fbpx
Menu

Forside

Simon Grevang

Fasanvænget 2, 6710 Esbjerg V

Har du spørgsmål?

Ring

-eller send mig en e-mail og jeg vender tilbage hurtigst muligt.

Guide til Google Optimize

Konverteringsoptimering er én af de vigtigste elementer i online markedsføring fordi du optimerer på de forretningskritiske KPI'er.
Guide til Google Optimize
Artiklen er sidst opdateret d. 30 April 2020

1. Guide til Google Optimize

Hvis du ønsker at øge konverteringsraten på din hjemmeside, skal du arbejde med konverteringsoptimering.

Der findes en række værktøjer til konverteringsoptimering – ét af dem er Google Optimize.


Google Optimize er en del af Google Analytics Solution.

Tidligere har jeg arbejdet med VWO til konverteringsoptimering på min webshop Cetina Skincare.

Med over 2000 daglige besøg, så betyder en god konverteringsrate rigtig meget og har stor indflydelse på omsætningen. Så derfor prioriterer og fokuserer jeg på konverteringsoptimering.

Jeg er på kort tid blevet ret begejstret for Google Optimize fordi det er brugervenligt og der er det man skal bruge. Samtidigt kan du trække alle data direkte over i Google Analytics, hvor du for alvor kan dykke ned og arbejde med den data du får. 

Jeg vil give dig en god introduktion til Google Optimize. Hvis du giver konverteringsoptimering en skalle og går målrettet til opgaven, så vil jeg love dig for at du kan se resultatet direkte på din bundlinje i løbet af kort tid.

Konverteringsoptimering er én af de mest fascinerende og spændende områder indenfor online marketing.

Jeg er fascineret af konverteringsoptimering fordi der nogle gange ikke skal ret meget til før man virkelig kan se resultaterne af arbejdet.

Konverteringsoptimering går ud på at du tester og arbejder med forskellige variationer på din hjemmeside. Det kan f.eks. være overskrifter, billeder og andre elementer. 

Målet er at øge konverteringerne, hvilket kan være flere salg, flere henvendelser eller flere downloads.

 

Om mig

Om Simon Grevang

Jeg har over 12 års erfaring, uddannelser og "know how" indenfor online markedsføring.

Jeg har en holistisk tilgang til online markedsføring på tværs af digitale kanaler. Mit fokus ligger på den digitale kunderejse for at følge kunderne igennem alle touchpoints på tværs af kanaler og enheder.

Læs mere

2. Hvad er Google Optimize?

Google Optimize er et gratis værktøj til konverteringsoptimering. Det giver dig mulighed for at teste elementer på din hjemmeside med. 

Du kan oprette eksperimenter af forskellige elementer på din hjemmeside og derefter lade Google Optimize præsentere forskellige versioner baseret ud fra dine test til besøgende på din hjemmeside.

Google Optimize giver dig mulighed for at teste dine elementer på brugere som du ved befinder sig i din målgruppe.

 

A/B test og test af flere varianter

Google Optimize giver dig både mulighed for at lave de klassiske A/B test og tests med flere varianter. 

Med en A/B test vil du teste to versioner af samme side. Det kan for eksempel være at du vil teste på din CTA knap, hvor teksten på den ene version hedder “Køb nu” og på den anden version hedder “Læg i kurv”. 

Der er rigtig mange muligheder og idéer du kan teste på med en A/B test. Hvis du ikke er erfaren med konverteringsoptimering, så vil en A/B test være et rigtig god sted at starte.

Med en A/B test vil du kunne plukke de lavthængende og værdifulde frugter.

Med en test af flere varianter kan du teste flere elementer på din side samtidigt. Det kan være at du vil teste på overskrifter, CTA knapper, billeder eller andre elementer – måske alle på samme tid.

Der er fordele og ulemper ved at teste mange elementer i samme test. Ulemperne er at du ikke med sikkerhed kan sige, hvad der gør forskellen. Ulemperne er, at en A/B test kan tage lang tid inden du har data nok at arbejde med.

Hvis du er ny inden for konverteringsoptimering vil jeg anbefale dig, at du kun tester på én ting af gangen i en A/B splittest.

3. Hvad bør min konverteringsrate ligge på?

Du har sikkert overvejet hvilke test du gerne vil lave, men hvad med din konverteringsrate? Konverteringsraten er nok det vigtigste mål, så derfor vil det være naturligt at have stort fokus på.

Mange ting spiller en faktor i konverteringsraten. Både interne og eksterne faktorer spiller en rolle, men du kan gøre rigtig mange ting for at påvirke konverteringsraten.

Som udgangspunkt bør målet altid være at fordoble konverteringsraten over tid. Det kommer selvfølgelig an på rigtig mange ting, og kræver både arbejde og rigtig mange test. Og det kommer desuden også an på din nuværende konverteringsrate.

Jeg vil anbefale dig, at du altid har minimum 1 splittest kørende på din hjemmeside.

4. Hvad kan man teste med Google Optimize?

Nu har vi snakket lidt om konverteringsraten, og det betyder at du nu er ved at være klar til at finde ud af, hvad du vil teste med Google Optimize.

Hvad du vil teste med Google Optimize bør afhænge af dit mål med konverteringsoptimeringen.

Der er rigtig mange ting, som du kan teste f.eks.:

  1. Størrelsen og placeringen af dit logo
  2. Størrelsen, placeringen og farven på din overskrift
  3. De overordnede farver på din hjemmeside
  4. Overskriver og CTA (call-to-action) knapper på din hjemmeside
  5. Body teksten herunder budskaber, tekststørrelse og skrifttyper
  6. Layoutet på din hjemmeside
  7. Billederne du bruger på hjemmeside. Især er billederne på produktark vigtige
  8. CTA teksten på din hjemmeside
  9. Relaterede produkter f.eks. hvor mange der vises, hvor de bliver vist og hvordan de bliver vist
  10. Længden og størrelserne af forme for din hjemmeside

 

Jeg er overbevist om, at du selv kan komme med endnu flere selv. Der er forskellige forslag til forskellige hjemmeside, men at bestemme sig for hvilke test man vil køre, er det første skridt mod succesfuld konverteringsoptimering.

Der findes rigtig mange spændende artikler på internettet om konverteringsoptimering, hvor du kan få endnu flere forslag til spiltests.

Pas på med at du ikke bare tester for at teste. Tænk over, hvad du vil teste og hvorfor du vil teste. Hvilken indvirkning bør dine test have?

Sørg for at du tester på de rigtige sider. I starten kan det være salgsside, produktside eller måske kontakt siden. 

I den forbindelse bør du også overveje hvilke elementer og hvad du vil teste. Det giver sjældent mening at teste på footerens udformning, hvis du ønsker flere salg i din webshop. 

Mit point er, at du skal teste på de elementer som spiller en rolle i konverterings stien for at finde ud af, om det rent faktisk har effekt på din konverteringsfrekvens.

5. Hvor skal man starte med konverteringsoptimering?

Den bedste måde at komme i gang med konverteringsoptimering er, at du kigger nærmere på din konvertering funnel eller købstragten.

Du har helt sikkert enten en forside, produktside eller anden landing side. 

Find ud af, hvilke af disse sider hvor flest af dine besøgende bouncer. Hvis f.eks. 80% af alle besøg på pågældende underside forlader din hjemmeside uden at foretage den handler du har bestemt, så giver det god mening at starte din test på denne underside.

Hvis du har en webshop og taber 50% af alle brugere, som har lagt en vare i kurven. Så bør du starte din spiltest her for at finde ud af, hvor du kan optimere købsflowet.

Lav en brainstorm med alle dine idéer til splittests

Nu ved du hvilke undersider du vil teste på. Derfor er det tid til at brainstorme forskellige variabler til splittests du kan arbejde med. 

Kom med forslag til alternative overskrifter og CTA budskaber. Derefter vælger du de bedste og sætter en test op i Google Optimize.

Det er forholdsvist nemt at sætte splittests op i Google Optimize. Derfor vil jeg ikke gå i dybden lige nu. 

Du bør altid køre dine test så du har nok valid data. Det handler om at testen har signifikans til at kunne drage en konklusion af resultatet.

Derudover bør du vide, at test der ligner hinanden meget har tendens til at give usikre resultater. 

Vil du have mere viden om online markedsføring?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mere viden om online markedsføring.

  • Få nyeste viden
  • Bliv mere synlig
  • Giv dine konkurrenter baghjul

Du bliver tilmeldt mit nyhedsbrev

6. Konverteringsoptimering med Google Optimize

Google Optimize har to forskellige testmetoder - den klassiske A/B splittest eller test af flere variationer på samme på samme tid.

Med Google Optimize kan du opsætte splittest uden at have kendskab til HTML og anden kodesprog. Du kan derfor sætte en test op uden hjælp fra andre. 

Det første skridt er at beslutte, hvad du vil teste og hvilke alternativer du vil bruge. Jeg har været inde på det tidligere i artiklen, men det er vigtigt. Herefter skal du beslutte dig for hvilken side du vil teste og hvilken destinationsside der vil være en succes f.eks. en kvitteringsside eller bekræftelsesside. 

Nu er det tid til at sætte en test op i Google Optimize. Husk, at testen skal være radikalt forskellig fra tidligere variabler for at undgå usikkerhed i din test. Små variationer vil skabe usikkerhed. 

I Google Optimize har du mulighed for at begrænse testgruppen til en vis procentdel af din hjemmesides besøgende. Ulemperne ved at vælge en mindre procentdel af dine besøgende vil være, at din test tager længere tid om at få data nok til at give dig signifikans til at drage konklusion af testen. 

Inden du sætter testen i gang skal du indsætte en stump kode fra Google Optimize på din hjemmeside. Jeg har brugt Google Tag Manager, hvilket er nemt og ligetil.

7. Sådan får du mest ud af Google Optimize

Google Optimize er nemt at gå til. Der findes guide på Youtube omkring opsætning af Google Optimize, så det vil jeg anbefale dig at se.

Jeg vil give dig et par gode råd til at få mest ud af Google Optimize: 

  1. Lad være med udelukkende at fokusere på et salg eller lead. Fokuser derimod på at lede besøgende videre fra den ene side til den anden side i din konverterings tragt. Selv små forbedringer i hvert skridt kan gøre store udsalg i sidste ende.
  2. Overse ikke de store og brede tests. Prøv at teste på header, navigationen eller måske søgefunktionen på din hjemmeside for at se om de giver gode resultater på din konverteringsrate. Overordnet forbedringer med UX vil næsten altid efterlade et positivt indtryk hos besøgende.
  3. Overvej at segmentere dine besøgende mod forskellige tests. Du kan segmentere baseret på trafikkilder, geografi, køb, placering, device og meget mere.
  4. Er du i tvivl om billeder, tekst, placering osv. Lav altid en test inden du implementerer nyt på din hjemmeside. Rigtig mange diskussioner går på hvordan en hjemmeside performer og hvordan man gør den endnu bedre. Der er altid en masse gode forslag, men du bør aldrig implementere noget før du har testet – en splittest lyver sjældent.
  5. Se hvad dine konkurrenter gør. Hvis dine konkurrenter ændrer design eller placering af elementer, hvorfor så ikke prøve noget der minder om det? Jeg vil dog anbefale, at du holder dig langt væk fra kopiering.
  6. Kør flere test på samme tid – på forskellige undersider. Det vil spare dig for tid, at du kan dermed implementere nye ting ud fra dine test hurtigere.
  7. Test de store elementer og hold dine test radikalt anderledes end originalen.
  8. Lad være med at køre dine test for lang tid. Alligevel skal du sørge for at have data nok til at kunne have et signifikant beslutningsgrundlag.
  9. Sørg for at dine mål med konverteringsoptimering er afklaret, før du starter dine tests. Hvad er virksomhedens langsigtede markedsføringsmål? Sørg for at dine test understøtter disse mål.
  10. Test regelmæssigt. Stil og trends ændrer sig løbende – især online går det stærkt. Afprøv nye produkter og idéer. Vær især opmærksom på store ændringer i din konverteringsrate

 

8. De vigtigste punkter inden for konverteringsoptimering som del i din online markedsføring.

At teste er en vigtig del af online markedsføring. Hvis vi antager at en webshop har en overordnet konverteringsrate på 2% og omsætter for 200.000 kroner pr. måned.

Ved at arbejde fokuseret på konverteringsoptimering vil man kunne hæve konverteringsrate til 4% og dermed omsætte for 400.000 kroner pr. måned med samme markedsføringsbudget – det er virkelig noget, som kan mærkes på bundlinjen.

I dette eksempel vil det være en øget årlig omsætning på 2.400.000 kroner ved at arbejde med konverteringsraten.

Jeg er fascineret af konverteringsoptimering og det er et område, som jeg i fremtiden vil fokusere og blive endnu bedre på.

 

Hjælp dit netværk til at få mere viden - del denne artikel om Google Optimize