fbpx
Menu

Forside

Simon Grevang

Fasanvænget 2, 6710 Esbjerg V

Har du spørgsmål?

Ring +45 21749872

-eller send mig en e-mail og jeg vender tilbage hurtigst muligt.

Kontakt@simongrevang.dk

SEO Guide: Den ultimative guide

Her får du en af Danmarks mest udførte SEO guides. Du får en kæmpe SEO guide som giver dig mulighed for at forstå hvad søgemaskineoptimering handler om - og måske lave det selv.
SEO Guide
Artiklen er sidst opdateret d. 29 Marts 2020

1. Hvad er SEO

SEO er en forkortelse af “Search Engine Optimization” eller søgemaskineoptimering på dansk. I praksis består arbejdet i at opnå en høj position i søgeresultaterne fra Google eller de andre søgemaskiner. SEO fokuseres dermed på at tiltrække mere organisk (ikke betalt) trafik fra søgemaskinerne.

Hvis du har en hjemmeside, og du vil have mere trafik, bør dette være en del af din markedsføringsindsats. I det følgende forklarer vi hvordan. 

For at forstå betydningen af SEO vil jeg bryde elementerne ned og se på de enkelte dele:

    • Kvalitets trafik: Du kan tiltrække alle besøgende, men hvis de ikke har en reel interesse i dine produkter eller service, er arbejdet med at tiltrække besøgende spildt. Det handler derimod om at tiltrække de “rigtige” besøgende, som er interesserede i dine produkter eller den service, du tilbyder. 
    • Mængden af trafik: Når du har fundet den rigtige målgruppe, og du har fundet ud af hvordan du tiltrækker relevant trafik, så handler det om at tiltrække endnu mere trafik og få volumen på.
    • Organiske resultater: De betalte annoncer udgør en betydelig del af mange resultater i SERP (search engine result page). Organisk trafik er al trafik, som du ikke behøver at betale for og er den trafik, man arbejder med i SEO indsatsen. 

Hvis du ønsker bedre placeringer i Google og flere potentielle kunder, bør du i høj grad arbejde med seo optimering. Din SEO strategi afhænger af, om du får succes med søgemaskineoptimering eller ej. 

Google bruger flere hundrede faktorer, når de skal ranke hjemmesider for at finde ud af hvilke hjemmesider, der skal “belønnes” med gode resultater i Google.

Om Simon Grevang

Om Simon Grevang

Jeg har over 12 års erfaring, uddannelser og "know how" indenfor online markedsføring.

Jeg har en holistisk tilgang til online markedsføring på tværs af digitale kanaler.

Mit fokus ligger på den digitale kunderejse for at følge kunderne igennem alle touchpoints på tværs af kanaler og enheder.

Læs mere om mig

2. Hvordan virker SEO?

Du kan tænke på en søgemaskine som en hjemmeside, du besøger for at få besvaret et spørgsmål enten ved at skrive spørgsmålet eller bruge stemmen (voice search).

Søgemaskinen vil herefter komme med en lang liste med links til hjemmesider, der potentielt kan svare på dine spørgsmål. 

Sådan virker det: Google eller en anden søgemaskine har en “crawler”, der går ud og samler information om alt indhold, de kan finde på internettet. Crawleren kommer tilbage med information, som opbygges i et indeks. Dette indeks bliver derefter ledt igennem en algoritme, der forsøger at matche alle de indsamlede data med din forespørgsel. 

Der er rigtig mange faktorer, der indgår i søgemaskinernes algoritme. Vi ved ikke helt præcist hvilke faktorer, der spiller ind, men ved at teste og lære opbygger man løbende en viden og får en indsigt i, hvordan søgemaskinernes algoritme fungerer.

Nedenfor kan du se en række faktorer, som eksperter er enige om spiller en rolle i SEO.

 

Undersøgelse af MOZ om ranking faktorer i SEO

 

SEO består altså af en bred vifte af indsatsområder fra at producere relevant og informativ indhold, til optimering af title tags, meta beskrivelser, intern og ekstern linkbuilding, hastighedsoptimering, optimering af brugervenlighed og meget mere. 

Grundlæggende kan man dele arbejder med søgemaskineoptimering op i 2 dele: On-site SEO og Off-site SEO.

 

De 3 elementer i SEO

Der er 3 store områder indenfor for arbejdet med SEO. Det er typisk disse områder man arbejder med.

    • Onsite SEO
    • Offsite SEO
    • Overtrædelser af Googles retningslinjer

 

Hvad er on-site SEO?

Ved on-site SEO (også kendt som on-page SEO) arbejder man på at optimere elementer på en hjemmeside for at ranke højere i søgeresultaterne og tiltrække organisk trafik. On-site SEO handler i høj grad om indholdet på hjemmesiden og HTML kildekoden. 

Ud over at hjælpe søgemaskinerne med at fortolke hjemmesidens indhold, så hjælper korrekt on-site SEO også brugerne til hurtigt at finde ud af, hvad en sider handler om og om den opfylder søgeforespørgelsen. Det er nemlig væsentligt, at søgemaskinerne forstår, hvad brugerne vil have af resultater, hvis en besøgende besøger en side. 

Det er altså en måde, hvorpå Google kan finde ud af om indholdet matcher brugerens forespørgsel. Husk på at Google’s primære funktion er at levere de bedste resultater på en given søgning til relevante brugere. 

 

Det ultimative mål med on-site SEO er at gøre det så nemt som muligt for både søgemaskiner og brugerne:

    • Forstå, hvad en hjemmeside handler om
    • Identificere en side som relevant for en søgeforespørgsel eller forespørgsler (dvs. et bestemt søgeord eller søgeordssætninger)
    • Finde en side nyttig og værd at rangere godt i resultaterne hos søgemaskinerne (SERP)

 

Søgeord, indhold og onsite SEO

Tidligere har on-site SEO været et synonym med brug af søgeord herunder søgeord med høj værdi på flere vigtige sider.

For at forstå hvorfor søgeord ikke længere er i centrum for arbejdet onsite, er det vigtigt at huske, hvad disse udtryk rent faktisk er. Historisk set var en sides ranking baseret på bestemte søgeord, for at søgemaskinerne kunne finde og forstå, hvad en hjemmesides indhold handlede om. Brugeroplevelsen var altså sekundær. 

I dag er søgemaskineoptimering meget mere sofistikerede. De kan udlede en sides betydning ud fra brugen af synonymer, den sammenhæng hvori indholdet vises og ved at være opmærksomme på den frekvens, som specifikke kombinationer af ord er nævnt. Søgeord er stadig afgørende, men at bruge et nøjagtigt søgeord bestemte steder et nødvendigt antal gange er ikke længere en del af on-site SEO. 

Relevans er vigtig og spiller en central rolle i søgemaskineoptimering. For hver af dine sider bør du spørge dig selv “hvor relevant indholdet på denne side, når jeg tænker på brugerens hensigt bag søgningen.” 

På denne måde handler søgemaskineoptimering ikke om gentagelser af søgeord eller placering af søgeord, men derimod at forstå hvem dine brugere er, hvad de leder efter, og hvilke emner (søgeord) du kan bruge i dit indhold, for at det giver mening i forhold til at opfylde de behov, brugerne har. 

 

Du bør fokusere på sider som opfylder dette:

    • Dybdegående indhold: Tyndt indhold var et af Google Pandas specifikke mål. I dag er de mere eller mindre antaget, at indholdet skal være tilstrækkeligt grundigt for at kunne have en chance for at ranke i søgemaskinerne.
    • Brugervenlighed: Kan indholdet læses? Er det organiseret på din hjemmeside på sådan en måde, at brugerne nemt kan navigere? Er det generelt “rent” eller fyldt med annoncer og affiliate links?
    • Unikt og enestående: Hvis du har kopieret dit indhold et andet sted fra internettet, risikerer du, at Google vælger at udelukke din side i søgeresultaterne.
    • Autoritær og troværdigt: Er dit indhold en pålidelig kilde til information om et bestemt emne?
    • Matcher din hjemmeside med brugeren hensigt: En del af arbejdet med søgemaskineoptimering handler om at skabe kvalitetsindhold og opfylde de forventninger brugeren har. Indholdet bør altså tilpasses efter de søgninger, som du ønsker at ranke på. 

 

Andre on-site relateret som ikke omfatter søgeord:

Udover de søgeord (emner) der bruges i indholdet på en hjemmeside,  findes der flere elementer, som kan påvirke en side i søgeresultaterne.

Disse omfatter elementer som:

    • Links på enkelte sider. Er de interne eller eksterne og hvor peger de hen?
    • Sidens hastighed
    • Brug af strukturerede data f.eks. Schema.org eller anden markering
    • URL struktur
    • Mobil venlighed
    • Sidens metadata

Alle disse elementer har en sammenhæng med den grundlæggende ide om at skabe en god brugeroplevelse.

 

Hvad er off-site SEO?

Off-site SEO handler om alle de faktorer, du arbejder med uden for din egen hjemmeside for at påvirke placeringerne i Googles søgeresultater. Det er ofte en mere vanskelig og krævende proces, som kræver en løbende indsats. 

I bund og grund handler off-site SEO om at tiltrække relevante links – også kaldet linkbuilding. Man kan sige, at off-site SEO handler om at forbedre søgemaskinernes og brugernes opfattelse af en hjemmesides popularitet, relevans, pålidelighed og autoritet. 

Dette opnås ved, at velrenommerede hjemmesider på internettet linker til din hjemmeside eller på anden måde promoverer din hjemmeside – og derved effektivt “garanterer” for kvaliteten på din hjemmeside. 

Der findes mindst to gode måder at tiltrække relevante links af høj kvalitet fra hjemmesider med høj autoritet.

Den første metode er at lave regelmæssige pressemeddelelser. Når en pressemeddelelse er søgemaskineoptimeret og indeholder relevante links i udgivelsen, kan du enten vælge at distribuere den manuelt eller via en elektroniske tjeneste f.eks. via MyPressWire.

Den anden måde, at tiltrække relevante links, er at skabe godt og relevant indhold. Dette er den primære måde ,vi arbejder på i Grevang & Co. Ved at skabe godt indhold vil andre linke til din hjemmeside på en naturlig måde uden manipulation – helt efter Googles retningslinjer. Du risikerer derfor ikke at blive “straffet” af Google, fordi du prøver at manipulere dig til bedre resultater i søgemaskinerne. 

 

Hvad betydning har off-site SEO?

Søgemaskinernes algoritmer ændrer sig hele tiden. Google kommer med mange mindre opdateringer i løbet af et år. Der er dog en generel enighed indenfor SEO-verdenen om, at relevant, troværdighed og autoritet er en afgørende faktor i at få en hjemmeside til at ranke i søgeresultaterne. 

 

 

Ingen kender de nøjagtige faktorer i den algoritmen, som Google bruger til at ranke indhold. En stor undersøgelse lavet af MOZ omkring off-line ranking faktorer viser dog, at off-lige SEO relaterede faktorer udgør over 50% af de samlede ranking faktorer. 

 

Søgemaskiner giver svar på brugernes spørgsmål

Søgemaskinerne giver svar til brugerne. Når en bruger laver en søgning gør Google 2 ting: for det første vender de tilbage med nyttige og relevante resultater.

For det andet rangerer de resultaterne efter popularitet. Det er altså både relevans og popularitet, som man påvirker med SEO.

Søgemaskinerne bestemmer relevans og popularitet ud en lang række faktorer. Relevans betyder mere for søgemaskinerne end et websted med de rigtige ord.

Især Google bliver hele tiden bedre til at leverer relevante resultater fordi deres algoritmer opdateres flere gange om året.

I dag påvirkes relevansen af flere hundredvis faktorer. Nogle af disse faktorer vil jeg komme nærmere ind på senere i denne SEO guide.

 

Overtrædelse af Googles retningslinjer

Google’s formål er at levere de bedste søgeresultater til deres “kunder” – altså brugerne. De ønsker ikke manipulation med søgeresultaterne f.eks. Ved brug af teknikker, som søgemaskinerne anser for at være “spam” eller “black hat” SEO. 

I sådanne tilfælde kan du risikere at din hjemmeside vil blive straffet med dårlige placeringer eller helt blive udelukket hos søgemaskinerne. 

Vil du have mine bedste tips og gode råd om SEO?

Jeg deler ud af mine +12 års erfaring og "know how" indenfor søgemaskineoptimering.

Jeg vil desuden holde dig opdateret når der sker noget nyt indenfor SEO som du skal reagerer på.

  • 100% spamfri
  • Gør som +10.000 andre
  • Boost din SEO viden

Du bliver tilmeldt nyhedsbrev

3. Hvordan virker søgemaskinerne?

For at forstå hvad SEO er, skal du kende til søgemaskinernes funktion og hvordan de arbejder med crawling, indeksering og ranking.

Søgemaskinerne herunder Google er en maskine som er designet til at give dig et svar.

Google er altså udviklet til at opdage, forstå og organisere internettets indhold for at tilbyde de mest relevante resultater til de spørgsmål brugerne stiller. 

For at kunne vises i Googles søgeresultater skal dit indhold altså først og fremmest være synligt for søgemaskinerne og ikke blokeret i at blive crawlet. 

Hvis din hjemmeside forhindret Google i at crawle hjemmesiden vil du ikke blive fundet i Googles søgeresultater. 

Google blev lanceret i 1998 af Larry Page og Sergey Brin som begge var studenter på Stanford University i Californien. 

Googles erklæret mission er at organisere verdens information og gøre dem tilgængelig og nyttigt. 

Samtidigt har de en officiel erklæring, der hedder “Don’t be evil” – som senere i 2005 blev erstattet til “Gør det rigtige”. 

Google har mange forretningsområder, men når vi snakker om søgemaskinen indeholder denne 2 ben – den betalte del og den organiske del. 

Søgemaskineoptimering handler om at optimere den organiske del af trafikken, som kommer til din hjemmeside på grund af en søgning på Google. De organiske resultater kommer under de betalte annoncer i søgeresultaterne. 

 

Sådan fungerer Google

Googles søgemaskine har tre primære funktioner.

    • Crawl: Små robotter crawler internettet for indhold ved at kigge på koden / indholdet for hver URL de finder. Crawl gør det muligt for søgemaskinerne at finde ud af, hvad der findes på internettet. De små programmer, der har til opgave at gøre dette, omtales forskellige f.eks. robotter, crawlere og edderkopper.
    • Indeks: Google gemmer og organiserer det indhold, der blev fundet under crawling processen. Når en crawler har været forbi en hjemmeside, gemmes en kopi i et datacenter.
      Datacentre er enorme, specialbyggede samling af servere der fungerer som et aktiv for alle kopier af hjemmesider, som crawleren returnere med. Når en side er indekseret vises den som et resultat af alle relevante søgeforespørgsler.
    • Ranking: Algoritmen er en meget kompleks og langvarig ligning der beregner en værdi for et givet sted i forhold til søgeterm.

Ingen kender de præcise faktorer, fordi dette holdes hemmeligt af konkurrencemæssige årsager.  Google viser små stykker af det indhold som bedst matcher brugeres søge forespørgelse. 

Googles søgemaskine er altså et kraftfuldt værktøj. Uden søgemaskiner ville det være praktisk umuligt at finde de oplysninger du har brug for, når du surfer på internettet. Som alle andre søgemaskiner bruger Google en særlig algoritme til at generere søgeresultater. 

Google deler gerne generelle fakta om deres søgemaskine og derfor kan vi blive endnu bedre til at lave SEO. Selve detaljerne er dog en forretningshemmelighed. 

 

Hvordan crawler Google en søgemaskine?

Crawling er en opdagelses proces hvor søgemaskiner sender et hold af små robotter (kendt som crawlere eller spidere) for at finde nyt og opdateret indhold. 

Indholdet kan variere. Det kan være en hjemmeside, et billede, en video eller en PDF fil. Uanset format findes indholdet ved hjælp af links. 

 

 

Google-bot starter med at hente et par hjemmesider og følger derefter links på disse sider for at finde ny webadresser. Ved at hoppe mellem alle de interne links på hjemmesiderne bliver det muligt at tilføje nyt indhold til deres indeks. 

 

Hvad betyder SERP?

SERP er en forkortelse, der står for “Search Engine Results Pages”. 

For alle der arbejder med SEO eller PPC f.eks. Google Ads, er denne side vigtig. Jo højere din virksomhed rangerer, jo mere eksponering og troværdighed vil din virksomhed have i forhold til både brugere og søgemaskiner. 

 

Hvad betyder pagerank?

Pagerank er den første algoritme, som Google bruger til at evaluere hjemmesider. Den bruger en forenklet model til at estimere sandsynligheden for at gennemgå alle hjemmesider på internettet. 

Google er altså en søgemaskine som er teknisk sammensat. Der er flere hundredvis af forskellige faktorer, der taget i betragtning, så søgemaskinerne kan finde ud af, hvordan de ranker hjemmesiderne i deres søgeresultater. 

 

Sådan ranker søgemaskinerne dit indhold

Når en bruger udfører en søgning laver søgemaskinen en søgning i deres indeks for at vise relevant indhold. Google viser derefter et lille uddrag af indholdet i håb om at matche brugeres søgeforespørgsel. 

Denne rækkefølge af søgeresultater efter relevans kaldes for “ranking”. Generelt kan man sige at jo højere et websted er rangeret, desto mere relevant mener søgemaskinerne at hjemmesiden er i forhold til forespørgslen. 

Du kan blokere søgemaskinernes crawlere fra en del eller hele din hjemmeside, hvis du ønsker dette. Selvom der kan være grunde til at gøre dette, så bør du aldrig gøre det, hvis du ønsker indholdet skal blive fundet af brugerne. 

 

I arbejdet med SEO er ikke alle søgemaskiner ens. 

Google er den søgemaskine med størst markedsandel, men hvor vigtigt er det at optimere for BING, Yahoo og andre?

Sandheden er at trods eksistensen af mere en 30 store søgemaskiner, er SEO-folk i langt de fleste tilfælde kun opmærksom på Google – men hvorfor?

Det korte svar er at Google er der, hvor langt de fleste mennesker søger på internettet. Hvis vi inkluderer Google billeder, Google Maps og Youtube, så sker 90% af alle søgninger på én af Googles tjenester. 

 

Kan søgemaskinerne finde din hjemmeside?

En forudsætning for at din hjemmeside kan findes i søgeresultaterne, er at din hjemmeside bliver gennemgået og indekseret af søgemaskinerne. 

Hvis du allerede har en hjemmeside kan det være en god ide at se på, hvor mange af dine sider der er indekseret. 

Det giver gode indsigter i om Google gennemsøger og finder alle dine sider – eller om der er vigtige sider som ikke bliver indekseret. 

En måde at kontrollere dette på er “site:ditdomæne.dk” i søgeresultatet. Dette giver resultater, som Google har i sit indeks.

Sådan virker en søgning i Google

Hør Matt Cutts fortælle om hvordan Google virker – og hvordan Google crawler en hjemmeside.

4. Sådan arbejder jeg med SEO

Drømmer du om at blive mere synlig online, få flere leads og nye kunder? Så er er SEO måske løsningen for din virksomhed. 

SEO er en forkortelse af search engine optimization eller søgemaskineoptimering på dansk. Arbejdet med SEO består i at tiltrække relevant organisk trafik fra de store søgemaskiner især Google. 

SEO er en investering, hvor man skaber varig værdi langt ud i fremtiden. Din investering i SEO vil typisk være tjent hjem når din hjemmeside begynder at få de ønskede resultater og placeringer i søgemaskinerne. 

Søgemaskineoptimering handler især om at producere godt kvalitetsindhold. Man arbejder løbende på at gøre indholdet nemt for søgemaskinerne at fortolke – og værdifuldt for brugerne. 

Jeg er ikke bare et SEO bureau eller en traditionel SEO konsulent. Jeg vil heller ikke kalde mig selv en SEO ekspert, men jeg har stor viden og uddannelser indenfor SEO. 

Jeg har mange års erfaring i branchen. I dag er mit fokus ikke udelukkende på søgemaskineoptimering, men jeg fokuserer på den samlede indsats og på at skabe en rød tråd, så kunderne får en bedre “kunderejse” uden for meget unødigt friktion. 

Jeg har et samarbejde med alt lige fra etablerede lokale virksomheder til mellemstore og store virksomheder om at opnå vækst med online markedsføring

Som du måske kan fornemme er jeg ikke bare en leverandør af søgemaskineoptimering, men i stedet ser jeg mig selv som en samarbejdspartner på lang sigt. 

Søgemaskineoptimering anser jeg som en langvarig proces, hvor flere elementer spiller sammen. 

 

Hvad koster SEO?

SEO kræver en investering og det tager lang tid før du kan se afkastet af din investering. Inden arbejdet med SEO påbegyndes bør der altid udarbejdes en strategi og indsatsen skal planlægges. 

Investeringen i SEO afhænger af hvilken type virksomhed, konkurrence i markedet og en række andre faktorer. 

Hvis du mangler et kompetent SEO eksperter til at hjælpe dig med at få bedre placeringer i Google, er du velkommen til at kontakte mig.

Med en aggressiv strategi, grundig søgeordsanalyse, godt indhold, optimeret på både on-page og off-page SEO herunder en sund linkprofil, så vil du kunne se resultater i form af bedre placeringer og øget omsætning inden for et par måneder. For andre kan det tage flere måneder og i nogle tilfælde endda år. 

Din plan, implementering og markedet sætter tempoet.

5. Derfor er søgemaskineoptimering vigtig

Formålet med SEO er at gøre det nemt for søgemaskinerne at forstå din hjemmeside. Selvom søgemaskinerne bliver bedre til at levere gode resultater, så kan de stadig ikke forstå en hjemmeside på samme måde som mennesker kan.

SEO hjælper søgemaskinernes “robotter” med at finde ud af, hvad hver side handler om, og hvordan de kan være til nytte for brugerne af søgemaskinerne.

De tekniske detaljer i arbejdet med SEO er vigtigt. Du bør fokusere på søgemaskineoptimering lige fra du starter på udvikling af en ny hjemmeside til udarbejdelse af indholdet.

Nyhedsbrev

Vil du have mine bedste tips og gode råd om SEO?

Jeg deler ud af mine +12 års erfaring og "know how" indenfor søgemaskineoptimering. Jeg vil desuden holde dig opdateret når der sker noget nyt indenfor SEO som du skal reagerer på.

  • 100% spamfri
  • Gør som +10.000 andre
  • Boost din SEO viden

Du bliver tilmeldt nyhedsbrev

6. Myter og misforståelser i SEO

Der findes mange myter og misforståelser inden for SEO. Normalt opstår myter og misforståelser på baggrund af uvidenhed, frygt eller muligheden for at skaffe de hurtige resultater.

Søgemaskineoptimering er en langsigtet strategi. Der findes ikke nogen hurtig genvej eller specielle teknikker.

Jeg vil i dette afsnit fortælle dig om nogle af de myter og misforståelser som jeg ofte møder i mit arbejde med søgemaskineoptimering.

 

SEO virker ikke

Mange eksperter har diskuteret om at SEO er død efter de mange opdateringer Google er kommet med de senere år. 

Tilgangen og det praktiske arbejde med søgemaskineoptimering har ændret sig – men SEO er ikke død.  

SEO er et gigantisk område som indeholder elementer af både etablerede og nye metoder. SEO er i konstant udvikling, og hvis du stadig arbejder ud fra “gamle” SEO teknikker risikerer du at blive straffet af Googles algoritmer.

Søgemaskinerne bliver hver eneste dag bedre til at levere de bedste resultater for brugerne. Det betyder at man ikke længere kan manipulere søgemaskinerne på samme måde som førhen.

I dag handler SEO i høj grad om at opfylde brugerens behov og hensigt, samt levere et relevant og brugervenligt resultat.

 

Man skal bruge separate sider for hvert søgeord

Én side pr. søgeord har tidligere været normalt indenfor SEO verdenen. Sådan er det ikke mere.

Google har lanceret flere større opdateringer i deres algoritmer, herunder Google Hummingbird. 

Det betyder at du skal passe på med at lave indhold af lav kvalitet, fordi det påvirker brugervenligheden negativt.

En god strategi er altid at svare på brugernes spørgsmål og tænke på brugens hensigt med søgningen. Tænk altid på brugerens hensigt med at foretage søgningen, når du laver du indhold.

 

Sociale signaler har ingen værdi

Sociale signaler er en af de mest kontroversielle emner i SEO. Google kommer selv med flere modstridende forklaringer.

Sociale signaler bruges ikke direkte som en ranking faktor, men det betyder ikke, at de ikke kan påvirke placeringerne i søgeresultaterne.

Når du er aktiv på de sociale medier, bliver du synlig overfor en relevant målgruppe og dette øger engagement.

Ved at få flere besøg på din hjemmeside og flere delinger på de sociale kanaler, øger du chancen for at få relevante links af høj kvalitet.

Det hele hænger altså sammen både direkte og indirekte.

 

Søgeordsanalyser og strategier er spild af tid

Efter Google Hummingbird opdateringen blev mange i tvivl om værdien af en søgeordsanalyse.

Google Hummingbird lægger større vægt på hvert ord i en søgeforespørgsler. Dette sikrer at hele spørgsmålet, hele sætningen eller meningen tages i betragtning i stedet for bestemte ord. 

Dertil kommer både Knowledge Graph og RankBrain, som hjælper Google med at forstå spørgsmål på samme måde som mennesker. Nu er der mindre fokus på enkelte søgeord, og mere på nuancer i sin betydning.

Søgemaskineoptimering er forbundet med mange myter og misforståelser. Jeg vil løbende opdatere afsnittet, så du kan følge med.

7. Indhold og brugervenlighed påvirker ranking i Google

Søgemaskiner bliver konstant bedre til at vise de bedste søgeresultater til brugerne. Google er enormt dygtig til at finde ud af, hvilke hjemmesider der opfylder brugernes krav og søgeforespørgsler.

Det er en almindelig misforståelse blandt uerfarne marketingfolk, at SEO optimering udelukkende handler om søgeord og linkbuilding. 

Selvom det er centrale aspekter i en SEO strategi handler søgemaskineoptimering om meget mere. 

Søgemaskinerne f.eks. Google kigger på en lang række signaler, når de skal bestemme placeringen for en given hjemmeside. En god brugeroplevelse et vigtigt element.

 

Hjemmesider med gode placeringer i søgemaskinerne har ofte flere fælles træk:

    • De er lette at bruge, navigere og forstå
    • De giver direkte og handlingsorienterede oplysninger som er relevante for brugeren
    • De er professionelt designet og tilgængelig i forskellige browsere
    • De indeholder troværdigt indhold af høj kvalitet

 

Selvom søgemaskinerne blevet meget komplekse og dygtige, så kan de endnu ikke forstå tekst, billeder og video på samme måde som mennesker.

Derfor er søgemaskinerne afhængige af andre informationer for at finde ud af hvordan brugerne interagerer med indholdet på hjemmeside. Det giver søgemaskinerne indsigt i kvaliteten af indholdet.

Søgeord, links og struktur er alle vigtige elementer i søgemaskineoptimering.

Brugeroplevelsen er også en vigtig del fordi det giver søgemaskinerne indirekte signaler om hjemmesidens popularitet, hvilket gør det muligt for søgemaskinerne at tolke på.

Hvis en hjemmeside ikke har links der peger på sig og brugerne forlader hjemmesiden uden at interagere yderligere, tyder det på at hjemmesiden ikke er relevant for brugerne. 

Søgemaskinerne kan måle succesen af placeringen ved at observere hvordan brugerne engagerer sig på hjemmesiden.

Hvis brugerne klikker på et link og derefter straks på tilbage knappen for at gå til en anden hjemmeside betyder det, at brugeren ikke var tilfreds med det første resultat.

Google indsamler hver eneste dag enorme mængder data som giver mulighed for at bedømme kvaliteten af resultaterne.

I 2011 introducerede Google Panda opdatering til sin algoritme. Google Panda ændrede måden Google vurderer kvaliteten af en hjemmeside.

Google opdaterer ofte algoritmerne. Nogle gange er det store omfattende opdateringer og andre gange er det mindre opdateringer.

Derfor bør du holde dig opdateret med Googles udmeldinger, når du arbejder med SEO.

 

SEO handler om brugeroplevelse

Google har et mål om konstant at forbedre brugernes oplevelse. Det betyder at der ofte kommer opdateringer fra Google som har et fokusområde. Det seneste eksempel på hvor vigtig UX er for Google er RankBrain.

 

Om RankBrain

Formålet med RankBrain er at give signaler til Google om at de besøgende kan navigere problemfrit på din hjemmeside – der er altså fokus på brugeradfærd som kan ses på afvisningsprocent, organisk CTR, sider pr. session og tidsforbrug på sitet m.m. 

Det faktum at en bruger kan bevæge sig ubesværet rundt på din hjemmeside, klikke på links, bruge tid på din hjemmeside og vende tilbage til hjemmesiden igen og igen indikerer at hjemmesiden er en brugervenlig.

Omvendt hvis en bruger forlader din hjemmeside uden at foretage yderligere handlinger for at vende tilbage til Googles søgeresultater – og derefter lave en ny søgning indikerer det, at din hjemmeside enten er dårlig optimeret eller irrelevant for brugeren. 

Fotograf,

Jesper Steensbeck

Simon er efter min mening én af de bedste til SEO i Danmark.

han har hjulpet mig med SEO igennem en årrække med flotte resultater for min forretning.”

Udtageles

8. UX handler om at gøre brugerne glade - det er også SEO

RankBrain er kun et af mange eksempler på at UX og SEO har et fælles mål. 

For år tilbage var målretning og optimering af matchende søgeord en af de mest effektive måder at ranke højt i søgemaskinerne. Søgeord er stadig vigtige, men der er mange andre ting som du også bør fokusere på. 

I dag handler det om at sætte sig i brugernes situation. Du skal med andre ord forstå brugeren intention og analysere, hvordan de udfører søgeforespørgslerne. 

Målet med SEO er at få din hjemmeside til at ranke højt i søgeresultaterne (SERP). Når en bruger lander på din hjemmeside skal relevant information være synligt og let tilgængeligt for at brugeren får den nødvendige information – det er her UX kommer ind i billedet.

 

Implementering af SEO og UX: Best practise

Jeg tror ikke at det muligt at øge SEO indsatsen uden at have brugeroplevelsen i tankerne. Omvendt kan man heller ikke ranke godt udelukkende fordi man har en brugervenlig hjemmeside. Disse 2 elementer går hånd i hånd, og de skal integreres fra starten. 

I det følgende afsnit får du et par gode råd til at inddrage UX i din SEO strategi.

 

Hastighedsoptimering

Selvom det altid har været et af Googles mest fremtrædende ranking signaler, er hastighed blevet endnu mere vigtig.

Hastighed er vigtig. En undersøgelse fra Crazy Egg viser at ét sekunds forsinkelse reducerer sidevisninger med 11%. Derudover påvirker lang indlæsningstid din konverteringsrate og andre forretningskritiske hændelser – ikke mindst den samlede brugeroplevelse. 

Hvis din hjemmeside ikke indlæses på under to sekunder vil næsten halvdelen af alle besøgende forlade hjemmesiden igen. 

 

Der er flere måder at forbedre din hjemmesides hastighed f.eks. ved følgende:

    • Valg en hosting
    • Komprimer billeder og beskær dem
    • Udnyt browser cache
    • Fjern autoplay multi medieformater
    • Brug et CDN netværk

 

Arkitektur og struktur i SEO

Arkitektur og hvordan siderne er struktureret har indflydelse på brugervenlig.

Fra “SEO-synspunkt” betyder god arkitektur at Google let kan finde og indeksere dine sider, mens “linkjuice” vil passere frit. 

De fleste besøgende vil bruge navigationsmenuen til at finde den rigtige side. Det er grunden til at du skal fokusere på at gøre navigationen så enkelt som muligt. Sørg for at skrive informative menupunkter, tilføje CTA og sikre at ingen sider er mere end 4 klik væk. 

 

Mobile first og SEO

Selv i dag støder jeg på hjemmesider som ikke er optimeret til mobil. Med et stigende antal af mobile enheder har mobiloptimering aldrig været vigtigere. 

Efter introduktionen af Googles mobil-first indeks bliver mobilversioner nu også indekseret. Hvis din hjemmeside ikke er responsiv vil det naturligvis påvirke placeringerne. 

I dag er målet således at gøre hjemmesiden brugervenlig for brugere på både mobil og desktop. 

Du kan optimere til mobile first ved at indsnævre synspunktet, gøre skrifttyper store nok og gøre dit indhold let tilgængeligt, fjerne irriterende pop-ups og andre unødvendige elementer . Derudover skal du gøre både CTA knapper og links lette at klikke på fra mobile enheder. 

 

Gamle SEO rutiner dræber brugervenligheden 

Ligesom dårlig UX påvirker SEO negativt så kan en “spammy” SEO-fremgangsmåder også ødelægge brugervenlighed. For eksempel kan salgsfremmende blogindlæg, blogindlæg af ringe kvalitet eller irrelevante links på din hjemmeside muligvis skræmme brugerne væk. 

Her er et par “SEO elementer” du skal huske, når du designer en brugervenlig hjemmeside:

    • Skriv længere (1000+ ord) hvis det giver mening for brugerne. Skriv informativt og spændende indhold der besvarer brugernes spørgsmål.
    • Tilføj interne links for at videregive “linkjuice” fra dine sider internt. Sørg for at bygge interne links naturligt og med fokus på brugervenlig.
    • Gør dit indhold læsbart ved at tilføje relevante overskrifter og opdele teksten i mindre afsnit.
    • Optimer metatags herunder sidetitler, meta beskrivelser, opskrifter, alt-tags så de bliver informative. 

 

Brugervenlighed påvirker, hvordan besøgende oplever dig

Din hjemmeside er det første kontaktpunkt mellem dig og dine kunder. Det er dit online CV, virksomhed eller butik, der fortæller besøgende, hvor pålidelig, troværdig og autoritativ du er.

Netop derfor skal du bruge UX til at skabe tillid og øge opmærksomheden blandt brugerne på din hjemmeside. 

Du kan med fordel bygge en rigtig god “om os” side, hvor du bruger tid på at lave en god historiefortælling for at fremkalde følelser hos din målgruppe og dermed gøre dit brand troværdigt. Sørg for at inkludere billeder af dig selv, dit personale samt dele af kundeanmeldelser, certifikater, beviser m.m. for at lade brugerne vide du er et “troværdigt brand”.

Et sidste godt råd er at lave en designguide. Sørg for at alt fra farver og skrifttyper til visuelt indhold på din hjemmeside bruges konsekvent. 

9. Søgeordsstrategi

Det hele begynder med de ord som indtastes i søgefeltet i Google. En god søgeordsstrategi er hele fundamentet for dit arbejde med SEO.

En grundig søgeordsstrategi er vigtig, værdifuld og kan give dig højt afkast på relevante søgninger indenfor din branche.

At finde de rigtige søgeord kan være med til at give dig gode resultater i Googles organiske resultater. Du vil blive synlig overfor en stærk målgruppe som søger efter det, som du kan tilbyde.

Når du udarbejder en søgeordsanalyse vil du ikke kun blive blive klogere på, hvilken efterspørgsel dine kunder har. Du vil også lære andre ord og vendinger, som du kan bruge i arbejdet med andre marketingaktiviteter. Derudover vil du lære mere om dine kunder som helhed.

Det handler ikke bare om at tiltrække besøgende til din hjemmeside. Det handler om at tiltrække de “rigtige” besøgende.

Når du laver en søgeordsstrategi, bør du overveje, hvilken type besøgende du ønsker at tiltrække.

Spørg dig selv: “Hvad er formålet ved at tiltrække besøgende til min hjemmeside”. Skal de blive klogere på et emne, downloade noget materiale eller skal de købe dine produkter/ydelser. Alt dette kan du påvirke med søgemaskineoptimering.

 

Checkliste til en søgeordsstrategi

Når du går i gang med en søgeordsstrategi, bør du stille dig selv en række spørgsmål.

    • Hvilke “keywords” og sætninger er relevante for min hjemmeside?
    • Vil brugerne finde det de søger på din hjemmeside ved at bruge disse søgeord?
    • Vil brugerne være tilfredse med resultatet?
    • Vil trafikken fra denne søgning være relevant og medføre økonomisk gevinst eller andre relevante mål?

Hvis du kan svare ja til ovenstående, så er det et keyword du bør arbejde videre med.

Et keyword behøver ikke være et enkelt ord. I dag søger brugerne ofte ved hjælp af sætninger f.eks. “bedste seo ekspert i esbjerg”.

Når et søgeord består af en sætning kalder man det et “longtail keyword”. Denne type søgeord kendetegnes ved at have mindre antal søgninger, men langt højere konverteringsrate og lavere konkurrence.

Et longtail søgeord har en højere konverteringsrate fordi du fanger brugerne senere i deres beslutningsproces og længere nede i funnel. (du kan i øvrigt læse min artikel om funnel marketing som guide dig til, hvordan du arbejder målrettet med kunderejsen.)

En bruger som søger efter “højtaler” er sandsynligvis ikke klar til at købe. Derimod vil en bruger som søger efter “billigste Sonons Play 1” være længere fremme i beslutningsprocessen. Derfor konverterer denne type søgeord langt bedre – selvom de ikke generer så meget trafik.

Din søgeordsstrategi bør således ikke kun bestå af enkelte keywords, men også “long tail keywords”.

 

Valg af søgeord og sætninger

Det hele begynder med et ord eller en sætning som indtastes af en bruger i Google.

En god søgeordsstrategi er et af de vigtigste og mest værdifulde aktiviteter i forbindelse med SEO. Valg af søgeord og sætninger kan være afgørende for om du får succes med SEO eller ej.

Ved at lave en grundig søgeordsanalyse kan du finde ud af hvilke udtryk, vendinger og sætninger din målgruppe bruger når de mangler det produkt eller den service din virksomhed tilbyder.

Det handler ikke kun om at få mange besøgende på din hjemmeside. Det handler om at få de rigtige besøgende. 

Du skal målrette din SEO indsats til de besøgende som har størst chance for at konvertere til kunder – og dermed har en direkte værdi for din virksomhed.

Hvor meget er et søgeord værd for dig? Det kan være svært at sige med sikkerhed, men der findes forskellige værktøjer der kan give en indikation af, hvad et søgeord er værd.

Google Analytics giver en masse værdifuld data, hvor du kan få idé om værdien af de valgte søgeord.

Google Adwords er Googles annonce system. Du kan med Google Ads bygge relevante kampagner som et supplement til arbejdet med SEO. Det giver mulighed for at binde en rød tråd mellem din Google Ads kampagner og SEO indsatsen. Dermed får du en mere holistisk tilgang til indsatsen.

Du vil desuden få værdifuld data fra Google Ads, som du kan bruge i arbejdet med SEO.

 

Når du har lavet en liste med potentielle søgeord, skal du spørge dig selv, om søgeordene er relevant for din hjemmeside.

    • Vil brugerne finde det, de søger, når de søger ved hjælp af disse søgeord?
    • Vil brugerne være tilfredse med, hvad de finder?
    • Vil trafikken søgeordene bringe værdi til min virksomhed eller andre organisatoriske mål?

Hvis svaret på disse spørgsmål er ja, så bør du arbejde videre med søgeordene.

Der findes en række værktøjer online, som kan hjælpe dig med at identificere søgeord og bidrage til nye idéer.

Jeg kan anbefale følgende værktøjer:

Der findes mange andre værktøjer på markedet som både er betalte og gratis. Mit bedste råd er at du prøver dig lidt frem for at finde et værktøj og system som vil hjælpe dig med at udarbejde en søgeordsstrategi for din SEO indsats. 

Har du brug for hjælp til SEO?
Lad os tage en uforpligtende snak

10. Analyse af KPI og opsatte mål

Hvad er målet med SEO? Analyse af opsatte mål og KPI’er er afgørende for succes. Man kan spore næste alt lige fra placeringer, henvisninger, links, trafik og meget mere.

Inden jeg starter et samarbejde med en kunde afstemmer vi forventninger og opsætter relevante KPI’er. Dette er afgørende for et godt samarbejde.

 

Hvilke kilder modtager din hjemmeside besøgende fra?

Med direkte trafik får du fra brugere som indtaster din hjemmeside url adresse direkte, bogmærker eller fra e-mail kampagner uden sporingskoder m.m

Henvisningstrafik får du fra links på tværs af internettet eller i e-mails, kampagnetilbud hvor der er implementeret sporing.

At kende disse data kan hjælpe med at identificere potentielle svagheder og give et bedre grundlag for sammenligning over en periode.

Hvis du ser trafikken er faldende, kan der være problemer som du bør undersøge nærmere. Du skal altså bruge disse data til at spore din markedsføringsindsats og planlægge nye tiltag.

Der er mange måder at definerer succeskriterier i arbejdet med SEO. Hvad målet med indsatsen er vil være forskellig fra virksomhed til virksomhed.

 

Google Analytics

Google Analytics er en gratis service fra Google som giver mulighed for at få detaljerede statistikker om aktivitet på din hjemmeside.

Google Analytics bruger en lille cookie som bliver lagret på brugerens computer, og derfor er det muligt at indsamle data omkring brugeradfærd, session varighed, afvisningsprocent m.m.

Det er gratis at bruge Google Analytics, men du skal oprette en bruger og derefter implementere et stykke kode på din hjemmeside.

11. Arkitektur og opbygning

En god struktur kan hjælpe din SEO indsats betydeligt. For at være synlig i Googles søgeresultater skal din hjemmeside være indekseret.

Google indeksering hjemmesider ved hjælp af crawlere eller robotter som undersøger din hjemmeside for at finde de bedste resultater til brugerne der søger ved hjælp af Google.

Google kan crawle langt de fleste hjemmesider, men der kan være elementer som gør det sværere for Googles robotter at crawle en hjemmeside.

For eksempel kan JavaScript eller Flash skjule links, hvilket gør det umuligt for Google’s crawlere at forfølge disse links. Det kan medføre at vigtige ord på disse sider bliver skjult for søgemaskinerne.

Det er forskelligt hvor ofte hjemmesider bliver crawlet af Google robotter. Mange faktorer spiller ind, men du kan hjælpe Google på vej med en robots-txt fil, god intern linkstruktur og ved at gøre Google opmærksom på, hvilke sider du ikke vil have indekseret.

Desuden er det god praksis at anvende sitemaps, både XML og HTML.

Derudover kan du markere din hjemmeside med elementer fra Schema.org.

 

Mobilvenlig hjemmeside

Mange snakker om “mobile first”. Når jeg arbejder med online markedsføring tænker jeg altid “mobil first” fordi 70-80 % i mange tilfælde kommer fra mobile enheder. 

“Mobil first” tankegangen er især relevant hvis du har en lokal virksomhed, hvor din målgrupper bruger mobiltelefonen for at finde frem til dine produkter eller ydelser. 

Flere Google søgninger sker fra en mobil enhed i stedet for desktop som tidligere. Set i lyset af dette, er det ikke underligt at Google prioriterer mobilvenlige hjemmesider 

Derfor bør du få din lavet din hjemmeside mobilvenlig, hvis den ikke allerede er det. Det vil øge din chance for at få succes og bedre placeringer over for mobile brugere.

 

Duplicate content

Du har sikkert hørt om duplicate content eller DC. Det betyder at det samme indhold findes på flere forskellige URL’er og det vil Google undgå.

Google kan finde på at “straffe” din hjemmeside, og give dig lavere rangering, hvis du har meget indhold som går igen.

Husk at Google’s opgave er at vise de bedste resultater til brugerne. Derfor er det vigtigt at du kun har én version af din hjemmeside. 

Der er mange måder at duplikere indhold på. For eksempel kan en hjemmeside både tilgås med www og uden www, med og uden https. 

Hvis din hjemmeside kan tilgås hjemmeside det, så er du ramt af DC. I så fald bør du handle på det med det samme.

Du bør lave en korrekt 301 redirect således at der kun findes en version af din side.

Duplicate content kan opstå på mange måder. Så du bør være opmærksom for at opfange eventuelle fejl. 

12. Google Ads og SEO

Hvis din hjemmeside endnu ikke ranker godt på valgte søgeord, kan du alligevel blive vist øverst i Google for relevante brugere ved hjælp af Google Adwords.

Du kan bruge Google Adwords i arbejdet med SEO og søgeordsanalyser. Hvis du har et søgeord, hvor du er i tvivl om relevans eller de økonomiske fordele, kan du med fordel bygge en Google Adwords kampagne målrettet ét bestemt søgeord.

For et relativt lille beløb kan du finde ud af om søgeord giver de forventede resultater.

Du får desuden rigtig meget andet relevant data fra Google Adwords, som du kan bruge i arbejdet med SEO.

13. Hastighed og SEO

Google har offentlig meldt ud at hastighed er en ranking faktor i “mobil first indeks”. Det betyder at du skal arbejde på at gøre din hjemmeside hurtig.

Ifølge Google er den gennemsnitlige loadtid 22 sekunder for en mobil landingpage. Når man sammenligner det med de 3 sekunder, som det tager en besøgende at beslutte om de skal blive på din side eller ej, så vil en hurtig hjemmeside gøre en forskel.

Brugerne er utålmodige og netop derfor kan få sekunder gøre en forskel.

Hastighed er vigtig for SEO og endnu mere vigtig for UX, konvertering og generel brugertilfredshed. Der er mange gode grunde til at arbejde med hastighedsoptimering i dit seo arbejde.

I øjeblikket er hastighed mere en indikator frem for en egentlig rangerings faktor. 

Medmindre din hjemmeside er ekstrem langsom, kan du stadig få gode placeringer med en hjemmeside som har en har gennemsnitlig loadtid. Dog peger flere tests på at jo hurtigere dig hjemmeside er, desto bedre bliver placeringerne i Google.

Googles egne undersøgelser viser at risikoen for at brugeren hopper fra stiger med 32%, når load tiden stiger fra 1 sekund til 3 sekunder.

Googles opgave er at give brugerne de bedste resultater. En brugervenlig og hurtig hjemmeside er tegn på sundhed. Det giver brugerne en god oplevelse og det belønner Google med gode placeringer.

Der er mange muligheder for at forbedre din hjemmesides hastighed. Husk at det er en proces der aldrig bliver gjort færdig. Din hjemmeside kan ikke blive for hurtig.

14. HTML og søgemaskineoptimering

HTML er den underliggende kode der bruges til at bygge hjemmesider med. Søgemaskinerne forstår signaler fra bestemte HTML elementer. Disse signaler bruges til at bestemme hjemmesiden placering i søgeresultaterne med.

I dette afsnit vil jeg fortælle dig om hvilke signaler søgemaskinerne kigger efter.

 

Title tags

HTML titler har altid været og er fortsat et vigtigt signal som bruges af søgemaskinerne til at vurdere, hvad siden handler om.

Dårlige title tags er title tags som ikke er beskrivende. Google kan faktisk godt finde på at ændre title tags, hvis Google vurderer at den ikke er beskrivende.

Du bør derfor overveje hvordan du navngiver title tags på din hjemmeside. Overvej hvordan du kan implementere din søgeordsstrategi. Husk at title tags skal være unikke og beskrivende.

 

Meta beskrivelse

Meta beskrivelser er et af de ældste elementer i arbejdet med SEO. Meta beskrivelser hjælper med til at definere, hvordan din hjemmeside bliver præsenteret i søgeresultaterne. Det er altså den korte tekst under side titlerne du ser i Googles søgeresultater.

Meta beskrivelser er ikke direkte en ranking faktor, men ved at lave unikke og relevante meta beskrivelser, kan du hæve CTR. På den måde bliver meta beskrivelserne en indirekte ranking faktor.

Jeg vil derfor klart anbefale, at du bruger tid på at opdaterer meta beskrivelser. Det er dog ingen garanti for at Google vil gøre brug af dine opdaterede meta beskrivelser.

 

Strukturerede data

Strukturerede data hjælper med til at fortælle søgemaskinerne hvad din hjemmeside handler om i deres eget “sprog”.

Med schema markering kan du gøre det nemmere for søgemaskinerne at forstå hvad din hjemmeside handler om – og forstå hjemmesidens struktur.

Resultatet af struktureret data bliver ofte, hvad Google kalder et “udvidet uddrag”. Altså et uddrag som har ekstra elementer. 

Resultatet i Google bliver således mere attraktivt og nyttigt for brugerne.

Du har måske set udvidet uddrag i forbindelse med anmeldelser som normalt omfatter de iøjnefaldende stjerner i Googles søgeresultater.

Strukturerede data er ikke direkte en ranking faktor, men det påvirker indirekte ranking ved hjælp af højere CTR og mere synlighed.

Du kan bruge Googles værktøj til strukturerede data

 

Header tags

Overskrifterne på hver enkelt bør markeres med HTML kode. Dette kaldes for H tags, hvor de vigtigste er H1, H2 og H3 i prioriteret rækkefølge.

H1 tagget bruges til den vigtigste overskrift på din side. Derefter bruger du H2 og H3 tags til at definere de næste niveauer.

Header tags er altså en formel til at identificere de vigtigste dele af en side. Header tags er nyttige, når de afspejler den logiske struktur af en side. 

Hvis du har en vigtig overskrift skal det være H1. Relevante under overskrifter skal være H2 osv.

Søgemaskinerne bruger header tags til at vurdere hvad en side handler om. Hvis de ordene du ønsker at blive fundet på er i disse header tags, så øger du chancerne for at blive vist på relevante søgninger i søgemaskinerne. 

15. Linkbuilding og PR

Siden 90’erne har links været en ranking faktor i søgemaskinerne. Man kan sige at links er en form for “stemme” eller en anbefaling.

Jo flere stemmer en hjemmeside har desto mere populær er den. Dette giver gode resultater i søgemaskinerne.

I dag bruger Google stadig links som en ranking faktor, men Google er blevet meget bedre til at bruge andre elementer også. 

Algoritmerne i dag er meget komplekse og udfører nuancerede vurderinger af hjemmesider baseret på en række faktorer.

Links er dog stadig den største off site ranking faktor, men det er ikke ligegyldigt hvilke links.

I dette afsnit vil jeg fortælle dig mere om link. Jeg vil også fortælle, hvad du skal være opmærksom på, når du arbejder med linkbuilding.

Der er mange gode grunde til at fokusere på at opbygge en troværdig hjemmeside. Troværdige hjemmesider har tendens til at linke til andre troværdige hjemmesider, mens spam hjemmesider får meget få links fra pålidelige hjemmesider.

 

Link signaler

Hvordan tildeler søgemaskinerne værdi til et link? For at svare på det spørgsmål, skal du kende de grundlæggende elementer af et link.

Ingen kender Googles algoritmer. Al viden er baseret på mange års erfaring, test og analyser. Jeg vil give dig en lille liste med hvilke faktorer, som du skal overveje, når du arbejder med linkbuilding.

 

Link kvalitet

En populær er ofte en hjemmeside med relevant indhold og links fra andre hjemmesider. For at gøre sig fortjent til at få gode links, skal du bygge en troværdig hjemmeside med relevant information til din målgruppe.

Et link af høj kvalitet genkender du, når du ser et. Typisk er det et link fra en stor og respekteret hjemmeside indenfor din branche. Det kan også være et link fra dit netværk f.eks. leverandør, samarbejdspartner osv.

Det modsatte er et link af ringe kvalitet. Denne type links kan komme fra blogkommentarer eller fra hjemmesider med tyndt indhold.

Anchor text (ankertekst) er et andet stærkt link signal. Hvis de rigtige hjemmesider peger mod din side med de rigtige søgeord, så vil der god chance for at din hjemmeside vil ranke godt på dette søgeord.

Ordene i en ankertekst ses af søgemaskinerne, som den måde andre hjemmesider beskriver en anden på.

Ofte kan du ikke styre de ord folk bruger til at linke til dig, så derfor er det et stærkt signal til søgemaskinerne.

Hvis du selv vil i gang med link building, bør du bruge forskellige ankertekster, så du ikke altid bruger de samme. Sørg for at det ser naturligt ud, så ikke du bliver “fanget” i at manipulere Google.

Antallet af links betyder noget for SEO. Du skal sørge for at sprede dine links for at få den optimale effekt. Hellere 1000 links fra forskellige 1000 sider end 1000 links fra én side.

Heller ét rigtig godt link end 100 dårlige link. Så det er en konstant prioritering i arbejdet med at tiltrække relevante links. 

Der findes mange strategier til at tiltrække relevante links. Nogle er bedre end andre og mange teknikker er måske ikke så effektive som får bare få år siden.

Du må ikke lade dig friste af automatisering og købte links i stor stil. Sørg for at skabe kvalitet i alt dit arbejde – også linkbuilding.

Jeg arbejder med linkbuilding ud fra et “whitehat” synspunkt (eller så tæt jeg overhovedet kan komme). 

Jeg tror på at gode links kommer sammen med godt indhold – hjulpet godt på vej. Når det gode indhold er på plads, så hjælper jeg ofte indholdet på vej for at tiltrække de gode links.

Jeg kan også finde på at lave research og en grundig vurdering af linkets værdi og sandsynlighed – inden jeg producerer indholdet som skal hjælpe mig med at tiltrække linket. 

 

Typer af links

Link building kan være en udfordrende disciplin. Det er ofte den mest udfordrende del ved SEO arbejdet. Omvendt er også den mest afgørende for om du får succes eller ej. 

Linkbuilding kræver kreativitet og tid – dermed også et budget, hvis du ikke selv vil løse opgaven. 

Ikke 2 linkbuilding kampagner er ens. Måden du vælger at bygge links på afhænger meget af din hjemmeside.

Jeg vil her komme med 3 forslag til at bygge links på:

    • “Naturlige” redaktionelle links
      Links der kommer naturligt fra hjemmesider som ønsker at linke til dit indhold. Disse links kræver ingen specifik handling, bortset fra udarbejdelse af værdifuldt, relevant og spændende indhold, samt evnen til at skabe opmærksomhed omkring det.
    • Manuel “outreach” link building
      Denne type links skabes ved at kontakte f.eks. bloggere for at spørge efter et link eller betale sig til et link. Ofte gør man opmærksom på linkets værdi ved at forklare formålet, samt hvorfor det er i bloggerens interesse at lave et link til din hjemmeside.
    • Selvskabte ikke redaktionelle links
      Mange hjemmesider tilbyder alle besøgende mulighed for at lave et link f.eks. I en signatur, en blog kommentar eller i en brugerprofil. Disse links giver ofte lav værdi. Alligevel kan disse links i en samlede strategi være med til at skabe værdi. I sidste ende handler det om at have en sund og naturlig linkprofil. De selvskabte ikke redaktionelle links er en del af en naturlig linkprofil. 

 

Hvilken link strategi skal du bruge?

Som med alle andre markedsføringsstrategier, er det første skridt i enhver linkbuilding kampagne at du opstiller et mål.

Det handler om at skabe en sund, naturlig og stærk linkprofil. Hvis din linkprofil er skæv bør første skridt være at rette op på dette.

En naturlig linkprofil indeholder alle typer links – også links fra signatur og blogkommentarer som egentlig bliver anset for at være spam links.

Hellere have få stærke og gode links end en masse links af ringe kvalitet.

16. Lokal SEO

Lokal SEO handler om, hvordan du optimerer din hjemmeside med det formål at få bedre resultater i Googles søgemaskine på søgninger med en lokal hensigt.

Din hjemmeside giver dig mulighed for at målrette dine budskaber til hele verden hvis de er online. Men hvis din primære målgruppe er i lokalområdet, hvor du har kontor eller butik, bør du i stedet for fokusere på lokal søgemaskineoptimering. 

Du skal optimere alle relevante oplysninger f.eks. bynavn, adresseoplysninger og ydelser.  Kort sagt – du skal optimere så folk ved, hvor du befinder dig, og hvordan de kan finde dig offline.

I dette afsnit vil jeg forklare, hvad lokal SEO er, så du kan optimere din hjemmeside til at tiltrække flere kunder fra lokalområdet. 

 

Hvad er lokal SEO?

Hvis du har en virksomhed, en butik eller et kontor handler optimering af din hjemmeside om at sikre, at folk er i stand til at finde dig i det virkelige liv. Det kan også være du har ydelser i et geografisk begrænset områder, og altså ikke af afhængig af at kunderne komme til din virksomhed, så har du stadig brug for lokal SEO. 

Det er nemmere at lave lokal søgemaskineoptimering hvis du har en fysisk adresse. Mange såkaldte “SEO eksperter” laver specielle sider med en masse irrelevant tekst omkring specifikke byer i et forsøg på at ranke godt i et specifikt område. 

Man skal efter min mening være meget påpasselig med at lave sådanne “SEO sider” fordi de ofte ikke vil bringe synderlig værdi – og i nogle tilfælde være direkte skadeligt for din hjemmeside. 

 

Hvad er en lokal søgning?

Der er stor forskel på hvordan vi hver især bruger Google som søgemaskine. Lad os først se på forskellene mellem standard informationssøgning og det, der er kendt som en lokal søgning. 

Vidste du, at i følge Google har 46% af søgningerne en “lokal intention”?

Der er stor forskel på søgeforspørgelsen “hvordan renser man et blokeret afløb” og “bedste blikkenslager i Esbjerg” som har mere købsintention bag sig. 

I søgeforespørgsler som har en geografisk placering forstår google, hvad brugeren ønsker er forslag til virksomheder i området baseret på forspørgelsen.

Mange søgninger forstår Google at brugeren ønsker at finde relevante virksomheder og forretnignsforslagm og det er netop det, de tilbyder på i de “lokale” resultater.

 

Hvad er Google My Business

Google My Business er tidligere kendt som Google Local. Som navnet antyder er det din virksomhedsprofil på Google. Du kan finde ud af, hvordan du tilføjer eller gør krav på din Google My Business profil her.

Din Google My Business profil kan indeholde en række informationer om din virksomhed, der er indsendt til Google af dig selv. Disse oplysninger kan være services/ydelser, kontaktoplysninger og virksomhedsbeskrivelse m.m.

En stor del af optimeringsarbejdet i lokal SEO består i at holde din Google My Business profil opdateret løbende.

 

NAP oplysninger om din virksomhed

Grundlæggende handler det om at gøre dine oplysninger synlige overfor potentielle kunder. Hvis du ikke tror lokal SEO er vigtigt for din virksomhed, bliver du overhalet af dine konkurrenter. 

Når jeg arbejder med SEO fokuserer jeg på NAPW som står for navn, adresse, telefonnummer og websted. Disse oplysninger er nøglen til succes for din lokal SEO-strategi. Hvis du ikke sørger for at opdatere jævnligt, kan det få konsekvenser for din synlighed i Google.

 

Mine bedste råd til at ranke godt på søgninger med en lokal hensigt er:

    • Nærhed: Hvor tæt forbundet er din virksomhed med brugeren?
    • Relevans: Hvor relevant er den søgeforespørgelse brugerne laver for dine produkter og ydelser?
    • Anmeldelser: Hvad siger tidligere kunder om din virksomhed?

 

Analyse af konkurrenterne i området

En analyse af dine konkurrenter i området kan være forskellen på om arbejdet med lokal SEO bliver en succes eller ej. 

Ved at analysere dine konkurrenter, kan du finde ud af de vigtigste ting som de gør for at opnå gode resultater i søgeresultaterne

Ud fra denne konkurrentanalyse, kan du arbejde videre med SEO arbejdet og opnå de resultater du ønsker at opnå.

Ved at se på indholdet, er det muligt at finde ud af, hvilke emner dine konkurrenter skriver om, hvor mange ord de skriver og frekvensen af opdateringer på deres hjemmeside.

Med en grundig analyse af indholdet, kan man få en forståelse af, hvad konkurrenterne gør for at opnår de gode resultater. 

Det giver dig mulighed for at tilpasse din strategi – og derefter tage udfordringen op. Der er kun få pladser i toppen af Googles side 1 – og der skal vi have dig op.

Det er desuden vigtigt at kigge på dine konkurrenters links. Ved at kigge på links, er det muligt at finde ud af hvor mange links dine konkurrenter fra lokalområdet får, hvilken slags links de får, hvor deres links kommer fra og hvor ofte de får links.

On-site optimering er også en faktor som spiller ind i en konkurrent analyse. Hvilken slags indhold har dine konkurrenter, hvilke søgeord optimere de mod og hvor godt er deres side optimeret generelt.

Alle disse faktorer er en del af den samlede analyse, som skal hjælpe med at udarbejde en vindende lokal SEO strategi for din virksomhed.

 

Vigtige faktorer i en lokal SEO konkurrentanalyse

Med fokus på dit marked, din niche og dit lokale område skal der udføres en dybdegående konkurrentanalyse. Overordnet set vil en lokal SEO analyse indeholde følgende elementer: indhold, links og on-page SEO.

Ved at dykke dybere vil en konkurrentanalyse give dig en klart billede af konkurrenceevnen i dit lokal område for din virksomhed. 

Ikke alle disse faktorer vil øge dine placeringer i Google. Nogle vil, men tiltagene er med for at give dig det bedste udgangspunkt til at få lavet en vindende lokal SEO strategi baseret ud fra alt hvad dine konkurrenter gør.

 

Links

Din hjemmeside skal have links. Gode links er en ranking faktor i Google. Det gælder om at have en sund og naturlig linkprofil.

 

Du får en naturlig linkprofil med følgende links: 

    • Redaktionelle links fra lokal netaviser
    • Links fra samarbejdspartnere i dit område
    • Niche links fra lokale hjemmesider

 

Indhold

Din hjemmeside skal have godt og relevant indhold. Godt indhold skaber user engagement og links, som begge er ranking faktorer hos Google.

 

Overvejelserne i forbindelse med indholdet på din hjemmeside kan være følgende:

    • Hvem skriver indholdet på din hjemmeside?
    • Hvad handler indholdet om?
    • Hvornår skal der skrives indhold?
    • Har indholdet fokus på din virksomhed og lokalområdet?
    • Hvilket indhold skal der skrives og hvor ofte?

 

Bruger engagement fra sociale medier er ikke en direkte ranking faktor. Alligevel kan det hjælpe dig med at finde ud af, hvilke emner der skaber kvalitetsindhold.

 

On-page optimering af din hjemmeside

Din hjemmeside skal have godt indhold og indholdet skal optimeres efter “best practice”.

 

Optimering af din hjemmeside omfatter følgende områder:

    • Høj kvalitet af koden f.eks. valideret HTML og CSS
    • Strukturerede data med Schema.ord med fokus på lokal SEO
    • Optimerede title tags med lokal fokus
    • Optimerede meta beskrivelser med fokus på lokal
    • Gode kvalitetstekster med fokus på lokal

17. Sociale medier og SEO

Jeg har en holistisk tilgang til søgemaskineoptimering. Jeg tror på at man skal se indsatsen som en helhed, hvor flere faktorer spiller ind.

Sociale medier har udviklet sig hurtigt gennem årene. Mange tænker på Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter når snakken falder på de sociale medier. 

I dag er disse platforme kendte og bruges i stort set alle markedsføringsstrategier. De er effektive til at få dit brand bredt ud til din målgruppe, men det påvirker ikke direkte SEO og dine ranking i Google søgeresultater.

Det betyder dog ikke at sociale medier og SEO ikke påvirker hinanden på forskellige måder. Begge kanaler bruges til at tiltrække relevant trafik til hjemmesider. De giver begge mulighed for at tiltrække organisk besøgende ved at bygge kvalitetsindhold.

Den bedste måde at beskrive forholdet mellem SEO og sociale medier kan måske forklares ved sige de er “co-afhængige”. Forstået på den måde at kampagner fra de sociale medier påvirker indirekte Googles ranking faktorer, og en god SEO vil helt sikkert øge synlighed på de sociale medier.

I dette afsnit er min mål at afmystificere forholdet mellem sociale medier og SEO. Jeg vil gerne forklare dig,  hvordan du kan få de 2 elementer til at spille bedre sammen. Jeg kalder det sociale SEO. 

 

Hvor vigtig er social SEO? 

Du kan helt sikkert ranke godt med din hjemmeside uden fokus på social SEO. Du kan dog ikke ranke godt ved kun at fokusere på social SEO. Alligevel bør du undersøge mulighederne. 

En aktiv tilstedeværelse på de sociale medier gør det nemmere og hurtigere for din hjemmeside at ranke i søgemaskinerne. Dit indhold bliver vist til et større publikum, hvoraf nogle vil linke til dit indhold og dermed skaber du værdifulde organiske backlinks som bidrager positivt til din PageRank.

Derudover aktiverer du nogle af de små ranking faktorer som Google bruger f.eks. afvisningsprocent, tid på site, antal sidebesøg m..m.

Jeg tror aldrig at denne form for SEO vil erstatte den traditionelle tilgang, men jeg mener heller ikke at vi kan ignorere det faktum, at sociale signaler langsomt bliver en integreret del af søgemaskineoptimering. 

 

Hvor vigtig er social SEO? 

Hvis du er i en branche hvor dine konkurrenter i høj grad fokuserer på både SEO og social SEO, og du gerne vil rangere godt for dine branche søgeord, har du ingen anden mulighed end at gøre det samme. 

Backlinks kombineret med sociale signaler øger placeringerne i Google mere end backlinks alene. Hvis du fokuserer på begge dele vil du komme ét skridt foran dine konkurrenter.

Selvom sociale medier ikke direkte påvirker rankingen for din hjemmeside, dominerer de sociale medier internettet – og de vil uden tvivl i højere grad diktere internettets fremtiden. 

Jeg tror snart at de sociale medier vil have direkte indflydelse på søgemaskineoptimering. Mit råd er derfor at du bør komme i gang. 

 

Sådan laver du social SEO

Hvordan kan man øge trafikken med god social SEO? Det handler om at være aktiv og gøre det godt på de sociale medier. Man kan sige at det er en inddirekte påvirkning du skaber med hjælp fra de sociale medier.

 

Her er et par gode råd til hvordan du kan komme i gang:

    • Opret en virksomhedsside på de sociale medier: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram m.m.
    • Sørg for at være aktiv og engager dine følgere
    • Producer delbart, engagerende og unikt indhold
    • Gør det let for brugeren at dele dit
    • Del dit indhold 

 

Jo mere aktiv du er på de sociale medier, jo mere bevidsthed bringer du til dit brand. Jo flere følgere du får, jo større er chancen for at dit indhold deles på andre relevante hjemmesider. 

Jo mere aktiv du er på de sociale medier, jo større er chancen for at folk søger efter dit brand i Google eller andre søgemaskiner via brandede søgninger – som hjælper din hjemmeside med at ranke for “ikke-brandede” søgninger, der er relevante for dit brand. 

Ovenstående scenarier er baseret på antagelsen om, at du leverer kvalitet og unikt indhold til dine følgere. Hvis dit indhold ikke er godt vil brugerne ikke interagere.

Brugerne interagerer ikke, hvis du ikke kan tilbyde dem værdi eller god underholdning. Hvis du vil have dit indhold delt og bredt distribueret, skal du bruge tiden til at skabe kvalitet og værdifuldt indhold, som dine følgere vil finde relevant. 

 

Hvis vi kort skal opsummere hvad der påvirker social SEO positivt:

    • Følgere på de sociale medier
    • Tilkendegivelser f.eks. “synes godt om”
    • Omtale fra andre autoriteter
    • Positive anmeldelser fra Google

 

Spændende, værdifuldt og unikt indhold har stor værdi for både indsatsen med SEO og sociale medier.

Sociale medier handler om at engagere sig i mennesker. Jo mere du gør dette, desto mere sandsynligt er det du vil opleve mere synlighed – fordi både brugerne og søgemaskinerne vil elske dig.

18. Problemer med indeksering

Google er ikke god til at indeksere hjemmesider som er beskyttet bag et login. Sørg for at Google har adgang til alt relevant indhold på din hjemmeside.

Hvis du bruger et CMS system (Content Management System) skal du være opmærksom på duplikeret indhold. 

Sådanne systemer opretter ofte kopier af samme side, hvilket er et problem for søgemaskinerne fordi Google prioriterer originalt indhold.

Blokeringer i koden kan give problemer med indeksering. Typisk vil fejlen opstå ved robots.txt og det kan føre til at søgemaskinerne ikke kan læse hjemmesiden.

Dårlig link struktur er ofte årsag til søgemaskinerne har svært ved at forstå hjemmesider. Hvis en hjemmesides link struktur ikke er forståelig for søgemaskinerne, kan de ikke crawle indholdet.

Hjemmesider med mange billeder og video kan have svært ved at få gode resultater i søgemaskinerne. Selvom søgemaskinerne hver dag bliver bedre til at forstå billeder, video, lyd m.m. så kan det være svært for Google at definere hvad din hjemmeside handler om. 

Derfor bør du beskrive dit indhold med gode relevante tekster og gerne suppleret med relaterede emner. 

I dag er det ikke nok at bygge en perfekt hjemmeside og skrive godt indhold. Du skal også sørge for at dit indhold bliver delt og talt om.

Der findes en række værktøjer som giver dig mulighed for at analysere indsatsen for at finde ud af hvem der linker til din hjemmeside, og hvor godt brugerne interagerer med indholdet på din hjemmeside.

 

Overtrædelse af Googles retningslinjer

Google kan straffe din hjemmeside af 2 årsager. Enten ved hjælp af metoder som manipluere Google til at give din hjemmeside bedre placeringer eller din hjemmeside giver en dårlig oplevelse til brugere som besøger din hjemmeside.

De seneste par år er Google kommet med flere store opdateringer til deres algoritmer for at undgå manipulation. Det giver bedre og mere relevante resultater for brugerne.

Manipulation af Google kan overordnet foregå enten on site eller off site.

Ved on site anvendes ved at benytte tekniske opsætninger af din hjemmeside som overtræder Googles retningslinjer.

Off site refererer til metoder relaterede til backlinks. Som tidligere nævnt er links en ranking faktor som Google bruger til at bestemme både tillid og autoriteten af en hjemmeside.

Mange SEO firmaer benytter sig af købte links eller links af ringe kvalitet når de laver linkbuilding.

I bedste tilfælde kan disse være uden værdi og spild af penge. I værste tilfælde kan det skade din hjemmeside fordi Google “straffer” dig med at give din hjemmeside med dårlige rangering i søgeresultaterne.

 

Hvilken straf kan man få af Google?

En straf fra Google kan enten være manuel eller algoritmisk.

En manuel straf er hvor en person fra Google har gennemgået din hjemmeside manuelt og derefter  fastslået at din hjemmeside har overtrådt én eller flere af Googles retningslinjer.

En algoritmisk straf er, hvor din hjemmeside har været igennem et slags filter i Googles algoritme. Algoritmiske sanktioner falder< ind under enten Panda eller Penguin.

Google Panda opdateringen vedrører brugervenligheden af din hjemmeside og kvaliteten af indholdet.

Google Penguin er kendt for at ødelægge en hjemmesides placering, hvis man har en for ensidig linkprofil eller direkte skadelige links.

Links er en vigtig faktor for at en hjemmeside vil ranke godt. Det er ikke antallet af links alene som har betydning for rangering, men derimod kvaliteten af disse links.

 

Du kan risikere at blive straffet hvis:

    • Du har for mange irrelevante links fra forummer, kommentarer eller link kataloger
    • Bygget for mange links indenfor en kort periode
    • Du har for mange links fra udlandet i forhold til det land du opererer i
    • Du har byttet eller købt links
    • Du er en del af et linknetværk
    • Du har links fra sider, som skriver om ulovlige emner
    • Du har links fra sider, som er ramt af straf fra Google
    • Du benytter automatiserede links

 

Du skal derfor være opmærksom på at der ikke bliver anvendt “ulovlige” metoder, hvis du får et bureau til at lave SEO eller linkbuilding for dig.

Jeg på at gode, stærke og naturlige links kommer sammen med godt og relevant indhold for brugerne. Vi bruger ikke ulovlige eller metoder på grænsen af Googles retningslinjer, når vi arbejder med SEO for vores kunder.

Er du i tvivl, er du meget velkommen til at kontakte mig.

19. Online værktøjer til søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering handler om mange ting. Der findes en række online værktøjer som kan bruges til at lave analyser m.m.

Google Analytics

Google Analytics er uundværlig hvis man arbejder med SEO og online markedsføring generelt.

Hvis du ikke har fået implementeret Google Analytics på din hjemmeside endnu så bør du prioritere det.

Google Analytics er den bedste datakilde som giver detaljerede informationer om brugeradfærd, trafikkilder, session varighed, bouncerate og meget mere.

Du kan ikke undvære Google Analytics, hvis du har en hjemmeside.

 

Google Search Console

Google Search Console er næsten lige så vigtig som Google Analytics når du arbejder med SEO.

Værktøjet giver unik indsigt i en lang række vigtig data som bliver præsenteret i et overskueligt dashboard.

Google Webmaster Tools giver nogle af de samme data som Google Analytics – dog på en mere enkel og ligetil måde. Du kan har modsat ikke nær så mange muligheder som Google Analytics.

Et af de vigtigste datasæt i Google Search Console er link data hvor du kan holde dig opdateret med “usunde” links rettet mod din hjemmeside.

Google Search Console er uundværlig og du har brug for dataene GWT tilbyder.

 

Google Keyword Planner

Du kan bruge Google Keyword Planner til at finde relevante søgeord til en søgeordsstrategi. En god søgeordsstrategi er vigtigt for at få det optimale ud af arbejdet med søgemaskineoptimering.

Faktisk er det umuligt at lave SEO uden en søgeordsstrategi. Hvis du endnu ikke har fået lavet en søgeordsstrategi, så er det første skridt.

Desværre oplever jeg at flere bureauer laver søgemaskineoptimering for deres kunder uden en søgeordsstrategi. Det er efter min opfattelse forkert! 

Hvis du har et bureau til at lave SEO for dig, så spørg efter en søgeordsanalyse eller søgeordsstrategi.

Google Keyword Planner er en del af Google Adwords som er Googles annonce system. Data fra Google Keyword Planner kan man ikke stole 100% på, så derfor er der en række andre faktorer som spiller ind, når du skal vælge og prioritere søgeord.

Derudover findes der en række andre værktøjer som man kan bruge i kombination med Google Keyword Planner for at få det bedste resultat.

 

Ahrefs

Arbejdet med SEO har ændret sig de seneste år. I dag er kvaliteten af links mere vigtig end kvantitet.

Ahrefs er først og fremmest en backlink checker. Linkbuilding er stadig en vigtig del af arbejdet med SEO, men måden man arbejder med linkbuilding på har ændret sig.

At vide hvem der linker til din hjemmeside, og hvem der linker til relevante hjemmesider indenfor din branche er vigtig for at kunne bygge en stærk, sund og naturlig linkprofil.

Linkbuilding handler om at få gode og relevante hjemmesider til at linke til din hjemmeside. Her er Ahrefs er nyttigt værktøj fordi den giver viden og data.

Ahrefs bruger den samme teknikker som søgemaskinerne til se indgående links. Ahrefs kan lave analyser og rangere indhold efter popularitet.

Ahrefs koster penge at bruge, men hvis du vil være seriøst med din SEO indsats så er Ahrefs pengene værd.