SEO Esbjerg

Du lander måske på denne artikel, fordi du har søgt i Google efter “SEO Esbjerg”. Det gør du fordi artiklen er optimeret efter netop dette søgeord – dette kaldes lokal SEO. Jeg vil i denne artikel fortælle, hvordan du selv kan arbejde med lokal SEO og tiltrække kunder i Esbjerg ved hjælp af SEO.

Digital strategist fra Esbjerg - Simon Grevang
SEO i Esbjerg
Indledning

1. Indledning

Virksomheder i Esbjerg kan skabe stor værdi med SEO fordi konkurrencen på området er lille. SEO handler om at tiltrække nye kunder fra søgemaskinerne.

SEO eller søgemaskineoptimering handler om at tiltrække organisk (ikke betalt) trafik fra de store søgemaskiner herunder Google.

Hvis du har en virksomhed i Esbjerg bør du arbejde med SEO for at tiltrække kunder fra Esbjerg og omegn. Dette kaldes lokal SEO.

I denne artikel vil jeg fortælle hvorfor søgemaskineoptimering kan være en effektiv kanal når du skal tiltrække kunder fra lokalområdet.

Jeg holder selv til i Esbjerg og mange af mine kunder er fra Esbjerg – det er derfor naturligt for mig at arbejde med lokal SEO.

8 ud af 10 danskere har lavet et køb efter at have søgt informationer på Google. Det viser en analyse fra Dansk Erhverv. Danskerne søger hver eneste dag over 8 millioner gange på Google.

Min erfaring er at mange virksomheder i Esbjerg undervurderer den værdi og de mange fordele der ligger i SEO. Det betyder at virksomhederne mister kunder som i stedet vil gå til konkurrenterne.

 

Lokal SEO i Esbjerg gør din virksomhed synlig overfor kunder i lokalområdet.Simon Grevang

 

Målet med denne artikel er at inspirere dig til at fokusere mere på søgemaskineoptimering. Efter du har læst artiklen vil du være i stand til at tage stilling til om SEO skal være en del af jeres marketingmix.

Både små og store virksomheder i Esbjerg bør fokusere på SEO. Lokal SEO er ofte ikke så konkurrencebetonet som “traditionel” SEO, fordi man fokuserer på nogle andre parametre.

For at afklare om SEO skal være en del af dit marketingmix, skal du forstå, hvad SEO er. Jeg møder mange virksomheder som ikke rigtig forstår, hvad SEO er eller kan se potentialet i at allokerer ressourcer dertil.

Lokal SEO er en del af SEO-arbejdet, der skal hjælpe din virksomhed med at blive mere synlig overfor dine kunder i Esbjerg.

Om Simon Grevang

Jeg har i mere end 14 år arbejdet professionelt med søgemaskineoptimering for både små og store virksomheder.

Jeg har Danmarks eneste ETCS godkendte uddannelse indenfor SEO. Jeg har en diplomuddannelse i digital konceptudvikling. Jeg holder til i Esbjerg, hvor jeg hjælper virksomheder med SEO og online markedsføring generelt.

 

SEO for virksomheder i Esbjerg

2. SEO for virksomheder i Esbjerg

Trafik til hjemmeside er primært drevet fra de store kommercielle søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo.

Selvom sociale medier og andre platforme også kan skabe trafik på din hjemmeside, så vil det ofte være søgemaskinerne der er den vigtigste kanal – også selvom du er en virksomhed i Esbjerg med lokale kunder.

Søgemaskinerne er enestående fordi de giver målrettet trafik fra potentielle kunder, som mangler præcis det din virksomhed kan tilbyde.

Mange virksomheder i Esbjerg fokuserer ikke på SEO, hvilket er til din fordel. Det er relativt nemt at få gode placeringer på ellers konkurrencepræget søgeord.

Lokal SEO gør det muligt at være synlig overfor kunder tæt på dig.
Markedsføring koster penge uanset om der er tale om online markedsføring eller traditionel markedsføring som avisartikler. Der findes flere lokale medier i Esbjerg, som tilbyder annonceplads i deres aviser.

Fordelen ved online markedsføring herunder SEO er at vi kan spore effekten. Med Google Analytics kan man indsamle data om f.eks. antal besøgende, hvor kommer trafikken fra, KPI og meget mere.

Når jeg arbejder med online markedsføring er tracking eller sporing af indsatsen et afgørende element. Hvis der ikke allerede er implementeret sporing, så vil det være prioritet nummer et.

Hvis du bruger 20.000 kroner på avisannoncer, så har du ingen mulighed for at finde ud af om investeringen tjener sig hjem i form af øget omsætning eller flere kunder.

Hvis du bruger 20.000 kroner på online markedsføring, så kan du med stor sandsynlighed redegøre for om investeringen har tjent sig hjem eller ej. Det er vigtigt når du skal evaluere indsatsen efterfølgende.

 

Har alle virksomheder i Esbjerg brug for SEO?

Min påstand er at alle virksomheder i Esbjerg vil have gavn af at fokusere mere på SEO, men det bør naturligvis ikke være det eneste fokus.

Kunderejsen er lang, hvilket betyder, at du skal aktivere flere kanaler end bare de organiske resultater i søgemaskinerne. Dette kunne være både Google Ads, Facebook annoncering, LinkedIn annoncering og e-mail marketing.

Jeg har en holistisk tilgang til online markedsføring. Jeg mener at online markedsføring bør ses som en helhed, hvor man arbejder på at skabe en rød tråd gennem hele kunderejsen og på tværs af de kanaler kunderne befinder sig på.

Det handler om at attribuere værdi og allokere annoncebudget til de kanaler, hvor man oplever størst effekt med kunderejsen i fokus.

Forretningsforståelse er et helt centralt begreb, når man snakker om online markedsføring. Det er vigtigt at sætte sig grundigt ind i den case og det marked man befinder sig i.

Hvad er SEO

3. Hvad er SEO og hvorfor er det vigtig?

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering. Alle store de søgemaskiner herunder Google, Bing og Yahoo har søgeresultater, hvor indhold klassificeres baseret på hvad søgemaskinen finder mest relevant for brugerne.

Det er søgemaskinernes vigtigste opgave at levere det bedste og mest relevante resultat baseret på den søgning en bruger laver.

Teknikken bag de algoritmer som de store søgemaskiner bruger minder om hinanden. Google er den største søgemaskine og derfor vil man ofte forbinde SEO med Google. Når man arbejder med SEO er det typisk Googles retningslinjer der arbejdes ud fra og i nogle tilfælde prøver at udfordre.

SEO er en markedsføringsstrategi hvor man ønsker at være synlighed i de organiske søgeresultater.

Søgemaskineoptimering må ikke forveksles med Google Ads, som er annoncerne øverst i Googles søgeresultater. Disse resultater er markeret med en lille grøn tekst, hvor der står annonce ud for.

Søgemaskineoptimering omfatter både de tekniske og kreative elementer der kræves for at forbedre ranking og tiltrække trafik til din hjemmeside.

Der er mange aspekter i SEO. Alt lige fra indhold til den måde andre linker til dig på har indflydelse på hvordan din hjemmeside klarer sig.

Det handler om at få din hjemmeside struktureret på en måde som søgemaskinerne forstår.

SEO handler ikke kun om teknik og bygge “SEO venlige” tekster. Det handler om at gøre din hjemmeside bedre for mennesker.

I den forbindelse er autoritet, ekspertise og troværdighed afgørende elementer. Det handler om at bygge et stærkt og troværdigt brand indenfor dit område.

Hvis du har fokus på disse 3 elementer og desuden har en teknisk stærk hjemmeside, så vil du allerede rigtig langt i arbejdet med SEO.

En brugervenlig hjemmeside er en hurtig hjemmeside. En hurtig hjemmeside vil desuden øge konverteringsraten, hvilket ses direkte på bundlinjen. Derfor handler en stor del af den tekniske optimering også om hastighedsoptimering.

Når du skal teste hastigheden på din hjemmeside vil jeg anbefale, at du bruger enten Google Pagespeed Insights eller GT Matrics. Begge værktøjer giver dig indikation om hvordan din hjemmeside performer.

Vil du vide mere om SEO? Jeg lavet en omfattende SEO guide eller du kan læse min guide til lokal SEO, hvis du vil have flere kunder fra lokalområdet f.eks. Esbjerg.

SEO er ikke et trick eller teknik, men derimod være en bæredygtig og langsigtet markedsføringsstrategi.

Husk på Googles mission er at organisere information for at gøre den tilgængelig og nyttig for brugerne. Google ønsker at vise brugerne det bedste resultater for en bestemt søgning.

Hvis du ønsker at blive vist på en søgning, skal du blot levere det bedste resultat for lige præcis den søgningen brugeren laver.

Helt overordnet kan man dele arbejdet med SEO op i 2 elementer: on-site faktorer og off-site faktorer.

 

Hvad er on-site SEO?

On-site SEO er alle de ting du selv kan påvirke på din egen hjemmeside. Alle former for tekniske aspekter er vigtigt for at kunne rangere i søgemaskinerne.

Valg af CMS system kan også være en del af on-site SEO. WordPress er kendt for at være en “SEO venlig” platform, men der findes mange andre CMS systemer som også kan fungere fint.

Struktur, arkitektur, indhold, intern linkbuilding, h-tags, sitemap og hastighed er andre vigtige onsite SEO faktorer. Derudover er optimering af title tags og meta beskrivelser vigtig fordi det fortæller Google, hvad de enkelte side handler om.

On-site SEO er altså både optimering af både indhold og HTML-kildekode. En optimeret hjemmeside hjælper ikke bare Google med at fortolke indholdet, men det hjælper også brugerne med at forstå, hvad din hjemmeside handler om.

Det endelige mål med on-site SEO er at optimere din hjemmeside, så både søgemaskiner og brugere forstår, hvad din hjemmeside handler om og identificerer hjemmesiden ud fra relevante søgeforespørgsler.

Det handler om at lade Google forstå sammenhæng mellem din hjemmesides formål og brugernes søgeforespørgsel for at kunne placere den godt i søgeresultaterne.

 

Hvad er off-site SEO?

Off-site SEO er faktorer som er sværere at påvirke. En af de vigtigste elementer i off-site SEO er de links der peger mod din hjemmeside. Jo flere (relevante) links desto bedre resultater vil du få i søgemaskinerne.

Man kan sammenligne links med anbefalinger. Lad os sige at du skal finde en lækker restaurant i Esbjerg, men du kender ikke byen. Du spørger derfor mennesker rundt omkring for anbefalinger.

Du vil med al sandsynlighed få flere restauranter anbefalet, men du vælger den restaurant med de fleste anbefalinger.

Man kan sammenligne det med links. Links er en altså en slags kvalitetsstempling.

Linkbuilding er en teknik hvor man forsøger aktivt at “bygge” links, men skal være forsigtig.

Hvis du er for aggressiv med linkbuilding risikerer du at Google straffer dit domæne. Det vil resultere i mindre synlighed.

Det handler i stedet for om at skabe en naturlig og sund linkprofil. En naturlig linkprofil indeholder alle typer links både dem du selv bygger og de links du tiltrækker ved at producere relevant indhold.

Konkurrencen i markedet er en del af off-site faktorer. I nogle markeder er det svært at skabe resultater sammenlignet med andre brancher.

Konkurrencesituationen har derfor stor indflydelse på din chancer for at rangere godt i Google.

Når jeg rådgiver virksomheder i Esbjerg om SEO, så er konkurrencen en vigtig faktor.

Hvis jeg på forhånd kan se at konkurrencen er høj og der ligger mange timer forude, så bør man i stedet fokusere på en anden kanal.

Formålet med al markedsføring er at tjene flere penge end man bruger. Sådan er det også med SEO.

Lokal SEO i Esbjerg

4. Lokal SEO i Esbjerg

Virksomheder i Esbjerg kan skabe stor værdi med SEO. Dine kunder søger efter produkter og ydelser i nærheden af dem selv.

46% af alle søgninger på Google har “lokal hensigt”. Derudover vil 76% af forbrugerne, der søger efter lokal information på deres telefon efterfølgende besøge butikken ifølge denne analyse fra Google.

Alle virksomheder med en fysisk adresse og kunder i et geografisk afgrænset område har brug for SEO.

Lokal SEO handler altså om at fortælle både søgemaskiner og potentielle kunder om din virksomhed. Du skal gøre information let tilgængelig herunder navn, adresse og telefonnummer.

Lokal SEO handler om at skabe en række unikke signaler til Google og potentielle kunder:

  • Den fysiske placering som brugeren søger fra
  • NAP (name, adress and phone)
  • Optimeret Google My Business profil
  • Søgeord / emner i din Google My Business profil
  • Anmeldelser tilknyttet din Google My Business profil
  • Søgeord brugt i anmeldelser
  • Antal “check-ins” på din lokation
  • Sociale Medier
  • Google Maps

 

Google My Business

Hvis du ikke allerede har gjort krav på Google My Business, bør du gøre det.

Der findes mange gode guides på internettet til opsætningen, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på i denne artikel.

Google My Business gør din virksomhed synlig på Google og i Google Maps. Oprindeligt opstod Google My Business med det formål at gøre det nemt for brugerne at finde restauranter, butikker, frisører m.m. Gennem årene er Google My Business dog vokset sig til at blive mere end det.

Når din lokation er bekræftet, så er din Google My Business profil aktiv.

 

Optimer din Google My Business profil

  • Tilføj en lang, unik beskrivelse, der er formateret korrekt og indeholder links.
  • Vælg de rigtige kategorier for din virksomhed
  • Upload så mange billeder som muligt
  • Tilføj et lokalt telefonnummer
  • Tilføj din virksomheds adresse, der er i overensstemmelse med den adresse du har på din hjemmeside og i de lokale telefonbøger.
  • Upload et profilbillede og forsidefoto af høj kvalitet
  • Tilføj åbningstider / dage hvis det er relevant for din virksomhed
  • Få flere reelle anmeldelser fra kunder.

 

Google My Business profil og lokal SEO i Esbjerg

 

NAP (navn, adresse og telefonnummer)

Sammenhæng er nøglen til succes med lokal SEO. NAP står for name, adress og phone. Det er vigtigt,at skabe en sammenhæng mellem de oplysninger om din virksomhed der findes på nettet f.eks. Krak, CVR, De Gule Sider, Trustpilot m.m.

Virksomhedens navn, adresse og telefonnummer bør desuden fremgå på din Google My Business profil, hvilket giver Google en klar fornemmelse af, hvor din virksomhed befinder sig og hvordan man som kunde kan henvende sig til dig.

 

Opdater navn, adresse og telefonummer i forbindelse med SEO Esbjerg

 

Strukturerede data

Strukturede data er en metode der fortæller søgemaskinerne om indholdet på din hjemmeside og den måde indholdet er struktureret på.

Den mest almindelige metode til strukturede data er Schema.org og deres definition på de elementer, der kan beskrives. På den måde kan både fysiske produkter, personer, steder m.m. beskrives med data som søgemaskinerne forstå.

Schema.org er et samarbejde mellem de store søgemaskiner herunder Microsoft, Google og Yahoo.
Der er mange fordele ved at implementere strukturerede data. Den største fordel er at du giver søgemaskinerne mulighed for at forstå de vigtige elementer på din hjemmeside.

Det betyder at søgemaskinerne kan trække vigtig information ud i søgeresultaterne.

Det giver både dybde og synlighed i søgeresultaterne, hvilket er hele formålet med søgemaskineoptimering.

Der findes tre måder at implementere strukturerede data: micodata, RDFa eller JSON-LD. Googles egen guide anbefaler JSON-LD til implementering af strukturede data.

Du kan bruge følgende kode og tilpasse til din egen virksomhed:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<p itemprop=”name”>FIRMANAVN</p>
<p itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>ADRESSE</p>
<p itemprop=”addressLocality”>BY</p>,
<p itemprop=”addressRegion”>REGION</p>
<p itemprop=”postalCode”>POSTNUMMER</p.
<p itemprop=”telephone”>TELEFONNUMMER</p>
<meta itemprop=”latitude” content=”BREDDEGRAD” />
<meta itemprop=”longitude” content=”LÆNGDEGRAD” />
</div>

Når du har implementerede strukturerede data på din hjemmeside, så kan du teste din implementering med schema validator.

Nyhedsbrev
SEO kursus i Esbjerg

5. SEO kursus i Esbjerg

I juni 2021 afholdte jeg i samarbejde med Riggen og Business Esbjerg et SEO kursus. Første del var emnet grundlæggende søgemaskineoptimering og anden del var emnet avanceret søgemaskineoptimering.

Formålet med at afholde dette SEO kursus var at hjælpe små og mellemstore virksomheder fra Esbjerg i gang med deres digitale indsats. Som iværksætter skal man prioritere sin tid og økonomi.

 

I første del havde jeg især fokus på hvordan søgemaskinerne fungerer.

Derudover gik vi i dybden med søgeordsstrategien fordi det er fundamentet for hele arbejdet med søgemaskineoptimering.

I mange tilfælde kan du selv arbejde med søgemaskineoptimering – især produktion af indhold som i dag er en af de vigtigste faktorer.

Hvis du vil have mine slides fra dette SEO kursus, så kan du hente via disse links: Slide fra kurset Grundlæggende SEO og slides fra kursus Avanceret SEO.

Sådan kan du bruge SEO

6. Sådan kan du bruge SEO

Mange lokale virksomheder i Esbjerg kender ikke til alle de fordele der er ved at fokusere på SEO i markedsføringen. Det kan hjælpe dig til at få flere kunder og øget synlighed.

Flere og flere bruger Google til at finde lokale virksomheder. Søgningerne sker især fra mobiltelefoner.

Lokal SEO hjælper din virksomhed med at skille sig ud i Googles søgeresultater. Ved at bruge navn, adresse og telefonnummer (NAP) samt kundeanmeldelser aktivt kan du får et forspring i forhold til dine konkurrenter i Esbjerg.

Min erfaring fra mange af de kunder som jeg arbejder med her i Esbjerg er, at meget få virksomheder har en opdateret Google My Business profil.

 

Google My Business

Hvis du ikke allerede har gjort krav på Google My Business, bør du gøre det.

Der findes mange gode guides på internettet til opsætningen, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på i denne artikel.

Når du har sat Google My Business op skal du fokusere på følgende:

  • Tilføj en lang, unik beskrivelse, der er formateret korrekt og indeholder links.
  • Vælg de rigtige kategorier for din virksomhed
  • Upload så mange billeder som muligt
  • Tilføj et lokalt telefonnummer
  • Tilføj din virksomheds adresse, der er i overensstemmelse med den adresse du har på din hjemmeside og i de lokale telefonbøger.
  • Upload et profilbillede og forsidefoto af høj kvalitet
  • Tilføj åbningstider / dage hvis det er relevant for din virksomhed
  • Få flere reelle anmeldelser fra kunder.

 

NAP (navn, adresse og telefonnummer)

Sammenhæng er nøglen til succes med lokal SEO. Du skal have fokus på NAP (navn, adresse og telefonnummer) på tværs af din egen hjemmeside og andre relevante hjemmesider på nettet.

Derudover bør du bruge Schema.org markup for at give søgemaskinerne information om din virksomhed.

 

Få anmeldelser fra dine kunder i Esbjerg

Anmeldelser fra kunder i Esbjerg har en direkte indvirkning på resultaterne i de lokale søgninger. Derfor bør du fokusere på at få kunderne til at anmelde dig.

Der findes mange steder hvor du kan få kunderne til at anmelde din virksomhed. Langt de fleste kender Trustpilot, men jeg vil anbefale at du bruger din Google My Business profil.

Jeg vil ikke anbefale at man bruger alle ressourcer på at få kunderne til at anmelde dig på Trustpilot af flere årsager.

Trustpilot har haft flere sager med falske anmeldelser, hvor virksomheder kan købe sig til god omtale fra falske profiler.

Trustpilot har et stort problem med troværdigheden. Du kan læse flere artikler om Trustpilot her og her.

Jeg afviser ikke at du skal bruge Trustpilot til at indsamle kundeanmeldelser. Du skal sprede profilen og lade være med udelukkende at fokusere på Trustpilot.

Du kan også indsamle kundeanmeldelser via YelpGoogle og din egen hjemmeside.

Til at starte med bør du fokusere på de lavthængende frugter. Spørg dine eksisterende kunder om de vil lave en anmeldelse af din virksomhed. Min erfaring er, hvis man beder kunder pænt om hjælp, så vil langt de fleste gerne bruge tiden på at lave en anmeldelse.

Gør det nemt for dine kunder at hjælpe dig. Lav en udførlig guide på din hjemmeside der beskriver hvordan kunderne kan lave en anmeldelse.

Der findes strategier og teknikker til at skaffe kundeanmeldelser. Du kan dog sagtens selv gøre meget for at indsamle dem.

 

Faktorer på din hjemmeside

On-site SEO for lokale virksomheder handler om elementer på din hjemmeside. Disse faktorer vægter højt når Google skal rangere din hjemmeside i søgeresultaterne. Så det er vigtigt at du fokusere på indholdet på din hjemmeside.

De overordnede vigtige elementer er følgende:

  • Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i et title tag på en relevant landingpage
  • Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i et H1 tag på en landingpage
  • Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i en url på en relevant landingpage
  • Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i indholdet på en relevant landingpage
  • Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i et billedes alt attributter på en relevant landingpage
  • Integrer et Google Map kort med din virksomhed

 

Husk at din hjemmeside skal være mobilvenlig. Der er mange lokale søgninger fra mobile enheder og du vil miste rigtig meget potentiale, hvis du ikke har en mobilvenlig hjemmeside.

Få hjælp til søgemaskineoptimering

Har du brug for hjælp til søgemaskineoptimering?

Jeg hjælper virksomheder i Esbjerg med SEO – og online markedsføring generelt. Med en holistisk tilgang sørger jeg for at der bliver skabt en rød tråd gennem hele kunderejsen.

Lokale links

7. Lokale links er værdifulde

Linkbuilding er vigtig – også i forbindelse med en lokal SEO. Modsat traditionel SEO bør du fokusere på at tiltrække lokale links f.eks. fra samarbejdspartnere i lokalområdet.

Sørg for at få relevante og stærke links. De hjælper dig med at bygge en sund og naturlig linkprofil som øger chancerne for at opnå gode resultater i søgeresultaterne.

Der er flere måde at få lokale links f.eks.

  • Netværksmøder hvor du finder relevante virksomheder som (måske) vil linke til dig. Det tager tid at skabe relation til andre virksomheder. Et netværksmøde er glimrende til dette.
  • Få den lokale presse til at linke til din hjemmeside ved brug af PR. Fortæl den gode historie og skab en relation til lokale journalister.
  • Hold et foredrag eller arranger netværksmøder hvor du opbygger relationer til relevante virksomheder i dit lokalområde.
  • Giv rabat til lokale organisationer på dine produkter eller services i “bytte” for et link eller omtale af din virksomhed.
  • Lav en jobannonce til studerende i lokalområdet.
  • Lav sjove og anderledes konkurrencer som opfordre lokale virksomheder og organisationer til at linke til din hjemmeside.
Søgemaskineoptimering er vigtig

8. SEO er vigtig for alle virksomheder

Mest trafik til hjemmesider er drevet fra de store kommercielle søgemaskiner, Google, Bing og Yahoo.

Selvom sociale medier og andre former for trafik også genererer besøg på din hjemmeside, så er søgemaskinerne ofte den primære kanal. Det gælder uanset om din hjemmeside indeholder tjenester, produkter, information eller noget helt andet.

Søgemaskiner er enestående fordi de giver dig målrettet trafik fra brugere som er på udkig efter dét du tilbyder.

Hvis søgemaskinerne ikke kan finde din hjemmeside eller tilføje indholdet til deres databaser går du glip af enormt potentiale.

SEO kan give dig målrettet trafik, god omtale, øget omsætning og eksponering som ingen andre kanaler kan.

Selv små lokale virksomheder i f.eks. Esbjerg kan udnytte det store potentiale der er med SEO

Markedsføring koster penge og traditionel markedsføring er umulig at måle effekten af.

Hvis du bruger 15.000 kroner på markedsføring i Esbjerg Ugeavis eller Radio Victoria kan det være svært at finde ud af om annoncen giver den ønskede effekt – altså om det var investeringen værd.

Online markedsføring herunder også SEO kan spores og analyseres.

Det betyder at du kan se effekten af investeringen i søgemaskineoptimering.

Når du skal evaluere din markedsføringsindsats, kan du altså se om de 15.000 kroner var godt givet ud eller ej – dette vil du have svært ved med traditionel markedsføring.

 

Har alle virksomheder brug for SEO?

Der er mange fordele ved markedsføring med SEO. Min påstand er at alle virksomheder vil have gavn af SEO, men det bør ikke være den eneste kanal du fokuserer på.

Jeg har en holistisk tilgang til online markedsføring, hvor man ser online markedsføring som en helhed.

Det handler om kunderejsen og korrekt attribution. Hvilke kanaler starter en kunderejse og hvilke kanaler afslutter kunderejsen.

Det handler om at finde den røde tråd i sin markedsføring. Måske hører kunderne første gang om dig på Facebook, hvorefter de søger efter din på Google og først derefter bliver til en kunde for din virksomhed.

Kunderne i dag har rigtig mange kontaktpunkter f.eks. Facebook, Google, E-mail, radio og SEO inden de når til en fase, hvor de er klar til at blive en kunde i din virksomhed.

Konkurrencen på lokal SEO er lav i forhold til “national SEO”. Personligt er jeg overrasket over hvor få virksomheder i Esbjerg der fokuserer på SEO.

Det betyder også  at du allerede er et skridt foran dine konkurrenter, hvis du begynder at arbejde med SEO fra i dag.

Min anbefaling vil være at hvis du har økonomiske ressourcer til markedsføring, bør du fokusere på SEO som en del af din samlede strategi.

SEO eller offline markedsføring i Esbjerg

9. Hvordan adskiller SEO sig fra offline markedsføring i Esbjerg?

I Esbjerg finde der rigtige mange forskellige markedsføringskanaler virksomhederne kan benytte sig af.

Virksomheder kan annoncere i Esbjerg Ugeavis, Jyske Vestkysten, på siden af bybusserne i Esbjerg og en af de mange Esbjergensiske taxier.

Jeg mener ikke at offline markedsføring via disse kanaler er en dårlig ting, men der er vigtige faktorer du bør overveje inden du bruger penge på denne type reklame.

Den store forskel på markedsføring via Esbjerg Ugeavis eller taxierne er, at du ikke kan måle effekten af din investering.

Det vil sige at du ikke med sikkerhed ved om du har opnået dit mål med reklamen.

I bedste fald har du fået brandingværdi og i værste fald er dine markedsføringskroner spildte, fordi du ikke ved om dit mål med reklamen er opnået.

Med online markedsføring herunder SEO har du mulighed for at måle på mange forskellige faktorer. Det vigtigste at måle på er om du har opnået dine opsatte KPI – altså om din investering har tjent sig hjem igen.

Når du brugerpenge på online markedsføring spilder du ikke penge og du kan sige med sikkerhed, hvad du bruger markedsføringskronerne på. Du ved præcist hvad du har retur i omsætning.

En typisk annonce i Esbjerg Ugeavis ses kun af læserne i denne ene uge (hvis du er heldig).

Derimod vil din investering i SEO rettet mod kunder omkring Esbjerg kunne tjene sig ind over de næste mange år.

Resultaterne forsvinder ikke i løbet af kort tid. Især ikke hvis du sørge for at holde din hjemmeside fornuftig opdateret og har løbende fokus på SEO.

Med SEO og online markedsføring følger du ikke dine mavefornemmelse. Du følger derimod relevant data.

Har du brug for hjælp til en lokal SEO?

Du kan selv lave SEO

10. Lav selv SEO for din virksomhed i Esbjerg

Nu er du næsten færdig med hele artiklen om SEO i Esbjerg. Jeg vil lige give dig de sidste råd med på vejen, så du kan komme i gang med at få flere kunder i Esbjerg.

Jeg har været inde omkring Google My Business, ekstern linkbuilding og en lille smule on-page optimering.

For at opsummere får du her 8 punkter som du skal arbejde med allerede i dag.

 

1. Forbedre den interne linkstruktur

Selvom eksterne links der peger på din hjemmeside er det bedste så vil intern linkbuilding også øge placeringerne i Google

Intern linkbuilding hjælper på følgende:

  • Hjælper brugeren med at navigere rundt på hjemmesiden, hvilket øger brugervenlighed
  • Hjælper med informationsarkitektur og hjemmeside hierarki
  • Distribuerer side autoritet og rangeringer blandt de individuelle sider

 

2. Optimer URL, title tags, headers, meta beskrivelser og indholdet

Hver gang du laver nyt indhold til din hjemmeside, så bliver en ny side indekseret, en ny målgruppe bliver nået og der opstår en ny mulighed for at blive fundet af potentielle kunder i Esbjerg.

Sørg for at fokusere på ét emne eller område for hver ny side. Brug dine søgeord eller søgefraser i URL, overskrift, metabeskrivelser, H-tags og i teksten. Du kan med fordel fokusere på indholdet over folden.

 

3. Tilføj adresse, telefonnummer og andre relevante oplysninger

Hvis du har en fysisk butik eller virksomhed i Esbjerg skal du sørge for at gøre brugerne opmærksom på alle relevante informationer om din virksomhed.

Jeg har tidligere i artiklen beskrevet NAP – name, address og phone.

Derudover bør du fokusere på åbningstider, forretningsbeskrivelser / om os beskrivelse, parkeringsmuligheder, rutebeskrivelse og udtalelser fra kunder.

Lad være med at kopiere dit indhold fra andre hjemmesider. Heller ikke selvom du har lavet indholdet.

 

4. Lokalt indhold

Google bliver klogere og klogere, hvilket betyder, at indholdet skal skrives med hensyn til brugerne – ikke Google.

Når du skriver om brede og generelle emner tiltrækker du en bred skare af læsere. Nogle vil være relevante mens andre ikke vil.

Hvis du vil have flere lokale kunder bør du finpudse dit indhold, og skrive til de brugerne i dit lokalområde.

I denne artikel henvender jeg mig til personer, som vil lære mere om fordelene ved at lave SEO i Esbjerg.

Det kan være at du har en virksomhed i Esbjerg. I så fald vil tilgangen være den samme. Fortæl dine potentielle kunder i Esbjerg om jeres virksomhed, og hvordan i arbejder.

Hvorfor skal kunderne vælge lige præcis jeres virksomhed – og ikke konkurrenten?

 

5. Din hjemmeside SKAL være mobilvenlig

Lokal SEO og en mobiloptimeret hjemmeside hænger sammen. 50% af alle som laver en lokal søgning på Google bruger en mobiltelefon.

Hvis din hjemmeside ikke er mobiloptimeret mister du kunder – punktum!

Gør det nemt for dine kunder at finde information og kontakte din virksomhed.

De afsluttende bemærkninger

11. De afsluttenede bemærkninger om søgemaskineoptimering

SEO er et stort område og kan være meget komplekst, men det er ikke raketvidenskab. Du kan sagtens selv arbejde med SEO, hvis du har tid og lyst det i din virksomhed.

Hvis du selv vil lave SEO bør du sætte dig ind i de grundlæggende elementer af SEO ved at læse min SEO guide. Når du har læst guide vil du være godt klædt på til at arbejde med det grundlæggende indenfor SEO. Selvom en lille mængde viden kan gøre en stor forskel.

Andre gode ressourcer til at endnu lære mere om SEO er Search Engine Landog MOZ.

Afhængigt af din tid, engagement, din vilje til at lære og kompleksiteten af din hjemmeside, kan du beslutte dig for at bruge en SEO ekspert til at håndtere SEO for dig eller du selv vil arbejde.

Når du kender de centrale begreber, vil du have et bedre udgangspunkt til at finde en person eller bureau til at hjælpe dig med markedsføring, når du ved hvad SEO handler om.

Ofte skal man gøre det, som man er god til. Derfor kan du kontakte mig, hvis du hellere vil bruge din tid på din virksomhed, produkter eller services end arbejdet med SEO.

Du kan booke mig som rådgivning eller til at eksekvere en SEO strategi. Hvis du er en lokal virksomhed i Esbjerg og har brug for SEO, så er du meget velkommen til at kontakte mig.

Relaterede artikler

Læs også disse artikler om online markedsføring

8.okt - Digital strategi

Guide til design sprint

I denne artikel vil jeg fortælle hvordan du bruger design sprint til at gå fra idé til produkt på bare…

Læs mere
19.okt - SEO

SEO Guide: Den ultimative guide

I praksis består arbejdet i at opnå en høj position i søgeresultaterne på Google eller de andre søgemaskiner. I arbejdet…

Læs mere
9.okt - Facebook

Facebook annoncering Esbjerg

Facebook annoncering giver dig en lang række muligheder for at målrette og segmentere budskaber til relevante målgrupper.

Læs mere