og det bedste er, at du kan spore helt præcist, hvad du får ud af de annoncekroner, du bruger på markedsføring, i modsætning til traditionel markedsføring, f.eks. avisartikler og radiospots.

Om Simon Grevang

Min baggrund for at skrive denne artikel er baseret på over 12 års erfaring inden for online markedsføring og en omfattende uddannelsesbaggrund på området.

Jeg er en Google Partner og har opnået flere certificeringer samt gennemført adskillige kurser inden for online markedsføring. Jeg er både en Google Analytics Qualified Individual og en Google AdWords Qualified Individual, hvilket betyder, at jeg har fuldført Googles akkrediteringsprogrammer inden for disse specifikke områder.

Jeg er lokaliseret i Esbjerg og tilbyder hjælp inden for alle aspekter af online markedsføring, herunder analyser, strategiudvikling og eksekvering.

om mig
Definition af online markedsføring

2. Min definition af online markedsføring

Online markedsføring består af en række strategier, værktøjer og metoder, der anvendes til at promovere produkter, ydelser og tjenester via internettet.

Online markedsføring tilbyder flere muligheder end de traditionelle markedsføringsmetoder på grund af de ekstra kanaler og marketingmekanismer, der er tilgængelige online.

Desuden adskiller online markedsføring sig markant fra traditionel offline markedsføring ved, at man kan spore alle aspekter af online markedsføring. Dette betyder, at man altid kan se, hvor meget afkast man får for sine annoncekroner.

Online markedsføring kan give virksomheder en række fordele:

  • Vækstpotentiale
  • Reducerede udgifter til annoncering
  • Målrettet kommunikation
  • Bedre kontrol
  • Forbedret kundeservice
  • Konkurrencefordele

Online markedsføring er også kendt under forskellige navne som internet marketing, web marketing, digital markedsføring og SEM (Search Engine Marketing).

Forklaring

3. Online markedsføring forklaring

Det brede spektrum inden for online markedsføring varierer alt efter virksomhedens krav. Effektive online markedsføringskampagner udnytter data og CRM-systemer.

Online markedsføring forbinder virksomheder med kvalificerede potentielle kunder, og tager forretningsudvikling til et højere niveau end traditionel markedsføring.

Online markedsføring kombinerer synergien mellem internettets kreativitet og de tekniske værktøjer herunder design, udvikling, salg og reklame samtidigt med at man fokusere på følgende primære forretningsmodeller: 

  • E-handel
  • Lead-baserede hjemmesider
  • Affiliate markedsføring
  • Lokale virksomheder

 

Online markedsføring har en lang række fordele, som mange virksomheder i Esbjerg endnu ikke har fået øjnene op for:

  • Lave omkostninger hvilket gør, at man kan ramme rigtig mange potentielle kunder i forhold til traditionel markedsføring med et lavere budget. 
  • Fleksibilitet som giver potentielle kunder mulighed for at undersøge og købe produkter/ydelser i deres fritid. 
  • Analyser giver virksomhederne mulighed for at lave måle, hvad annoncekronerne giver af resultat på bundlinien i sidste ende. 
  • Flere valgmuligheder end traditionel offline markedsføring f.eks. PPC annoncering, søgemaskineoptimering (SEO), e-mail markedsføring, lokal søgemaskineoptimering.
  • Demografisk inddeling og målretning, hvilket gør markedsføringen langt mere effektiv for virksomhederne.
For virksomheder i Esbjerg

4. Online markedsføring for virksomheder i Esbjerg

Der er rigtig mange muligheder for virksomheder i Esbjerg, der ønsker at prøve kræfter med online markedsføring. Her er mine forslag til, hvilke kanaler man kan benytte sig af.

Selvom man er en lokal virksomhed med primært lokale kunder i Esbjerg, kan online markedsføring være en effektiv måde at vækste virksomheden på og tiltrække endnu flere kunder.

Der er mange muligheder for at lave lokal online markedsføring. På den måde undgår man at spilde penge på at nå ud til folk i København med sine budskaber.

SEO i Esbjerg

5. SEO i Esbjerg

SEO eller søgemaskineoptimering er en effektiv markedsføringskanal, hvor man arbejder på at få virksomheden til at være placeret højt i Googles organiske søgeresultater.

Man betal

Man betaler ikke Google for at opnå en høj placering i søgeresultaterne, i modsætning til Google AdWords. Til gengæld skal man “fortjene” en god placering ved at implementere relevante strategier og teknikker for at gøre virksomhedens hjemmeside mere attraktiv for både Google og brugerne.

SEO omfatter en bred vifte af discipliner, der sigter mod at levere det bedste resultat til brugerne af søgemaskiner som Google. Derfor belønner Google virksomhedens hjemmeside med højere placeringer, når den opfylder de relevante kriterier.

Når jeg arbejder med SEO for virksomheder i Esbjerg, fokuserer jeg specifikt på lokal SEO. Dette er en markedsføringsdisciplin, hvor jeg koncentrerer mig om at målrette budskaberne mod potentielle kunder i lokalområdet. Der er ingen grund til, at folk i København bliver præsenteret for virksomheder, der kun betjener Esbjerg-området.

Arbejdet med SEO er en dynamisk proces, og resultaterne kan variere. Hvis du har en virksomhed i Esbjerg, vil jeg anbefale, at du investerer ressourcer i lokal SEO.

Hvis du er interesseret i at høre mere om SEO for virksomheder i Esbjerg, er du meget velkommen til at kontakte mig. Du kan også læse min artikel om SEO i Esbjerg.

 

Lokal SEO i Esbjerg

Lokal SEO er vokset betydeligt i de seneste år, især på baggrund af den øgede brug af smartphones og forbedret internetdækning. Selvom lokal SEO har mange ligheder med traditionel organisk SEO, er der også væsentlige forskelle.

Lokal SEO fokuserer på at levere resultater, der er relevante for brugerne baseret på deres aktuelle placering. Hvis jeg f.eks. søger efter “restaurant”, vil Google vise mig relevante resultater i Esbjerg, hvor jeg befinder mig.

Mere end 40% af søgeforespørgsler fra mobile enheder har en lokal intention. Fire ud af fem personer bruger deres smartphones til at søge efter lokale oplysninger, og to ud af tre foretager en handling som følge heraf. En ud af tre personer fortsætter med at købe et produkt eller en ydelse.

Google har for nylig rapporteret, at en ud af tre søgeforespørgsler stammer fra mobile enheder, og 87% af brugerne bruger deres smartphones, når de er på farten.

Ifølge Google finder 95% af mobilbrugerne oplysninger om lokale virksomheder fra deres smartphones og bruger primære funktioner som opkald eller rutevejledning.

Der er flere strategier til at opnå en god placering i Googles organiske søgeresultater for lokale virksomheder. Du kan læse min artikel om SEO i Esbjerg for at få mere viden om lokal søgemaskineoptimering.

Google Ads i Esbjerg

6. Google Ads i Esbjerg

Google AdWords er Googles egen annonceringstjeneste, der giver dig mulighed for at placere betalte annoncer for din hjemmeside på søgeresultatsiderne (SERP).

Ved at bruge Google AdWords kan du se resultater med det samme, i modsætning til SEO, hvor det kan tage måneder, før Google indekserer din virksomheds hjemmeside.

Betalt annoncering er et begreb, vi bruger, når vi placerer annoncer øverst i Google-søgeresultaterne. Disse annoncer er markeret med den grønne tekst “annonce”.

De grundlæggende principper for Google AdWords er, at du udvælger søgeord baseret på en søgeordsanalyse. Disse søgeord deltager i en auktion, hvor et matchende søgeord udløser visningen af en relevant annonce for brugeren.

Jo bedre sammenhæng der er mellem annoncer, søgeord og landingssider, desto bedre kvalitetsresultater opnår du, og dine søgeord bliver dermed billigere.

Mange virksomheder bruger Google AdWords som annonceplatform, hvilket skaber stor konkurrence om de øverste pladser. Derfor er det vigtigt at skabe gode annoncer og have en solid annoncestruktur.

Du betaler Google AdWords hver gang en bruger klikker på din annonce. Prisen, du er villig til at betale for hvert klik, kaldes “pris pr. klik” eller CPC (cost-per-click).

Du kan vælge et maksimumbud og lade Google byde for dig, indtil dit budget er opbrugt.

Du kan også vælge at ændre budstrategien til pris pr. visning (CPM – cost-per-thousand impressions). Her betaler du Google AdWords for hver 1000 visninger af din annonce i søgeresultaterne. Brugeren behøver derfor ikke at klikke på din annonce, før du bliver afregnet.

Google AdWords fungerer så godt, at undersøgelser viser, at 40% af forbrugerne ikke er opmærksomme på, at Google AdWords er annoncer. Derfor er der tendens til, at de organiske søgeresultater længere nede ofte bliver overset.

Google AdWords-kampagner, annoncer og søgeord kan indstilles til at ramme potentielle kunder i Esbjerg. På den måde undgår du at spilde penge på at nå irrelevante målgrupper andre steder i landet.

Jeg hjælper i øvrigt virksomheder i Esbjerg med Google Ads annoncering.

Facebook annoncering i Esbjerg

7. Facebook annoncering målrettet Esbjerg

Facebook-annoncering giver virksomheder mulighed for at målrette deres budskaber til brugerne på Facebook baseret på deres aktivitet, demografiske oplysninger, enheder og meget mere. Facebook er med andre ord en kraftfuld annonceplatform med mange muligheder for virksomhederne i Esbjerg.

Annoncer på Facebook giver virksomheder mulighed for at opnå ekstra rækkevidde, eksponering og målretning i deres markedsføring.

Ifølge en undersøgelse fra eMarketer betragter 96% af marketingeksperterne Facebook som den mest effektive annonceplatform inden for sociale medier.

Dette skyldes, at det er en af de mest effektive betalte annonceringskanaler, der hjælper virksomheder med at skaffe nye leads og omdanne dem til betalende kunder.

Facebook-annoncer fungerer både for B2C- og B2B-virksomheder, og der er efterhånden mange succeshistorier inden for annoncering på Facebook. Jeg har læst flere cases, hvor ROI er steget med over 5 gange.

Af Facebooks 1,6 milliarder månedlige brugere bruger den gennemsnitlige Facebook-bruger 50 minutter om dagen på platformen. Med Facebook-annoncering har du altså mulighed for at nå hver eneste af dem.

Med en god og solid annoncestrategi kan du målrette segmenterede og præcise budskaber til relevante kundeemner i Esbjerg.


Med en god og solid annoncestrategi kan du målrette segmenterede og præcise budskaber til relevante kundeemner i Esbjerg. 

Hvad virker bedst?

8. Hvilken online markedsføring virker bedst?

Jeg bliver ofte spurgt til, hvilken form for online markedsføring der virker bedst. Og det er umuligt at svare på. Der er simpelthen for mange faktorer der spiller ind.

Som udgangspunkt vil jeg anbefale, at man benytter sig af alle relevante kanaler. Det kan være, at man bruger Facebook til at gøre opmærksom på virksomheden eller et godt tilbud. Derefter søger brugeren efter virksomheden på Facebook, og finder frem til hjemmesiden via en Google Adwords annonce eller de organiske resultater, som virksomheden har fået ved hjælp af SEO.

I dag spiller de digitale kanaler sammen og kunderejsen er lang. Det handler om, at fange kunderne på de rigtige sted i denne kunderejse for ellers spilder man penge på online markedsføring.

Når jeg arbejder med online markedsføring er mit fokus på performance markedsføring og ROI. Det vil sige, at jeg lægger indsatsen, hvor det giver mening. Og jeg sørger altid for at online markedsføring giver overskud.

Har du lyst til at vide endnu mere om online markedsføring, og måske hvordan din virksomhed skal markedsføre sig i Esbjerg? Du er meget velkommen til at kontakte mig.

Relaterede artikler

Læs også disse artikler om online markedsføring

SEO Guide skrevet af digital strategist Simon Grevang fra Esbjerg
19.okt - SEO

SEO Guide: Den ultimative guide

I praksis består arbejdet i at opnå en høj position i søgeresultaterne på Google eller de andre søgemaskiner. I arbejdet…

Læs mere
Lokal SEO i Esbjerg - Simon Grevang
3.okt - SEO

Guide til lokal SEO: Få flere kunder med SEO

Markedsføring er en nødvendig investering for alle seriøse virksomheder. Uden markedsføring vil din virksomhed ikke blive set og hørt i…

Læs mere