seo guide

SEO Guide: Den ultimative guide til SEO

I denne artikel får du en gratis guide til SEO der virker. Jeg har skrevet

denne guide til dig der arbejder med SEO eller gerne vil lære mere om SEO. Det er en guide hvor jeg kommer ind omkring grundelementerne i arbejdet med SEO.

SEO eller søgemaskineoptimering er en vigtig del af online markedsføring. Søgemaskineoptimering et område i konstant udvikling, da især Google jævnligt kommer med opdateringer for at blive en endnu bedre søgemaskine til gavn for brugerne af Google.

Med denne SEO guide vil du selv kunne lave det basale arbejde med SEO. Det vil desuden give dig et bedre grundlag og den nødvendige viden som du kan bruge, når du skal hyre en SEO ekspert eller et bureau til at udføre SEO for dig.

Min baggrund for denne SEO guide er flere års erfaring og arbejde med søgemaskineoptimering. Jeg har desuden uddannelse med ETCS point inden for SEO, som var en del af min akademiuddannelse kommunikation og formidling.

Hvis du følger min SEO guide vil jeg garantere, at du vil opleve gode resultater med dig hjemmeside. Resultater som du kan få stor værdi ud af mange år ud i fremtiden. Læs SEO guiden grundigt igennem, og gå derefter selv i gang med eksekveringen.

Jeg har delt denne SEO guide op i emner, hvor du du læse om de forskellige elementer inden for søgemaskineoptimering. Du vil blive præsenteret for spændende emner i denne SEO guide herunder keyword research, struktur/arkitektur, linkbuilding, sociale medier, branding m.m.

Har du spørgsmål til min SEO guide, så vil jeg rigtig gerne høre fra dig. Du er altid velkommen til at kontakte mig.

Søgemaskineoptimering er attraktiv for stort set alle virksomheder, som kan hjælpe dig til at få flere kunder og dermed øge din omsætning. Selvom du er en lokal virksomhed vil du kunne få flere kunder med lokal SEO f.eks. SEO i Esbjerg. Derfor har jeg valgt at lave denne guide til SEO, så du i fremtiden selv kan tage del i arbejdet med søgemaskineoptimering.

I dag er søgemaskineoptimering en samlet del af forskellige discipliner: søgeoptimerings teknikker, social media markedsføring, lokal markedsføring, tekstforfatning, konverteringsoptimering og udvikling af indhold. 

Med andre ord, hvis du vil ranke godt i søgeresultaterne omfatter søgemaskineoptimering en bred vifte af online markedsføring – og i meget højere grad end for bare få år tilbage. Med denne guide til SEO er du rigtig godt klædt på til at kunne slå dine konkurrenter i søgemaskinerne.

At være ekspert i en type markedsføring er desværre ikke nok, når det kommer til god søgeoptimering. I stedet kan det være en rigtig god idé, at sætte sig ind i grundelementerne i SEO og derefter fortsætte ud af mere avancerede og forskelligartede områder, som supplerer din kerneviden. Jeg vil derfor anbefale dig, at du sætter dig godt ind i denne guide til SEO for at komme rundt om alle aspekterne i SEO.

I dag afhænger søgemaskineoptimering i høj grad af autoritet og positioner – at have et stærkt brand der kan skabe en reel værdi for folk med interesse i din virksomhed er altafgørende.

Søgemaskineoptimering er blevet en etisk disciplin, hvor hårdt arbejder og investeringer bliver belønnet. Genveje og forsøg på snyd kan give store problemer og måske slå dig helt ud af søgemaskiner som f.eks. Google. Derfor skal du være kritisk og forsigtigt, hvis du vælger at overlade virksomhedens søgemaskineoptimering til et eksternt firma. Til gengæld er de nye tider gode nyheder for virksomheder og seriøse SEO praktikere.

Vil du vide mere om hvad søgemaskineoptimering er? Jeg har samlet denne guide til SEO, hvor du kan læse alt om hvad søgemaskineoptimering betyder. Du skal blot følge de links jeg har placeret sidst i dette indlæg.

Se artiklens indhold:

Hvad er SEO? 

En vigtig del i denne SEO guide er forståelsen for SEO.

SEO er en forkortelse af søgemaskineoptimering. Når vi snakker om SEO er det vigtigt, at tænke over hvordan søgemaskinerne egentlig fungerer.

Tænk på søgemaskineoptimering på denne måde: Vi nærmer os en milliard hjemmesider omkring en række forskellige emner. Derfor kræver internettet værktøjer, der forbinder indholdet med brugerne. Og det er netop her søgemaskinerne kommer ind i billedet. Søgemaskinerne er en mellemmand der giver adgang mellem søgende og alt indhold der findes på internettet.
I sidste ende er søgemaskinernes mål, at give brugerne en positiv kundeoplevelse.

I dette tilfælde ville en god oplevelse være at henvise brugerne til relevant indhold af høj kvalitet, der er så tæt forbundet med det brugeren søgte efter som overhovedet muligt.
Valutaen i søgemaskineoptimering er søgeord. Søgeord er en måde, hvor søgende fortæller Google, Bing og andre søgemaskiner, hvad de leder efter. Det er afgørende for den måde søgemaskinerne indekserer og kategoriserer indhold på.

Med næsten en milliard hjemmesider på internettet er søgeord og kategorisering ikke tilstrækkeligt. Derfor har søgemaskinerne udviklet algoritmer, der bliver mere og mere avanceret.

Rigtig mange faktorer er med til at drive søgemaskinerne. De spænder fra den måde hjemmesiden er bygget op, til hvor mange links der peger på hjemmesiden og hvad hjemmesiden indeholder.

Algoritmerne søgemaskinerne bruger er fortrolige, og der bruges mange ressourcer på at beskytte oplysningerne omkring dem. Derfor bruger mange eksperter lang tid på at eksperimenterer og opsamle informationer omkring hvad der virker bedst.
På den måde kan SEO eksperter og reklamefolk udnytte den viden, der løbende indsamles omkring søgeoptimering til at få specifikke hjemmesider til at ranke bedst muligt i søgeresultaterne.

En god forståelse af de bedste praksiser inden for søgemaskineoptimering, giver den bedste mulighed for at opnå den bedste positition for en hjemmeside i søgeresultaterne. Uanset om du selv laver søgemaskineoptimering eller har et firma til at udføre SEO arbejde, så er det i sidste ende dig selv der har ansvaret for de beslutninger, der påvirker din virksomhed og din hjemmeside.

Få mere relevant trafik til din hjemmeside med SEO

Der findes rigtig mange måder at få besøgende til din hjemmeside på. Trafikken til din hjemmeside kan alle ses som en potentiel kunde for dig og din virksomhed.

Et lille overblik over trafikkilder til din hjemmeside:

  • Organisk trafik, som er et resultat af søgemaskinernes resultater for en besøgende
  • Henvisningstrafik baseret på links fra andre hjemmesider, som sender besøgende og klik
  • Trafik fra de Sociale medie f.eks. Facebook, Twitter, LinkedIn og Google Plus
  • Betalte annoncer f.eks. bannerreklamer og pay per click annoncering på søgemaskinerne f.eks. Google Adwords.
  • Direkte trafik, hvor kunderne skriver web adressen direkte i deres browser

Søgemaskineoptimering og konkurrence om pladserne i søgemaskinernes resultater

Der er kun 10 pladser på Googles første side for et givent søgeord eller søgeterm. En nyere undersøgelse viser at et websted i første position får 32,5% klik, anden position får 17,6%, tredje position får 11,4% og så videre.

Du kan nu regne ud, hvor vigtigt det er at din hjemmeside ligger højt placeret i Googles søgeresultater. Jo højere din hjemmeside er rangeret, jo mere trafik og desto flere potentielle kunder får du. Dog er det ikke helt så ligetil – desværre.

Søgeordsstrategier er i dag mere komplekse og målrettet end de var for bare 10 år siden. Det giver også håb for helt nye hjemmesider til at konkurrerer med de større konkurrenter på markedet. Derfor er det en vigtig del af SEO processen, at have søgeord og søgetermer i tankerne, når man vælger søgeord – og designe sin SEO strategi.

Et god råd er at få lavet en god research. Det giver mulighed for at kende de andre ’spillere’ på markedet. Det giver større muligheder for at designe en god SEO strategi, som kan konkurrerer med de andre.

Hvorfor er SEO så svært?

Rigtig mange spørger mig ofte om, hvorfor søgemaskineoptimering er svært og hvorfor der hele tiden ændres i algoritmerne. Det virker som om, at søgemaskinerne bevidst ønsker at gøre det svært for markedsføringsfolk og virksomheder. Det er en forkert tilgang til søgemaskineoptimering.

Søgemaskinernes rolle i systemet er, at skabe en så positiv oplevelse som muligt for deres brugere ved at forbinde dem med relevant indhold. Målet er ikke at skabe forhindringer for websteder. I stedet handler det i høj grad om at hæve baren så højt, så søgemaskinerne finder det bedste af det bedste indhold til brugerne.

Det er ingen hemmelighed at SEO har en broget historie. Mange professionelle SEO- og marketingsfolk har udnyttet enhver og alle tilgængelige teknikker til at rangerer selv hjemmesider af ringe kvalitet med et kommercielt formål.

Som et resultat har søgemaskinerne (især Google) slået hårdt tilbage mod spammere og krævet kvalitet og etisk praksis. SEO er hårdt arbejde og en langsigtet strategi med at optimere brugeroplevelsen, fokus på kvalitetsindhold, opbygge relationer med andre hjemmesider, og give læserne relevante links – men arbejdet er uden tvivl det hele værd for din hjemmeside eller virksomhed.

  • Godt SEO arbejde viser sig mange år ud i fremtiden, og bør give din hjemmeside eller firma positiv ROI – ellers må du revurdere din SEO strategi.
  • God SEO vil ikke blot belønne din hjemmeside, men vil også gavne din virksomhed og brand på lang sigt.
  • SEO er et område i hastig udvikling. Hvis du følger med udviklingen kan du befinde dig i toppen af søgeresultaterne.

Grundelementerne i SEO

Indenfor SEO findes der ingen enkelt taktik eller strategi, der vil få din hjemmeside i toppen af søgeresultaterne med bæredygtige og vedvarende placeringer. Derfor bør du være opmærksom på strategisk at udnytte de 3 grundelementer eller kerneområder inden for søgeoptimering – links, indhold og sociale medier.

Hver af disse 3 områder arbejder sammen i synergi for at skabe en vellykket SEO-strategi.

Indholdsstrategi

Content marketing er markedsføring med indhold. Content marketing er blevet udråbt af mange eksperter til “det nye SEO”.

Gennem de seneste år har Google lavet flere større opdateringer i deres algoritmer heriblandt Google Panda og Penguin opdateringerne.
Netop disse opdateringer har tvunget online markedsføringsfolk til at genoverveje deres SEO kampagner fra et taktisk fokuseret arbejde til et mere strategisk fokuseret SEO arbejde.
I dag bør en stor del af SEO arbejdet lægge vægt på god kvalitet, indhold og offentliggørelse.

Når de tekniske elementer er dækker, er det tid til at fokusere på en indholdsstrategi. Før du kan begynde at skrive og udgive indholdet på din hjemmeside, er du nødt til at finde og forstå målgruppen for hjemmesiden.
Udover en god forståelse af segmentet er det vigtigt, at være fuldstændig bevidst om hvilke søgeord og søgetermer din segment benytter sig af, når du bruger søgemaskinerne.

Der er stor forskel på fagsprog og dagligdags sprog f.eks. er vandhane og amatur det samme produkt, men hvordan vil din målgruppe skrive det på Google?

Når jeg arbejder med at finde søgeord kigger jeg ofte andre hjemmesider igennem, hvor jeg ved målgruppen befinder sig.
Det kan også være på relevante forum, hvor der bliver stillet spørgsmål.
Der findes rigtig mange muligheder for at lære en bestemt målgruppe at kende, men det tager tid og der ligger meget arbejde bag.

Ud over en god research findes der en række gode værktøjer til at finde nye keywords eller forslag til andre keywords. Et af de bedste værktøjer til den slags er Google Keyword Planner.

Godt indhold på en hjemmeside former brugeroplevelsen. Regelmæssige opdateringer med velskrevne og indsigtsfulde blogindlæg vil give dig et godt ryg, som vil tiltrække links, social aktivitet f.eks. delinger, trafik, leads, positiv branding og vigtigst af alt – salg.

Mange virksomheder skriver nyheder og begivenheder på deres hjemmeside. Mange af disse nyheder tilbyder ikke kunderne indsigt og værdi.
Ved at ændre denne strategi og være mere bevidst om at tilbyde læserne værdi, vil det på sigt have stor effekt på søgemaskineoptimeringen.

Læserne skal altid være rammen omkring alt indhold der publiceres.

I en god indholdsstrategi bør der også indgå elementer der sikrer at eksisterende indhold på hjemmeside bliver optimeret ud fra et teknisk SEO mæssigt perspektiv. Ligesom det indhold der publiceres i fremtiden også retter sig efter disse taktiske praksiser bedst muligt.

On-site SEO er en vigtig del af den overordnet SEO strategi, og vil hjælpe til at indholdet publiceres på bedst mulige måde.

Indgåendende links og linkbuilding

Links fra andre hjemmesider er en vigtig faktor i SEO optimering. Med linkbuilding er hensigten af få en autoritær hjemmeside og føre eksterne læsere til hjemmesiden.
Mængden af og kvaliteten af indgående links er en væsentlig faktor i den organiske søgeoptimering.

I dag handler det ikke om lave en overdreven linkbuilding fra hjemmeside af lav kvalitet. Derimod handler det om at finde gode autoritære hjemmesider af høj kvalitet – og gerne hjemmesider der kan relaterer til din branche eller niche.
En etisk og effektiv tilgang til linkbuilding er vigtig. Derfor er det vigtigt med en god indholdsstrategi, da indholdet kan være med til at tiltrække links fra andre hjemmesider.

Sociale medier & SEO

Sociale medier giver virksomheder en ekstra platform til at kommunikere og interagerer med kunderne, opbygge et brand og skabe et fællesskab. Ud over er sociale medier med til at drive trafik til hjemmesiden.

En social medie strategi er forskellig fra virksomhed til virksomhed afhængig af målgruppe og hvad de er interesseret i.
Derfor er det heller ikke sikkert, at alle virksomheder har en fordel ved at være på de sociale medier (selvom langt de fleste har).
Det er vigtigt at finde ud af hvor netop din målgruppe befinder sig, og koncentrere indsatsen omkring det sociale netværk.

Optimering og engagement inden for sociale netværk har ikke altid været et mål for SEO, men bør uden tvivl være det i dag.
Mens SEO kampagner hovedsageligt har været til for at tiltrække nye kunder og øge bevidstheden omkring en virksomhed, så er sociale medier fokuseret på at fastholde kunder og styrke relationer til dem gennem strategisk engagement.

Google har ikke direkte adgang til f.eks. Facebook og Twitter, men eksperter mener i fremtiden Google vil få større indsigt i sociale engagement, som vil påvirke søge algoritmerne.

Opsummering af de 3 grundelementer indenfor SEO

Den bedste tilgang til SEO er i en integreret ramme, hvor høj kvalitet, regelmæssigt indhold er med til at etablere autoritet.
Indholdet skal desuden have fokus på at gøre sig fortjent til indgående links til hjemmesiden, som på sigt vil øge chancerne for gode placeringer i søgemaskinernes resultater.
De sociale medier til bidrage til tiltrækningskraft og tillid blandt dine kunder.

Googles algoritmer

For at kunne udfører god søgeoptimering er det vigtigt, at kende søgemaskinernes algoritmer – altså hvilke faktorer der spiller ind, når søgemaskinerne skal vise et søgeresultat.

Søgemaskinernes algoritmer er baseret på en meget simpel forudsætning.
En søgende ønsker svar på et spørgsmål. For hver søgning, er der flere tusind hjemmesider, der tilbyder et potentiel link eller indsigt i forhold til den forespørgsel der blev udført.

Søgemaskinerne har groft sagt 3 formål:

  • Udelukke de websteder, der ikke er relevant for søgningen fra en bruger
  • Fremhæve relevante websteder i forhold til søgningen fra en bruger
  • Rangere og prioriterer hjemmesiderne i rækkefølge for at identificere, hvilke hjemmesider der er mest relevant i forhold til søgningen fra en bruger

Der er findes ingen enkelte faktorer, som kan give tilstrækkelig indsigt til at udføre ovenstående. Derfor bruger Google og andre søgemaskiner komplekse algoritmer, der blander rigtig mange faktorer for at kunne tilbyde de bedste resultater til søgebrugerne.

Den præcise formel for søgealgoritmerne er ikke kendte, men emner dækker over følgende:

  • Link profil: Hvor mange indgående links og kvaliteten på hjemmesiderne, der anvender ankertekst
  • On page faktorer: Hjemmesidens opbygning med titel tags, responsive design og hjemmesidens hastighed
  • Branding: Søgevolumen for et brand eller citater af varemærker i forbindelse med specifikke søgninger
  • Indhold: Kvalitet og værdi af indholdet, hyppige opdateringer af indhold, socialt engagement

Især Google ændrer i deres algoritmer hele tiden. Nogle ændringerne mærkes ikke, mens andre ændringer får store konsekvenser for nogle hjemmesider.

Ved at være opmærksom og forstå de forrige ændringer giver det dig bedre muligheder for, at forudse hvordan tingene udvikler sig. Det giver dig mulighed for at have den største chance for at udvikle og implementere strategier, der fører til langsigtede placeringer i toppen af søgeresultaterne.

Googles seneste større opdateringer

I de seneste par år har Google lavet en række større opdateringer, der har ramt nogle hjemmesideejere rigtig hårdt. Derfor kræver det at man kender detaljerne i de seneste opdateringer for at kunne forebygge lignende problemer i fremtiden.

I forbindelse med de nuværende opdateringer har der været 3 fokusområder: indhold og brugervenlighed,  kvaliteten af links og betydningen af mobil brugervenlighed.

Google Panda opdatering

Google Panda blev introduceret i februar 2011, og har siden haft flere mindre opdateringer. Det var Google Panda der egentlig startede diskussionen om at udrydde indhold af ringe kvalitet og ‘tynde’ hjemmeside i forhold til de hjemmesider med kvalitetsindhold, som kan tilbyde de søgende værdi med regelmæssig opdateringer på indhold.

Med Googles Panda opdatering er der siden fokuseret på content marketing og indhold fra markedsførings eksperterne. Derudover gælder det om at bygge off-site aktiviteter i forhold til ekstern linkbuilding og socialt engagement.

Der er en række spørgsmål, som kan hjælpe hjemmeside ejerne i forhold til Panda opdateringen:

  • Stil dig selv følgende spørgsmål omkring din hjemmeside:
  • Har du tillid til oplysningerne i indlægget på hjemmesiden?
  • Er indlægget skrevet af eksperter eller entusiaster, der kender emnet godt, eller er det overfladisk og hurtig skrevet?
  • Er hjemmesiden kopieret, eller findes der mange artikler omkring samme emne og søgeord?
  • Er teksten fyldt med stavefejl og grammatiske fejl?
  • Er emnerne på hjemmesiden drevet af ægte interesse eller lavet for en bedre ranking på søgemaskinerne?
  • Er indlægget originalt?
  • Giver hjemmesiden værdi til brugerne i forhold til andre hjemmesider i søgeresultaterne?
  • Giver en artikel begge sider af en historie?
  • Er hjemmesiden anerkendt og troværdig i sin niche?
  • Er indholdet på hjemmesiden masseproduceret eller spredt over et stort netværk af hjemmesider, så de enkelte hjemmesider ikke får så meget opmærksomhed eller pleje?
  • Har du tillid til hjemmesiden?
  • Vil du genkende hjemmesiden som autoritær kilde, når hjemmesiden nævnes?
  • Giver indholdet indsigtsfuld og omfattende beskrivelser af emnet?
  • Er det en side du vil bogmærke, dele med en ven eller anbefale?
  • Indeholder hjemmesiden store mængder annoncer, som distraherer fra det vigtigste indhold?
  • Mangler der nyttige detaljer?
  • Er indholder lavet med opmærksomhed på detaljer, eller mangler der fokus på detaljerne?
  • Vil brugerne klage, når de ser indhold fra denne hjemmeside?

Google Penguin

Googles Penguin opdatering var deres reaktion på den såkaldte ‘black hat’ SEO taktik med fokus på især linkbuilding.
Den første opdatering kom i april 2012, og siden har mange mindre opdateringer kommet til.

Opdateringen målrettes mod manipulerende linkbuilding metoder, hvor der er fokuseret på at skabe forbindelser gennem forskellige link ordninger. Dette omfatter b.la. købte links, at bygge tynde hjemmeside kun for linkbuildingens skyld, handel med links, kommenterer/spam med et link formål og lignende teknikker inden for linkbuilding.

Det betyder i dag, at hjemmeside ejerne ændre synet på linkbuilding radikalt. I dag er det for alvor vigtigt, at kende til hjemmesiden linkprofil.
Hvis man førhen har arbejdet med tvivlsomme linkbuilding metoder, så er det en god idé at reviderer hele hjemmesidens linkprofil. Det giver mulighed for at fjerne links af dårlig kvalitet eller arbejde på en sundere linkprofil.

Når der laves linkbuilding er det klogt at stille sig selv følgende spørgsmål:

  • Er webstedet man ønsker et link fra af høj kvalitet?
  • Er linket relevant i forhold til hjemmesiden emne eller niche?
  • Hvordan ser webstedets linkprofil ud?
  • Ville de bruge en god ankertekst til at pege på min hjemmeside?

Google Hummingbird

Googles opdatering Hummingbird forstærker, hvad der blev gjort gennem Google Panda og Penguin. Dog blev der tilføjet 2 specifikke dimensioner.

Google introducerede Hummingbird i 2013, hvor den havde fokus på betydningen for søgningen med mobilenheder. Siden da har nærmest været et krav, at hjemmesiden er opbygget RWD (responsive web design).
Læserne i dag får adgang til indhold online fra en lang række enheder f.eks. Iphone, tablets m.m. Derfor er der også i fremtiden øget fokus på mobilt indhold online.

En anden spændende komponent i Hummingbird opdateringen var indførelsen af den mere kontekstuelle søgning.
Inden Hummingbird opdateringen blev søgningerne typisk fortolket via nøgleord fra en søgning. Med Hummingbirds introduktion, er Google begyndt at se mere på forholdet mellem at fortolke en kontekst.

Hvad fremtiden bringer af ændringer i søgemaskinernes algoritmer

I de seneste opdateringer fra Google er tonen sat for, hvad vi kan forvente os af ændringer i fremtiden.
Stigende fokus på indhold, links og mobil tilstedeværelse. Mange forventer at fremtidens opdateringer i stigende grad vil have fokus på netop disse områder.

Hvis du er interesseret i ændringer i Googles algoritmer kan du følge Matt Cutts, som er i spidsen for Google antispam team.
Du kan også følge Googles blog eller webmaster værktøjets opdateringer.

Det kan være en rigtig god idé, at følge med i udvikling omkring ændringer i søgemaskinernes algoritmer, hvis du vil være et skridt foran din konkurrent.

Find dine søgeord med en søgeordsanalyse

For bare få år siden var en søgeordsstrategi mere ligetil end den er i dag. Markedsføringsfolk startede med et bestemt begreb i tankerne, og derefter udarbejdede en liste over søgeordene. Derefter kunne man optimere hjemmesiderne omkring disse søgeord.

På hver side skulle man fokusere på et bestemt søgeord, og som færdighederne voksede kunne man tilføje flere søgeord til hver side.

Søgeord strategien har ændret sig efter Hummingbird opdateringen. I dag er fokus på søgeord rykket sig til en mere konceptuel og emne fokuseret tilgang til at finde de rigtige søgeord.

Søgemaskinerne og især Google er blevet uhyre effektive til at kombinere ord sat sammen i en sætning. Denne type søgeord kaldes for ‘longtail keywords’.

Når en bruger indtaster en sætning i søgeresultatet forbinder søgemaskinen ordene, og vender tilbage med det bedste søgeresultater.
På er altså ikke på samme måde som før i dage afhængig af at gentage et bestemt ord mange gang i løbet af en tekst.

Mange forveksler longtail keywords med den type søgeord man brugte førhen. Longtail keywords er to eller flere ord der i en rækkefølge eller sætning giver mening. Google er utrolig dygtig til at fortolke disse longtail keywords, så det giver den bedste mening for brugerne/søgerne.

I stedet for at søge ‘bukser’, kan man i dag søge efter ‘røde bukser til mænd’.
Ovenstående longtail keyword vil i teorien måske give færre besøgende end det enkelte søgeord ‘bukser’, men med et longtail keyword målretter hjemmesiden sig til folk, der leder efter røde bukser til mænd – og som sandsynligvis er parat til at købe et par røde bukser til mænd.

Søgemaskinerne og især Google vil i fremtiden blive endnu bedre til at forstå konceptuelle søgeord, og det åbner dørene for mange hjemmesideejere der ønsker at udvide deres rækkevidde og forbindelse til mere segmenteret besøgende.

Vigtige søgeord i en søgeordsanalyse

Der er mange måder, at finde sine søgeord på men fælles er, at man starter ud med et bestemt og centralt begreb.
Herefter gælder det om, at bygge en liste med søgeord og søgetermer. Disse søgeord og søgetermer kan være rigtig mange ting f.eks. synonymer og beslægtede ord inden for dit kerneområde.

Med tiden får du opbygget en solid søgeordsliste som du kan bruge til søgemaskineoptimering, content marketing og anden online markedsføring.

En god søgeordsliste relaterer termer og nyttige søgeord til din målgruppe. Derfor er det alfa omega, at du kender din målgruppe, når du skal bygge en god søgeordsliste.

Der er forskel på hvordan folk bruger søgemaskinerne

Du vil opleve vidt forskellige resultater alt efter hvordan du laver du søgning i Google.

  1. En søgning efter ‘Sådan laver du SEO selv’ vil typisk give dig guides og informationer omkring, hvordan du selv laver SEO.
  2. En søgning efter ‘Hvad er det nyeste indenfor SEO’ vil typisk give dig de sidste nyheder indenfor SEO.
  3. En søgning efter ‘SEO firma i Esbjerg’ vil typisk give dig en liste med firmaer i Esbjerg, som kan lave søgeoptimering for dig.

Derfor skal du tænkte grundig over dine søgeord og søgetermer, når du arbejder på din søgeordsliste.

Lokal eller niche søgninger

Hvis du fokuserer på geografi eller en bestemt niche, bør du overveje dette, når du udarbejder din søgeordsliste.

F.eks. kan det gavne dig mere, hvis du bruger søgeordet ‘Olieindustrien rekruttering’ end hvis du bare skrev ‘rekruttering’.

Også her gælder det om at kende sig målgruppe, og bruge samme sprog for at ramme bedst muligt.

Gode værktøjer til at finde søgeord

Online findes der en række værktøjer, som kan hjælpe dig med at lave en god søgeordsliste. Nogle er gratis, men andre mere avanceret værktøjer koster penge.

Jeg synes, at du skal prøve dig frem og findet det værktøj, som passer bedst til dine behov.

Gratis værktøjer til din søgeordsanalyse:

  • Google Suggest
  • Uber Suggest
  • Google Adwords Keyword Planner
  • Google Trends
  • Bing søgeordsværktøj

5 myter indenfor søgeord

1. Optimer et søgeord ad gangen: Specifikt søgeordsstrategi, som virkede før i tiden duer ikke mere.
I stedet bør du fokusere på ‘longtail keywords’ eller søgetermer. Det giver dig væsentlig bedre muligheder for mere præcis målretning.

2. Keyword density: Engang handlede SEO om, at man blot skulle bruge et bestemt søgeord så ofte som overhovedet muligt på en hjemmeside.
Sådan er det ikke mere. I stedet skal du bruge dine søgetermer i dit indhold, så det føles naturligt.

3. Søgeords rige domæner: Ifølge nye undersøgelser har søgeords rige domæner ikke den store indflydelse på SEO mere.
I stedet bør du vælge et brandnavn, hvor du kan opbygge autoritet og brand anerkendelse omkring.

4. Keyword stuffing er overdrevet brug af et søgeord i et unaturligt sammenhæng i både indhold, title tags og meta tags.
Eksempel på keyword stuffing kunne være et title tag som følgende: ‘SEO søgemaskineoptimering – Læs om SEO’

5. Der ses bort fra søgeord: Det er flere som mener, at søgemaskinerne f.eks. Google ikke længere bruger søgeord i deres algoritmer.
Søgeord er ligesom alle områder indenfor SEO under udvikling. Derfor er det nødvendigt, at være smartere i forhold til test, anvendelse og målinger for at se hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Grundlæggende danner søgeordene dog en del af kernen indenfor SEO.

En god solid søgeordsanalyse er det muligt at opbygge en hjemmeside, der kan rangerer i søgemaskinerne.
Husk det stadig er vigtigt med design og on-page optimering.

 

Vil du have hjælp til at lave en god søgeordsanalyse du kan bruge i fremtiden? Du er altid velkommen til at kontakte mig på telefon eller email.

 

SEO, webdesign & on-page optimering

En god SEO kampagne er bygget på et stærkt teknisk fundament. Det betyder, at den grundlæggende struktur og on-page SEO elementer optimeres.

Designet bør have fokus på computer og mobile brugeroplevelser. Det er nemt at farer vild i SEO verdenen med fokus på sociale medie markedsføring og content marketing. Ofte glemmer mange også at optimerer on-page.
Det er ofte on-page, hvor de ‘lavt hængende frugter’ befinder sig. Hvis du glemmer on-page optimering kan alt andet arbejde virke forgæves.

Forskellen på on-page og off-page optimering

Der er stor forskel på on-page og off-site SEO optimering, og kan deles op således:

On-page optimering er, hvad der sker af optimering på selve hjemmesiden. Det omfatter bl.a. hvordan strukturen på din hjemmeside er, optimering af side titler, meta beskrivelser og indholdet på hjemmesiden.

Off-page optimering er de aktiviteter du foretager dig andre steder på internettet. Disse aktiviteter skal være med til at fremme din hjemmeside, og kan f.eks. være linkbuilding, social medie marketing.
Jeg anbefaler, at du starter ud med at optimere on-page og derved få en god struktur. Det vil give din maksimale effekt på den senere off-page optimering.

Elementer der har betydning for on-page optimering

Ofte bliver der ikke lagt de store kræfter i on-page optimering, og det undrer mig hvorfor. Måske fordi en stor del af on-page optimeringen er arbejdet med strukturen og teknikken – og det kan føles som om, at det ikke giver resultater med det samme.

On-page optimering af en hjemmeside er en vigtig process, og en del af den moderne SEO. God on-page søgeoptimering, og nedenfor får du nogle af de vigtigste elementer indenfor on-page optimering.

  • Opdater hjemmesidens indhold ofte: Indholdet på din hjemmeside, og hvor hyppigt dette indhold opdateres spiller en stor rolle i hvor godt din hjemmeside rangerer i søgemaskine resultaterne.
    En god mulighed for at lave regelmæssigt indhold er, at oprette en blog eller nyhedssektion tilknyttet din hjemmeside.
    Helt ideelt vil det være, at opdatere din hjemmeside dagligt, men det er de færreste der har mulighed for dette. Derfor gælder det om, at lave en god indholdsstrategi – og holde sig til den.
  • Overskriften på hver af siderne på hjemmesiden spiller en vigtig rolle.
    Hver af dine sider skal have H1 og H2 tags, som gerne må indeholde dit søgeord (hvis det giver mening og sammenhæng)
  • Titel tags er vigtig af 2 årsager.
    Dit budskab og kernekompetencer beskrives i titel sammen med god CTA (call to action). Call to action er en opfordring til en bestemt handling, som skal få den søgende til f.eks at klikke og læse mere.
    Title tags har indflydelse på hvordan den respektive side indekseres i f.eks. Google.
  • Alt tags bruger du til at optimere dine billeder, og spiller en vigtig rolle i din SEO strategi.
    Alt tags fortæller søgemaskinerne hvad dine billeder handler om, og vil få din hjemmeside til at rangere i Google Image.
  • Lokale markedsførings elementer er vigtige elementer i en god SEO strategi, hvis virksomheden har en geografisk beliggenhed.
    Lokal SEO handler om at optimere de lokale elementer f.eks. kontakt informationer og integration med f.eks. Google places og FourSquare.
    NAP står for name, address og phone, som er en lille huskeregel, når du søgeoptimerer en hjemmeside lokal.

Elementerne i en god brugeroplevelse

Hvis du vil have succes med din SEO strategi skal du have stor fokus på design og den samlede brugeroplevelse, når besøgende lander på din hjemmeside.

Du bør stille dig selv spørgsmålet “Hvor let er det for besøgende at finde, hvad de leder efter på min hjemmeside”.

I moderne SEO er der rigtig mange elementer at tage hensyn til, og jeg kan sagtens forstå at det til tider kan virke meget forvirrende.
Der er i dag mere fokus på branding og professionelt design. Derfor er det klart, at hjemmesideejerne også forventer større afkast i forhold til det enkelte design.

Der er en række områder, som du bør fokusere dit design på rent SEO mæssigt.

Områder i en god brugeroplevelse du bør fokuserer på:

  • Hjemmesiden skal være ren og let at navigere. En hjemmeside der er ren og nemt at navigere gør det nemt for brugerne at fuldføre målet for deres besøg.
    Hvis din hjemmeside har et rodet og uprofessionel design kan det være årsag til at du mister placeringer i søgeresultaterne.
  • Minimal eller meget diskret reklame. Reklamer på en hjemmeside kan have en negativ effekt på de besøgendes oplevelse.
    Du kan dog sagtens have reklamer på din hjemmeside, men sørg for at du skaber værdi på hjemmesiden inden du tilføjer reklamer.
  • Hjemmesiden bør være responsiv. Især efter Googles opdatering Hummingbird har der været øget fokus på mobil brugervenlighed.
    Hvordan ser din hjemmeside ud, når du kigger på den fra en smartphone eller en tablet?
    Ekspert mener, at der også i fremtiden vil være stor fokus på hjemmesidens mulighed for at tilpasse sig forskellige enheder, og at det vil spille en væsentlig faktor i din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne.
    I dag bruger vi internettet fra rigtig mange forskellige enheder i løbet af en dag. Søgemaskinernes formål er, at levere det bedste resultat til de søgende. Derfor giver det selvfølgelige også mening, at søgemaskinerne vil foretrække de hjemmesider, som tilpasser sig den bestemte enhed, så den præsenteres bedst muligt over for den søgende.
  • Brug mouse-over på din hjemmeside med specielle CTA budskaber. Det giver dig også muligheden for at alt tekst optimere, som indekseres af søgemaskinerne.

Det kan være utrolig udfordrende at forene design, brand building og SEO. Investeringen i ovenstående vil have stor betydning for din fremtidige succes. SEO betyder at flere grupper af fagfolk arbejder sammen for at opnår det bedste resultat.

Målgruppe analyse og SEO – Lær din målgruppe at kende

Når du arbejder med SEO og al anden markedsføring, er det at kende sin målgruppe et af de vigtigste aspekter.

SEO og online markedsføring handler om at skabe forbindelser til kunder og potentielle kundeemner.
Når du forstår hvem de er, vil det være nemmere for dig at ramme din målgruppe på en række effektive niveauer.

Strategisk arbejde og de rigtige analyser kan give dig værktøjer, som gør det lettere for dig at forstå, hvem det er du kommunikere med.
At kende sin målgruppe giver dig mulighed for at kommunikere i det rigtige sprog, bruge den rette tekstforfatning, lave de rigtige opdateringer på de sociale medier, give dig indblik i hvordan din hjemmeside, og andre digitale produkter skal udformes.

Med andre ord – det er afgørende for din hjemmeside og virksomhed, at du har et godt kendskab til din målgruppe.

Sådan laver du en persona

Arbejdet med en persona giver et billede af, hvem dine kunder er og deres relationer. En persona er en slags legemliggørelse af den typiske kunde.

Det er en tilgang, som kan hjælpe dig med at finde det du behøver at vide omkring dine kunder f.eks.:

  • Grundlæggende demografiske oplysninger f.eks. alder, køn, indkomst, civilstand, geografi m.m.
  • Komplekse demografiske faktorer, der kan påvirke et køb f.eks. deres livssituation, karrierer m.m.
  • De underliggende følelsesmæssige eller psykiske faktorer, som målgruppen forsøger at læse, i forhold til dine produkter.
  • Fordele og brands målgruppen værdsætter.
  • Er din målgruppe søgende eller impulskøbere?
  • Sproget målgruppen bruger til at beskrive et spørgsmål.
  • Hvilke sociale medier bruger målgruppen?
  • Hvilke ‘beviser’ har målgruppen tillid til? F.eks. berømtheder, kunde reviews, anmeldelser m.m.

Ved afslutningen af denne proces har du skabt et grundig billede af, hvordan din typiske kunde ser ud.

Avatars og personaer er i forvejen kendt i markedsføringssammenhæng, når man skal udarbejde markedsføringsanalyser.

En god persona giver dig grundlaget for hvem det er, du forsøger at appellere til.
Afhængig af hvor kompleks din virksomhed eller målgruppe er, kan du sagtens lave flere personaer, som svarer til dit kundesegment.

Processen med at opbygge en persona giver dig en systematisk måde at indsamle viden omkring dine kunder. Det danner kernen for din markedsføringsindsats i mange sammenhæng.

Informationer du behøver til at udarbejde en god persona

Processen med at udarbejde en god persona kan være en udfordring. Der findes online en lang række skabeloner, som kan guide dig i den rigtige retning.

Der findes 3 grundlæggende elementer, som du bør bruge i din tilgang til at indsamle data om din målgruppe:

  1. Eksisterende kunder oplysninger. Du har sikkert allerede en bred viden omkring dine kunder. Det kan f.eks. være analyser fra din hjemmeside eller spørgeskemaer m.m.
    Start din proces med at indsamle så mange oplysninger du i forvejen kender. Det vil give dig et godt udgangspunkt, og kan hjælpe dig til at identificere muligheder huller.
  2. Udvid dine undersøgelser til internettet. Online kan du lære rigtig mange ting om din målgruppe.De sociale medier tilbyder dig mange unikke og meget målrettet oplysninger omkring din målgruppe. Observationer og indsamling af data er en vigtig del, og et skridt til at gøre de mindre håndgribelige detaljer mere konkret omkring, hvordan din målgruppe strukturer samtaler, diskuterer spørgsmål, brug af sprog og ordforråd.
  3. Spørg dine kunder, hvis du er i tvivl. Hvis du har et vigtigt eller afgørende spørgsmål omkring dine kunder, så spørg dem. De plejer at være rigtig søde til at svare på spørgsmål – især hvis du har noget at lokke dem med.

Målgrupper og de 3 grundelementer indenfor SEO

En anden måde at beskrive din målgruppe på, kan være igennem de 3 grundelementer indenfor SEO.  Kæmper du med din persona, kan det være en god ide, at kigge på de 3 elementer indenfor SEO.
Du kan via de 3 elementer indenfor SEO få et andet perspektiv og udgangspunkt for arbejdet med engagement og godt indhold.

  • Indholdet er kun effektivt, hvis det tiltaler besøgende på din hjemmeside. Din persona vil være med til at afklare, hvem det er du skriver til, hvilke emner du skal fokusere på, sproget, positionering og hvilke CTA (call to action) der er effektive – og ikke mindst, hvor du skal publicerer dit indhold for at sikrer dig, at det bliver set.
  • Social media markedsføring er en bred vifte af markedsføring på de sociale medier. Det kan være alt fra de stores sociale netværk til mindre niche sider.
    Hvis du kender og forstår din målgruppe, vil du have større mulighed for at vælge den rigtige platform for din markedsføring.
  • Linkbuilding er et vigtigt element i forhold til distribution af indhold fra din hjemmeside.Når du har valgt en eller flere platforme gælder det om, at målrette dit indhold og opsøge de steder at publicere dit indhold, hvor der er størst chancer for der bliver taget godt imod dit indhold.På andre hjemmesider og de sociale medier har du en unik mulighed for at skabe tillid mellem dit brand og potentielle kunder.
    Linkbuilding fra andre hjemmesider til din hjemmeside har stor indflydelse på SEO.At være aktive på de sociale medier spiller en rolle i forhold til SEO, og man mener at det i fremtiden vil få afgørende betydning.
    Det skal understreges at Google pt. ikke har direkte adgang til at måle data fra de sociale medier som f.eks. Facebook og Twitter.

Målgruppe og søgeord

Det er vigtigt, at forstå din målgruppe for at kunne benytte de rigtige søgeord og søgeterme på din hjemmeside. Som tidligere nævnt i ‘Find dine søgeord‘ danner søgeord og søgetermer fundamentet for din SEO strategi.

Søgeord er meget individuelle, og skal afspejle målgruppes ordforråd og hensigter. Med tiden vil du få en forståelse af sproget din målgruppe benytter sig af.
F.eks. er spaghetti og pasta det samme produkt, men hvordan vil din målgruppe beskrive dette produkt? Vil du bruge ordet pasta eller spaghetti, når de skal finde informationer omkring det?

Det handler om, at udarbejde en liste af mulige søgeord, som du kan bruge på din hjemmeside. Derefter skal du have data til at filtrere og prioriterer de forskellige muligheder og meninger, der forbinder din målgruppe med hjemmesiden.

Når du kender din målgruppe, kan du filtrere din søgeord og søgetermer efter deres hensigt.
Der er 2 typer af søgetermer: informative og forsætlige.

De informative eller oplysende søgeord forbinder typisk de søgende med indhold omkring læren f.eks. relevante guides omkring ‘hvad er SEO‘.

De forsætlige søgeord forbinder typisk de søgende med et bestemt produkt f.eks. at de søger en god SEO ekspert i Esbjerg.
Disse søgeord er ofte gode til at konvertere, da målgruppen har en hensigt med søgningen. Med sådanne søgninger er det typisk hensigten, at tale med en SEO ekspert og måske købe sig til SEO arbejde.

Et nærmere analyse af hele processen vil give et indblik i, hvilke trin kunderne tager inden de tager kontakten. Den indsigt vil det effektuerer arbejdet med at forbinde søgningerne i fremtiden.

Arbejdet med målgrupper og personaer virker ikke

At arbejde med målgrupper er en varig proces, og det er vigtigt ikke at ‘lægge det på hylden’, når en målgruppeanalyse er lavet.
Ligesom alle andre værktøjer er udarbejdelsen af en målgruppe eller persona kun effektiv, hvis den bliver brugt.

Lad os se på, hvilke faktorer der gør, at det ikke bliver en succes.

  • Manglende afrunding kan være en fare for succes. Hvis afgrænsningen af din målgruppe er begrænset til få kilder, vil du ikke opnå en hensigtsmæssig indsigt i, hvad der virkelige foregår hos din målgruppe.
  • For mange data og for lidt sjæl kan også være til fare for din succes.
    Det kan give dig problemer, hvis du udelukkende har en liste med indsamlet data f.eks. Pige på 28, bor i Esbjerg, indkomst under 400.000 kr. årligt.
    Ovenstående indsigt giver dig ikke svar på, hvad der i virkeligheden driver din målgruppe til en konvertering.Det er vigtigt, at din målgruppe analyse har en god analyse af sammenhæng og motivation. Ellers kommer det til at begrænse, hvor nyttige de er.
  • Manglende fundament i den indsamlede data er vigtigt for succes. Målgruppe analysen skal baseres på reelle data.Det er ligemeget hvor kreative og engagerede din beskrivelse af en persona eller målgruppe er, hvis den ikke tilbyder dybde, indsigt i både tankegang og adfærd hos din målgruppe.

En god forståelse af din målgruppe kan du bruge i alle markedsføringssammenhæng, som omfatter din virksomheds hjemmeside, lige fra SEO og content marketing til sociale medier.

Linkbuilding der virker – Sådan får du links til din hjemmeside

Linkbuilding er en af de 3 grundelementer i SEO, og har altid været en vigtigt del af en SEO strategi.

Mange eksperter har diskuteret om linkbuilding overhovedet vil spille en rolle i det fremtidige SEO arbejdet, fordi linkbuilding er forholdsvist nem at manipulere med.
Google har dog forsøgt sig med eksperimenter, hvor links ikke havde den samme værdi som hidtil. Det var i følge Matt Cutts ikke en succes.
Derfor tror jeg også, at linkbuilding fremover vil have en sikker rolle i søgemaskineoptimering.

Moderne og effektiv linkbuilding

Linkbuilding er siden Google opdatering ‘Penguin’ blevet væsentlig ændret.
Før i tiden gik en stor del af linkbuilding ud på at bygge så mange links som muligt. Der var ikke fokus på kvaliteten af links, kvaliteten af de steder hvor der blev linket fra, ankertester og måden disse links blev skabt på.

SEO eksperter kunne oprette et link hjul med det formål at linkbuilde. Denne metoder virker dog ikke mere, og Google arbejder løbende for at bekæmpe den slags manipulation af søgemaskinerne.

Teknikker der førhen virkede – også ‘black hat’ metoder er nu kommet i Googles søgelys.

Disse linkbuilding teknikker virker ikke mere

  • Køb af links
  • Handel med links
  • Link hjul
  • Alt, hvad der kan betegnes som spam eller overdrevet brug af blogindlæg med ringe kvalitet – eller blogindlæg der kun bliver lavet med henblik på markedsføring.
  • Links fra irrelevante hjemmesider af lav kvalitet
  • Brug af blog netværker

Fra opbygning af links til at gøre sig fortjent til links

Der har været et skifte i forhold til arbejdet med linkbuilding.

Ovenstående teknikker som har virket før i tiden, er blevet erstattet med en mere etisk tilgang til linkbuilding. I dag gælder det om at gøre sig fortjent til et link.

Du kan gøre dig fortjent ved f.eks.:

  • Lave unikt og specielt indhold der giver værdi. Indholdet vil engagere folk på en naturlig måde, som giver dem lyst til at linke til dit indhold på hjemmesiden.
  • Publicere dit indhold for de rigtige personer, som naturligt vil dele og linke til dit indhold
  • Opbygning af relationer til indflydelsesrige personer i din niche, som kan dele dit indhold i deres netværk, hvis de mener indholdet har en værdi.

At gøre sig fortjent til links kræver dog stadig en strategisk tilgang. Det handler ikke længere om at skabe en kunstig linkstruktur, der behandler links i antal.
Fokus ligger i linkbuilding som med de andre grundelementer i SEO på kvalitet og værdi.

I dag bør du fokusere på at opbygge et brand i stedet for at opbygge links.
Hvis du udarbejder indhold af høj kvalitet, og herefter publicerer det i relevante nicher, vil links være et naturligt biprodukt af dette arbejde.

Sådan vurderer du kvaliteten af et link

Googles Penguin opdatering understregede betydningen af kvaliteten af indgående links. Den hurtigste måde at ødelægge din hjemmesides troværdighed og ranking er med links af ringe kvalitet.

Derfor er det afgørende at vurderer kvaliteten af et potentielt link.

Stil dig selv disse spørgsmål inden du arbejder på et link:

  • Er hjemmesiden niche relevant for mit indhold?
  • Er design og struktur rent og professionelt?
  • Ville jeg være tryg ved at tilknytte mit brand denne hjemmeside?
  • Er der en redaktionel sektion til udarbejdelsen og valg af indhold?
  • Er hjemmesiden aktiv på de sociale medier – og tiltrækker den social engagement?
  • Er hjemmesiden fyldt med reklamer?
  • Hvordan ser hjemmesidens linkprofil ud?
  • Hvad er kvaliteten af hjemmesidens indhold?

Ved at flytte fokus væk fra det taktiske arbejde med linkbuilding, og i stedet investerer din tid i at gøre dig fortjent til link, vil du i højere grad danne dig et stærkt fundament for din linkbuilding.

Der er ingen tvivl om, at der også i fremtiden vil være et øget fokus på linkbuilding fra Googles side. Hvis du vil undgå at blive ramt af Googles næste opdateringer, og øge dine chancer for at forblive i toppen af søgeresultaterne, bør du fokusere på at holde en ren og etisk linie indenfor linkbuilding.

Godt indhold på din hjemmeside er vigtigt i SEO

For bare få år siden var andre teknikker end indhold mere vigtig i forhold til markedsføring af en hjemmeside.

Tiderne har ændret sig og i dag lægges der stor vægt på indhold af høj kvalitet.

Indholdet på din hjemmeside skal ses som hjørnestenen i din forbindelse med dine kunder, og hvordan din hjemmeside opnår topplaceringer i søgeresultaterne.

Markedsføring med indhold kaldes også content marketing, og anses i dag for at være en af de bedste måder at tiltrække kunder, links og sociale interaktioner på.
Her fokuseres der på at skabe indhold af høj kvalitet, som kan markedsføres på de sociale medier, email marketing og meget mere.

I sammenblanding er fælles betegnelsen for dette inbound marketing.

Høj kvalitet, autoritær indhold der bygger dit brand, synlighed, nøje designet landingsider og med kraftige call to action er med til at opbygge en god sales funnel.

Hvad betyder godt indhold så?

Indhold kan betegnes som en bred vifte af kreative værktøjer, som din virksomhed skaber for at tiltrække og glæde kunder / besøgende.

Inhold kan f.eks. være:

  • Indhold  på hjemmesiden
  • Blogindlæg
  • Artikeler & gæste blogindlæg
  • Sociale medier (opdateringer)
  • E-bøger & whitepaper
  • Præsentationer
  • Brochurer & ofte stillede spørgsmål
  • Salgssider
  • Videoer
  • Billeder f.eks. infografer

Hvilken type af indhold der er bedst for din hjemmeside er umuligt at sige. Derfor handler det om at teste og teste indtil du finder frem til kernen.
Vær ikke bange for at prøve forskellige formater indtil du finder ud af, hvad der passer til din specifikke situation.

Forskellen på on-page indhold og off-page indhold

Flere har spurgt mig hvilken type er bedst i forhold til SEO, og svaret er begge.

Hvis du laver godt indhold til din hjemmeside, bør du linke til det fra andre steder på nettet. På samme måde, som andre uden tvivl vil gøre det, hvis indholdet har kvalitet.

Frisk indhold af høj kvalitet er grundstenen i den succesfulde content marketingsstrategi. Det er et vigtigt element på din hjemmeside, som vil få dig til tops i søgeresultaterne på en række søgeord og centrale begreber.

Off-page indhold er den bedste måde at skabe øget synlighed omkring dit on-page indhold og brand.

Hvis du gør begge dele vil det sammen skabe en god synergi for din hjemmeside.

At gæsteblogge kan være effektivt

I de sidste 2-3 år har det været populært at gæsteblogge.

Idéen med et gæsteblog indlæg var enkelt – find en relevant hjemmeside i forhold til din niche og tilbyd et indlæg i bytte for et link tilbage til din hjemmeside.

Det var en relativ harmløs, men super effektiv måde at opnå mål på. Ligesom med alt andet i SEO, har dette også potentiale til at blive misbrugt – og det er præcis hvad der skete.

Der optod en hel industri omkring det at gæsteblogge, som var på kanten til misbrug.

Matt Cutts fra Googles spam team har for nyligt udtalt, at hvis man blogger med henblik på SEO og linkbuilding, er det på tide at stoppe.
Så hvis du i dag laver gæsteblog indlæg af lav kvalitet på hjemmsider af lige så dårlig kvalitet, så skal du stoppe med denne strategi.

Fagfolk, virksomheder, iværksætter og andre i den stil bør dog forsætte med at lave gæsteblogindlæg, men ikke med henblik på at få en SEO fordel.

I stedet bør der i højere grad fokuseres på brandbuilding, da en af de største fordele ved et gæsteblog indlæg er, at dit materiale når frem til en ny målgruppe.
Når læseren ser dit materiale på en blog, som kan har tiltro til, vil de også være tilbøjlig til at læse det.

Dette vil tiltrække trafik, engagement, nye følgere, links og potentielle kunder.

Husk at gæsteblogge skal være med henblik på brandbuilding – og vær forsigtig med de hjemmesider, hvor du vælger at gæsteblogge.

Sådan spreder du dit nye indhold

Det vigtigste i en indholdsmarkedsføring er, at få lavet en strategi til hvordan du spreder dit indhold. Hvis ingen ser dit indhold vil det være værdiløst.

Selvom dit indhold med tiden vil kunne findes igennem organiske søgninger, er det muligt at tilføje noget ekstra til dit indhold ved nogle strategiske tiltag.

Det har 2 fordele: biproduktet er indgående links og på samme tid vil søgemaskinerne hurtigere opfange dit indhold.

Her er nogle effektive tilgange til at udbrede dit indhold:

  • Social medie markedsføring: Udbred dit indhold via de sociale medier. Gør det nemt for læserne at dele ved at inkludere sociale knapper og CTA der vil opfordre dem til at dele.
  • Opsøg et bredere publikum: Brug hashtags til at forbinde dit indhold med samtaler omkring dine emner.
  • Få dit indhold med i nyhedsbrevet: Abonnenter af dit nyhedsbrev er ofte opmærksomme på andre ting end brugerne af de sociale medier. Derfor kan det være en god idé, at præsenterer dine abonnementer for dit indhold.
  • Indflydelsesrige personer: Præsenter dit indflydelsesrige personer i din niche. Dette er en utrolig effektiv strategi.
    Hvis dit indhold er relevant for deres publikum, vil de være tilbøjelig til at dele dit indhold med deres netværk.

Social medie markedsføring & SEO

Der har været mange meninger omkring de sociale mediers indflydelse på SEO. De sociale medier er et effektiv værktøj for især små og mellemstore virksomheder til at nå potentielle kunder og kundeemner.

Matt Cutts har i en video afsløret, at Google ikke bruger sociale signaler fra Twitter og Facebook. Matt Cutts erkender dog, at der er en lang række fordele ved brug af de sociale medier. Derfor bør der være fokus på de sociale medier, hvor kunderne befinder sig.
Måske i fremtiden vil det være muligt for Google at bruge de sociale signaler fra Twitter og Facebook, men altså indtil videre gør Google det ikke.

Der er flere årsager til Googles algoritmer ikke bruger signalerne fra de sociale medier. I følge Matt Cutts er der en række problemer forbundet med at stole for meget på signalerne fra de sociale medier. Udfordringen er især, hvis der opstår problemer med at indeksere siderne.

Fordele med markedsføring på de sociale medier

Jeg vil lige igen præciserer, at de fleste af dine sociale aktiviteter ikke direkte påvirker hjemmesidens placering i søgemaskinerne. Dog er der en lang række fordele for virksomheder der er aktive på de sociale medie.

  • Øget opmærksomhed på dit brand

    Strategisk arbejde med de rigtige sociale platforme er en unik mulighed for at deltage i samtaler omkring din niche.
    Dit navn bliver kendt blandt kunder, og det giver dig en unik mulighed for at opbygge relationer mellem dine kunder og din virksomhed.

  • Du får en mulighed for at lytte

    På de sociale medier kan du dele dit indhold og opfordre dine følgere til bestemte ting. Denne værdi kan forstærkes endnu mere ved en to vejs kommunikation.
    Ved social lytning kan du få viden omkring hvad der rører sig i din niche – og hvordan folk snakker om dit brand. På den måde har du hele tiden mulighed for at justere din markedsføring og koncept ind efter behov.

  • En mere menneskeligt kommunikation

    For rigtig mange virksomheder er kommunikation ofte formel og stiv. På de sociale medier har du mulighed for at have en anden og mere afslappet tilgang til kommunikation.
    På de sociale medier kan du tillade dig at kommunikere afslappet og mere imødekommende. Det giver en unik mulighed for at menneskeliggøre dit brand igennem samtaler, der udvikler sig mere organisk.

  • Mund til mund markedføring

    En rigtig god kampagne på de sociale medier er en af de bedste mund til mund metoder der findes i dag. Folk har tendens til at dele med deres venner på de sociale medier.

  • Du kan kommunikere med dine kunder og potentielle kunder

    En af de største fordele ved sociale interaktion er, at det giver dig en billig mulighed for at kommunikere med kunder og potentielle kundeemner. Uanset om du deler godt indhold eller sælger på de sociale medier vil din rækkevidde forøges, når du deltager på de sociale medier.

  • Øget troværdighed

    Med aktivitet på de sociale medier øger du troværdigheden. En virksomhed på de sociale medier med en stærk tilstedeværelse og kontaktbar virker mere troværdig end en virksomhed uden. Dette gælder især for virksomheder hvor konceptet er online.

  • Få loyale kunder

    Når dine kunder regelmæssigt støder på din virksomhed og indhold på de sociale medier vil du blive eksperten i din niche. Ved at være eksperten i din niche øger du troværdigheden, og det øger værdien af god service.

Google+ har visse fordele

Matt Cutts har understreget, at Google+ ikke påvirker søgeresultaterne. Dette gjorde han efter flere undersøgelser der antydede, at der var en sammehæng mellem Google+ aktiviteterne og bedre placeringer i Googles søgeresultater.

Der kan være en sammenhæng imellem sociale signaler fra Google+ og godt indhold. Godt indhold vil få flere G+’er og delinger – på samme måde vil godt indhold have bedre placeringer i søgeresultaterne. En direkte sammenhæng afviser Google og Matt Cutts.

Der er ingen tvivl om, at med Googles investeringer og den voksende betydning af de sociale medier, så vil Google+ være det første sociale netværk, som bliver ‘tappet’ for informationer. Men om det sker lige nu er der tvivl om.
Derfor vil jeg klart anbefale at man ikke undervurderer Google+.!

Sådan begynder du med Google+

  • Få din Google+ konto. Du kan oprette en personlig side eller en virksomhedsside.
  • Tilpas din konto med billeder, oplysninger om din virksomhed og andre relevante kontaktoplysninger.
  • Forbind dit netværk ved at tilføje dem i dine Google+ cirkler
  • Lav en god strategi for hvordan du regelmæssigt kan opdaterer din Google+ profil med godt og spændende indhold.

Vælg den rigtig platform for din virksomhed

Det er vigtigt at vælge den helt rigtige sociale platform til din virksomhed – ellers spilder du din tid.

Det er ikke muligt at have en ordentlig tilstedeværelse på alle de sociale medier, og jeg anbefaler kraftigt at du ikke forsøger på det.

En social medie strategi vil være forskellig for de enkelte forretningsområder. Derfor kan jeg heller ikke komme med svaret på, hvilket social medie du skal fokusere på.

Men der er nogle faktorer du bør overveje, når du vælger platform:

  • Hvor er dine kunder og potentielle kunder?
    Brug tiden fornuftig der hvor dine kunder og kundeemner findes – alt andet er spild af tid
  • Hvilket format har din virksomhed?
    For nogle virksomheder vil et oplagt valg være Instagram eller Pinterst, hvis virksomheden er meget visuel – hvorimod det kan være svært med bloggin.
    Find det sociale netværk, hvor du kan udnytte dine styrker og fortælle din historie effektivt.
  • Vær tilstede hvor du kan skabe engagement
    Et stærkt engagement og fællesskab skaber en naturlig synergi mellem dit brand og dine kunder.

Få en stærk social tilstedeværelse

  • Integrer din sociale deltagelse med din indholdstrategi
    Et af de vigtigste elementer i en vellykket indholdsmarkedsføring (content marketing) er social integration. Socialt integrerede indhold har langt større chance for at blive læst, delt og fundet af potentielle kundeemner.
    Sørg for at gøre det nemt at dele dit indhold på de sociale medier f.eks. ved at integrere deleknapper på din hjemmeside.
  • Google+ forfatterskab
    Med et forfatterskab på Google+ vil du blive set som ekspert i din niche. Det er en måde at opnå synlighed og tiltrækningskraft i forhold til dit indhold. Dette vil sandsynligvis øge din styrke online i den sociale verden på længere sigt.
  • Forskellige socialt indhold
    I dag er der rigtig mange måder at integrere socialt. Det er ikke kun tekst, som ses i en effektiv indholdsstrategi. Med netværk som Pinterest, Youtube og Vine har du et utal af muligheder for en anderledes markedsføring – og en unik mulighed for at skille dig ud, tiltrække links og sprede dit indhold.

Sociale medier er et vigtigt omdrejningspunk og en god mulighed for at interagere med kunder og potentielle kundeemner.

Er du ikke på de sociale medier eller mangler du en god strategi for at komme i gang? Så er det om at komme i gang allerede i dag, ellers risikerer du i den grad at miste terræn i forhold til dine konkurrenter.

Sådan bygger du et godt brand med SEO

Der var engang hvor brand building hørte til den mere traditionelle markedsføring. Når man før i tiden skulle bygge et godt brand brugte man i høj grad tv reklamer, magasiner, aviser m.m.

I dag handler det især om at øge fokus på opmærksomheden. Tankerne omkring brand building er i dag, at hvis en forbruger hører om et brand, vil de være mere tilbøjelig til at købe produktet.

Moderne SEO handler i dag om at blande perspektiverne. En god SEO kampagne øger opmærksomheden og bevidsthed omkring dit brand, samtidig giver du kunderne en klar ‘call to action’ – altså du fortæller kunderne hvad deres næste skridt skal være.
At gøre sig fortjent til links, lave kvalitetsindhold og engagerer din målgruppe på de sociale medier er alt sammen en del af at bygge et godt brand.

Brand building er mere en blot en taktik. At bygge et godt brand skal ses som en del af en større strategi, som starter med en forståelse af, hvem og hvad du ønsker at være.

Troværdighed og tillid hænger sammen med SEO

Mennesker handler med mennesker og ikke med virksomheder – dette gælder også online. Online er det sværere at etablere troværdighed end i den virkelige verden.

Når du træder ind i en butik kan du se udvalget på hylderne og professionel personale bag kassen. Din oplevelse her giver dig en fornemmelse af brandet og hjælper dig til at afgøre, om det er et sted du vil bruge dine penge.
Med en hjemmeside er det sværere at oprette denne forbindelse til kunderne. Med digital brand building arbejder du målrettet mod at øge troværdighed og tilliden til dine kunder.

Arbejdet med at bygge et godt brand giver dig mulighed for at personliggøre din virksomhed overfor potentielle kunder. Det giver dem mulighed for at sætte et ansigt og en stemme på, som de vil associere med, hvad dit brand repræsenterer.

Hvis du vil arbejde på en strategi for, at bygge et godt brand vil jeg anbefale du overvejer følgende:

  • Hvor godt kender din målgruppe dig – ved de hvad dit brand står for?
  • Hvor godt kan din målgruppe lide dig? Har du en ’stemme’ som giver genlyd hos din målgruppe
  • Er din virksomhed troværdig, pålidelig og sikker?

7 vigtige elementer i et godt brand

Alle stærke brand har flere faktorer til fælles. Det er faktorer, som hjælper os til at genkende stærke brands, og giver marketingfolk en plan, hvor de kan fokusere på at bygge et stærkt brand.

  • Entydighed
    Brandets præsentation og positionering hjælper med at adskille dem fra konkurrenterne. Dine kunder vil derfor kunne være i stand til at formulere, hvad du gør anderledes og hvorfor du er værdifuld
  • Brand kendskab
    Gode brands er bygget på et godt kendskab. Dette sikres ved at kvalitet og visuel tilstedeværelse giver en kraftfuld genlyd overfor din målgruppe – og at du konstant arbejder på at opnå det.
  • Passion
    Passion opretholder et godt brand. Det er også dét, som fastholder et fokus i dit team – især i de hårde tider. Det er hvad en leder formidler under en tale, og hvad der gør kunderne loyale.
  • Konkurrenceevne
    De virksomheder man husker, er de virksomheder som er innovative, og gør sig selv værd at huske. Stærke brands forstår hvad kernen i deres konkurrencefordele er, formulere det og leverer dette hver gang.
  • Konsekvent
    At være konsekvent er måske den vigtigste faktor i god brand building. Det gælder på tværs af forskellige kanaler og medier.
    De bedste brands formår at give en sammenhæng på en fælles front.
  • At være den førende
    Stærke brands har visioner, er toneangivende og tilpasser deres indsats efter de vigtigste mål.
  • Eksponering
    Bevidsthed er en vigtig del af opbygningen af et godt brand. At have en stærk og vedvarende tilstedeværelse, som forbinder kunderne styrker de andre aspekter i et godt brand.

Strategier for at bygge et digitalt brand – sådan gør du

Der er især 3 vigtige elementer i at bygge et stærkt digital brand.

  1. Fokuser på Google+ forfatterskab
    Google’s forfatterskab er en af de nemmeste måder at øge din synlighed i søgeresultaterne. Ved at forbinde dit indhold til din Google+ konto, kan du være eksperten i din niche.
    Google har netop fjernet billeder i deres SERP, hvilket gør det mindre attraktivt end før. Dog forventes det, at Google+ også i fremtiden vil have en stor rolle i søgeresultaterne.
  2. Producer indhold i forhold til dit brand
    Fokuser på at lave spændende indhold af høj kvalitet. I dag søger læserne i den grad efter dybtgående indhold, der forbinder din virksomheds kerneværdier og dine vigtigste budskaber.
    Jo oftere du laver godt indhold og jo mere bredt du distribuerer – desto bedre placeret vil du blive som eksperten i din niche.
  3. Hold focus i din brand building
    Det er vigtig med en god visuel identitet og kvalitet. Når du launcher en god brand building kampagne gælder det om at holde fokus på kerneområderne.
    Matcher din sociale profil med din hjemmeside? Har hjemmesiderne hvor du distribuerer dit indhold de seneste oplysninger om dig?
    Det gælder om at have sammenhæng og sans for detaljerne, at du konstant giver læserne en positiv oplevelse af dit brand.

Når SEO ikke virker – straffet af Google

Du har arbejdet lang tid med SEO og du oplever, at Google har ’straffet’ din hjemmeside. Disse sanktioner fra Google kan variere i sværhedsgraden, og kan være alt fra fald i placeringerne (SERP) for bestemte søgeord eller din hjemmeside er helt fjernet fra Googles søgemaskine.

En straf af Google kan være katastrofalt for din virksomhed, hvis den alene er bygget på den organiske søgetrafik.
Du kan ved en systematisk gennemgang finde årsagen til problemet – og få det løst.

Straffet af Google?

Der findes en masse rygter omkring søgemaskinernes straf til hjemmesider. Der er flere årsager til at søgemaskinerne kan vælge at straffe din hjemmeside.
Tvilsom bytning af links, køb af links eller andre ting der falder ind i kategorien ‘black hat SEO’ (dårlig SEO) vil øge risikoen for at søgemaskinerne straffer din hjemmeside.

I nogle tilfæde kan du måske ikke selv være klar over, hvad årsagen til straffen er. Derfor må du gå systematisk til værks for at løse problemet hurtigt.

Manuel eller algoritmisk straf

Det første du bør gøre er, at undersøge hvilken type straf du har fået – om det er en manuel straf eller det er en straf af algoritmen.

En manuel straf er rimelig enkel at identificere. Når de opstår vil hjemmesideejeren få en besked via Google Webmaster Tool om at straffen er tildelt. Google giver mulighed for at finde årsagen til problemet.
De manuelle straffe kan variere i sværhedsgraden. Hjemmesiden kan falde i placeringer og i værste fald fjernes helt af søgeresultaterne.
Straffen kan også give til enkelte sider på hjemmesiden eller hele domænet.

Strategien for at håndtere straffen er at finde årsagen til problemet, og herefter indsende en anmodning om genovervejelse. Processen for genovervejelse vil jeg gennemgå senere.

En altoritmisk straf opstår organisk når søgemaskinerne opdaterer deres algoritmer. Det kan være opdateringer f.eks. Google Penguin eller Google Hummingbird, som har indflydelse på en hjemmeside. Disse opdateringer har fået hjemmesider til at falde i søgemaskinernes placering.
En algoritmisk straf kan være svær at opdage, da Google ikke giver besked om straffen. I stedet opdager man straffen ved et fald i den organiske trafik til hjemmesiden.

Har du mistanke om straf?

Hvis du har mistanke om en straf der påvirker dine resultater, bør du undersøge din mistanke via Google Webmaster Tool.

Har du ikke modtaget en meddelelse om en manuel straf, må du antage at straffen er et resultat af en ændring i algoritmen.
Der er over de seneste par år været en bred vifte af ændringer i algoritmerne – især hos Google. Derfor bør du undersøge, hvad der kan være drivkraften for straffen.
Ligger problemet i forbindelse med Google Panda, vil problemet sikkert ligge i forbindelse med dit indhold på hjemmesiden.
Er det et problem i forbindelse med Google Pinguin, vil problemet højst sandsynligt ligge i din linkprofil. Det kan også være et problem forbundet med Google Hummingbird, i så fald bør fokus ligge på mobil optimering af din hjemmeside.

Timing, kombineret med din viden omkring Google agoritmer, og hvilke steder der er ramt vil hurtig give dig værdifuld indsigt i problemet.

Målret din løsning på problemet

Når du har fundet kilden til problemet, kan du bedre løse problemet.

Ved manuel straf starter du med, at gennemgå den besked du har fået fra Google. Gennemgå indholdet og lav en liste over de punkter du skal arbejde med for at udbedre skaden.
Hvis du f.eks. har fået en besked om en tvivlsom linkprofil, bør du kraftig overveje om din linkbuilding strategi er holdbar.
Har du købt links fra hjemmesider af ringe kvalitet, som er irrelevant for din niche? I så fald bør du forsøge at fjerne så mange links som muligt. Du kan derefter indgive en anmodning til Google om at genoverveje din hjemmeside.

Det er lidt sværere at løse de algoritmiske straffe, da du først skal have fastslået årsagen. Når du har forbundet straffen til en opdatering af algoritmerne vil du være bedre i stand til at arbejde mod den rigtige løsning af problemet.
Har du f.eks. forbundet problemerne til Googles Panda opdatering, bør du overveje indholdet. Fokuser på indhold af høj kvalitet, volumen, originalitet, hjemmesidens hastighed, struktur m.v.
Googles Penguin opdatering kræver et nærmere kig på linkprofil, og måske kan det være nødvendigt at fjerne links og indsende disavows.

Lav en ny strategi

Gendannelsen fra en straf tager tid, eneri og ressourcer både menneskelige såvel som økonomiske. Du taber brand værdi, indtjening og kunder, når din hjemmeside ikke ranker i søgeresultaterne.

Derfor bør du forsøge at undgå disse straffe. Den bedste måde at undgå straffe fra søgemaskinerne er at forpligte sig etisk på en værdibaseret SEO strategi.
Forkuser på at levere varen til dine læsere igennem godt indhold, eksponering via sociale medier og gøre sig fortjent til kvalitetslinks – denne fremgangsmåde vil aldrig give dig bagslag og i risikozonen for straffe.

Link revision og Googles Disavow

Har du mistanke til dårlig linkbuilding? Netop dårlig linkbuilding kan være årsagen til du har modtaget en straf, og det må være på tiden at overveje din nuværende strategi.
En grundig link revision giver dig mulighed for at få indsigt i kvaliteten af dine indgående links. Afhængig af resultatet bør du fokusere på at fjerne dårlige links – også fra dit websted.

Advarsel: Mange useriøse SEO firmaer bruge en taktik, hvor dårlige links er en del af strategien. Ved at oprette X antal links mod din hjemmeside, vil du få en højere placering i søgeresultaterne – lige indtil det bliver opdaget. Derefter vil du blive straffet for denne metode, og det kan koste dig dyrt.

Derfor bør du altid være kritisk, når du får et eksternt firma til at lave dit SEO arbejde. En lille tommelfinger regel er, at du bør holde dig langt væk fra de firmaer, som lover dig nr. 1 placering på udvalgte søgeord.

Hvad er Google Disavow?

I 2012 lancerede Google et værktøj, som kan hjælpe dig med de dårlige links der peger mod din hjemmeside. Værtøjet skal bruges, når der ingen anden udvej er. Det vil altså sige, du skal selv forsøge at få linket fjernet inden du bruger Google Disavow.
Du kan indsende en liste over de websteder med lav kvalitet, som linker til din hjemmeside. Værktøjet fjerner ikke de dårlige links, men signalerer til Google at disse skal ignoreres og ikke sættes i forbindelse med din hjemmeside.
Google disavow løser ikke alle dine problemer med dårlige links, og du bør derfor gå forsigtigt frem.

Matt Cutts har fortalt at man bør bruge værktøjet både overvejet og strategisk. Man skal ikke bare up-loade alle dårlige links med det samme og tro arbejdet er udført. Matt Cutts har gjort det klart, at Google ønsker man selv forsøger at fjerne de dårlige forbindelser før man bruger Google Disavow.

Start med at identificere de dårlige hjemmesider og send dem en email, hvor du beder dem om at fjerne linket til din hjemmeside. Det kan være utrolig tidskrævende, men det er besværet værd. Det vil hjælpe dig til at minimere chancen for straf af Google.

Sådan administrerer du din kampagne mod dårlige links

Struktur er altid vigtig i al arbejde med online markedsføring, det gælder også for den måde du fjerner links på.
Brug en systematisk tilgang evt. et regneark eller andet dokument med følgende oplysninger:

  • Hjemmsidens navn
  • Link URL
  • Hjemmesidens webadresse (der hvor linket går til)
  • Kontaktoplysninger
  • Detaljer om kontakterne

Forsøg at kontakte ejeren af hjemmesiden, hvor dit link er mindst 3 gange inden du går videre. Send en personlig besked og tilføj en kopi af ovenstående i din email.
Hvis der efter 3 gang stadig ikke er respons eller de har afvist kan du bruge Google disavow værktøj.
Du kan møde hjemmeside ejere, som forlanger penge for at fjerne et link til din hjemmeside. Lad være med at betal. I stedet tilføj det i dit regneark/noter sammen med en kopi af e-mailen og gå videre.

Indsend en anmodning til Google om at se bort fra dine dårlig links

Hvis du er ramt af en straf fra Google, og du har rettet skaden, kan du indsende en anmodning om at Google genovervejer din hjemmeside.
Anmodningen kan sendes via Google Webmaster Tool. Der er 3 retningslinier for en vellykket anmodning:

  1. Sørg for du har gjort arbejdet på forhånd
    Et af de vigtigste aspekter i en vellykket anmodning er at sikre, du har behandlet problemet 100% før du sender du anmodning.
    – Hvis problemet er med links, så bør du fjerne alle ‘ulovlige’ links.
    – Er dit problem med usability, har du omstruktureret din hjemmesides med brugeroplevelse i tankerne?
  2. Indsend en sikkerhedskopi
    Står du med manuelle sanktioner eller vil indsende en anmodning om genovervejelse, så noter oplysninger omkring, hvad du har arbejdet på i din fil. Det kan være oplysninger omkring dit forsøg med selv at få fjernet linket.
    Sørg for at være så detaljeret og omfattende som muligt – det er et godt bevis på dit engagement.
  3. Tag ansvaret selv og vis din plan
    Når du har identificeret kilden til problemet, skal du tage ansvar og vise vilje til forandringer. Lav en god plan for, hvordan du kommer videre.
    Er dit problem med f.eks. tyndt indhold, så få hjælp af en freelance skribent. Husk på at Google giver dig ikke en manuel straf uden grund. Ved at vise ansvar og lære af erfaringerne, vil gøre Google mere tilbøjelig til at tilgive dig, så du kan komme videre.

4 SEO teknikker som giver dig straf hver gang

Der er flere SEO teknikker, hvor du vil risikere at blive straffet af Google – nogle mere end andre. Med SEO arbejde bliver man også nødt til at bevæge sig lidt på grænsen for at være et skridt foran de andre.
Ulempen ved det er, at ingen af os ved hvad Googles næste opdatering vil indeholde. Måske har de fokus på det præcis det område, hvor du bevæger dig lige på grænsen – og måske overskredet den.

Arbejder du med nedenstående i dag, vil jeg anbefale at du stopper op og genovervejer dit SEO arbejde inden du kommer i problemer.

  • Dårligt indhold, lav kvalitet og kopiring
    Indhold af høj kvalitet må være af høj prioritet i dit SEO arbejde. Dårligt skrevet indhold eller indhold kopiret fra andre hjemmesider er tegn på en dårlig hjemmeside – og du vil blive mødt med straf fra Google.
  • Køb af links
    Links er et af de vigtigste aspekter i SEO. Gode links er med til at give dig en god placering i SERP.
    Det er også på det område, hvor der findes de største faldgrupper. Selvom det kan være fristende bør du aldrig købe dig til links. Køb af links overtræder Googles retningslinier, og bliver set som et decideret overgreb.
    I stedet for at købe links bør du fokusere på at gøre dig fortjent til dem organisk, og gøre dig fortjent til links med godt indhold.
  • Overdrevet brug af ankertekst
    I dag bør du være opmærksom omkring din linkprofil uanset hvilken tilgang til linkbuilding du måtte have.
    Du bør ikke bruge den samme ankertekst mere en 30% medmindre der er tale om dit navn. I stedet bør du fokuserer på mere afbalancerede links med forskellige ankertekster.

Konverteringsoptimering i SEO

Ved at måle effekten af dit SEO arbejde hjælper dig til at afgøre hvad der virker – og hvad der ikke gør. At måle og arbejde med data er forskellen på seriøst SEO arbejde og blot at oprette indhold.

Når du arbejder med målinger og konverteringen kan du hele tiden styre din ROI (return of investment), hvilket jo i bund og grund, hvad det hele handler om.

Derfor er analyser af resultaterne vigtig i SEO

Der er mange online ressourcer som tilbyder dybdegående perspektiver og vinkler på målinger i dit SEO arbejde.
Ved en god forståelse af strategisk dataindsamling kan du tilpasse din hjemmeside i den retning du ønsker det.
Det hele starter med at definere de forretningsmæssige mål, og bestemme sig for hvordan disse forbindes til din SEO kampagne.

SEO kampagner kan have en lang række af forskellige årsager. Måske ønsker du at udvikle målgruppen mod nyhedsbreve og engagement på de sociale medier. Det kan også være du ønsker at bygge et brand i forbindelse med en SEO kampagne.

Du bør fokusere på bundlinien, de målinger der virkelig har betydning for omsætningen, overskud, konverteringer og tilbagevendende kunder.
Der er flere hundrede målinger og konverteringer, som kan måles i SEO. Dog er det ikke alle målinger og konverteringer, der har relevans i din situation.

Fokuser på de vigtige målinger og konverteringer

Dine analyser og dataindsamlinger er kun nyttige så længe, at de forbedre din virksomhed. Måler du faktorer, som er interessante at vide og ikke omsætter handling til overskud, så vil det være spildt arbejde – og det kan være her, hvor du skærer ned.

Fokuser på de målinger, som giver dig indsigt og kan ses på bundlinien. Andre målinger kan blot være med til at forvirre dig – og i værste tilfælde give dig forkerte oplysninger.

De vigtige målinger i de fleste virksomheder:

  • Omsætning
    Kunder, salg, livstidsværdi og overskud
  • Kunder
    Kundeemner, abonnenter og gentagende købsadfærd
  • Konverteringer
    Punkter i din salgstragt, hvad får folk til at skride til handling og omvendt – og hvordan kan disse forbedres

Konverteringsoptimering

I online markedsføring er konverteringsoptimering et af de vigtigste områder. Du arbejder benhårdt på at skaffe trafik til din hjemmeside, men hvad sker der med de besøgende som rammer din hjemmeside?
Hvis der ikke er konverteringer vil din SEO strategi være spildt arbejde.

Konverteringsoptimering er at strukturere forståelsen af den måde din markedsføring fungere på.
Den nemmeste måde at forklare konverteringsoptimering på, er et nærmere kig på begrebet A/B splittest.

I en A/B splittest er der 2 versioner af samme ting. Det kan f.eks. være 2 forskellige overskrifter i en tekst eller nyhedsbrev. Det kan også være farverne på dine CTA knapper – skal de være grønne eller gule.
De 2 versioner vises til en segmenteret målgruppe, og derved bestemmes hvilken af de 2 A/B versioner, som virker bedst.

Et eksempel:
Du udsender et nyhedsbrev med en A tekst i emnelinien til 50% af dine e-mail modtager, og en B tekst i de andre 50%.
På version A åbner kun 5% af modtagerne din email, hvorimod version B åbnes af 20%. Herefter er du i stand til at se, hvilke overskrifter som virker bedst i forhold til din markedsføring.

Konverteringsoptimering kan bruges i al online markedsføring – og bør bruges. Systematisk arbejde med konverteringsoptimering vil forbedre dine resultater, og du finder ud af hvilke elementer som har indflydelse på dine kampagner.