Google Ads: Guide til betalt annoncering

Google Ads er en effektiv måde at tiltrække relevant trafik og nye kunder til din virksomhed. Google Ads er Googles annonceplatform som giver annoncører mulighed for at bygge effektive kampagner og målrette annoncerne til en segmenteret målgruppe.

SEO Esbjerg - Simon Grevang er ekspert i søgemaskineoptimering og bosat i Esbjerg
Guide Google Ads

Google Ads: Guide til betalt annoncering

I denne artikel vil jeg fortælle hvordan du tiltrækker betalt trafik fra Google Ads for at tiltrække flere kunder til din virksomhed. Du får konkrete tips og gode råd.

Indledning

1. Indledning

Google Ads er en effektiv måde at tiltrække relevant trafik og nye kunder til din virksomhed. Google Ads er Googles annonceplatform som giver annoncører mulighed for at bygge effektive kampagner og målrette annoncerne til en segmenteret målgruppe.

Betalt annoncering er en vigtig del af din online markedsføring. Google tilbyder en annonceplatform som opfylder behovene for langt de fleste virksomheder.

I oktober 2000 lancerede Google deres svar på betalt annoncering. Platformen hed Google Adwords, men blev i 2018 rebrandet og omdøbt til Google Ads.

Google har hver måned 2.9 milliarder månedlige besøgende og mere end 5 milliarder månedlige interaktioner.

Google Ads giver os mulighed for at ramme potentielle kunder på alle stadier i kunderejsen, hvilket gør annoncering med Google Ads til en af de mest effektive markedsføringskanaler der findes.

Online markedsføring med Google Ads er derfor en af de mest effektive måder at nå ud til nye kunder og skabe vækst i din virksomhed.

I denne artikel vil jeg guide dig gennem Google Ads og systemet bag. Jeg vil fortælle dig hvilke faktorer der gør at dine annoncer vil blive vist.

På den måde har du mulighed for at optimere din indsats på egen hånd eller du har mulighed for at snakke med dit bureau omkring optimeringsmuligheder.

Om Simon Grevang

Jeg har mere end 14 års erfaring med Google Ads, hvor jeg  har opbygget en omfattende og dybdegående viden indenfor betalt annoncering.

Min rolle som Google Partner understreger mit engagement og min ekspertise i feltet, hvilket er bekræftet gennem Google’s strenge kvalifikationskriterier og løbende uddannelse.

Min erfaring spænder over flere industrier, hvilket giver mig en unik indsigt i, hvordan forskellige markeder og målgrupper reagerer på digitale annoncer.

Dette har gjort mig i stand til at tilpasse og skræddersy strategier, så de passer præcist til hver enkelt klients behov, hvilket resulterer i mere effektive kampagner og en højere return on investment.

 

Læs mere
Hvad er Google Ads

2. Hvad er Google Ads?

Google Ads er Googles betalte annonceplatform og det falder ind under den markedsføringskanal man kalder “pay per click” eller “PPC, hvilket betyder at du som annoncør betaler enten pr. klik (CPC) eller visning (CPM) for en annonce.

Google Ads er uden tvivl en af de mest effektive måder at tiltrække relevant trafik til sin hjemmeside eller app. Det er en fremragende kanal til at skaffe nye kunder til din virksomhed, fordi man kan målrette annonceringen til brugere, der søger efter de produkter eller ydelser, som din virksomhed tilbyder.

Kort sagt kan du med Google Ads tiltrække relevant trafik til din hjemmeside, modtage flere telefonopkald fra potentielle kunder eller øge antallet af fysiske besøg i din butik.

Google Ads giver dig mulighed for at placere annoncerne til en købestærk målgruppe både på mobil og desktop. Du kan målrette annoncerne for at være synlig overfor brugerne lige præcis på det punkt i kunderejsen, hvor de er mest tilbøjelige til at købe dine produkter eller ydelser.

Du kan altså være synlig i Googles søgeresultat i det øjeblik dine kunder leder efter produkter eller services. På den måde rammer du altid ud til din målgruppe med relevante budskaber, når det giver bedst mening for dine kunder at se dine annoncer.

Annoncering med Google Ads “støjer” ikke så meget som mange andre markedsføringskanaler.

Bemærk: Googles annonceplatform dækker også over annoncering på andre kanaler f.eks. Youtube, Blogger og Googles Displaynetværk.

Google Ads er i høj grad baseret på maskinlæring. Det betyder at systemet over tid vil hjælpe dig med at analysere og forbedre annoncerne for at nå ud til flere mennesker, så din virksomhed kan nå de opsatte kampagnemål.

Google Ads er en særdeles effektiv markedsføringskanal som bør være en naturlig del af din marketingmix.

Derover kan du, uanset størrelsen på din virksomhed eller tilgængelige ressourcer, skræddersy dine kampagner, så de passer til dit budget.

Google Ads giver dig nemlig mulighed for at holde dig indenfor et fastsat annoncebudget. Du kan endda både sætte dit annonceforbrug på pause eller helt stoppe, hvis du ønsker dette.

Jeg får ofte spørgsmålet “virker Google Ads”? Til det er svaret JA, Google Ads virker for næsten alle virksomheder.

  • Google Ads har næsten en klikrate på 2%
  • Displayannoncer giver 180 millioner visninger hver måned
  • Du kan vise annoncer til brugere, der er klar til at købe dine produkter eller ydelser
  • 65% af alle klik på Google sker på en betalt annonce
  • 43% af brugerne køber noget, de har set på en Youtube annonce
Hvorfor Google Ads

3. Hvorfor annoncere på Google Ads?

Google er den mest brugte søgemaskine, der dagligt modtager over 5 milliarder søgeforespørgsler. Googles annonceplatform har eksisteret i næsten to årtier, hvilket giver Google Ads en vis anciennitet og autoritet indenfor betalt annoncering.

Google bruges af rigtig mange mennesker verden over til at stille spørgsmål. Disse spørgsmål bliver besvaret af Google i en kombination af både betalte annoncer og annoncer fra organiske (ikke betalte annoncer).

Hvis du vil læse om hvordan du tiltrækker organisk trafik? Jeg har skrevet en af danmarks største guide til SEO. Når du har læst min guide, så vil du selv være i stand til at arbejde med søgemaskineoptimering.

Alle dine konkurrenter bruger Google Ads, hvilket måske er den bedste gode grund til at du også bør annoncere på Google Ads.

Mange virksomheder bruger altså Google Ads til at promovere deres virksomhed, produkter og ydelser, hvilket betyder, at selvom du ranker godt organisk på en række søgetermer, så bliver disse resultater skubbet ned på siden under dine konkurrenters betalte placeringer i Googles søgeresultat.

Google Ads er altså et effektivt værktøj, når det kommer til at annoncerer for en virksomhed online. I det følgende vil jeg komme med mit syn på, hvad der gør Google Ads til en effektiv markedsføringskanal.

 

Præcis målretning

Google har mange forskellige muligheder for målretning, der gør os i stand til at sikre, at annoncerne vises til den rette målgruppe på det rette tidspunkt. Du kan desuden filtrere på målgruppen på baggrund af geografisk placering, alder, søgeord, enhed, sprog og meget mere.

Derudover kan du også vælge et bestemt tidspunkt på dagen, hvor du ønsker dine annoncer skal være synlige overfor målgruppen.

Mange lokale virksomheder f.eks. håndværkere vælger at køre annoncer mandag til fredag mellem kl. 08.00 og 17.00. Årsagen er at håndværkerne har lukket i weekenden og det kan derfor hjælpe med reducere annonceudgifter.

For lokale virksomheder er det især attraktivt at bruge Google Ads aktivt i deres marketingmix. Undersøgelser viser af 50% af mobilbrugerne, der udførte en lokal søgning fra deres Smartphone, endte med at besøge eller tage kontakt til virksomhederne inden for en dag. Dette giver lokale virksomheder øget mulighed for at få mere opmærksomhed.

 

 

Målret annoncering til specifikke enheder

Siden 2013 har det været muligt at vælge, hvilke enheder annoncerne skal vises på. Som default vises annoncerne på alle enheder, men du har mulighed for at vælge enten desktop, tablets eller mobile enheder.

På displaynetværket kan du endda går et skridt videre og vælge, hvilke specifikke enheder f.eks. iPhones eller Windows du ønsker at målrette specifikke budskaber.

Med budjusteringer har du mulighed for at byde højere eller laverer på enheder. For eksempel giver det god mening at byde højere på mobile enheder, hvis vi ser at kundetilgang primært kommer fra mobile enheder.

Tip: “I Google Analytics kan du se konverterings- og e-handelsdata for at finde ud af, hvilke enheder dine kunder kommer fra.“

 

 

Du betaler kun for resultater

Dette er en af de største fordele ved Google Ads annoncering. Virksomheder betaler kun brugerne klikker på en annonce fremfor at betale for visninger. Dette kaldes “pay per click” eller forkortet “PPC”.

Det er en annoncemodel, hvor du kun betaler for en handling f.eks. når brugerne klikker på dine annoncer og videre til din hjemmeside.

Google Ads annoncering giver dig altså rigtig mange fordele. En af de største fordele er at du vil opleve resultater hurtigt. Modsat SEO så vil dine annoncer begynde at blive vist, så snart din kampagne er godkendt.

Du vil løbende få indsigt i den data dine kampagner indsamler, hvilket giver dig mulighed for at optimere indsatsen og maksimerer udbyttet indenfor dit budget. Derudover vil data give dig unik kundeindsigt, som kan bidrage til at optimere kunderejsen.

Nyheder om Google Ads
Google Ads i praksis

4. Hvordan fungerer Google Ads i praksis?

Google Ads er Googles annonceplatform, der omfatter Google’s søgemaskine, søgepartnere, Google’s displaynetværk, målgrupper, websites, videoer, YouTube-kanaler, mobilapps og meget mere.

Dette betyder, at annoncører kan bruge Google Ads til at tiltrække relevant trafik og konvertere leads og salg.

Når du opretter en Google Ads-kampagne, skal du tilknytte relevante søgeord. Derfor kræver det, at du udfører en grundig søgeordsanalyse for at finde ud af, hvilke søgeord eller søgetermer dine kunder bruger for at finde de produkter eller ydelser, du tilbyder.

Hovedformålet med Google Ads er at matche dine søgeord med de annoncer og landingssider, du opretter, så Google kan levere relevante resultater til brugerne.

På displaynetværket kan dine annoncer blive vist baseret på dine målgrupper eller på hjemmesider, der er relevante for din virksomhed.

Google Ads viser altså dine annoncer for potentielle leads, der er interesserede i dine produkter eller ydelser. Annoncører byder på søgetermer eller søgeord, og “vinderen” af budrunden placeres øverst i søgeresultaterne, på YouTube-videoer eller på andre relevante hjemmesider, afhængigt af den valgte type annoncekampagne.

Der er mange faktorer, der påvirker evnen til at skabe effektive kampagner. I det følgende vil jeg gå i dybden med nogle af de faktorer, der påvirker dine annoncer.

 

AdRank og kvalitetsresultat

AdRank bestemmer placeringen af dine annoncer, og kvalitetsresultatet er en af de to faktorer (den anden er budbeløbet), der bestemmer din AdRank.

Dit kvalitetsresultat er baseret på kvaliteten og relevansen af din annonce. Google måler dette ved at se på, hvor mange mennesker der klikker på din annonce, når den vises – også kendt som “click-through rate” eller CTR. Din CTR afhænger af, hvor godt din annonce matcher brugerens intention, hvilket du kan afgøre ud fra tre områder:

  • Relevans af dine søgeord
  • Hvis din annoncetekst og CTA leverer, hvad brugeren forventer baseret på deres søgning
  • Brugeroplevelsen af din landingside

Din kvalitetsscore er det område, hvor du bør have størst fokus, når du opretter en kampagne, selvom du øger budbeløbet. Jo højere din kvalitetsscore er, desto lavere vil dine anskaffelsesomkostninger være, og du vil opnå bedre placeringer.

 

Søgeord i Google Ads

Søgeordsanalyse er vigtig i forbindelse med betalt annoncering, selvom mange forbinder søgeordsanalyse med organisk trafik og søgemaskineoptimering.

Dine søgeord skal bedst muligt matche brugerens intention. Dette skyldes, at Google matcher dine annoncer med brugerens søgeforespørgsel baseret på de søgeord, du har valgt.

Hver annoncegruppe, du opretter i din kampagne, bør målrettes mod et lille sæt søgeord. Jeg vil anbefale at bruge mellem et og fem relevante og sammenhængende søgeord. Google vil derefter vise dine annoncer baseret på disse søgeord.

 

Matchtyper i Google Ads

Matchtyper giver dig fleksibilitet, når det kommer til valg af søgeord. De fortæller Google, om du ønsker at matche en søgeforespørgsel nøjagtigt eller om din annonce kan vises for dem med en semirelevant søgeforespørgsel.

 

Der er i alt tre matchtyper at vælge imellem:

  • Broad match: Er standardindstillingen, der matcher alle ord i din søgesætning i vilkårlig rækkefølge. For eksempel “Google Ads ekspert Esbjerg”, “Ekspert i Google Ads Esbjerg”, “Google Ads Ekspert søges i Esbjerg”.
  • Phrase match: Matcher søgetermerne i den præcise rækkefølge, du har angivet. Dine annoncer vil kun blive udløst, hvis brugeren skriver søgetermer, der matcher dine angivne søgetermer i korrekt rækkefølge.
  • Eksakt match: Matcher sætningen eller søgeordet nøjagtigt, som det er skrevet, i den præcise rækkefølge. Det kræver, at brugerne søger præcist på samme måde som du har angivet søgeordet.

 

Hvis du lige er startet på Google Ads og ikke har nogen data at arbejde med, bør du skifte fra bred match til en mere snæver tilgang. På den måde kan du løbende teste, hvilke søgeforespørgsler der giver de bedste resultater.

Selvom du vælger en mere snæver tilgang, bør du stadig nøje overvåge dine kampagner. En stor del af optimeringsarbejdet består i at filtrere irrelevante søgninger fra.

 

Overskrifter og beskrivelser

Din annoncetekst kan være forskellen mellem at få et klik på din annonce eller at brugeren klikker på konkurrenternes annoncer.

Derfor er det vigtigt, at din annoncetekst matcher brugerens intention. Annonceteksten skal også være afstemt med de valgte søgeord og destinationsadressen.

overskrift, en beskrivelse og udvidelser. Du har begrænset plads til rådighed, så det handler om at formidle budskaber kortfattet.

I annoncen ovenfor er dit navn og din ydelse angivet som overskrift. Lige under overskriften er der en uddybende forklaring. Under selve annoncen vises der 4 punkter: “Kontakt Simon Grevang”, “Om Simon Grevang”, “Google Ads” og “Artikler”.

Disse kaldes undersidelinks, og de linker hver især til andre relevante sider på din hjemmeside. Formålet med disse udvidelser er at fylde mere i søgeresultaterne.

Google Ads best practice

5. Google Ads best practice

Måske har du tidligere har annonceret på Google Ads uden held. Der kan være mange årsager til at Google Ads ikke har virket for dig. Derfor har jeg samlet nogle årsager, som kan være med til at sikre det ønskede resultat.

Jeg hører ofte folk sige, at Google Ads er dyrt. Omkostningerne er baseret på din målretning og den samlede konkurrence inden for dit område. En annoncørs bud, budget, konkurrence og kvalitet er alle vigtige parametre, der påvirker omkostningerne.

Derfor giver det god mening at optimere selv små detaljer for at opnå bedre kvalitet, hvilket igen fører til bedre priser og resultater.

 

Undgå brede søgeord

Du skal vælge dine søgeord og termer omhyggeligt. Løbende test og optimering bør være en del af din strategi. Hvis dine søgeord er for brede, vil Google vise dine annoncer til en forkert målgruppe, hvilket resulterer i færre klik og øget annonceforbrug.

Derfor bør du regelmæssigt evaluere, hvad der fungerer. Find ud af, hvilke søgeord der genererer klik, og juster dem løbende, så de bedst matcher dine annoncer og målgrupper.

Det er usandsynligt, at du rammer rigtigt første gang, men du bør fortsætte med at tilføje, fjerne og justere dine søgeord, indtil du opnår den bedste konfiguration.

 

Fjern irrelevante annoncer

Hvis dine annoncer ikke matcher brugerens intention, vil du ikke få tilstrækkeligt med klik, hvilket kan resultere i højere annonceomkostninger.

Din overskrift og annoncetekst skal matche det eller de søgeord, du byder på. Dine annoncer skal derfor imødekomme brugerens hensigt.

Det er en kombination af mange faktorer, der vil give dig de bedste resultater. Ofte kræver det blot nogle justeringer, før du har de bedste annoncer. Husk, at du har mulighed for at oprette flere annoncer i samme annoncegruppe. Dette giver dig mulighed for at udføre splittests og finde ud af, hvad der fungerer bedst.

Personligt bruger jeg altid responsive søgeannoncer, hvor jeg giver Google en række input til annoncerne, og herefter overlader jeg det til algoritmerne at optimere. I hver annoncegruppe plejer jeg også at bruge både responsive søge- og displayannoncer.

 

Forbedrer dig kvalitetsresultat

Dit kvalitetsresultat er afgørende for, hvordan Google rangerer dine annoncer. Jo højere kvalitetsresultat, desto bedre vil dine annoncer blive placeret i søgeresultaterne på søgemaskinerne (SERP).

Hvis dit kvalitetsresultat er for lavt, vil færre mennesker se dine annoncer, hvilket resulterer i færre konverteringer og mindre værdi for din virksomhed.

Selvom Google giver dig information om dit kvalitetsresultat, er det dit ansvar at forbedre det. Du kan gøre dette ved at optimere dine annoncer, søgeord og landingssider for at sikre, at de er relevante, engagerende og af høj kvalitet. Gennem løbende overvågning og optimering kan du forbedre dit kvalitetsresultat og opnå bedre resultater med dine annoncer.

 

Optimering af landingpage

Du kan gøre mange ting for at skabe de bedste annoncer, men det bør ikke stoppe der. Brugeroplevelsen efter et klik er lige så vigtig som selve annoncerne.

Hvad møder brugerne, når de klikker på din annonce? Er din landingsside optimeret til at konvertere besøgende til kunder? Løser siden brugernes problemer eller smertepunkter, eller giver den svar på deres spørgsmål?

Det er vigtigt at have fokus på brugervenlighed. Der må ikke være nogen barrierer, der forhindrer brugerne i at konvertere. Sørg for, at landingssiden er let at navigere, at handlingerne er tydelige, og at den overordnet set giver en positiv oplevelse for brugerne.

Ved at optimere både annoncerne og landingssiderne kan du øge chancerne for at konvertere besøgende til kunder og opnå bedre resultater med dine Google Ads-kampagner.

 

Google Ads termer du skal kende

Hvis du vil arbejde seriøst med Google Ads, er der en række termer og udtryk, du skal være bekendt med for at kunne opsætte, administrere og optimere din Google Ads-konto. Nogle af disse termer er specifikke for Google Ads, mens andre er generelt relateret til PPC-annoncering.

Uanset hvad er det vigtigt at kende disse termer for at køre en effektiv kampagne.

AdRank

Din AdRank bestemmer din annonceplacering. Jo højere værdi, desto bedre vil du rangere. Når du rangerer godt, vil flere se dine annoncer, hvilket øger sandsynligheden for, at der bliver klikket på dem.

Annoncerangering bestemmes af dit maksimumbud multipliceret med dit kvalitetsresultat.

 

Budgivning

Google Ads er baseret på et auktionssystem, hvor annoncører byder for at få deres annoncer vist. Som annoncør vælger du et maksimumbeløb, du er villig til at betale for hvert klik på din annonce. Jo højere dit bud er, desto bedre vil din annonceplacering være.

Du har tre muligheder for budgivning: CPC (Cost-Per-Click), CPM (Cost-Per-Thousand-Impressions) eller CPE (Cost-Per-Engagement). CPC er det beløb, du betaler for hvert klik på din annonce, CPM er det beløb, du betaler for hver tusinde visninger af din annonce, og CPE er det beløb, du betaler, når en bruger udfører en forudbestemt handling med din annonce.

 

Klikfrekvens (CTR)

Din CTR er antallet af klik, dine annoncer får, i forhold til antallet af gange, de er blevet vist. En højere CTR indikerer, at annoncen er relevant i forhold til brugerens hensigt. CTR er en vigtig faktor, når man optimerer annoncerne i Google Ads.

 

Konverteringsrate (CVR)

Konverteringsraten er et mål for, hvor mange brugere der udfører en værdiskabende handling, f.eks. foretager et køb på din webshop eller udfylder en kontaktformular. For at kunne måle konverteringsraten skal du have korrekt opsætning af konverteringssporing.

For at optimere konverteringsraten kan det være nødvendigt at kigge på annoncernes udformning, destinationssiden og landingsiden. I nogle tilfælde kan det også være nødvendigt at arbejde med konverteringsoptimering på selve hjemmesiden for at øge den samlede konverteringsrate.

 

Displaynetværk

Google-annoncer kan vises både i søgeresultaterne og på hjemmesider i Googles Displaynetværk (GDN). Google har et kæmpe netværk af forskellige hjemmesider og apps tilknyttet GDN.

Fælles for disse hjemmesider er, at de tillader visning af tekst- og billedeannoncer fra relevante Google Ads-annoncører. De mest populære displayannoncer er Google Shopping og app-kampagner, men du har også mulighed for at få vist dine annoncer på bt.dk, eb.dk, tv2.dk m.m.

 

Udvidelser

Annonceudvidelser giver dig mulighed for at supplere din annonce med yderligere oplysninger uden ekstra omkostninger. Disse udvidelser er opdelt i fem kategorier: Sitelinks, opkald, lokationer, tilbud og infoudvidelser.

 

Søgeord

Når en bruger indtaster en forespørgsel i søgefeltet, returnerer Google en række resultater, der matcher brugerens hensigt. Søgeord er ord eller sætninger, der stemmer overens med, hvad brugeren ønsker at opnå med søgeforespørgelsen.

Du vælger søgeord baseret på, hvilke forespørgsler du ønsker at vise din annonce ved. Hvis en bruger f.eks. skriver “hvordan renser man tyggegummi af sko,” vil de se resultater for annoncører, der har målrettet søgeord som “tyggegummi” og “nye sko.”

Det er vigtigt at være grundig i opsætningen og optimeringen af Google Ads, ellers risikerer du at bruge flere penge på annoncering end du tjener. Med andre ord kan du spilde både tid og penge, hvis du ikke ved, hvad du laver. Det kan derfor være en god idé at alliere dig med en Google Ads-ekspert.

Negative søgeord er en liste over søgeord og udtryk, som du ikke ønsker at blive fundet på. Google vil udelukke disse søgeord fra dine bud. Disse søgeord er ofte relateret til dine målrettede søgeord, men falder uden for dit område eller niche.

 

PPC

PPC er en forkortelse for pay-per-click. Det er en annonceringsform, hvor annoncøren betaler per klik på en annonce. PPC-annoncering er ikke specifikt for Google Ads, men det er den mest almindelige form for betalt annoncering. Facebook-annoncering falder også ind under kategorien PPC.

 

Kvalitetsresultat (QS)

Dit kvalitetsresultat måler kvaliteten af din annonce baseret på din klikrate (CTR), relevansen af dine søgeord, kvaliteten af din destinationsside og historikken i Googles søgeresultater. Kvalitetsscore er en afgørende faktor for din AdRank.

 

Relaterede artikler

Læs også disse artikler om online markedsføring

19.okt - SEO

SEO Guide: Den ultimative guide

I praksis består arbejdet i at opnå en høj position i søgeresultaterne på Google eller de andre søgemaskiner. I arbejdet…

Læs mere
15.okt - Digital strategi

Guide til Funnel marketing

Der er mange måder at arbejde med funnel marketing på. Formålet med denne artikel er at give dig gode råd…

Læs mere