SEO Esbjerg
Du er måske landet på denne artikel, fordi du har søgt på “SEO Esbjerg” i Google. Dette skyldes, at artiklen er optimeret til dette søgeord, også kendt som lokal SEO. I denne artikel vil jeg fortælle dig, hvordan du kan arbejde med lokal SEO og tiltrække kunder i Esbjerg ved hjælp af SEO.
SEO i Esbjerg
I denne artikel vil jeg fortælle dig, hvordan du kan tiltrække organisk trafik fra lokale kunder i og omkring Esbjerg ved hjælp af søgemaskineoptimering. Du vil få tips og gode råd til at optimere din lokale SEO.
- Indledning
- SEO for virksomheder i Esbjerg
- Hvad er SEO og hvorfor er det vigtig?
- Lokal SEO i Esbjerg
- SEO kursus i Esbjerg
- SEO for virksomheder i Esbjerg
- Sådan kan du bruge SEO
- Lokale links er værdifulde
- SEO er vigtig for alle virksomheder
- Hvordan adskiller SEO sig fra offline markedsføring i Esbjerg?
- Lav selv SEO for din virksomhed i Esbjerg
- De afsluttenede bemærkninger om søgemaskineoptimering
1. Indledning
Virksomheder i Esbjerg kan skabe stor værdi med SEO fordi konkurrencen på området er lille. SEO handler om at tiltrække nye kunder fra søgemaskinerne.
SEO, eller søgemaskineoptimering, handler om at tiltrække organisk trafik fra de store søgemaskiner, herunder Google.
Hvis du har en virksomhed i Esbjerg, bør du arbejde med SEO for at tiltrække lokale kunder fra Esbjerg og omegn. Dette kaldes lokal SEO.
I denne artikel vil jeg fortælle dig, hvorfor søgemaskineoptimering kan være en effektiv kanal, når du skal tiltrække kunder fra lokalområdet.
Jeg holder selv til i Esbjerg, og mange af mine kunder er fra Esbjerg – det er derfor naturligt for mig at arbejde med lokal SEO.
Ifølge en analyse fra Dansk Erhverv har 8 ud af 10 danskere foretaget et køb efter at have søgt informationer på Google. Danskerne søger hver eneste dag over 8 millioner gange på Google.
Min erfaring er, at mange virksomheder i Esbjerg undervurderer den værdi og de mange fordele, der ligger i SEO. Det betyder, at virksomhederne mister kunder, som i stedet vil gå til konkurrenterne.
Lokal SEO i Esbjerg gør din virksomhed synlig overfor kunder i lokalområdet.Simon Grevang
Målet med denne artikel er at inspirere dig til at fokusere mere på søgemaskineoptimering. Efter du har læst artiklen, vil du være i stand til at tage stilling til, om SEO skal være en del af jeres marketingmix.
Både små og store virksomheder i Esbjerg bør fokusere på SEO. Lokal SEO er ofte ikke så konkurrencebetonet som “traditionel” SEO, fordi man fokuserer på nogle andre parametre.
For at afklare, om SEO skal være en del af dit marketingmix, skal du forstå, hvad SEO er. Jeg møder mange virksomheder, som ikke rigtig forstår, hvad SEO er, eller kan se potentialet i at allokerer ressourcer dertil.
Lokal SEO er en del af SEO-arbejdet, der skal hjælpe din virksomhed med at blive mere synlig over for dine kunder i Esbjerg.
2. SEO for virksomheder i Esbjerg
Primærkilden til trafik på hjemmesider kommer fra de store søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo.
Selvom sociale medier og andre platforme også kan skabe trafik til din hjemmeside, vil det ofte være søgemaskinerne, der er den vigtigste kanal – også selvom du er en virksomhed i Esbjerg med lokale kunder.
Søgemaskinerne er enestående, fordi de giver målrettet trafik fra potentielle kunder, som mangler præcis det, din virksomhed kan tilbyde.
Mange virksomheder i Esbjerg fokuserer ikke på SEO, hvilket er til din fordel. Det er relativt nemt at opnå gode placeringer på søgeord, der ellers er konkurrencepræget.
Lokal SEO gør det muligt at være synlig overfor kunder, der befinder sig tæt på dig.
Markedsføring koster penge, uanset om der er tale om online markedsføring eller traditionel markedsføring som avisartikler. Der findes flere lokale medier i Esbjerg, som tilbyder annonceplads i deres aviser.
Fordelen ved online markedsføring, herunder SEO, er at vi kan spore effekten. Med Google Analytics kan vi indsamle data om fx antal besøgende, hvor trafikken kommer fra, KPI’er og meget mere.
Når jeg arbejder med online markedsføring, er tracking eller sporing af indsatsen afgørende. Hvis der ikke allerede er implementeret sporing, vil det være prioritet nummer ét.
Hvis du bruger 20.000 kroner på avisannoncer, har du ingen mulighed for at finde ud af, om investeringen tjener sig hjem i form af øget omsætning eller flere kunder.
Hvis du derimod bruger 20.000 kroner på online markedsføring, kan du med stor sandsynlighed redegøre for, om investeringen har tjent sig hjem eller ej. Det er vigtigt, når du skal evaluere indsatsen efterfølgende.
Har alle virksomheder i Esbjerg brug for SEO?
Min påstand er, at alle virksomheder i Esbjerg vil have gavn af at fokusere mere på SEO, men det bør naturligvis ikke være det eneste fokus.
Kunderejsen er lang, hvilket betyder, at du skal aktivere flere kanaler end bare de organiske resultater i søgemaskinerne. Dette kan inkludere både Google Ads, Facebook annoncering, LinkedIn annoncering og e-mail marketing.
Jeg har en holistisk tilgang til online markedsføring. Jeg mener, at online markedsføring bør ses som en helhed, hvor man arbejder på at skabe en rød tråd gennem hele kunderejsen og på tværs af de kanaler, kunderne befinder sig på.
Det handler om at tilskrive værdi og allokere annoncebudget til de kanaler, hvor man oplever størst effekt med fokus på kunderejsen.
Forretningsforståelse er et helt centralt begreb, når man taler om online markedsføring. Det er vigtigt at sætte sig grundigt ind i den case og det marked, man befinder sig i.
3. Hvad er SEO og hvorfor er det vigtig?
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering.
Alle de store søgemaskiner, herunder Google, Bing og Yahoo, har søgeresultater, hvor indhold klassificeres baseret på, hvad søgemaskinen finder mest relevant for brugerne.
Søgemaskinernes vigtigste opgave er at levere det bedste og mest relevante resultat baseret på den søgning, en bruger foretager.
Teknikken bag algoritmene, som de store søgemaskiner bruger, minder om hinanden.
Google er den største søgemaskine, og derfor vil man ofte forbinde SEO med Google.
Når man arbejder med SEO, er det typisk Googles retningslinjer, der arbejdes ud fra, og i nogle tilfælde prøver man at udfordre dem.
SEO er en markedsføringsstrategi, hvor man ønsker at være synlig i de organiske søgeresultater.
Søgemaskineoptimering må ikke forveksles med Google Ads, som er annoncerne øverst i Googles søgeresultater. Disse resultater er markeret med en lille grøn tekst, hvor der står “annonce”.
Søgemaskineoptimering omfatter både de tekniske og kreative elementer, der kræves for at forbedre ranking og tiltrække trafik til din hjemmeside.
Der er mange aspekter i SEO. Alt lige fra indhold til den måde, andre linker til dig på, har indflydelse på, hvordan din hjemmeside klarer sig.
Det handler om at få din hjemmeside struktureret på en måde, som søgemaskinerne forstår.
SEO handler ikke kun om teknik og at bygge “SEO-venlige” tekster. Det handler om at gøre din hjemmeside bedre for mennesker.
I den forbindelse er autoritet, ekspertise og troværdighed afgørende elementer. Det handler om at bygge et stærkt og troværdigt brand inden for dit område.
Hvis du har fokus på disse tre elementer og desuden har en teknisk stærk hjemmeside, vil du allerede være rigtig langt i arbejdet med SEO.
En brugervenlig hjemmeside er en hurtig hjemmeside. En hurtig hjemmeside vil desuden øge konverteringsraten, hvilket ses direkte på bundlinjen.
Derfor handler en stor del af den tekniske optimering også om hastighedsoptimering.
Når du skal teste hastigheden på din hjemmeside, vil jeg anbefale, at du bruger enten Google Pagespeed Insights eller GT Metrics.
Begge værktøjer giver dig en indikation af, hvordan din hjemmeside performer.
Vil du vide mere om SEO? Jeg har lavet en omfattende SEO-guide, eller du kan læse min guide til lokal SEO, hvis du vil have flere kunder fra lokalområdet, f.eks. Esbjerg.
SEO er ikke et trick eller en teknik, men derimod en bæredygtig og langsigtet markedsføringsstrategi.
Husk på, at Googles mission er at organisere information for at gøre den tilgængelig og nyttig for brugerne. Google ønsker at vise brugerne de bedste resultater for en bestemt søgning.
Hvis du ønsker at blive vist i søgeresultaterne, skal du blot levere det bedste resultat for den specifikke søgning, som brugeren laver.
Helt overordnet kan arbejdet med SEO opdeles i to elementer: on-site faktorer og off-site faktorer.
Hvad er on-site SEO?
On-site SEO handler om alle de ting, du selv kan påvirke på din egen hjemmeside for at rangere højt i søgemaskinerne.
Tekniske aspekter såsom valg af CMS-system er vigtige, og selvom WordPress er kendt for at være en “SEO-venlig” platform, kan andre CMS-systemer også fungere godt.
Struktur, arkitektur, indhold, intern linkbuilding, h-tags, sitemap og hastighed er andre vigtige on-site SEO faktorer.
Optimering af title tags og meta descriptions er også vigtigt, da det hjælper Google med at forstå, hvad hver enkelt side handler om.
On-site SEO omfatter både optimering af indhold og HTML-kildekode.
En optimal hjemmeside hjælper ikke kun Google med at fortolke indholdet, men også brugerne med at forstå, hvad din hjemmeside handler om.
Det endelige mål med on-site SEO er at optimere din hjemmeside, så både søgemaskiner og brugere kan forstå, hvad din hjemmeside handler om og placere den højt i søgeresultaterne.
Det handler om at lade Google forstå sammenhængen mellem din hjemmesides formål og brugernes søgeforespørgsler.
Hvad er off-site SEO?
Off-site SEO er faktorer, som er sværere at påvirke. Et af de vigtigste elementer i off-site SEO er de links, der peger mod din hjemmeside.
Jo flere (relevante) links, desto bedre resultater vil du få i søgemaskinerne.
Man kan sammenligne links med anbefalinger. Lad os sige, at du skal finde en lækker restaurant i Esbjerg, men du kender ikke byen.
Du spørger derfor mennesker rundt omkring om anbefalinger.
Du vil med al sandsynlighed få flere restauranter anbefalet, men du vælger den restaurant med flest anbefalinger.
Man kan sammenligne det med links. Links er en slags kvalitetsstempling.
Linkbuilding er en teknik, hvor man forsøger aktivt at “bygge” links, men man skal være forsigtig.
Hvis man er for aggressiv med linkbuilding, risikerer man, at Google straffer ens domæne, hvilket vil resultere i mindre synlighed.
Det handler i stedet om at skabe en naturlig og sund linkprofil.
En naturlig linkprofil indeholder alle typer af links, både dem man selv bygger, og de links, man tiltrækker ved at producere relevant indhold.
Konkurrencen på markedet er en del af off-site faktorerne. I nogle markeder er det svært at skabe resultater sammenlignet med andre brancher.
Konkurrencesituationen har derfor stor indflydelse på ens chancer for at rangere godt i Google.
Når jeg rådgiver virksomheder i Esbjerg om SEO, så er konkurrencen en vigtig faktor.
Hvis jeg på forhånd kan se, at konkurrencen er høj, og der ligger mange timers arbejde forude, bør man i stedet fokusere på en anden kanal.
Formålet med al markedsføring er at tjene flere penge, end man bruger. Sådan er det også med SEO.
4. Lokal SEO i Esbjerg
Virksomheder i Esbjerg kan skabe stor værdi med SEO, da mange af deres potentielle kunder søger efter produkter og ydelser i nærheden af dem.
I følge Think with Google Consumer Insights har 46% af alle søgninger på Google en form for “lokal hensigt”.
Derudover viser en undersøgelse fra Google, at 76% af forbrugerne, der søger efter lokal information på deres telefon, efterfølgende besøger butikken.
Derfor har alle virksomheder med en fysisk adresse og kunder i et geografisk afgrænset område brug for lokal SEO.
Lokal SEO handler om at fortælle både søgemaskiner og potentielle kunder om din virksomhed og gøre information let tilgængelig, herunder navn, adresse og telefonnummer.
Lokal SEO handler om at skabe en række unikke signaler til Google og potentielle kunder:
- Den fysiske placering som brugeren søger fra
- NAP (name, adress and phone)
- Optimeret Google My Business profil
- Søgeord / emner i din Google My Business profil
- Anmeldelser tilknyttet din Google My Business profil
- Søgeord brugt i anmeldelser
- Antal “check-ins” på din lokation
- Sociale Medier
- Google Maps
Google My Business
Hvis du ikke allerede har gjort krav på Google My Business, bør du gøre det.
Hvis du ikke allerede har gjort krav på din Google My Business-profil, bør du gøre det.
Der findes mange gode guides på internettet til opsætningen, så jeg vil ikke komme nærmere ind på det i denne artikel.
Google My Business gør din virksomhed synlig på Google og i Google Maps.
Oprindeligt blev Google My Business oprettet for at gøre det nemt for brugerne at finde restauranter, butikker, frisører og lignende virksomheder. Men i løbet af årene er Google My Business vokset sig til at blive mere end det.
Når din lokation er bekræftet, bliver din Google My Business-profil aktiv.
Optimer din Google My Business profil
- Tilføj en lang, unik beskrivelse, der er formateret korrekt og indeholder links.
- Vælg de rigtige kategorier for din virksomhed
- Upload så mange billeder som muligt
- Tilføj et lokalt telefonnummer
- Tilføj din virksomheds adresse, der er i overensstemmelse med den adresse du har på din hjemmeside og i de lokale telefonbøger.
- Upload et profilbillede og forsidefoto af høj kvalitet
- Tilføj åbningstider / dage hvis det er relevant for din virksomhed
- Få flere reelle anmeldelser fra kunder.
NAP (navn, adresse og telefonnummer)
Sammenhæng er nøglen til succes med lokal SEO. NAP står for name, adress og phone. Det er vigtigt,at skabe en sammenhæng mellem de oplysninger om din virksomhed der findes på nettet f.eks. Krak, CVR, De Gule Sider, Trustpilot m.m.
Virksomhedens navn, adresse og telefonnummer bør desuden fremgå på din Google My Business profil, hvilket giver Google en klar fornemmelse af, hvor din virksomhed befinder sig og hvordan man som kunde kan henvende sig til dig.
Strukturerede data
Strukturerede data er en metode, der informerer søgemaskinerne om indholdet på din hjemmeside og den måde, indholdet er struktureret på.
Den mest almindelige metode til strukturerede data er Schema.org og deres definition af de elementer, der kan beskrives.
På den måde kan både fysiske produkter, personer, steder m.m. beskrives med data, som søgemaskinerne kan forstå.
Schema.org er et samarbejde mellem de store søgemaskiner, herunder Microsoft, Google og Yahoo.
Der er mange fordele ved at implementere strukturerede data.
Den største fordel er, at du giver søgemaskinerne mulighed for at forstå de vigtige elementer på din hjemmeside.
Det betyder, at søgemaskinerne kan trække vigtig information ud i søgeresultaterne, hvilket giver både dybde og synlighed i søgeresultaterne, hvilket er hele formålet med søgemaskineoptimering.
Der findes tre måder at implementere strukturerede data på: micodata, RDFa eller JSON-LD. Googles egen guide anbefaler JSON-LD til implementering af strukturerede data.
Du kan bruge følgende kode og tilpasse til din egen virksomhed:
<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<p itemprop=”name”>FIRMANAVN</p>
<p itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>ADRESSE</p>
<p itemprop=”addressLocality”>BY</p>,
<p itemprop=”addressRegion”>REGION</p>
<p itemprop=”postalCode”>POSTNUMMER</p.
<p itemprop=”telephone”>TELEFONNUMMER</p>
<meta itemprop=”latitude” content=”BREDDEGRAD” />
<meta itemprop=”longitude” content=”LÆNGDEGRAD” />
</div>
Googles Rich Results Test-værktøj eller deres Strukturerede Data Test-værktøj. Disse værktøjer vil fortælle dig, om din implementering af strukturerede data er korrekt, og om søgemaskinerne kan forstå dit indhold på den rigtige måde.
Det er vigtigt at teste din implementering af strukturerede data, da fejl kan medføre, at søgemaskinerne ikke kan forstå dit indhold korrekt, og at du derfor ikke får de ønskede resultater i søgeresultaterne.
Værktøjerne vil også give dig feedback og forslag til forbedringer, så du kan optimere din implementering af strukturerede data og opnå bedre resultater i søgeresultaterne.
5. SEO kursus i Esbjerg
I juni 2021 afholdte jeg i samarbejde med Riggen og Business Esbjerg et SEO-kursus.
Første del handlede om grundlæggende søgemaskineoptimering, og den anden del fokuserede på avanceret søgemaskineoptimering.
Formålet med at afholde dette SEO-kursus var at hjælpe små og mellemstore virksomheder i Esbjerg i gang med deres digitale indsats. Som iværksætter skal man prioritere sin tid og økonomi.
første del havde jeg især fokus på, hvordan søgemaskinerne fungerer.
Derudover gik vi i dybden med søgeordsstrategien, da det er fundamentet for hele arbejdet med søgemaskineoptimering.
I mange tilfælde kan man selv arbejde med søgemaskineoptimering, især produktion af indhold, som i dag er en af de vigtigste faktorer.
Hvis man ønsker at få mine slides fra dette SEO kursus, kan man downloade dem via disse links: Slides fra kurset Grundlæggende SEO og slides fra kurset Avanceret SEO.
6. SEO for virksomheder i Esbjerg
Trafik til din hjemmeside genereres primært gennem de store kommercielle søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo.
Selvom sociale medier og andre platforme også kan skabe trafik på din hjemmeside, vil det ofte være søgemaskinerne, der er den vigtigste kanal – selvom din virksomhed er lokal i Esbjerg.
Søgemaskinerne er enestående, fordi de giver målrettet trafik fra potentielle kunder, som mangler netop det, som din virksomhed kan tilbyde.
Mange virksomheder i Esbjerg fokuserer ikke på SEO, hvilket kan være til din fordel. Det er relativt nemt at opnå gode placeringer på søgeord, der ellers er konkurrenceprægede.
Lokal SEO gør det muligt at være synlig over for kunder, der er tæt på dig. Markedsføring koster penge, uanset om der er tale om online markedsføring eller traditionel markedsføring, som fx avisannoncer. Der findes flere lokale medier i Esbjerg, som tilbyder annonceplads i deres aviser.
Fordelen ved online markedsføring, herunder SEO, er, at vi kan spore effekten. Med Google Analytics kan vi indsamle data om fx antal besøgende, hvor trafikken kommer fra, KPI’er og meget mere.
Når jeg arbejder med online markedsføring, er tracking eller sporing af indsatsen et afgørende element. Hvis der ikke allerede er implementeret sporing, vil det være prioritet nummer et.
Hvis du bruger 20.000 kroner på avisannoncer, har du ingen mulighed for at finde ud af, om investeringen tjener sig hjem i form af øget omsætning eller flere kunder.
Hvis du derimod bruger 20.000 kroner på online markedsføring, kan du med stor sandsynlighed redegøre for, om investeringen har tjent sig hjem eller ej. Det er vigtigt, når du skal evaluere indsatsen efterfølgende.
Har alle virksomheder i Esbjerg brug for SEO?
Min påstand er at alle virksomheder i Esbjerg vil have gavn af at fokusere mere på SEO, men det bør naturligvis ikke være det eneste fokus.
Kunderejsen er lang, hvilket betyder, at du skal aktivere flere kanaler end bare de organiske resultater i søgemaskinerne. Dette kunne være både Google Ads, Facebook annoncering, LinkedIn annoncering og e-mail marketing.
Jeg har en holistisk tilgang til online markedsføring. Jeg mener at online markedsføring bør ses som en helhed, hvor man arbejder på at skabe en rød tråd gennem hele kunderejsen og på tværs af de kanaler kunderne befinder sig på.
Det handler om at attribuere værdi og allokere annoncebudget til de kanaler, hvor man oplever størst effekt med kunderejsen i fokus.
Forretningsforståelse er et helt centralt begreb, når man snakker om online markedsføring. Det er vigtigt at sætte sig grundigt ind i den case og det marked man befinder sig i.
7. Sådan kan du bruge SEO
Mange lokale virksomheder i Esbjerg er ikke klar over alle fordelene ved at fokusere på SEO i deres markedsføring. Det kan hjælpe dig med at få flere kunder og øge din synlighed.
Flere og flere mennesker bruger Google til at finde lokale virksomheder, især via mobiltelefoner.
Lokal SEO hjælper din virksomhed med at skille sig ud i Googles søgeresultater. Ved at bruge dit navn, adresse og telefonnummer (NAP) samt kundeanmeldelser aktivt, kan du få et forspring i forhold til dine konkurrenter i Esbjerg.
Min erfaring fra mange af de kunder, som jeg arbejder med her i Esbjerg, er, at meget få virksomheder har en opdateret Google My Business-profil.
Google My Business
Hvis du endnu ikke har oprettet en Google My Business-profil, så bør du helt sikkert gøre det. Der findes mange gode guides på internettet, som viser dig, hvordan du gør. Derfor vil jeg ikke gå i dybden med det her i artiklen.
Når du har sat Google My Business op skal du fokusere på følgende:
- Tilføj en lang, unik beskrivelse, der er formateret korrekt og indeholder links.
- Vælg de rigtige kategorier for din virksomhed
- Upload så mange billeder som muligt
- Tilføj et lokalt telefonnummer
- Tilføj din virksomheds adresse, der er i overensstemmelse med den adresse du har på din hjemmeside og i de lokale telefonbøger.
- Upload et profilbillede og forsidefoto af høj kvalitet
- Tilføj åbningstider / dage hvis det er relevant for din virksomhed
- Få flere reelle anmeldelser fra kunder.
NAP (navn, adresse og telefonnummer)
Sammenhæng er nøglen til succes med lokal SEO. Det er vigtigt at have fokus på NAP (navn, adresse og telefonnummer) på tværs af din egen hjemmeside og andre relevante hjemmesider på nettet for at sikre konsistens og troværdighed.
Derudover bør du også bruge Schema.org markup til at give søgemaskinerne yderligere information om din virksomhed, f.eks. åbningstider, priser, anmeldelser og lignende, som kan hjælpe med at øge synligheden og rangere højere i søgeresultaterne.
Anmeldelser fra dine kunder i Esbjerg
Sammenhæng er nøglen til succes med lokal SEO. Du skal have fokus på NAP (navn, adresse og telefonnummer) på tværs af din egen hjemmeside og andre relevante hjemmesider på nettet.
Derudover bør du bruge Schema.org markup for at give søgemaskinerne information om din virksomhed.
Anmeldelser fra kunder i Esbjerg har en direkte indvirkning på resultaterne i lokale søgninger. Derfor bør du fokusere på at få kunderne til at anmelde din virksomhed.
Der findes mange steder, hvor du kan få kunderne til at anmelde din virksomhed. Langt de fleste kender til Trustpilot, men jeg vil anbefale, at du bruger din Google My Business profil.
Jeg vil ikke anbefale, at du bruger alle dine ressourcer på at få kunderne til at anmelde dig på Trustpilot af flere årsager.
Trustpilot har haft flere sager med falske anmeldelser, hvor virksomheder kan købe sig til god omtale fra falske profiler.
Derudover har Trustpilot et problem med troværdigheden, og du kan finde flere artikler om falske anmeldelser på Trustpilot.
Jeg afviser ikke, at du skal bruge Trustpilot til at indsamle kundeanmeldelser, men du bør sprede dine anmeldelser på forskellige platforme og undgå at fokusere udelukkende på Trustpilot.
Du kan også indsamle kundeanmeldelser via Yelp, Google og din egen hjemmeside.
Til at starte med bør du fokusere på de lavthængende frugter. Spørg dine eksisterende kunder, om de vil lave en anmeldelse af din virksomhed.
Min erfaring er, at hvis man beder kunder pænt om hjælp, vil langt de fleste gerne bruge tiden på at lave en anmeldelse.
Gør det nemt for dine kunder at hjælpe dig. Lav en udførlig guide på din hjemmeside, der beskriver, hvordan kunderne kan lave en anmeldelse.
Der findes også strategier og teknikker til at skaffe kundeanmeldelser, men du kan sagtens selv gøre meget for at indsamle dem.
Faktorer på din hjemmeside
On-site SEO for lokale virksomheder handler om elementer på din hjemmeside. Disse faktorer vægter højt når Google skal rangere din hjemmeside i søgeresultaterne. Så det er vigtigt, at du fokuserer på indholdet på din hjemmeside.
De overordnede vigtige elementer er følgende:
- Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i et title tag på en relevant landingpage
- Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i et H1 tag på en landingpage
- Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i en url på en relevant landingpage
- Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i indholdet på en relevant landingpage
- Tilføj by f.eks. Esbjerg og et relevant søgeord i et billedes alt attributter på en relevant landingpage
- Integrer et Google Map kort med din virksomhed
Det er vigtigt at huske, at din hjemmeside skal være mobilvenlig. Da der er mange lokale søgninger fra mobile enheder, vil du miste rigtig meget potentiale, hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig.de.
8. Lokale links er værdifulde
Linkbuilding handler om at tiltrække links, der peger ind på din hjemmeside.
Google bruger mere end 200 forskellige parametre til at bedømme en hjemmeside, men links er en vigtig faktor.
Sørg for at få relevante og naturlige links, da de hjælper med at opbygge en sund og naturlig linkprofil. Dette øger chancerne for at opnå gode resultater i søgeresultaterne.
Der er flere måde at få lokale links f.eks.
- Netværksmøder kan være en effektiv måde at finde relevante virksomheder, der måske vil linke til din hjemmeside. Det kan tage tid at opbygge relationer til andre virksomheder, men et netværksmøde kan være en glimrende mulighed for at gøre det.
- Brug PR til at få den lokale presse til at linke til din hjemmeside. Fortæl en god historie og opbyg en relation til lokale journalister.
- Hold foredrag eller arranger netværksmøder for at opbygge relationer til relevante virksomheder i dit lokalområde.
- Tilbyd rabatter til lokale organisationer på dine produkter eller services i bytte for et link eller en omtale af din virksomhed.
- Lav en jobannonce rettet mod studerende i dit lokalområde.
- Arranger sjove og anderledes konkurrencer, der opfordrer lokale virksomheder og organisationer til at linke til din hjemmeside.
Google er ikke interesseret i, at du skaber falske links. Eksempler på falske links kan være købte links, såsom spamlinks på blogs og fora, købte links fra hjemmesider, der sælger links, links fra kommentarfelter og links fra linkkataloger.
Et dårligt link er et link, der er skabt for at manipulere med Googles søgeresultater.
Det bedste link er et link, der kommer af naturlige årsager eller via PR. Naturlige eller neutrale links kommer, fordi du laver godt indhold, har et godt produkt eller har et godt brand.
Gode links kan være det sidste element, der skal til for, at din hjemmeside rangerer på konkurrenceprægede søgeord.
9. SEO er vigtig for alle virksomheder
- Den største kilde til trafik på hjemmesider kommer fra de store kommercielle søgemaskiner, såsom Google, Bing og Yahoo.
Selvom sociale medier og andre trafikkilder også kan generere besøg på din hjemmeside, er søgemaskinerne ofte den primære kanal. Det gælder uanset om din hjemmeside tilbyder tjenester, produkter, information eller noget helt andet.
Søgemaskiner er enestående, fordi de giver dig målrettet trafik fra brugere, som leder efter det, du tilbyder.
Hvis søgemaskinerne ikke kan finde din hjemmeside eller tilføje indholdet til deres databaser, går du glip af et enormt potentiale.
SEO kan give dig målrettet trafik, god omtale, øget omsætning og eksponering, som ingen andre kanaler kan.
Selv små lokale virksomheder i f.eks. Esbjerg kan udnytte det store potentiale, der er med SEO.
Markedsføring koster penge, og det kan være svært at måle effekten af traditionel markedsføring.
Hvis du bruger 15.000 kroner på markedsføring i Esbjerg Ugeavis eller Radio Victoria, kan det være svært at finde ud af, om annoncen giver den ønskede effekt – altså om det var investeringen værd.
Online markedsføring, herunder også SEO, kan spores og analyseres.
Det betyder, at du kan se effekten af investeringen i søgemaskineoptimering.
Når du skal evaluere din markedsføringsindsats, kan du altså se, om de 15.000 kroner var godt givet ud eller ej – dette vil du have svært ved med traditionel markedsføring.
Har alle virksomheder brug for SEO?
Der er mange fordele ved markedsføring med SEO. Min påstand er, at alle virksomheder vil have gavn af SEO, men det bør ikke være den eneste kanal, du fokuserer på.
Jeg har en holistisk tilgang til online markedsføring, hvor man ser online markedsføring som en helhed.
Det handler om kunderejsen og korrekt attribuering. Hvilke kanaler starter en kunderejse, og hvilke kanaler afslutter kunderejsen?
Det handler om at finde den røde tråd i sin markedsføring. Måske hører kunderne første gang om dig på Facebook, hvorefter de søger efter dig på Google og først derefter bliver til en kunde for din virksomhed.
Kunderne i dag har rigtig mange kontaktpunkter, f.eks. Facebook, Google, E-mail, radio og SEO, inden de når til en fase, hvor de er klar til at blive en kunde i din virksomhed.
Konkurrencen på lokal SEO er lav i forhold til “national SEO”. Personligt er jeg overrasket over, hvor få virksomheder i Esbjerg, der fokuserer på SEO.
Det betyder også, at du allerede er et skridt foran dine konkurrenter, hvis du begynder at arbejde med SEO i dag.
Min anbefaling vil være, at hvis du har økonomiske ressourcer til markedsføring, bør du fokusere på SEO som en del af din samlede strategi.
10. Hvordan adskiller SEO sig fra offline markedsføring i Esbjerg?
I Esbjerg findes der rigtig mange forskellige markedsføringskanaler, som virksomheder kan benytte sig af.
Virksomheder kan annoncere i Esbjerg Ugeavis, Jyske Vestkysten, på siden af bybusserne i Esbjerg og på en af de mange Esbjergensiske taxier.
Jeg mener ikke, at offline markedsføring via disse kanaler er en dårlig ting, men der er vigtige faktorer, du bør overveje, inden du bruger penge på denne type reklame.
Den store forskel på markedsføring via Esbjerg Ugeavis eller taxierne er, at du ikke kan måle effekten af din investering.
Det vil sige, at du ikke med sikkerhed ved, om du har opnået dit mål med reklamen.
I bedste fald har du fået brandingværdi, og i værste fald er dine markedsføringskroner spildt, fordi du ikke ved, om dit mål med reklamen er opnået.
Med online markedsføring, herunder SEO, har du mulighed for at måle på mange forskellige faktorer. Det vigtigste at måle på er, om du har opnået dine opsatte KPI’er – altså om din investering har tjent sig hjem igen.
Når du bruger penge på online markedsføring, spilder du ikke penge, og du kan sige med sikkerhed, hvad du bruger markedsføringskronerne på. Du ved præcist, hvad du har retur i omsætning.
En typisk annonce i Esbjerg Ugeavis ses kun af læserne i denne ene uge (hvis du er heldig).
Derimod vil din investering i SEO rettet mod kunder omkring Esbjerg kunne tjene sig ind over de næste mange år.
Resultaterne forsvinder ikke i løbet af kort tid. Især ikke, hvis du sørger for at holde din hjemmeside fornuftigt opdateret og har løbende fokus på SEO.
Med SEO og online markedsføring følger du ikke din mavefornemmelse. Du følger derimod relevant data.
Har du brug for hjælp til en lokal SEO?
11. Lav selv SEO for din virksomhed i Esbjerg
Nu er du næsten færdig med hele artiklen om SEO i Esbjerg. Jeg vil lige give dig de sidste råd med på vejen, så du kan komme i gang med at få flere kunder i Esbjerg.
Jeg har været inde på Google My Business, ekstern linkbuilding og en lille smule on-page optimering.
For at opsummere, får du her 8 punkter, som du kan arbejde med allerede i dag:
1. Forbedre den interne linkstruktur
Selvom eksterne links, der peger på din hjemmeside, er det bedste, vil intern linkbuilding også øge placeringerne i Google.
Intern linkbuilding hjælper på følgende:
- Hjælper brugeren med at navigere rundt på hjemmesiden, hvilket øger brugervenligheden.
- Hjælper med informationsarkitektur og hjemmeside hierarki.
- Distribuerer side autoritet og rangeringer blandt de individuelle sider.
2. Optimer URL, title tags, headers, meta beskrivelser og indholdet
Hver gang du opretter nyt indhold på din hjemmeside, bliver en ny side indekseret, og du når ud til en ny målgruppe, samtidig med at du får en ny mulighed for at blive fundet af potentielle kunder i Esbjerg.
Det er vigtigt at fokusere på ét emne eller område for hver ny side og anvende dine søgeord eller søgefraser i URL’en, overskriften, metabeskrivelserne, H-tags og i teksten.
Det kan være en fordel at fokusere på indholdet over folden, dvs. det indhold, der vises på siden, inden brugeren begynder at scrolle ned.
3. Tilføj adresse, telefonnummer og andre relevante oplysninger
Hvis du har en fysisk butik eller virksomhed i Esbjerg, skal du sørge for at give brugerne al relevant information om din virksomhed.
Jeg har tidligere i artiklen beskrevet NAP – name, address og phone. Derudover bør du fokusere på åbningstider, forretningsbeskrivelser/om os beskrivelser, parkeringsmuligheder, rutebeskrivelse og udtalelser fra kunder.
Undgå at kopiere indhold fra andre hjemmesider, selvom det er dit eget indhold. Lav i stedet unikt indhold til din egen hjemmeside.
4. Lokalt indhold
Google bliver klogere og klogere, hvilket betyder, at indholdet skal skrives med henblik på brugerne – ikke Google.
Når du skriver om brede og generelle emner, tiltrækker du en bred skare af læsere. Nogle vil være relevante, mens andre ikke vil være det.
Hvis du vil have flere lokale kunder, bør du finpudse dit indhold og skrive til de brugere i dit lokalområde.
I denne artikel henvender jeg mig til personer, der ønsker at lære mere om fordelene ved at lave SEO i Esbjerg.
Hvis du har en virksomhed i Esbjerg, skal du tage samme tilgang. Fortæl dine potentielle kunder i Esbjerg om jeres virksomhed og hvordan I arbejder.
Hvorfor skal kunderne vælge jeres virksomhed frem for konkurrenterne?
5. Din hjemmeside SKAL være mobilvenlig
Lokal SEO og en mobiloptimeret hjemmeside hænger sammen. 50% af alle som laver en lokal søgning på Google bruger en mobiltelefon.
Hvis din hjemmeside ikke er mobiloptimeret mister du kunder – punktum!
Gør det nemt for dine kunder at finde information og kontakte din virksomhed.
12. De afsluttenede bemærkninger om søgemaskineoptimering
SEO er et stort område og kan virke komplekst, men det behøver ikke at være raketvidenskab. Du kan sagtens arbejde med SEO selv i din virksomhed, hvis du har tid og lyst.
Hvis du vil lave SEO selv, bør du sætte dig ind i de grundlæggende elementer ved at læse min SEO-guide. Når du har læst guiden, vil du være godt klædt på til at arbejde med de grundlæggende elementer inden for SEO.
Andre gode ressourcer til at lære mere om SEO er Search Engine Land og MOZ. Afhængigt af din tid, engagement, ambitionsniveau og kompleksiteten af din hjemmeside kan du beslutte dig for at bruge en SEO-ekspert eller et bureau til at hjælpe dig med markedsføring.
Når du kender de centrale begreber inden for SEO, vil du have et bedre udgangspunkt for at finde en ekspert eller et bureau til at hjælpe dig. Hvis du er en lokal virksomhed i Esbjerg og har brug for SEO, er du velkommen til at kontakte mig.
Læs også disse artikler om online markedsføring
1.okt - Digital strategi
Guide til design sprint
I denne artikel vil jeg forklare, hvordan du kan anvende design sprint til at transformere en idé til et produkt…
Læs mere19.okt - SEO
SEO Guide: Den ultimative guide
I praksis består arbejdet i at opnå en høj position i søgeresultaterne på Google eller de andre søgemaskiner. I arbejdet…
Læs mere5.okt - Facebook
Facebook annoncering Esbjerg
Facebook-annoncering giver dig mange muligheder for at segmentere og rette dine beskeder til målgrupper, der er relevante for dig.
Læs mere