Google Ads: Guide til betalt annoncering

Google Ads er en effektiv måde at tiltrække relevant trafik og nye kunder til din virksomhed. Google Ads er Googles annonceplatform som giver annoncører mulighed for at bygge effektive kampagner og målrette annoncerne til en segmenteret målgruppe.

SEO Esbjerg - Simon Grevang er ekspert i søgemaskineoptimering og bosat i Esbjerg
Guide Google Ads

Google Ads: Guide til betalt annoncering

I denne artikel vil jeg fortælle hvordan du tiltrækker betalt trafik fra Google Ads for at tiltrække flere kunder til din virksomhed. Du får konkrete tips og gode råd.

Indledning

1. Indledning

Google Ads er en effektiv måde at tiltrække relevant trafik og nye kunder til din virksomhed. Google Ads er Googles annonceplatform som giver annoncører mulighed for at bygge effektive kampagner og målrette annoncerne til en segmenteret målgruppe.

Betalt annoncering er en vigtig del af din online markedsføring. Google tilbyder en annonceplatform som opfylder behovene for langt de fleste virksomheder.

I oktober 2000 lancerede Google deres svar på betalt annoncering. Platformen hed Google Adwords, men blev i 2018 rebrandet og omdøbt til Google Ads.

Google har hver måned 2.9 milliarder månedlige besøgende og mere end 5 milliarder månedlige interaktioner.

Google Ads giver os mulighed for at ramme potentielle kunder på alle stadier i kunderejsen, hvilket gør annoncering med Google Ads til en af de mest effektive markedsføringskanaler der findes.

Online markedsføring med Google Ads er derfor en af de mest effektive måder at nå ud til nye kunder og skabe vækst i din virksomhed.

I denne artikel vil jeg guide dig gennem Google Ads og systemet bag. Jeg vil fortælle dig hvilke faktorer der gør at dine annoncer vil blive vist.

På den måde har du mulighed for at optimere din indsats på egen hånd eller du har mulighed for at snakke med dit bureau omkring optimeringsmuligheder.

Hvad er Google Ads

2. Hvad er Google Ads?

Google Ads er Googles betalte annonceplatform og det falder ind under den markedsføringskanal man kalder “pay per click” eller “PPC, hvilket betyder at du som annoncør betaler enten pr. klik (CPC) eller visning (CPM) for en annonce.

Google Ads er uden tvivl en af de mest effektive måder at tiltrække relevant trafik til sin hjemmeside eller app. Det er en fremragende kanal til at skaffe nye kunder til din virksomhed, fordi man kan målrette annonceringen til brugere, der søger efter de produkter eller ydelser, som din virksomhed tilbyder.

Kort sagt kan du med Google Ads tiltrække relevant trafik til din hjemmeside, modtage flere telefonopkald fra potentielle kunder eller øge antallet af fysiske besøg i din butik.

Google Ads giver dig mulighed for at placere annoncerne til en købestærk målgruppe både på mobil og desktop. Du kan målrette annoncerne for at være synlig overfor brugerne lige præcis på det punkt i kunderejsen, hvor de er mest tilbøjelige til at købe dine produkter eller ydelser.

Du kan altså være synlig i Googles søgeresultat i det øjeblik dine kunder leder efter produkter eller services. På den måde rammer du altid ud til din målgruppe med relevante budskaber, når det giver bedst mening for dine kunder at se dine annoncer.

Annoncering med Google Ads “støjer” ikke så meget som mange andre markedsføringskanaler.

Bemærk: Googles annonceplatform dækker også over annoncering på andre kanaler f.eks. Youtube, Blogger og Googles Displaynetværk.

Google Ads er i høj grad baseret på maskinlæring. Det betyder at systemet over tid vil hjælpe dig med at analysere og forbedre annoncerne for at nå ud til flere mennesker, så din virksomhed kan nå de opsatte kampagnemål.

Google Ads er en særdeles effektiv markedsføringskanal som bør være en naturlig del af din marketingmix.

Derover kan du, uanset størrelsen på din virksomhed eller tilgængelige ressourcer, skræddersy dine kampagner, så de passer til dit budget.

Google Ads giver dig nemlig mulighed for at holde dig indenfor et fastsat annoncebudget. Du kan endda både sætte dit annonceforbrug på pause eller helt stoppe, hvis du ønsker dette.

Jeg får ofte spørgsmålet “virker Google Ads”? Til det er svaret JA, Google Ads virker for næsten alle virksomheder.

  • Google Ads har næsten en klikrate på 2%
  • Displayannoncer giver 180 millioner visninger hver måned
  • Du kan vise annoncer til brugere, der er klar til at købe dine produkter eller ydelser
  • 65% af alle klik på Google sker på en betalt annonce
  • 43% af brugerne køber noget, de har set på en Youtube annonce
Hvorfor Google Ads

3. Hvorfor annoncere på Google Ads?

Google er den mest brugte søgemaskine, der dagligt modtager over 5 milliarder søgeforespørgsler. Googles annonceplatform har eksisteret i næsten to årtier, hvilket giver Google Ads en vis anciennitet og autoritet indenfor betalt annoncering.

Google bruges af rigtig mange mennesker verden over til at stille spørgsmål. Disse spørgsmål bliver besvaret af Google i en kombination af både betalte annoncer og annoncer fra organiske (ikke betalte annoncer).

Hvis du vil læse om hvordan du tiltrækker organisk trafik? Jeg har skrevet en af danmarks største guide til SEO. Når du har læst min guide, så vil du selv være i stand til at arbejde med søgemaskineoptimering.

Alle dine konkurrenter bruger Google Ads, hvilket måske er den bedste gode grund til at du også bør annoncere på Google Ads.

Mange virksomheder bruger altså Google Ads til at promovere deres virksomhed, produkter og ydelser, hvilket betyder, at selvom du ranker godt organisk på en række søgetermer, så bliver disse resultater skubbet ned på siden under dine konkurrenters betalte placeringer i Googles søgeresultat.

Google Ads er altså et effektivt værktøj, når det kommer til at annoncerer for en virksomhed online. I det følgende vil jeg komme med mit syn på, hvad der gør Google Ads til en effektiv markedsføringskanal.

 

Præcis målretning

Google har mange forskellige muligheder for målretning, der gør os i stand til at sikre, at annoncerne vises til den rette målgruppe på det rette tidspunkt. Du kan desuden filtrere på målgruppen på baggrund af geografisk placering, alder, søgeord, enhed, sprog og meget mere.

Derudover kan du også vælge et bestemt tidspunkt på dagen, hvor du ønsker dine annoncer skal være synlige overfor målgruppen.

Mange lokale virksomheder f.eks. håndværkere vælger at køre annoncer mandag til fredag mellem kl. 08.00 og 17.00. Årsagen er at håndværkerne har lukket i weekenden og det kan derfor hjælpe med reducere annonceudgifter.

For lokale virksomheder er det især attraktivt at bruge Google Ads aktivt i deres marketingmix. Undersøgelser viser af 50% af mobilbrugerne, der udførte en lokal søgning fra deres Smartphone, endte med at besøge eller tage kontakt til virksomhederne inden for en dag. Dette giver lokale virksomheder øget mulighed for at få mere opmærksomhed.

 

 

Målret annoncering til specifikke enheder

Siden 2013 har det været muligt at vælge, hvilke enheder annoncerne skal vises på. Som default vises annoncerne på alle enheder, men du har mulighed for at vælge enten desktop, tablets eller mobile enheder.

På displaynetværket kan du endda går et skridt videre og vælge, hvilke specifikke enheder f.eks. iPhones eller Windows du ønsker at målrette specifikke budskaber.

Med budjusteringer har du mulighed for at byde højere eller laverer på enheder. For eksempel giver det god mening at byde højere på mobile enheder, hvis vi ser at kundetilgang primært kommer fra mobile enheder.

Tip: “I Google Analytics kan du se konverterings- og e-handelsdata for at finde ud af, hvilke enheder dine kunder kommer fra.“

 

 

Du betaler kun for resultater

Dette er en af de største fordele ved Google Ads annoncering. Virksomheder betaler kun brugerne klikker på en annonce fremfor at betale for visninger. Dette kaldes “pay per click” eller forkortet “PPC”.

Det er en annoncemodel, hvor du kun betaler for en handling f.eks. når brugerne klikker på dine annoncer og videre til din hjemmeside.

Google Ads annoncering giver dig altså rigtig mange fordele. En af de største fordele er at du vil opleve resultater hurtigt. Modsat SEO så vil dine annoncer begynde at blive vist, så snart din kampagne er godkendt.

Du vil løbende få indsigt i den data dine kampagner indsamler, hvilket giver dig mulighed for at optimere indsatsen og maksimerer udbyttet indenfor dit budget. Derudover vil data give dig unik kundeindsigt, som kan bidrage til at optimere kunderejsen.

Google Ads i praksis

4. Hvordan fungerer Google Ads i praksis?

Google Ads er Googles annonceplatform, som består af Googles søgemaskine, søgepartnere, Googles displaynetværket, målgrupper, websites, videoer, Youtube kanaler, mobilapps og meget mere.

Det betyder at annoncører kan bruge Google Ads til at tiltrække relevant trafik og konvertere kundeemner og salg.

Når man har oprettet en Google Ads kampagne skal man tilknytte relevante søgeord. Derfor vil det kræve at man har lavet en grundig søgeordsanalyse for at finde ud af, hvilke søgeord eller søgetermer kunderne bruger for at finde de produkter eller ydelser du tilbyder.

Hovedformålet med Google Ads er at matche dine søgeord med de annoncer og landingssider, du opretter for at Google kan levere et relevant resultat til brugerne.

På displaynetværket kan dine annoncer blive vist baseret på dine målgrupper eller hjemmesider, der er relateret til din virksomhed.

Google Ads viser altså dine annoncer til potentielle kundeemner, der er interesseret i dit produkt eller ydelser. Annoncører byder således på søgetermer eller søgeord, hvor “vinderen” af dette bud placeres øverst i søgeresultatet, på Youtube-videoer eller på andre relevante hjemmesider afhængigt af den valgte type annoncekampagne.

Mange faktorer påvirker evnen til at skabe effektive kampagner. I det følgende vil jeg gå i dybden med nogle af de ting, som påvirker dine annoncer.

 

AdRank og kvalitetsresultat

Adrank bestemmer placeringen af dine annoncer og kvalitetsresultat er en af de to faktorer (den anden er budbeløbet), der bestemmer din AdrRank.

Dit kvalitetsresultat er baseret på kvalitet og relevans af din annonce. Google måler det på, hvor mange mennesker der klikker på din annonce når den vises – altså din “click through rate” eller forkortet CTR.

Din CTR afhænger af, hvor godt din annonce matcher brugerens hensigt, som du kan udlede fra tre områder:

  • Relevans af dine søgeord
  • Hvis din annoncetekst og CTA leverer, hvad brugeren forventer baseret på deres søgning
  • Brugeroplevelsen af din landingside

Din kvalitetsscore er der, hvor du bør have størst fokus, når du første gang laver en kampagne også selvom du øger budbeløb. Jo højere din kvalitetsscore er, jo lavere vil dine anskaffelsesomkostninger være og jo bedre placeringer får du.

 

Søgeord i Google Ads

Søgeordsanalyser er vigtig i forbindelse med betalt annoncering selvom mange forbinder søgeordsanalyser med organisk trafik og søgemaskineoptimering.

Dine søgeord skal matche brugerens hensigt bedst muligt. Det skyldes at Google matcher dine annoncer med brugerens søgeforespørgsel baseret på de søgeord, du har valgt.

Hver annoncegruppe du opretter i din kampagne skal målrettes et lille sæt af søgeord. Jeg plejer at sige et til fem relevante og sammenhængende søgeord er optimalt. Google vil derefter vises annoncerne baseret på disse søgeord.

 

Matchtyper i Google Ads

Martchtyper giver dig et frirum, når det kommer til valg af søgeord. De fortæller Google om du vil matche en søgeforespørgelse nøjagtigt eller om din annonce må ses til alle med en semirelevant søgeforspørgelse.

 

Der er i alt tre matchtyper at vælge imellem:

  • Broad match: Er standardindstilling, der bruger et hvilket som helst ord i din søgesætning i vilkårlig rækkefølge. For eksempel “Google Ads ekspert Esbjerg”, Ekspert i Google Ads Esbjerg”, Google Ads Ekspert søges i Esbjerg”.
  • Phrase match: Vil matche søgetermer skrevet i en nøjagtig rækkefølge. Dine annoncer bliver altså kun udløst hvis brugeren skriver søgetermer, som matcher de søgetermer du har angivet i korrekt rækkefølge.
  • Eksakt match: Besvarer sætningen eller søgeordet, da den er skrevet i den nøjagtige rækkefølge. Det kræver altså at brugerne søger specifik og på samme måde, som du har angivet som søgeord.
Google Ads best practice

5. Google Ads best practice

Måske har du tidligere annonceret har annonceret på Google Ads uden held. Der kan være mange årsager til at Google Ads ikke har virket for dig. Derfor har jeg samlet nogle årsager, som kan være med til at sikre det ønskede resultat.

Jeg hører ofte folk sige at Google Ads er dyrt. Omkostningerne er baseret på din målretning og den samlede konkurrence på området. En annoncørs bud, budget, konkurrence og kvalitet er alle vigtige parametre i de omkostninger der er.

Derfor giver det god mening at optimerer selv små detaljer for at få bedre kvalitet, hvilket giver bedre priser og resultater.

Undgå brede søgeord

Du skal vælge søgeord og termer med omhu. Løbende test og optimering bør være en del af din strategi. Hvis dine søgeord er for brede vil Google vise dine annoncer til en forkert målgruppe, hvilket betyder færre klik og højere annonceforbrug.

Derfor bør du løbende gennemgå hvad der virker. Find ud af hvilke søgeord genererer klik og justerer dem løbende, så de bedst matcher dine annoncer og målgrupper.

Du vil sandsynligvis ikke ramme rigtigt første gang, men du bør fortsætte med at tilføje, fjerne og justere dine søgeord indtil du får det bedste setup.

 

Fjern irrelevante annoncer

Hvis dine annoncer ikke matcher brugerens hensigt, så får du ikke klik nok og derfor vil annonceforbruget være højere.

Din overskrift og annoncetekst skal matche det eller de søgeord, du byder på. Dine annoncer skal altså imødekomme den hensigt brugeren har.

Det er en kombination af mange ting som vil give dig de bedste resultater. Ofte kan der være tale om et par tweaks før du har de bedste annoncer. Husk at du har mulighed for at oprette flere annoncer i samme annoncegruppe. Det giver dig mulighed for at splitteste for at finde ud af, hvad der virker bedst.

Personligt bruger jeg altid responsive søgeannoncer, hvor jeg giver Google en række inputs til annoncerne og herefter overlader jeg det til algoritmerne. I hver annoncegruppe plejer jeg gerne at bruge både responsive søge- og displayannoncer.

 

Forbedrer dig kvalitetsresultat

Dit kvalitetsresultat er baseret på, hvordan Google rangerer dine annoncer. Jo højere kvalitetsresultat, jo bedre rangeres og placeres dine annoncer i søgemaskinernes resultat (SERP).

Hvis dit kvalitetsresultat er for lavt vil færre se dine annoncer og færre vil derfor konvertere og skabe reel værdi for din virksomhed.

Selvom Google fortæller dig dit kvalitetsresultat, så er det dit ansvar at forbedre det.

 

Optimering af landingpage

Du kan gøre rigtig mange ting for at skabe de bedste annoncer, men det bør ikke stoppe der. Brugeroplevelsen efter et klik er lige så vigtig som dine annoncer.

Hvad møder dine brugere efter de har klikket på din annonce? Er din landingside optimeret til at konvertere brugerne til kunder? Løser sidens brugernes “problem” eller “pain points” eller svarer siden brugernes spørgsmål?

Der skal være fokus på brugervenlighed. Der må ikke være barrierer som gør at brugerne ikke kan konvertere.

Relaterede artikler

Læs også disse artikler om online markedsføring

SEO Guide skrevet af digital strategist Simon Grevang fra Esbjerg
19.okt - SEO

SEO Guide: Den ultimative guide

I praksis består arbejdet i at opnå en høj position i søgeresultaterne på Google eller de andre søgemaskiner. I arbejdet…

Læs mere
Guide til Facebookannoncering skrevet af digital strategist Simon Grevang
16.okt - Facebook

Facebook annoncering: Den ultimative guide

Her får du en af Danmarks mest udførlige guides til Facebook annoncering. Du får en kæmpe Facebook guide som giver…

Læs mere
Guide til funnel marketing skrevet af digital strategist Simon Grevang
15.okt - Digital strategi

Guide til Funnel marketing

Der er mange måder at arbejde med funnel marketing på. Formålet med denne artikel er at give dig gode råd…

Læs mere